
//php the_title();?>
Πάνος Κέφαλος – Άγιοι
“H σχέση του τίτλου που φέρει το βιβλίο μου και των φωτογραφιών που εμφανίζονται στο εσωτερικό του, δεν προκύπτει από έναν αυτονόητο συνειρμό. Επέλεξα να το ονομάσω Saints, «Άγιοι» διότι για μένα αυτή η λέξη υποδεικνύει μια πνευματική αναζήτηση. Έψαχνα, μέσω αυτού του έργου, πώς να ανακτήσω μια πνευματική επαφή που ένιωθα ότι είχα χάσει: κάτι που να με συνέδεε με τους ανθρώπους που απεικονίζονται στις φωτογραφίες, ή που να ενώνει εμένα και αυτούς με την πόλη μου, ή που να με επαναφέρει στη σκιά των παιδικών μου χρόνων.
Το φθινόπωρο του 2012, η συμμετοχή μου σε ένα project που τελικά δεν ολοκληρώθηκε με έφερε στο κέντρο της Αθήνας, στην πλατεία Βικτωρίας. Σε πρώτη φάση, ο στόχος μου ήταν να απαθανατίσω στιγμιότυπα από την καθημερινότητα των προσφυγόπουλων από το Αφγανιστάν που δούλευαν κι έπαιζαν στην πλατεία, αλλά σύντομα μετατράπηκε σε κάτι πολύ παραπάνω. Έγινε τρόπος για να εξετάσω την παιδική ηλικία γενικά, καθώς και τις αντικρουόμενες δυνάμεις που απειλούν να διασπάσουν την ακεραιότητα της παιδικής εμπειρίας: στο παιδί η ελευθερία δίχως όρια κατοικεί εντός της πλέον εύθραυστης φύσης και η βιαιότητα του πολέμου (που αυτά τα παιδιά έχουν ζήσει από κοντά) συνυπάρχει με τις ενστικτώδεις ψυχικές εκδηλώσεις του παιχνιδιού.
Ο δεσμός που αναπτύχθηκε μαζί τους και συγκεκριμένα με τρία παιδιά και τις οικογένειές τους μπόρεσε να ξυπνήσει την ένταση και την φανέρωση των κρυφών μου φόβων. Με μάθανε αυτοί οι άνθρωποι ότι μια αληθινή και ειλικρινής επαφή μαζί τους θα ήταν δυνατή μόνον εφόσον έβλεπα τον δικό τους κόσμο μέσα από τα μάτια μου.
Αυτές οι φωτογραφίες δεν αφηγούνται μια ιστορία, απλά συνδέονται συνειρμικά με τον τρόπο που βίωσα αυτήν την επαφή.
Το 2015 όλοι όσοι είχα γνωρίσει μέσω του project είχαν πια φύγει. Κατέγραψα έπειτα την προσφυγική κρίση, η οποία ξέσπασε τον Αύγουστο του ίδιου έτους. Έβγαλα της τελευταίες μου φωτογραφίες, στο Πεδίον του Άρεως, περιτριγυρισμένος από φωτορεπόρτερ και τηλεοπτικά κανάλια όλου του κόσμου. Η εποχή για φιλίες και προσωπικές αναζητήσεις έμοιαζε σαν να είχε παρέλθει: ανεπίκαιρες ανησυχίες τη στιγμή που το βάρος της κατάστασης είχε εύλογα μετατοπιστεί στα διεθνή πρωτοσέλιδα και στις εντατικές απαιτήσεις του ειδησεογραφικού κύκλου.
Αποφάσισα λίγες ημέρες αργότερα ότι είχε έρθει πια η ώρα να αποτυπωθεί αυτή η εμπειρία στο βιβλίο που τόσο καιρό ετοίμαζα κι έφυγα για την Ιταλία.”
Π. Κ.
Bio
Ο Πάνος Κέφαλος είναι φωτογράφος του οποίου η δουλειά έχει εμφανιστεί σε περιοδικά, εφημερίδες, βιβλία και εκθέσεις.
Είναι περισσότερο γνωστός για το βιβλίο του «Άγιοι» που κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 2016 από τις εκδόσεις Fabrica της Ιταλίας.
Με το έργο του «Άγιοι» έχει λάβει υποτροφίες και βραβεία και έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες λίστες και επιλογές φιναλίστ, όπως: Leica Oskar Barnack Award 2014 | Jurors’ picks for the LensCulture Street Photography Awards 2016 | Gomma Grant 2016 Best Black & White Picture award | 15th Reminders Photography Stronghold Grant in 2017, Tokyo, Japan | finalist for the second annual Magnum Photography Awards | winner of the PHmuseum Grant / New Generation Prize 2018.
Εργάζεται στα προσωπικά του μακροπρόθεσμα έργα στην κεντρική συνοικία της Αθήνας, όπου ζει.
Panos Kefalos – Saints
“Why ‘saints’? The correlation between the title of my book and its subject matter is not an obvious one. I chose the word ‘Saints’ because, to me, it is the signifier of a spiritual search. What I was looking for with my work was a missing spiritual connection: something linking me with the people portrayed in these photos, or linking them with my city, or me with the lingering shadow of my childhood.
In the fall of 2012, my involvement in an unrelated work brought me to Victoria Square, in downtown Athens. In these early stages my goal was to capture the everyday life of the children – most of them refugees from Afghanistan – that worked and played on the square. It quickly became about much more than that. It became about childhood and the forces tearing it apart: fragility and unconstrained freedom, the brutal violence of war and the instinctive expression of child’s play.
The bond I formed with three of the children and their families released a tension that took away all my innermost fears: the memories and primeval impulses that struggled inside me to reach the surface were suddenly free to pour forth. They taught me that the truest connection would come by looking at their world through my own eyes.
These photos don’t tell any stories. They are a free association of images, reflections of the way I felt about our encounter.
By 2015 all the people I knew had left Greece. I documented the refugee crisis that broke out in August of that year: surrounded by TV Channels and photojournalists from all over the world, I took my last pictures. It was a time for international headlines – personal journeys and friendships seemed now, in the face of pressing news cycles, like concerns of the past.
A few days later I decided the time had come to commit this experience into the book I had been planning and I finally left for Italy to edit it.”
P. K.
Bio
Panos Kefalos is a photographer whose work has appeared in magazines, newspapers, books and exhibitions.
He is best known for his book “Saints” that was published in July 2016 by Fabrica, Italy.
With his work “Saints” he’s been the recipient of grants and awards and he has figured on numerous shortlists and finalist picks, including: Leica Oskar Barnack Award 2014 | Jurors’ picks for the LensCulture Street Photography Awards 2016 | Gomma Grant 2016 Best Black & White Picture award | 15th Reminders Photography Stronghold Grant in 2017, Tokyo, Japan | finalist for the second annual Magnum Photography Awards | winner of the PHmuseum Grant / New Generation Prize 2018.
He works on his in personal long term projects in the central district of Athens, Greece, where he lives.