
Alexey Titarenko – Στην πόλη των σκιών
“Ο Alexey Titarenko δεν ενδιαφέρεται για δράση ή εξωτερικά γεγονότα, αλλά για τη μελωδία του εσωτερικού του κόσμου. Αυτή άκουσε μέσα του ενώ περπατούσε στην περιοχή της Kolomna, όπου ζούσαν και υπέφεραν οι ήρωες του Dostoevsky. Οι περαστικοί που περπατούν στις αποβάθρες του καναλιού Griboiedov, στις όχθες του ποταμού Fontanka ή στην αγορά σανού μοιάζουν πολύ με αυτούς που θα είχε συναντήσει ο μεγάλος Ρώσος συγγραφέας. Τρυφερό γκριζομπλέ με διάφανο σκοτάδι, που πέφτει και αναμειγνύονται σε αρμονία με κτίρια, δέντρα και όντα, που φαίνονται ενωμένα σε ένα τραγικό μυστήριο. Έτσι, μέσα από τη μουσική της μελαγχολίας, μπαίνουμε στον κόσμο του Alexey Titarenko”.
Έτσι περιγράφει ο κριτικός τέχνης Georges Golenki το έργο του Ρώσου φωτογράφου.

Alexey Titarenko
Γεννημένος στο Leningrad (Αγία Πετρούπολη) το 1962, ο Alexey Titarenko αφιέρωσε το έργο της ζωής του στην απεικόνιση της ατμόσφαιρας και των κατοίκων της αγαπημένης του πόλης. Ο Titarenko αντλεί την έμπνευσή του από τη μουσική και τη λογοτεχνία που αγαπάει από την παιδική του ηλικία, και οι μεγάλες βόλτες του μέσα στην πόλη γεμίζουν με γραμμές κουρασμένων ανθρώπων που στέκονται σε καταστήματα, περιπλανιούνται στις υπαίθριες αγορές ή στις εισόδους του μετρό.
Η νέα μετα-σοβιετική εποχή απαιτούσε νέες μορφές έκφρασης που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως οπτικά ισοδύναμα της νέας κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας, που χαρακτηρίζονται από την γεμάτη άγχος, ζοφερή περίοδο της οικονομικής καταστροφής. Ο Titarenko μας δίνει μια ενσυναίσθητη απεικόνιση αυτής της μετάβασης καθώς οι παλιές αξίες απορρίπτονται και οι νέες αξίες, στη διαδικασία του σχηματισμού, είναι αμφίβολες.

Alexey Titarenko
Ο Titarenko έφτασε στο προσκήνιο τη δεκαετία του 1990 για τη σειρά φωτογραφιών του στην πατρίδα του (City of Shadows), όπου η εφαρμογή της παρατεταμένης έκθεσης, της σκόπιμης κίνησης των φωτογραφικών του μηχανών και ειδικών τεχνικών χαρτογράφησης στη φωτογραφία του δρόμου παρήγαγε έναν ισχυρό διαλογισμό σε ένα αστικό τοπίο που εξακολουθεί να είναι γεμάτο με ιστορία πόνου. Δουλεύοντας για πολλά χρόνια στο θέμα της αγαπημένης του Αγίας Πετρούπολης, κατάλαβε σταδιακά ότι μέρος της δημιουργικής χαράς που αισθάνεται στο έργο του προέρχεται όχι μόνο από τον ιδιαίτερο χαρακτήρα και την ατμόσφαιρα της πόλης, αλλά και από τη μνήμη που διατηρεί. την παιδική του ηλικία και την εφηβεία του.

Alexey Titarenko
Η ξεχωριστή παρουσία της πόλης “μπήκε στην προσωπικότητά του και έγινε μέρος του εσωτερικού του κόσμου.” Έτσι, εντελώς ανεξάρτητος από τη θέληση και τη συνείδησή του, ο Titarenko προσπάθησε ενστικτωδώς να βρει όλο αυτό σε κάθε νέο τόπο ταξιδιού, αλλά σπάνια αισθάνεται έμπνευση. Στη δεκαετία που ακολούθησε, η έμπνευση ξαναήλθε όταν πήγε στη Βενετία, της οποίας η αρχιτεκτονική χρησίμευσε ως πρότυπο για την Αγία Πετρούπολη και την Αβάνα, των οποίων οι δρόμοι και τα κτίρια παρέμειναν παγωμένα και προσηλώμενα στη σοβιετική εποχή. Για την Αβάνα, γράφει: “Με χτύπησε ένα κύμα απροσδόκητης χαράς – ασυνείδητης, συνολικής χαράς – που ανέβηκε από κάπου βαθιά μέσα μου. Ένιωσα σαν να είχα πετάξει πίσω σε χρόνο τουλάχιστον είκοσι χρόνια νωρίτερα: παλιομοδίτικα μοντέλα αυτοκινήτων που περνούσαν, εκπληκτική αρχιτεκτονική σε ερειπωμένη φυσική κατάσταση, άνθρωποι σκιές βαδίζοντας με χαρά πέρα από το δρόμο”. Γοητεύτηκε από την ατμόσφαιρα της πόλης που προκάλεσε ζωντανές αναμνήσεις της εφηβείας του στην Αγία Πετρούπολη. Ένιωσε την παρουσία του από την πρώτη στιγμή που το αντιλαμβανόταν και την άρπαξε με όλες τις αισθήσεις του.

Alexey Titarenko
Την τελευταία δεκαετία, ο Titarenko γύρισε το φακό του στη Νέα Υόρκη. Σε αυτό το έργο, ο Titarenko φέρνει τις μακροχρόνιες ανησυχίες του με το χρόνο και την ιστορία σε μια σχετικά νέα πόλη γνωστή για τον αδιάκοπο ακανόνιστο ρυθμό της.
Ενώ ο Titarenko χρησιμοποιεί τεχνικές του 19ου αιώνα, η παρατεταμένη έκθεση (όπως αναφέρθηκε), αναζητά συνεχώς νέες δυνατότητες. Ως αποτέλεσμα, ο Titarenko ανέπτυξε ένα μοναδικό δικό του στιλ, που ορίζεται από την τρίτη διάσταση, αυτή του χρόνου. Μεταφράζοντας τον χρόνο σε μια καθαρά φωτογραφική γλώσσα, εκθέτει την αδυναμία της ανθρώπινης ύπαρξης και αποκαλύπτει εκείνες τις πολύτιμες στιγμές της ζωής που κινούν την ψυχή μας.

Alexey Titarenko
Ο Alexey Titarenko γεννήθηκε στο νησί Vassilievsky στο Leningrad (τώρα Αγία Πετρούπολη) το 1962. Άρχισε να φωτογραφίζει το 1971, σε ηλικία εννέα ετών, και αποφοίτησε από το Δημοτικό Πανεπιστήμιο του Leningrad με πτυχίο φωτογραίας ρεπορτάζ . Την ίδια χρονιά, ο Titarenko έγινε μέλος του ανεξάρτητου φωτογραφικού κύκλου «Zerkalo» (The Mirror) και πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση. Το 1983, ο Titarenko έλαβε μεταπτυχιακό τίτλο στις κινηματογραφικές και φωτογραφικές τέχνες από το Ινστιτούτο Πολιτισμού του Leningrad.
Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991 παρήγαγε πολλές σειρές φωτογραφιών σχετικά με την ανθρώπινη κατάσταση του ρωσικού λαού κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και τα δεινά που υπέστη κατά τον εικοστό αιώνα. Για να απεικονίσει τους δεσμούς μεταξύ του παρόντος και του παρελθόντος, δημιούργησε ισχυρές μεταφορές εισάγοντας μεγάλη έκθεση και σκόπιμη κίνηση της κάμερας στη φωτογραφία του δρόμου. Η πιο γνωστή σειρά αυτής της περιόδου είναι το City of Shadows. Σε μερικές εικόνες, τα αστικά τοπία επαναλαμβάνουν τη σκηνή των Βημάτων της Οδησού (επίσης γνωστή ως Σκάλες του Ποτέμκιν) από την ταινία Battleship Potemkin του Sergei Eisenstein.

Alexey Titarenko
Εμπνευσμένος από τη μουσική του Dmitri Shostakovich και των μυθιστορημάτων του Ντοστογιέφσκι, μετέφρασε επίσης την εκδοχή της ρωσικής ψυχής του Dostoevsky σε μερικές φορές ποιητικές, μερικές φορές δραματικές εικόνες της πατρίδας του, της Αγίας Πετρούπολης. Το σώμα της εργασίας του Titarenko στην Αγία Πετρούπολη από τη δεκαετία του 1990 τον κέρδισε παγκοσμίως αναγνώριση. Οι εκτυπώσεις του Titarenko είναι διακριτικά κατασκευασμένες στο σκοτεινό θάλαμο. Η λεύκανση και η τόνωση προσθέτουν βάθος στη χρωματική παλέτα του γκρι, καθιστώντας κάθε εκτύπωση μια μοναδική ερμηνεία της εμπειρίας του και ενσαρκώνει το έργο του με προσωπικό και συναισθηματικό οπτικό χαρακτήρα.

Alexey Titarenko
Οι φωτογραφίες του Alexey Titarenko έχουν παρουσιαστεί σε περισσότερες από τριάντα ατομικές εκθέσεις και σε περισσότερες από σαράντα ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο. Το έργο του βρίσκεται στις συλλογές πολλών μεγάλων μουσείων, όπως το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης, το Μουσείο Καλών Τεχνών του Χιούστον, το Μουσείο J. Paul Getty, το George Eastman House, η Πινακοθήκη του Πανεπιστημίου Yale, το Bibliotheque Nationale στο Παρίσι και το Statt Russian Museum στην Αγία Πετρούπολη.
Alexey Titarenko