Μαρία Μαυροπούλου – Family Portraits


Μαρία Μαυροπούλου – Οικογενειακά πορτρέτα
English Version

Το Ιντερνέτ, αυτό το κατασκευασμένο από τον άνθρωπο σύμπαν, έχει αναπτυχθεί τόσο που το σημερινό (2017) του μέγεθος σε bytes  υπολογίζεται  πως ισοδυναμεί με τον αριθμό των άστρων που μας είναι γνωστά στο σύμπαν το οποίο ζούμε. Λόγο αυτού οι ζωές μας έχουν αλλάξει, από τις πιο απλές μας πράξεις έως τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας.  Σαν ένας θεός, το Ιντερνέτ είναι αόρατο, παντού  κάθε στιγμή, παρακολουθώντας και καταγράφοντας τα πάντα, συσσωρεύοντας πληροφορίες, γνωρίζοντας τις προτιμήσεις μας, τις συνήθειες μας και τις αδυναμίες μας.

Συνειδητοποιώντας αυτά τα δεδομένα με έκανε να κοιτάξω αυτές τις «επεκτάσεις των χεριών»  μας από μία νέα σκοπιά. Σε αυτή την ενότητα εικόνων δημιουργώ πορτρέτα  συσκευών αντιστρέφοντας την σχέση αντικειμένου/υποκειμένου. Σε αυτό το οικιακό σκηνικό, στο προστατευτικό μας καταφύγιο,  πλήθος  φωτεινών οθονών ως πύλες σε έναν άλλο κόσμο, μας  μας  υπόσχονται  απεριόριστες δυνατότητες . Μέσα από αυτά τα φωτεινά παράθυρα εξερευνούμε αδιάκοπα οτιδήποτε τραβά την προσοχή μας. Πληροφορίες, διασκέδαση, ανθρώπινη επικοινωνία και πολλά άλλα, είναι διαθέσιμα οπουδήποτε και οποτεδήποτε.

Οι αλγόριθμοι, τα δομικά στοιχεία όλου αυτού του κατασκευάσματος, συνεχώς επιλέγουν, αποφασίζουν και προτείνουν τι θα πρέπει να δούμε, τι θα πρέπει να διαβάσουμε και τι θα πρέπει να μας αρέσει. Οι συσκευές αυτές  μας καθοδηγούν μέσα στον πραγματικό κόσμο, απαντούν στην κάθε μας ερώτηση, μας συμβουλεύουν και μας συντροφεύουν νυχθημερόν. Ταυτόχρονα καταγράφουν κάθε μας κίνηση και κάθε μας επιλογή, πάντα με την άδεια μας.

 Άραγε, ποιος ακριβώς  είναι πια ο ρόλος τους ανάμεσα μας;  Είναι απλά αντικείμενα που χρησιμοποιούμε  και ελέγχουμε ή η σχέση αυτή είναι αμφίδρομη;  Είναι φίλοι ή εχθροί; 

Έχοντας για πρώτη φορά στην ιστορία τόσο εύκολη και άμεση πρόσβαση σε έναν  τεράστιο και συνεχώς αυξανόμενο όγκο πληροφοριών μας έκανε τελικά σοφότερους  ή απλά δημιουργούμε ένα λεπτομερή και πολυεπίπεδο καθρέπτη όπου συνεχώς αναζητούμε την αντανάκλαση μας, ως επιβεβαίωση της ύπαρξης μας;

 

Desktop VR Tour

Σκηνοθεσία/ σενάριο / καλλιτεχνική διεύθυνση / φωτογραφία / παραγωγή / προγραμματισμός / ήχος / : Μαρία Μαυροπούλου

 

Maria Mavropoulou - Family Portraits

Maria Mavropoulou – Family Portraits – panoramic 360 image, part of Family Portraits VR tour, 2019

 

Video stills (Μέρος του Family Portraits VR tour)

Maria Mavropoulou - Family Portraits

Maria Mavropoulou – 360 Video still, part of Family Portraits VR tour, 2019

 

Maria Mavropoulou - Family Portraits

Maria Mavropoulou – 360 Video still, part of Family Portraits VR tour, 2019

 

Maria Mavropoulou - Family Portraits

Maria Mavropoulou – 360 Video still, part of Family Portraits VR tour, 2019

 

Installation Views

Maria Mavropoulou - Family Portraits

Maria Mavropoulou – 2019 – Family Portraits VR tour, part of “For ever more images” exhibition at Onassis cultural centre, Athens, Greece

 

Maria Mavropoulou - Family Portraits

Maria Mavropoulou – 2019 – Installation view of “Family Portraits VR” at 60th Thessaloniki International Film Festival’ s VR section, Warehouse 1, Thessaloniki, Greece

Maria Mavropoulou - Family Portraits

Maria Mavropoulou – 2019 – Family Portraits VR tour, part of “For ever more images” exhibition at Onassis cultural centre, Athens, Greece


Maria Mavropoulou – Family Portraits

The screens of the connectible devices we use are the only way we can have access to this parallel man-made universe, the Internet. Our lives have changed, from the simplest task to the way we perceive the world around us. Those devices guide us trough the real world, they answer our questions, they advice us and keep us company day and night. We look at them, touch them and talk to them in almost an intimate way.

Acknowledging these facts made me look at these devices from a different perspective. In this series I create family portraits of devices, reversing the subject/object relation. In this casual scenery of our everyday life, our comfort zones this multitude of glowing immersive gates, like an opposite of black holes, promise limitless possibilities. Information, entertainment, human connection and much more, are available anywhere and anytime, breaking the physical bond with the reality that surrounds us.

 Never before had communication been so easy. Social networks and countless applications are created to serve our constant need for human connection but is there any chance that we have achieved the opposite?

Having for the first time in history such an easy and direct access to a huge and constantly increasing volume of information has made us wiser or are we just creating a detailed and multidimensional mirror of ourselves where we constantly seek our reflection as a confirmation of our existence?  Or do these ‘’extensions of our hands’’ have actually replaced our best friends, our family or even our lovers?

Maria Mavropoulou - Family Portraits

panoramic 360 image, part of Family Portraits VR tour, 2019

I am frequently experiencing myself in places like the one I created. The main idea was to create a house interior that is a common experience for most of us, but make the visitor feel as an intruder in somebody else’s house. By depriving the familiar feeling one perceives the rather usual scenery as extraordinary, letting him evaluate the situation he is into with a fresh perspective. To create this virtual tour I found the interior that suited my purpose and placed around the devices of the inhabitants of the house. Using photography in a certain technique I created a navigable environment that the viewer can explore at his own will.
Inside this virtual installation photography is the building block of an experience. Being surrounded by a photograph that looks nearly as real as reality poses even more questions about what photography is and where that leads us. Furthermore the screens inside the virtual tour are navigable also. Just by looking at them the viewer is transferred inside them, experiencing environments that exist only digitally. Immerged into videos and surrounded by sounds the real and the virtual come closer, making it difficult to rely on your senses.


Η Μαρία Μαυροπούλου γεννήθηκε το 1989, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι εικαστική καλλιτέχνης που χρησιμοποιεί κυρίως το μέσω της φωτογραφίας, ενώ η δουλειά της επεκτείνεται και σε νέες μορφές της φωτογραφικής εικόνας, όπως η εικονική πραγματικότητα και εικόνες που έχουν αντληθεί από την οθόνη και τα ψηφιακά περιβάλλοντα. Το έργο και η έρευνά της επικεντρώνονται στις νέες συνθήκες  και τις σχέσεις που προκύπτουν κατά την διάρκεια της αλληλεπίδρασης μας με τις συσκευές με τις οποίες έχουμε πρόσβαση στο διαδίκτυο και τις αντιφάσεις μεταξύ των φυσικών και των ψηφιακών χώρων που ζούμε.

Η δουλειά της χαρακτηρίζεται από εικόνες που βρίσκονται στο όριο μεταξύ της αληθοφάνειας και μη, του πιθανού και του μη-πιθανού, του τυχαίου και του κατασκευασμένου. Παίζοντας  με την αντίληψη των θεατών θέτει ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο και την δύναμη της φωτογραφίας σε μια εποχή που κυριαρχείται από αυτήν.

Το πρώτο της έργο εικονικής πραγματικότητας Family Portraits(VR)  έχει βραβευτεί στο 60ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2019), έχει επίσης  επιλεγεί μεταξύ των 30 Γυναικών Φωτογράφων κάτω των 30 ετών (2018) και ήταν ανάμεσα στους Νέους Έλληνες Φωτογράφους το 2016.

Η Μαρία Μαυροπούλου εργάζεται επίσης ως φωτογράφος που ειδικεύεται στην αρχιτεκτονική φωτογραφία και είναι συνεργάτης της εφημερίδας The New York Times.

www.mariamavropoulou.com   www.depressionera.gr

 

Maria Mavropoulou was born in 1989, she lives and works in Athens, Greece. She is a visual artist using mainly photography while her work expands to new forms of the photographic image, such as VR and screen captured images. Her work and research focuses on the new realities created by the connectible devices and  the contradictions between the physical and the digital spaces that we inhabit.

Characteristic of her aesthetic is that the resulting images are at the boundary line between plausibility or not, potentiality and non-potentiality, random and constructed. Playing with the perception of viewers she aspires to question the role and power of photography in an era that is dominated by it.

Her first VR project Family Portraits has been awarded at the 60th Thessaloniki International Film Festival (2019), and she has also been selected among 30 Under 30 Women Photographers (2018) and  a Young Greek Photographer by Athens Photo Festival (2016)

Maria completed her MFA studies in 2018, at Athens School of Fine Arts, from where she got her BA in 2014. Her work has been exhibited in institutions and museums in Greece and abroad among which are Museum für Neue Kunst, (Freiburg, Germany, 2020), Miami Art week, (2020), 60th Thessaloniki International Film Festival(2019), Thessaloniki Museum of Photography(2019), Onassis cultural centre(2019), Athens Conservatoire(2019), Slought foundation (Philadelphia, USA 2019), Maison de la Photographie, (France 2018), Benaki museum(2018), Unseen Amsterdam, (Netherlands 2018) National Observatory of Athens (2018), Culturescapes festival  (Basel, Switzerland, 2017) SHED London (U.K, 2017)  Athens Photo Festival (2016), Krakow Photomonth (Poland, 2016) Athens Biennale (2015) Mois de la photo,(Paris, France, 2014)

Maria Mavropoulou also works as a freelance photographer specializing in architecture and interior photography and she is a contributing photographer to The New York Times.

For more information about publications of her work please follow the link below https://www.mariamavropoulou.com/press

www.mariamavropoulou.com   www.depressionera.gr