Romantso – Her Data | Τέσσερις εικαστικοί προτείνουν μια διαφορετική ανάγνωση της τεχνολογίας μέσα από τη θέση της γυναίκας

Romantso – Her Data | Τέσσερις εικαστικοί προτείνουν μια διαφορετική ανάγνωση της τεχνολογίας μέσα από τη θέση της γυναίκας

English Version

Έχετε αναρωτηθεί γιατί η Siri, η Alexa και η Cortana έχουν γυναικεία ονόματα και φωνές; Πώς οι μηχανές βλέπουν τις γυναίκες; Μπορούν οι μηχανές να αντιληφθούν τη διαφορετικότητα;

Η έκθεση Her Data διερευνά τη σημασία των δεδομένων και των αλγορίθμων στη σημερινή εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, μέσα από τη θέση της γυναίκας. Εξετάζει επίσης τη γυναικεία αναπαράσταση και ζητήματα σχετικά με την πολιτισμική ετερότητα στο πλαίσιο της γρήγορης κατανάλωσης της τεχνολογίας. Στερεότυπα, προκαταλήψεις και ταμπού φαίνεται πως επανέρχονται ισχυρότερα στην ψηφιακή σφαίρα, αναπαράγοντας αναχρονιστικές κοσμοθεωρίες, περιθωριοποιώντας ορισμένες κοινωνικές ομάδες και δημιουργώντας διακρίσεις μεταξύ κοινοτήτων.

Μαρία Μαυροπούλου

Τέσσερις γυναίκες εικαστικοί παρουσιάζουν διαφορετικές ιστορίες για το πώς οι κυρίαρχες τεχνολογικές αφηγήσεις επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε τις ταυτότητές μας και τον κόσμο, μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τις μηχανές αναζήτησης και τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Τα έργα της έκθεσης θέτουν ερωτήματα σχετικά με την αξιοποίηση των δεδομένων μας από τεχνολογικούς κολοσσούς, ενώ παράλληλα μας καλούν να παρατηρήσουμε πιο προσεκτικά τον σχεδιασμό των σημερινών τεχνολογικών συστημάτων και να κατανοήσουμε τον τρόπο λειτουργίας τους και τις κοσμοθεωρίες που προωθούν.

Σε μια ανδροκρατούμενη τεχνολογική βιομηχανία, όπου οι διακρίσεις συνεχίζονται, αυτό που διακυβεύεται είναι η διαφορετικότητα. Οι διεθνείς στατιστικές δείχνουν ότι η βιομηχανία της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης κυριαρχείται από άνδρες, κατά πλειοψηφία λευκούς, αποκλείοντας τις γυναίκες και τις κοινότητες διαφορετικών εθνοτήτων από τις θέσεις εξουσίας. Αυτή η ανισορροπία αναπόφευκτα φέρνει στον νου τα ερωτήματα: ποιος σχεδιάζει αυτές τις τεχνολογίες και για ποιον; Η αναπτυσσόμενη αγορά της μηχανικής μάθησης και η ευρεία χρήση αλγορίθμων αναγνώρισης προτύπων και ταξινόμησης στην καθημερινότητα, ενισχύουν σημαντικά τις ανησυχίες για την κοινωνική ανισότητα που αναπαράγεται μέσα από τα τεχνολογικά συστήματα. Η έκθεση φέρνει μια διαφορετική ανάγνωση για τη σχέση μας με την τεχνολογία, διερευνώντας την αισθητική, τις μορφές εξουσίας και τα κοινωνικά ζητήματα που προκύπτουν.

Mimi Onuoha

Η Μαρία Μαυροπούλου εξετάζει πώς οι αλγόριθμοι ταξινομούν και βλέπουν τις γυναίκες βάσει φυλής, ηλικίας και φύλου μέσα από εξατομικευμένες διαφημίσεις, ενώ η Mimi Ọnụọha επισημαίνει την έλλειψη της πολιτισμικής ετερότητας στον τρόπο που οργανώνεται και ταξινομείται η πληροφορία από τους αλγορίθμους αναζήτησης της Google, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με θέματα εξουσίας, κοινότητας και ταυτότητας. H Eli Cortiñas εμβαθύνει στο κινηματογραφικό κοντινό πλάνο για να υπογραμμίσει την ιστορία της γυναικείας αναπαράστασης στη βιομηχανία του κινηματογράφου, τα ΜΜΕ, και την τεχνητή νοημοσύνη. Η Πάολα Παλαβίδη δημιουργεί ένα υποθετικό σενάριο συνύπαρξης ανθρώπων και μηχανών υπονοώντας τη διαδικασία της εξημέρωσης της τεχνολογίας και τον τεράστιο – πολλές φορές άχρηστο – όγκο δεδομένων και πληροφοριών που παράγουμε.

Η έκθεση επισημαίνει την ανάγκη για μια συμπεριληπτική τεχνολογία και επιδιώκει να στρέψει το ενδιαφέρον στους τρόπους που η τεχνολογία μπορεί να επηρεάσει τις ταυτότητες και τον τρόπο σκέψης μας. Μέσα από βίντεο, εγκαταστάσεις, ζωγραφική και ένα “ερευνητικό σαλόνι” με βιβλία και φανζίν από γυναίκες φιλόσοφους, συγγραφείς, επιστήμονες και μηχανικούς, η έκθεση Her Data μας προσκαλεί να σκεφτούμε εκ νέου τη συμβίωσή μας με τις μηχανές και να φανταστούμε ξανά το συλλογικό μας μέλλον.

Πάολα Παλαβίδη

Επιμέλεια: Φωτεινή Βεργίδου & Κατερίνα Γκουτζιούλη

Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες:
Μαρία Μαυροπούλου (GR),
Πάολα Παλαβίδη (GR),
Eli Cortiñas (ES/DE),
Mimi Ọnụọha (NG/USA)

Τα έργα των Μαρίας Μαυροπούλου και Πάολας Παλαβίδη είναι νέες αναθέσεις.

Συντελεστές
Σχεδιασμός Έκθεσης: Μάρθα Γιαννακοπούλου | if_untitled architects
Σχεδιασμός Οπτικής Ταυτότητας: Κορίνα Γαλλίκα

Οπτικοακουστικός Σχεδιασμός: Μιχάλης Αντωνόπουλος, Μάκης Φάρος
Επικοινωνία: Γιώργος Κατσώνης

Υποδοχή Κοινού: Λυδία Πανάγου

Χώρος: Ρομάντσο, Αναξαγόρα 3-5, Αθήνα
Διάρκεια: 23 Σεπτεμβρίου – 14 Οκτωβρίου 2021
Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή: 15:00 – 21:00. Δευτέρες κλειστά.
Η έκθεση υλοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και του Bios-Ρομάντσο.

Σημαντικές πληροφορίες για την είσοδο στον χώρο
Η είσοδος στον χώρο είναι ελεύθερη. Λόγω των μέτρων υγειονομικού χαρακτήρα, επιτρέπεται συγκεκριμένος αριθμός ατόμων μέσα στον χώρο και απαιτείται προκράτηση θέσης στο Eventbrite, μέσα από το link:
eventbrite.com/e/her-data-exhibition-tickets-170264635107

Για την είσοδο του κοινού στον χώρο του Ρομάντσο απαιτείται η επίδειξη έγκυρου πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης, σύμφωνα με τις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις. Υποχρεωτική χρήση μάσκας και τήρηση αποστάσεων, τόσο κατά την προσέλευση, όσο και κατά την διάρκεια παραμονής στην έκθεση και σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ. Άρνηση επίδειξης σχετικού πιστοποιητικού εμβολιασμού ή έλλειψη αυτού καθιστά την είσοδο μη επιτρεπτή στον επισκέπτη.

Eli Cortinas


Have you ever wondered why Siri, Alexa and Cortana are given female voices and names? How do machines see women? Can machines perceive diversity?

The exhibition Her Data looks into the role of data and algorithms in the current age of artificial intelligence through the female perspective. It also explores female and diverse representation in the context of our fast-paced consumption
of technology. Stereotypes, different types of bias and taboos seem to come back stronger in the digital sphere, reproducing outdated worldviews, marginalising certain social groups and discriminating between communities.

Four female artists present different stories of how dominant technological narratives influence the way we experience our identities and the world, through social media, search engines and AI applications. Their works raise questions about the use of our data from tech-giants and they invite us to look deeper at the design of current technological systems, exposing how they work and what worldviews they propagate.

In a male dominated tech-industry, where discrimination persists, diversity is at stake. Global statistics show that the tech and AI industry is dominated by males, primarily white, excluding women and diverse communities from positions of power. This imbalance in the industry inevitably brings forward the questions: who designs these technologies and for whom. The growing market of machine learning and the widespread use of pattern recognition and classification algorithms in everyday life further amplify the concerns about the reproduction of social inequity through our technological systems. The exhibition brings alternative perspectives on our current relationship with technologies by exploring the aesthetics, the power structures and the social issues that emerge.

Curated by Katerina Gkoutziouli and Foteini Vergidou

Artists:
Eli Cortiñas (ES/DE), The Excitement of Ownership (2019)
Maria Mavropoulou (GR), Through His Eyes (2021)
Mimi Onuoha (NG/USA), Us, Aggregated 3.0 (2019)
Paola Palavidi (GR), Data Swamp, the Mystery of the Lady of the Lake (2021)

Romantso, Anaxagora 3-5, Athens
Exhibition Duration 23 Sep – 14 Oct 2021
Opening Hours Tue – Sun 15:00 – 21:00
Closed on Mondays

Credits:
Exhibition Design Martha Giannakopoulou | if_untitled architects
Art Direction Korina Gallika
Audiovisual Design Michalis Antonopoulos, Makis Faros
Press & Publicity Yorgos Katsonis
Art Mediator Lydia Panagou