1 διά 2 – Φωτογραφική διαλεκτική: Υπατία Κορνάρου – Τόλης Χατζηγνατίου

1 διά 2 – Φωτογραφική διαλεκτική: Υπατία Κορνάρου – Τόλης Χατζηγνατίου

Επιμέλεια στήλης: Δήμητρα Κίτσιου
(σε μια ιδέα του Θεόδωρου Στίγκα)

 

Αυτός που γνωρίζει να γράφει, γνωρίζει προφανώς και να διαβάζει.  Όποιος όμως τραβάει φωτογραφίες δεν γνωρίζει αναγκαστικά να τις ερμηνεύει

Vilem Flusser, Προς μια φιλοσοφία της φωτογραφίας

 

Στο photologio «μιλάμε για τη φωτογραφία» και ενδιαφερόμαστε για τον τρόπο ανάγνωσης των εικόνων καθώς και για τον παραγωγικό διάλογο.
Με το σκεπτικό αυτό έχουμε εγκαινιάσει τη νέα στήλη «1 διά 2 – Φωτογραφική διαλεκτική».

Σκοπός της στήλης είναι να δούμε μέσα από την ανάγνωση μας φωτογραφίας τις σκέψεις των προσκεκλημένων φωτογράφων, την άποψή τους για τη συγκεκριμένη φωτογραφία, τον τρόπο ανάγνωσής τους, τα συναισθήματα τους και γενικά ό,τι έχουν να πουν για τη συγκεκριμένη φωτογραφία, να διαπιστώσουμε τις τυχόν συγκλίσεις ή αποκλίσεις και να προάγουμε έτσι τον οπτικό εγγραμματισμό.

Μια φορά τον μήνα δύο φωτογράφοι, που συχνά έχουν και την ιδιότητα του δασκάλου φωτογραφίας, θα προχωρούν, παράλληλα και ανεξάρτητα, στην ανάγνωση μιας φωτογραφίας, που θα τους δίνεται.

Για σήμερα, φωτογραφία του Philip Lorca DiCorsia από το project του «Hustlers», που δόθηκε προς “ανάγνωση” στoυς Υπατία Κορνάρου και Τόλη Χατζηγνατίου.

Philip Lorca DiCorsia

Υπατία Κορνάρου Τόλης Χατζηγνατίου
Αναμφισβήτητα, ένα κάδρο του δημιουργού μπορεί να μην είναι αντιπροσωπευτικό για όλες τις διαδρομές και το έργο του αλλά είναι ικανό να δώσει το στίγμα της οπτικής του αντίληψης.  Έτσι στην πρόσκληση για  ανάλυση της συγκεκριμένης φωτογραφίας, γεννήθηκε η πρόκληση  της «εξερεύνησης» ενός φωτογράφου που μετά λύπης, διαπιστώνω πως μέχρι σήμερα δεν γνώριζα.

Κοιτώντας το κάδρο, αρχικά είδα στοιχεία από φωτογραφία δρόμου, Συνειδητοποίησα σχεδόν αμέσως ότι ήταν απλά η πρώτη εντύπωση. Σε δεύτερη ανάγνωση όμως, με μάγεψε η απαράμιλλη γοητεία ενός πορτραίτου που εμπλέκεται με την ανεξιχνίαστη ταυτότητα  μιας πόλης σε νύχτα. Όσο παρατηρώ την φωτογραφία είναι λες και διακατέχεται από αιώνια μοναξιά όπου η μονοτονία της εξοστρακίζεται μόνο με την συντροφιά ενός ποτηριού “Coca Cola”.

Τα φώτα της πόλης κινηματογραφικά και απόμακρα καθώς φωτίζουν, ολοένα και απομονώνουν την ανθρώπινη παρουσία από το παρόν και την διοχετεύουν σε μια άχρονη ακολουθία. Το αστικό νυχτερινό τοπίο εναρμονίζεται απόλυτα στην συγκεκριμένη λήψη, με την εσωτερική αποξένωση των ίδιων των κατοίκων του.

Σε αυτό το σημείο, είδα τον άνθρωπο της φωτογραφίας. Εστίασα  στην έκφραση του πρoσώπου, στην στάση του σώματος. Μοιάζει να είναι  βυθισμένος στο χάος. Έχω την αίσθηση πως μπορεί και να δραπέτευσε από κάποιο πλάνο της ταινίας «Παρίσι-Τέξας» του Βιμ Βέντερς. Έτσι όπως κάθεται όμως, απόλυτα στατικός, σχεδόν δεν αναπνέει είναι σα να έρχεται σε εξωλεκτικό διάλογο με μια εξίσου ακίνητη πόλη.

Το κάδρο του φωτογράφου Philip Lorca diCorcia είναι μια προσωπική εξιστόρηση που  παραπέμπει σε εκείνες τις μοναχικές φιγούρες των πινάκων του Έντουαρντ Χόπερ. Άνθρωποι μόνοι που όμως  ακόμα και όταν έχουν συντροφιά μοιάζουν να έχουν επιλέξει να ξεχυθούν σε μια απέραντη σιωπή.

Ο Philip Lorca diCorcia είναι ένας φωτογράφος που το έργο του απαρτίζεται  από στοιχεία κινηματογράφου, ζωγραφικής και θεάτρου, μέσα σε πλαίσιο μιας  υποκειμενικής πραγματικότητας.  Διακατέχομαι από έναν ενθουσιασμό για την τόσο ενδιαφέρουσα και διαφωτιστική γνώση που πρόσφερε η γνωριμία μαζί του

.

Οι λεγόμενες “εμπορικές” φωτογραφίες πάντα έψαχναν να βρουν τη θέση τους στη καλλιτεχνική φωτογραφία, προσπαθώντας ταυτόχρονα να διατηρήσουν την επιθυμητή γέφυρα ισορροπίας στις αποστάσεις.

Ειδικά όταν τέτοιες προσπάθειες, τρέφουν παράλληλα και ένα προσωπικό ερωτηματικό ή μια απόπειρα απόκρυψης από τον δημιουργό, κατατάσσονται συνήθως σε μια πιο ασαφή περιοχή.

Όπως αντίστοιχα συμβαίνει και στον κινηματογράφο, που τα όρια της τέχνης με την προσφιλή ταύτιση της διασκέδασης, δεν είναι πάντα ευδιάκριτα.

Ο DiCorcia σκηνοθετώντας “αναπαραστάσεις” μιας καθημερινότητας που μοιάζει φαινομενικά οικεία, αλλά όσο περισσότερο παραμένουμε τόσο πιο ανοίκειες ιαχές τυλίγουν τις προθέσεις κατασκευής, έρχεται και προσομοιώνει μια πραγματικότητα πιο αληθινή από αυτή που το ορατό υπονοεί.

Μπορεί εδώ, ο παρασκηνιακός σχεδιασμός να έχει το πικάντικο ενδιαφέρον, εξυπηρετώντας και τον απώτερο στόχο, αλλά όμως η κρυφή γοητεία του φωτογράφου διακρίνεται στο φανερό μέρος. Έτσι και αλλιώς, τα πιο γοητευτικά μυστικά η φωτογραφία τα κρύβει μπροστά στα μάτια του θεατή, που εδώ οφείλει επιπλέον να ξεπεράσει το συνοδευτικό κείμενο για τρόπους προσέγγισης.

Η συγκεκριμένη λήψη, που ακολουθεί την καθιερωμένη αισθητική κατασκευής του DiCorcia, κουβαλάει και κάτι παραπάνω.

Το χρώμα, ισχυρό όπλο αποπλάνησης στα χέρια του, εδώ για λίγο καταφέρνει να του ξεγλιστρήσει. Η αντανάκλαση από το πουκάμισο μετατρέπει το πρόσωπο του χαρακτήρα λίγο μπλε. Το οποίο σε ένα κόσμο σχεδιασμένο να αντέχει, μοιάζει επιτηδευμένο, όμως στη συγκεκριμένη λήψη δεν έγινε έτσι και δημιουργεί μια ευπρόσδεκτη ρωγμή.

Για τον ίδιο αποτελεί την αγαπημένη του λήψη, διότι του αρέσει όταν βγαίνει κάτι που δεν το έχει σχεδιάσει.

Για εμάς είναι η απόδειξη ότι ακόμα και η πιο καλοσχεδιασμένη φωτογραφία, αποκτά τελικά ενδιαφέρον – αυτή την αφανή γοητεία, όταν έστω και για λίγο ο δημιουργός χάσει τον έλεγχο. Εκείνη τη στιγμή μπορούν να συμβούν τα πάντα, όσα εξαρχής δεν μπορεί να φανταστεί. Είναι αυτό το “δημιουργικό λάθος” όπως ονομάζω, που αποκαλύπτει όλες τις δυνατότητες πέρα από τη συγκρατημένη σκέψη.

Υπατία Κορνάρου
Η Υπατία Κορνάρου γεννήθηκε στην Αθήνα όπου φωτογραφίζει και ζει. Οι σπουδές της ξεκίνησαν με τα οικονομικά και ολοκληρώθηκαν  με σπουδές σε σχολή φωτογραφίας.
Ασχολείται με την καλλιτεχνική φωτογραφία από την εκκίνηση της στον φωτογραφικό κόσμο. Με το έργο της έχει πάρει μέρος σε Διεθνή και Εγχώρια Φωτογραφικά Φεστιβάλ. Επίσης, έχει πραγματοποιήσει την πρώτη της ατομική έκθεση “Save The Forest” , στο Μουσείο Περιβάλλοντος της Στυμφαλίας και είναι έτοιμη να παρουσιάσει στις αρχές Οκτωβρίου, την δεύτερη ατομική έκθεση με τίτλο “Freud ‘s Dreams” στο Δήμο Παπάγου-Χολαργού.  Τα τελευταία χρόνια, μεταδίδει τις γνώσεις της σε φωτογραφικά σεμινάρια που διοργανώνουν καλλιτεχνικές σχολές ή χώροι δημιουργίας και τέχνης. Αυτή την περίοδο είναι εισηγήτρια της φωτογραφικής ομάδας “Focus On The Soul” του πολιτιστικού κέντρου εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ. Κάθε φωτογράφιση για εκείνη είναι μια αναζήτηση, μόνο που η βουτιά συμβαίνει κυρίως στο ασυνείδητο.

link site : https://ypatiakornarou.gr/
link instagram : https://www.instagram.com/ypatia_kornarou/?hl=el
 

Τόλης Χατζηγνατίου
O Τόλης Χατζηγνατίου γεννήθηκε στην Αθήνα.
Σπούδασε γραφιστική και φωτογραφία στον ΑΚΤΟ καθώς και μουσική στο ωδείο Φίλιππος Νάκας.
Ξεκίνησε να ασχολείται συστηματικά με την φωτογραφία το 2005, ενώ εργαζόταν παράλληλα ως μουσικός παραγωγός και γραφίστας.
Απο το 2010 ασχολείται αποκλειστικά με την φωτογραφία, παρακολουθώντας διάφορα σεμινάρια πάνω στην τέχνη.
Έχει γράψει θεωρητικά κείμενα για περιοδικά φωτογραφίας, που αφορούν κυρίως τη σχέση και αλληλεπίδραση της φωτογραφίας με άλλες μορφές τέχνης, όπως ο κινηματογράφος και η μουσική.
Έχει συμμετάσχει, οργανώσει και επιμεληθεί πολλές ομαδικές εκθέσεις.
Διδάσκει φωτογραφικές σπουδές στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ αλλά και στην φωτογραφική ομάδα Διαδρομές, στην οποία είναι και συνιδρυτής.
Είναι ιδρυτικό μέλος και της φωτογραφικής / ταξιδιωτικής ομάδας Common Routes.
Το 2022 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Περισπωμένη το βιβλίο με τίτλο “Ο τελευταίος άνθρωπος”, που αποτελεί ένα δοκίμιο με μικρά κείμενα πάνω στην τέχνη.

web:  tolischatzignatiou.com
Instagram:  instagram.com/tolis_chatzignatiou
Fb:  facebook.com/chatzignatioutolis