Πιστεύω ότι είναι ένα από τα μεγαλύτερα καθήκοντά μας – το καθήκον της ζωής μας – να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να αντιμετωπίσουμε τη φτώχεια και να οικοδομήσουμε ένα μέλλον που αγαπά την ελευθερία.
Werner Bischof
Werner Bischof – INDOCHINA. Barau, a Meo (or Hmong) village. 1952.
Το κυριότερο χαρακτηριστικό της μεταπολεμικής ουμανιστικής φωτογραφίας του Bischof ήταν να δείξει τη φτώχεια και την απόγνωση γύρω του στην Ευρώπη, μετριασμένη από την επιθυμία του να ταξιδέψει στον κόσμο, μεταφέροντας την ομορφιά της φύσης και της ανθρωπότητας.
Αντιπαθώντας την «επιπολαιότητα και τον εντυπωσιασμό» του κλάδου των περιοδικών, αφιέρωσε μεγάλο μέρος της επαγγελματικής του ζωής στην αναζήτηση της τάξης και της ηρεμίας στην παραδοσιακή κουλτούρα, κάτι που δεν τον έκανε αγαπητό στους συντάκτες φωτογραφιών που αναζητούσαν καυτό επίκαιρο υλικό. Παρ ‘όλα αυτά, βρέθηκε να στέλνει φωτογραφίες για να αναφέρει για τον λιμό στην Ινδία για το περιοδικό Life (1951), και συνέχισε να εργάζεται στην Ιαπωνία, την Κορέα, το Χονγκ Κονγκ και την Ινδοκίνα. Οι εικόνες από αυτά τα ρεπορτάζ χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλα περιοδικά σε όλο τον κόσμο.
Απλώς δεν είμαι ρεπόρτερ σε εφημερίδα. Είμαι στο έλεος των μεγάλων εφημερίδων. Εκπόρνευα τον εαυτό μου, αλλά βαρέθηκα. Βαθιά μέσα μου εξακολουθώ να είμαι – και θα είμαι πάντα – καλλιτέχνης.
Werner Bischof
Ο Ελβετός φωτογράφος Werner Bischof πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της νεανικής του ηλικίας στην Ελβετία προτού μπορέσει να ταξιδέψει διεθνώς και να κάνει γνωστή τη δουλειά του. Σπούδασε φωτογραφία στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών της Ζυρίχης το 1933, υπό τους Hans Finsler και Alfred Willimann.
Σε ηλικία 20 ετών άνοιξε το δικό του στούντιο στη Ζυρίχη και εργάστηκε στη μόδα και τη διαφήμιση. Λαχταρούσε να ταξιδέψει εκτός Ελβετίας, αλλά η έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τον εμπόδισε να το κάνει.
Werner Bischof
O Bischof προσχώρησε νωρίς στο στυλ της Νέας Αντικειμενικότητας και το ενδιαφέρον για την avant-garde τέχνη και τη φωτογραφία τον οδήγησε να μετακομίσει στο Παρίσι το 1939. Ο πόλεμος άρχισε λίγο μετά την άφιξή του και επέστρεψε στην Ελβετία, όπου στρατολογήθηκε. Οι εμπειρίες του με τους πρόσφυγες και η παρατήρησή του στις απελπιστικές συνθήκες του πολέμου ως στρατιώτης στα ελβετικά σύνορα – καθώς και η μετέπειτα απασχόλησή του στο περιοδικό Du της Ζυρίχης, όπου ενθαρρύνθηκε να ασχοληθεί με το φωτορεπορτάζ – οδήγησαν σε μια δραματική αλλαγή στη φωτογραφική του προσέγγιση μεταξύ 1942 και 1944. Παρήγαγε τις κοινωνικά συνειδητοποιημένες φωτογραφίες και δοκίμια για τα οποία έγινε περισσότερο γνωστός.
Werner Bischof – FRANCE. Seine Maritime department. City of Rouen. Unemployed people look for jobs at the railroad station. 1945.
Στα 26 του άρχισε να εργάζεται για το περιοδικό Du, το οποίο τον βοήθησε να αναπτύξει ένα ουμανιστικό στυλ φωτογραφίας δημοσιογραφίας. Το ενδιαφέρον του για τον ουμανισμό εντάθηκε όταν, μετά το 1945, μπόρεσε να ταξιδέψει στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ολλανδία, την Ιταλία, καθώς και την Ανατολική Ευρώπη και να παρατηρήσει την καταστροφή, που είχε προκαλέσει ο πόλεμος. Φωτογραφίες από αυτά τα ταξίδια επιλέχθηκαν από το περιοδικό Life στα τέλη της δεκαετίας του ’40. Στη συνέχεια, το περιοδικό ζήτησε από τον Bischof να καλύψει τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες στο St. Maritz.
Werner Bischof – HOLLAND. Maastricht. Playing criss cross. 1945.
Ο Werner Bischof συνέχισε να ταξιδεύει για το υπόλοιπο της ζωής του, αναπληρώνοντας τη χαμένη ευκαιρία της νιότης του. Έγινε μέλος του Magnum το 1949, δίπλα στους Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, George Rodger, David Seymour και Ernst Haas. Εργάστηκε σε projects που τεκμηριώνουν την καθημερινή ζωή στους πολιτισμούς της Ινδίας, της Ιαπωνίας, της Κορέας, της Κίνας και της Αμερικής. Οι φωτογραφίες του Werner Bischof από τους ευρωπαϊκούς και ασιατικούς πολιτισμούς μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της ανάπτυξης του φωτορεπορτάζ.
Τραγικά, το 1954 ο Bischof και άλλοι δύο σκοτώθηκαν σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα στις Άνδεις του Περού. Οι εκπληκτικές του εικόνες από τον παγκόσμιο πολιτισμό διατηρούν τη μνήμη του.
Werner Bischof – HUNGARY. Hajduhadhaza. 1947.
Στη δεκαετία του 1960, καθώς η βιντεοδημοσιογραφία αντικατέστησε τον ρόλο των περιοδικών με εικόνες, ιδρύθηκε το Fund for Concerned Photography (αργότερα το Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας) για να διατηρήσει και να αναγνωρίσει τη συμβολή των φωτογράφων των οποίων η κοινωνική αφοσίωση και ο ανθωπισμός τους άλλαξαν την κατανόηση των ανθρώπων για τον δικό τους και τους ξένους πολιτισμούς. Τα επιτεύγματα του Bischof αναγνωρίστηκαν δεόντως, καθώς ήταν ένας από τους πρώτους φωτογράφους του οποίου το έργο συγκέντρωσε το Ταμείο.
Κατά τη διάρκεια της καριέρας του ο Werner Bischof ασχολήθηκε με πολλά είδη φωτογραφίας είτε με ασπρόμαυρο είτε με έγχρωμο film. Οι έγχρωμες φωτογραφίες αποκαλύφθηκαν μετά θάνατόν του. Ο κρυμμένος θησαυρός άγνωστων έγχρωμων εικόνων αποκαλύφθηκε στη Ζυρίχη, φέρνοντας μια νέα διάσταση στο έργο του και εισάγοντας εκπληκτικές απεικονίσεις της Ευρώπης και όχι μόνο.
Περίπου 100 έγχρωμες εκτυπώσεις από αυθεντικά αρνητικά, τραβηγμένα από τον Bischof μεταξύ 1939 και 1954, παρουσιάστηκαν πρόσφατα σε μια έκθεση που εξερευνά μια ελάχιστα γνωστή πτυχή της δημιουργικής του παραγωγής.
Οι εικόνες περιλαμβάνουν εκπληκτικά αξιοθέατα μιας βομβαρδισμένης Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένου του ερειπίου που μοιάζει με φάντασμα του κτιρίου του Ράιχσταγκ και των σκελετικών τοπίων της πόλης της Βαρσοβίας, του Βερολίνου και άλλων πόλεων. Υπάρχουν οικεία πορτρέτα γυναικών που ταξινομούν τα ερείπια, παιδιών που παίζουν στα ερείπια βομβαρδισμένων κατοικημένων περιοχών και ενός αγοριού από την Ολλανδία του οποίου το πρόσωπο έχει σημαδευτεί σε γερμανική παγίδα: Στην ολλανδική πόλη Roermond το 1946 συνάντησε ένα αγόρι που ονομαζόταν Jo Corbey, του οποίου το πρόσωπο είχε τραυματιστεί σοβαρά στον πόλεμο. Στο ημερολόγιό του ο Bischof περιέγραψε τα «μπλε-ιώδη σημάδια εγκαύματος του αγοριού από τα σκάγια, ένα γυάλινο μάτι και μια κόκκινη μάσκα, την τρυφερή κόκκινη σάρκα, μια σκληρή αντίθεση».
Werner Bischof
Υπάρχουν επίσης εικόνες από τα μακρά ταξίδια του Bischof στην Ασία, τη Βόρεια και τη Λατινική Αμερική, που ολοκληρώθηκαν τραγικά στο Περού, όπου, σε ηλικία 38 ετών, σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα τον Μάιο του 1954 καθ’ οδόν για να επισκεφτεί ένα χρυσωρυχείο, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.
Οι εικόνες ανακαλύφθηκαν πριν από τέσσερα χρόνια όταν ο γιος του Marco, ο οποίος επιμελείται τα αρχεία του Werner Bischof στη Ζυρίχη, βρήκε κουτιά που περιείχαν εκατοντάδες αρνητικά από γυάλινη πλάκα.
Ο Werner Bischof χρησιμοποίησε τρεις κάμερες: μια Rolleiflex, μια Leica και, πολύ πιο ασυνήθιστο για την εποχή, μια κάμερα Devin Tri-Color, με την οποία είχε πειραματιστεί στα χρόνια του πολέμου στο στούντιό του, κυρίως για νεκρές φύσεις, και έχοντας κατακτήσει την τεχνολογία, την πήρε μαζί του σε ταξίδια στη μεταπολεμική Ευρώπη. Αν και δυσκίνητο και αργό, το Devin ήταν τεχνικά προηγμένο σε σύγκριση με προηγούμενες έγχρωμες κάμερες.
Werner Bischof – GERMANY. 1946. In the ruins of Cologne.
Ο Marco Bischof, ο οποίος είναι σκηνοθέτης, λέει ότι πιστεύει ότι η αγάπη του πατέρα του για την έγχρωμη φωτογραφία είχε να κάνει πολύ με το γεγονός ότι είχε αρχικά ήθελε να γίνει ζωγράφος και το είδε μέσα από τα μάτια ενός καλλιτέχνη για τον οποίο το χρώμα ήταν μια μορφή γνήσιας καλλιτεχνικής έκφρασης. Όμως τα σχέδιά του να πάει στο Παρίσι και να στεγαστεί σε στούντιο ενός ζωγράφου είχαν διαλυθεί από τον πόλεμο. Σε μια επιστολή προς τον συνάδελφό του Robert Capa –ο οποίος σκοτώθηκε μόλις εννέα μέρες μετά τον Werner Bischof – έγραψε: «Στην καρδιά μου θα είμαι πάντα ένας ζωγράφος που βλέπει τα πράγματα του παρελθόντος με χρώματα, ο οποίος είναι πάντα ενθουσιασμένος με την αφθονία και τον πλούτο των τρόπων οι άνθρωποι εκφράζονται και που πάντα βλέπει τους περιορισμούς της κάμερας με λίγη μελαγχολία».
Werner Bischof – Καλάβρυτα
Ο Marco Bischof έχει επιστρέψει αρκετές φορές στη χαράδρα των Άνδεων όπου πέθανε ο πατέρας του. Ισχυρίζεται ότι δεν έχει μια αγαπημένη εικόνα, αλλά προσπάθησε να ακολουθήσει τα βήματά του για να ανακαλύψει μόνος του τα μέρη όπου τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες, συμπεριλαμβανομένου του χωριού Καλάβρυτα στην Πελοπόννησο: «Σκέφτεσαι «τι όμορφο χωριό», αλλά μετά ανακαλύπτεις ότι είναι ο τόπος μιας από τις πιο σκληρές σφαγές που διέπραξαν οι Ναζί, σκοτώνοντας σχεδόν ολόκληρο τον ανδρικό πληθυσμό και το βλέπεις τελείως διαφορετικά. Αυτό είναι χαρακτηριστικό του πατέρα μου – συνδυάζοντας τη μορφή και το περιεχόμενο με αυτόν τον τρόπο».
Werner Bischof
O Marco Bischof έχει επίσης πάει στην οροφή της ελβετικής πρεσβείας στο Βερολίνο, από όπου πιστεύει ότι ο πατέρας του φωτογράφισε τα ερείπια του Ράιχσταγκ. «Σε αυτή την εικόνα υπάρχει μια δυνατή ανάμνηση ενός τρομερού πολέμου και ό,τι συνέβη ως συνέπεια αυτού», λέει.
Werner Bischof - INDOCHINA. Gian Coc. Women praying for their men at war. Between 1945 and 1954 the French, who before the war had established a protectorate in Indochina, fought against the Vietnamese Nationalists, led by Ho Chi MINH, who reclaimed independance. The first Indochina War ended in the Vietnamese victory at Dien Bien Phu on May 7, 1954, after which Vietnam was divided between a Northern part (led by Ho Chi MINH) and and a Southern part (led by the French). 1952.
Werner Bischof - INDIA. State of Bihar. Famine stricken area. Due to flooding and drought, in 1951 the province of Bihar was heavily stricken by famine. The US sent 136 million tons of wheat and a 190 million dollar loan, while the USSR sent 50,000 tons of wheat. April 1951.
Werner Bischof - INDIA. Bengal region. The port of Calcutta. Unloading corn sent by foreign countries to help India's famine stricken areas. Due to flooding and drought, in 1951 the province of Bihar was heavily stricken by famine. The US sent 136 million tons of wheat and a 190 million dollar loan, while the USSR sent 50.000 tons of wheat. 1951.
Werner Bischof - JAPAN. Tokyo. Courtyard of the Meiji shrine. 1951.
Werner Bischof - JAPAN. Tokyo. 1951. Striptease club.
Werner Bischof - JAPAN. Hiroshima. 1951. A victim of the Hiroshima atomic explosion. On August 6th 1945, the US Army dropped an atomic bomb on Hiroshima, thus ending the war against Japan. The entire city was destroyed, thousands of people were killed, and those who survived suffered from radiation injuries.
Werner Bischof - HUNGARY. Budapest. 1947. A train of the Red Cross, transporting children to Switzerland.
Werner Bischof - GERMANY. Frankfurt. 1946. A man looking at the ruined city.
Werner Bischof - PERU. Village of Pisac. Market day. 1954.
Werner Bischof - PERU. Cuzco. 1954.
Werner Bischof - MEXICO. A child's coffin. 1954.
Werner Bischof - MEXICO. Mexico City. 1954. Pictures of bullfighters.
Werner Bischof - USA. State of Illinois. Town of Chicago. 1953.
Werner Bischof - HONG-KONG. 1952. A family of Chinese refugees from Shanghai. After the Second World War hundreds of thousands of Chinese went to Hong Kong (administered by the British), fleeing the civil war between the Nationalist and Communist armies in China.
Werner Bischof - SOUTH KOREA. Town of Pusan, which became the capital of the Republic of Korea during the Korean War. Between 1950 and 1953 the Democratic People's Republic of Korea (North Korea) fought against the Republic of Korea (South Korea). The United Nations, with the United States as the principal participant, joined the war on the side of the South Koreans, and the People's Republic of China came to North Korea's aid. The armistice divided Korea into a Northern and a Southern part, along the 38th parallel. 1952.
Werner Bischof - INDOCHINA. Barau, a Meo (or Hmong) village. 1952.
Werner Bischof - HONG-KONG. Day of the wandering souls. 1952.
Werner Bischof - HONG-KONG. 1952. Lunch time.
Werner Bischof - INDIA. State of Bihar. Famine stricken area. Due to flooding and drought, in 1951 the province of Bihar was heavily stricken by famine. The US sent 136 million tons of wheat and a 190 million dollar loan, while the USSR sent 50.000 tons of wheat. April 1951.
Werner Bischof - INDIA. State of Bihar. April 1951. Children in a famine stricken area, running towards trucks delivering corn. Due to flooding and drought, in 1951 the province of Bihar was heavily stricken by famine. The US sent 136 million tons of wheat and a 190 million dollar loan, while the USSR sent 50.000 tons of wheat.
Werner Bischof - INDIA. Bombay. The Bharat Natyam dancer Anjali HORA getting ready for a performance. 1951.
Werner Bischof - SIKKIM. Jelep La. Pass, between Sikkim and Tibet (4320 m). In the background the Chomo Lhari mountain (7314 m). 1951.
Werner Bischof - SOUTH KOREA. Village of San Jang Ri, located on the frontline between South and North Korea. Between 1950 and 1953 the Democratic People's Republic of Korea (North Korea) fought against the Republic of Korea (South Korea). The United Nations, with the United States as the principal participant, joined the war on the side of the South Koreans, and the People's Republic of China came to North Korea's aid. The armistice divided Korea into a Northern and a Southern part, along the 38th parallel. 1951.
Werner Bischof - INDIA. Town of Jamshedpur. An employee of the Tata Steel and Iron Company. The industrial complex was founded in 1907 by Jamshedji Nassarwanyi TATA. Over the years it became the nucleus of a huge complex producing textiles, steel, electric power, chemicals, agricultural equipment, trucks, locomotives, and cement. The TATA family was also the largest private funder of technical education and scientific research in India. May 1951.
Werner Bischof - INDIA. Bombay. 1951.
Werner Bischof - SCOTLAND. Town of Edinburgh. 1950. Penguins from the zoo taking their weekly walk. The director of the zoo walks them through the city every week in order to attract people to the zoo.
Werner Bischof - FINLAND. Village of Naarva. Students of a country school during their recreation. 1948.
Werner Bischof - HUNGARY. Hajduhadhaza. Orphanage for children rendered parentless and homeless by the war.
The children learn to work in various workshops and to cultivate the land owned by the town. 1947.
Werner Bischof - HUNGARY. Budapest. 1947.
Werner Bischof - GERMANY. Berlin. Tiergarten. Collecting firewood. In the background: the Reichstag (City Hall). 1946.
Werner Bischof - HUNGARY. Hajduhadhaza. 1947.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zürich. Bellevue Square. 1946.
Werner Bischof - SOUTH KOREA. Koje Do island. U.N. Re-education camp for Chinese and North Korean prisoners. 1952.
Between 1950 and 1953 the Democratic People's Republic of Korea (North Korea) fought against the Republic of Korea (South Korea). The United Nations, with the United States as the principal participant, joined the war on the side of the South Koreans, and the People's Republic of China came to North Korea's aid. The armistice divided Korea into a Northern and a Southern part, along the 38th parallel.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Tessin region. An Italian child at a center for refugees. 1945.
Werner Bischof - INDOCHINA. Town of Hanoi. 1952.
Werner Bischof - SOUTH KOREA. Seoul. 1952. Selling rice in the blackmarket. Between 1950 and 1953 the Democratic People's Republic of Korea (North Korea) fought against the Republic of Korea (South Korea). The United Nations, with the United States as the principal participant, joined the war on the side of the South Koreans, and the People's Republic of China came to North Korea's aid. The armistice divided Korea into a Northern and a Southern part, along the 38th parallel.
.
Werner Bischof - PERU. 1954. Village of Pisac. Holy Week celebrations.
Werner Bischof - PERU. 1954. Machu Picchu.
Werner Bischof - USA. New York city. Manhattan. Car parking lot. 1953.
Werner Bischof - HOLLAND. 1945. The Second World War ended on May 7th, 1945, with Nazi Germany's surrender to the Soviet and the Allied troops. Holland, which had been invaded and occupied by Nazi Germany in May 1940, was liberated by the Allies in December 1944. The effects of the war on Holland were devastating: cities and infrastructure were largely reduced to rubble, and large portions of the population suffered from hunger and the loss of their homes.
Town of The Hague.
Werner Bischof - HOLLAND. Maastricht. Playing criss cross. 1945.
Werner Bischof - HOLLAND. 1945. Maastricht.
Werner Bischof - FRANCE. Seine Maritime department. City of Rouen. Unemployed people look for jobs at the railroad station. 1945.
Werner Bischof
Werner Bischof - HUNGARY. Budapest. 1947.
Werner Bischof
Werner Bischof
Werner Bischof - INDOCHINA. Barau, a Meo (or Hmong) village. A funeral. 1952.
Werner Bischof - HONG-KONG. Island of Kau Sai.1952. A peasant sleeping.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zurich. View from the Uetilberg mountain. 1937.
Werner Bischof - MEXICO. 1954.
Werner Bischof - GERMANY. Berlin. 1946. Spree.
Werner Bischof - GERMANY. 1946. In the ruins of Cologne.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zurich. 1943. Escher Wyss Factory Steelworker.
Werner Bischof - GREECE. 1947. Sunset.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zurich. 1942. Nude.
Werner Bischof - WITZERLAND. Zurich. 1945. Diffusion with three dyes.
Werner Bischof - JAPAN. Tokyo. Kabuki (traditional Japanese popular drama) master Bondo Mitsugoro waiting to go on stage and play the part of "Yanoné". 1951.
Werner Bischof - JAPAN. View of Tokyo. Shimbashi district. 1951.
Werner Bischof - MEXICO. Mexico City. 1954.
Werner Bischof - MEXICO. Reynosa (border town). February 1954.
Werner Bischof
Werner Bischof
Werner Bischof
Werner Bischof
Werner Bischof
Werner Bischof
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zurich. "Floating snails". 1936.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zurich. Snails. 1942.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zurich. Streams. Drawing made by Werner BISCHOF for a portfolio of 24 photos. 1941.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zurich. "Zebra woman". 1942.
Werner Bischof - SWITZERLAND. 1941. Zurich.
Werner Bischof - SWITZERLAND. Zurich. 1941. Nude. "Breast with grid."