David Goldblatt – Ο νοτιοαφρικανός φωτογράφος του απαρτχάιντ

David Goldblatt

Το απαρτχάιντ έγινε o κεντρικός άξονας της δουλειάς μου, αλλά η πραγματική μου ανησυχία ήταν με τις αξίες μας … πώς φτάσαμε να είμαστε αυτό που είμαστε;

David Goldblatt

Το 1983, ο φωτογράφος της Νότιας Αφρικής David Goldblatt ξεκίνησε μια φωτογραφική σειρά με τίτλο Structures. Η σειρά του αυτή  αντικατοπτρίζει την αγάπη του για τα κτίρια – τη φυσική παρουσία, την κατασκευή και τη σχέση με το τοπίο. Σιωπηλά αλλά αποκαλυπτικά, οι εικόνες μιλούσαν επίσης για την πολιτική μιας χώρας κάτω από το φυλετικό διαχωρισμό του Απαρτχάιντ.

David Goldblatt

Τα θέματά του είναι αξιοσημείωτα και ποικίλα. Περιλαμβάνει στη θεματολογία του τους ανθρώπους και τους τόπους, τη βιομηχανία και τα τοπία της Νότιας Αφρικής. Όμως, οι εικόνες που προκύπτουν χαρακτηρίζονται από μια πολυπλοκότητα με πολιτικές και κοινωνικές ερμηνείες.

“Ένα από τα πιο επιζήμια πράγματα που μας έκανε ο απαρτχάιντ,” λέει ο Goldblatt, “ήταν ότι μας αρνήθηκε την εμπειρία της ζωής του άλλου”.

Αυτοαπασχολούμενος ως έφηβος, ο Goldblatt πήρε την απόφαση να κλείσει την οικογενειακή επιχείρηση ένδυσης στις 15 Σεπτεμβρίου 1963, μετά το θάνατο του πατέρα του, προκειμένου να γίνει επαγγελματίας φωτογράφος. Αρχικά φωτογράφισε αυτό που του άρεσε – και αυτό ήταν οι: ” Afrikaners και τα ορυχεία”. Οι συνεργασίες του με περιοδικά τελικά δημιουργήθηκαν και ο Goldblatt προωθούσε τα έργα του τεκμηριώνοντας τη νοτιοαφρικανική κοινωνία.

David Goldblatt – Some Afrikaners: A farmer’s son with his nursemaid, Heimweeberg, Nietverdiend, Western Transvaal

Γεννημένος στο Randfontein το 1930 σε γονείς που ήρθαν στη Νότια Αφρική για να ξεφύγουν από τη δίωξη των Λιθουανών Εβραίων το 1890, ήταν ταυτόχρονα μέρος της προνομιούχου λευκής κοινωνίας και θύμα της θρησκευτικής δίωξης και αλλοτρίωσης. Με την αντιφατική του θέση στη νοτιοαφρικανική κοινωνία, ο Goldblatt άρχισε να φωτογραφίζει αυτή την κοινωνία και το 1963 αποφάσισε να αφιερώσει όλο αυτό το διάστημα στη φωτογραφία.

David Goldblatt – A plot-holder, his wife and their eldest son at lunch, Wheatland

Ο Goldblatt επικεντρώνεται σε κρίσιμες εξερευνήσεις της κοινωνίας της Νότιας Αφρικής. Ενώ χρησιμοποιεί τη φωτογραφία ως μέσο πρόσβασης και εξερεύνησης ανθρώπων και κοινωνιών, ο David Goldblatt έχει επίγνωση της ηθικής της φωτογραφίας και έχει χρησιμοποιήσει την κάμερα ως τρόπο καταγραφής των συγκεκριμένων συνθηκών και καταστάσεων που φωτογραφίζει. Οι φωτογραφίες του ως φωτογραφίες ντοκιμαντέρ και ειδήσεων δεν είναι ούτε προπαγάνδα ούτε βίαιες και προκλητικές, αλλά μάλλον είναι πολύ πιο περίπλοκες, “διαλογιστικά έγγραφα” που είναι ανοικτά στην ερμηνεία.

David Goldblatt

Αν και δεν είχε συμμετάσχει ποτέ σε καμία πολιτική οργάνωση, ούτε επέτρεψε να χρησιμοποιηθεί το έργο του «από κάθε πλευρά του αγώνα» για σκοπούς προπαγάνδας, το 2006, ο Goldblatt τιμήθηκε για την απεικόνιση της κοινωνικής και πολιτικής ζωής στη χώρα της γέννησής του. Ακόμα έλαβε την ίδια χρονιά το βραβείο του Hasselblad Foundation. Το 2016 ο Goldblatt ακύρωσε το συμβόλαιό του για να κληροδοτήσει το αρχείο του στο Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη λογοκρισία του Πανεπιστημίου για τη συλλογή έργων τέχνης, η οποία ήταν γι αυτόν μια κατάργηση της ελευθερίας της έκφρασης. Πέθανε το 2018.

David Goldblatt