City Dwellers | διαδικτυακή έκθεση από το Κaktos Project

City Dwellers | διαδικτυακή έκθεση από το Κaktos Project

English Version

Το Κaktos Project παρουσιάζει τη διαδικτυακή έκθεση City Dwellers, με έργα τεσσάρων καλλιτεχνών που ερευνούν τις υφές και τα θραύσματα, τις αναμνήσεις και τις δυνατότητες της πόλης. Η Δήμητρα Ιωάννου, ο Σωτήρης Πανουσάκης, η Λίλα Πολενάκη και ο Κωστής Βελώνης εμπνέονται από την πόλη, η οποία έχει επηρεάσει τις πρακτικές τους με διάφορους τρόπους.

Το ενδιαφέρον της Δήμητρας Ιωάννου έγκειται στη θέση των γυναικών στον δημόσιο χώρο και στην έλλειψη εκπροσώπησής τους. Το τρέχον φωτογραφικό της δοκίμιο «Η πόλη είναι τώρα δική σας» είναι ένα είδος παλίμψηστου: σε κάθε φωτογραφία υπάρχουν ίχνη άλλης. Οι μεγεθυμένες επιφάνειες τοίχων, πεζοδρομίων και συνθημάτων που βρέθηκαν στην Αθήνα κατοικούνται από γυναικεία σώματα και το αντίστροφο.

Ο Σωτήρης Πανουσάκης βλέπει το αστικό τοπίο ως ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο, ρευστό τοπίο συναλλαγών, διαπραγματεύσεων και συμφιλίωσης. Περπατάει γύρω από την πόλη σαν περιπλανώμενος, φωτογραφίζοντας αυτό που τραβά την προσοχή του: πινακίδες νέον, βιτρίνες, μεταλλικές επιφάνειες και πηγές φωτός. Ο Πανουσάκης γοητεύεται από το θέαμα που προσφέρει η πόλη, αλλά επίσης ενδιαφέρεται για αυτό που βρίσκεται κάτω από αυτό. Δημιούργησε ένα τεράστιο φωτογραφικό αρχείο, το οποίο χρησιμοποιεί ως σημείο εκκίνησης για πίνακες με επιλογή, περικοπή και επισήμανση αρχιτεκτονικών στοιχείων και πινακίδων νέον, καθώς και στοιχείων που τείνουν να παραβλέπονται: γυψοσανίδες, βίδες και πρίζες, καλώδια και δοκάρια, όλα συγκρατούν το «φανταστικό» και το παραπλανητικό θέαμα.

Η Λίλα Πολενάκη είναι γνωστή για τους μεγάλους μονοχρωματικούς καμβάδες της, που αν και αφηρημένοι περιλαμβάνουν θραύσματα από την καθημερινή ζωή των καλλιτεχνών. Σε μια από τις περιπλανήσεις της, η καλλιτέχνης βρέθηκε μπροστά σε ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι στα περίχωρα της Αθήνας. Αφού μπήκε μέσα, ανακάλυψε μια σειρά από ερωτικά γράμματα μεταξύ ενός Έλληνα και μιας Ελβετής δασκάλας τη δεκαετία του 1960. Αυτή η συνάντηση ενέπνευσε την Πολενάκη να δημιουργήσει ζωγραφικά έργα εξερευνώντας ιδέες μνήμης και απώλειας, ανταλλαγής και διαπολιτισμικής επικοινωνίας, καθώς και τη ζωή των κτιρίων και αυτό που αντιπροσωπεύουν.

Ο Κωστής Βελώνης συνήθως χρησιμοποιεί υλικά που βρίσκει για να δημιουργήσει γλυπτά και εγκαταστάσεις που κινούνται από το προσωπικό στο πολιτικό. Το Spies Speech (2015) είναι ένα γλυπτό του οποίου τα αποτελέσματα προέρχονται εν μέρει από την ένταση μεταξύ του οργανικού και του αφηρημένου. Είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο, ξύλο και ακρυλικό, υλικά που βρίσκονται στο τοπίο της Αθήνας.

Δήμητρα Ιωάννου, An anarchist Poetess’ Hands, από τη σειρά The City is now yours, 2019

Η Δήμητρα Ιωάννου ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Η Ιωάννου πειραματίζεται με αφηγηματικές ή αντιφραστικές μορφές σε διάφορα μέσα (γλώσσα, φωτογραφία, δημοσιεύσεις). Το φυλλάδιό της Electric Sarcasm κυκλοφόρησε από το Ugly Duckling Presse (2020). Έχει εκθέσει (βίντεο)ποιήματα και φωτογραφίες σε ατομικές και ομαδικές παραστάσεις στην Ελλάδα. Είναι συντάκτρια του λογοτεχνικού και καλλιτεχνικού περιοδικού A) GLIMPSE) OF).

Ο Σωτήρης Πανουσάκης (γεν. 1968) ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Ο Πανουσάκης σπούδασε Καλές Τέχνες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και είναι κάτοχος Πτυχίου από το Goldsmiths College του Λονδίνου. Το έργο του έχει παρουσιαστεί στο Marksman Gallery, Reading, UK (σόλο). Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη; και το Μουσείο Alex Mylona, ​​Αθήνα. Ο Πανουσάκης διδάσκει Καλές Τέχνες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και εκπροσωπείται από την Γκαλερί CAN Christina Androulidaki, Αθήνα.

Η Λίλα Πολενάκη (γεν. 1964) ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Η Πολενάκη σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Βερολίνου και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στο Kutscherhaus του Βερολίνου. Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Crac Alsace, Στρασβούργο; Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη; Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα; και Μουσείο Κινηματογραφίας, Θεσσαλονίκη. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στην Πινακοθήκη Ελένης Κορώνου, Αθήνα (2011, 2007, 2004, 2002, 1999, 1997, 1994) και στην Πινακοθήκη Francoise Heitsch στο Μόναχο (2008).

Ο Κωστής Βελώνης (γεν. 1968) ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Ο Βελώνης είναι κάτοχος MRes στις Ανθρωπιστικές και Πολιτιστικές Σπουδές από το London Consortium (Birkbeck College, ICA, AA, Tate). Σπούδασε Arts Plastiques / Esthétiques στο Université Paris 8 και απέκτησε το διδακτορικό του από το Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Ατομικές εκθέσεις σε μουσεία και ιδρύματα έχουν πραγματοποιηθεί στο Akademie Schloss Solitude της Στουτγκάρδης, Casa Maauad, Πόλη του Μεξικού, Lothringer13 – Städtische Kunsthalle München, Μόναχο, Κέντρο σημάτων σύγχρονης τέχνης, Malmö, Σουηδία, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα, Kunstverein Αμβούργο. Είχε αναθέσεις από το Ίδρυμα DESTE, Αθήνα, Onassis Culture, Νέα Υόρκη, ΝΕΟΝ, Αθήνα και έχει λάβει υποτροφίες και residencies, συμπεριλαμβανομένης της Casa Maauad, Artist in Residence, Mexico City, υποτροφία MAK Schindler, Residence at MAK Center, Λος Άντζελες, IASPIS, Malmö, Σουηδία. Είναι Καθηγητής Καλών Τεχνών στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και εκπροσωπείται από τις Kalfayan Galleries, Αθήνα, Monitor Gallery, Ρώμη και Γκαλερί Ζίνα Αθανασιάδου, Θεσσαλονίκη.

Λίλα Πολενάκη, Lines, 2017-18

Κaktos Project presents City Dwellers, an online exhibition that features the work of four mid-career artists who investigate the textures and fragments, memories and potentials of the city. Dimitra Ioannou, Sotiris Panousakis, Lila Polenaki and Kostis Velonis have all found the city a source of inspiration, while it has impacted their practices in various ways.

Dimitra Ioannou’s interest lies in the position of women in public space and their lack of representation. Her ongoing photographic essay “The City is Now Yours” is a kind of palimpsest: in each photo there are traces of another; the magnified surfaces of walls, pavements and slogans found in Athens are inhabited by women’s bodies and vice versa.

Sotiris Panousakis views the cityscape as an ever-changing, fluid scenery of transaction, negotiation and reconciliation. He strolls around the city like a flaneur, taking pictures of what gets his attention: neon signs, shop windows, metal surfaces and light sources. Panousakis is fascinated by the spectacle the city offers but also intrigued with what lies beneath it. He has created an immense photographic archive, which he uses as the starting point for paintings made by selecting, cropping and highlighting architectural elements and neon signs, as well as elements that tend to get overlooked: plasterboards, screws and sockets, cables and beams, all of which hold together the “imaginary” and the deceiving spectacle.

Lila Polenaki is best known for her large monochromatic canvases which, although abstract, include fragments from the artists’ everyday life. In one of her wanderings, the artist found herself in front of an abandoned house in the outskirts of Athens. Having entered it, she came upon a handful of love letters between a Greek man and a Swiss teacher in the 1960s. This encounter inspired Polenaki to make paintings exploring ideas of memory and loss, exchange and cross-cultural communication, as well as the life of buildings and what they stand for.

Kostis Velonis typically uses found materials to create sculptures and installations that move from the personal to the political. Species Speech (2015) is a sculpture whose effects in part derive from the tension between the organic and the abstract. It is made of marble, wood and acrylic, materials that are found in the landscape of Athens.

Kostis Velonis, Species Speach, 2015

Dimitra Ioannou lives and works in Athens. Ioannou experiments with narrative or antinarrative forms in various media (language, photography, publications). Her pamphlet Electric Sarcasm is out from Ugly Duckling Presse (2020). She has exhibited her (video)poems and photos in solo and group shows in Greece. She is the editor of the literary and art journal A) GLIMPSE) OF).

Sotiris Panousakis (b. 1968) lives and works in Thessaloniki. Panousakis studied Fine Arts at the Aristotle University of Thessaloniki and holds an MFA from Goldsmiths College, London. His work has been exhibited at the Marksman Gallery, Reading, UK (solo); Macedonian Museum of Contemporary Art, Thessaloniki; and Alex Mylona Museum, Athens. Panousakis teaches fine art at Aristotle Universityand is represented by CAN Christina Androulidaki Gallery, Athens.

Lila Polenaki (b. 1964) lives and works in Athens. Polenaki studied at the University of the Arts in Berlin and has participated in group exhibitions at the Kutscherhaus, Berlin; Center of Contemporary Art, Crac Alsace, Strasbourg; Macedonian Museum of Contemporary Art, Thessaloniki; Benaki Museum, Athens; and Museum of Cinematography, Thessaloniki. She has had solo exhibitions at Eleni Koroneou Gallery, Athens (2011, 2007, 2004, 2002, 1999, 1997, 1994) and at Francoise Heitsch Gallery in Munich (2008).

Kostis Velonis (b. 1968), lives and works in Athens, Greece. Velonis holds an MRes in Humanities and Cultural Studies from London Consortium (Birkbeck College, ICA, AA, Tate). He studied Arts Plastiques/Esthétiques at Université Paris 8 and earned his PhD from the Department of Architecture, National Technical University of Athens. Solo exhibitions in museums and institutions have  been held at Akademie Schloss Solitude, Stuttgart; Casa Maauad, Mexico City; Lothringer13 – Städtische Kunsthalle München, Munich; Signal Center for contemporary art, Malmö, Sweden; National Museum of Contemporary Art, Athens; Kunstverein Hamburg. Velonis has had commissions from DESTE Foundation, Athens; Onassis Culture, New York; NEON, Athens; and has received fellowships and residencies including Casa Maauad, Artist in Residence, Mexico City; MAK Schindler Scholarship, Architect in Residence at MAK Center, Los Angeles; IASPIS, Malmö, Sweden. Velonis is Professor of Fine Arts at the Athens School of Fine Art, Athens, and is represented by Kalfayan Galleries, Athens; Monitor Gallery, Rome; and Zina Athanasiadou Gallery, Thessaloniki.

City Dwellers: 19/03/21 – 30/04/21

*Κεντρική Φωτογραφία: Σωτήρης Πανουσάκης, Self Portrait, Λονδίνο, 1994