Masha Ivashintsova – Η Ρωσίδα Vivian Mayer

Masha Ivashintsova – Η Ρωσίδα Vivian Mayer

Η Ρωσίδα Masha Ivashintsova (1942-2000) φωτογράφιζε διαρκώς αλλά δεν έδειξε ποτέ τη δουλειά της σε κανέναν. Στα τέλη του 2017, η μοναχοκόρη της Asya με ο συζυγός της επισκεπτόμενοι μια σοφίτα, έπεσαν πάνω σε κιβώτια αρνητικών και μη εμφανισμένων φιλμ. Περισσότερες από 30.000 εικόνες περιλάμβανε η μοναδική ανακάλυψη.

Έκτοτε γίνεται μια προσπάθεια προβολής του έργου της. Ο ιστότοπος http://mashaivashintsova.com είναι μια προσπάθεια της κόρης της και των φίλων της να δείξουν τα έργα της Masha στον κόσμο και να της αποδώσουν την αναγνώριση, που τόσο άργησε.

 

Παρακολουθούμε το φωτογραφικό έργο της από τις αναρτήσεις της Asya. Μέσα από τα κείμενα και τις εικόνες που δημοσιεύει η Asya και αποτελούν είτε δικές της σκέψεις είτε αναφορές στο ημερολόγιο που κρατούσε η Masha, μαθαίνουμε για τη ζωή και την προσωπικότητά της.

Η Masha Ivashintsova γεννήθηκε σε μια αριστοκρατική οικογένεια τα περιουσιακά στοιχεία της οποίας –μεταξύ άλλων κι ενός πολυτελούς διαμερίσματος στο κεντρικό Λένινγκραντ (σήμερα Αγία Πετρούπολη)-, κατασχέθηκαν από τις αρχές μετά την μπολσεβίκικη επανάσταση.

The banks of the Neva River in Leningrad (today’s St. Petersburg) in 1979.

 

Ως νεαρή, ακολούθησε τις επιθυμίες της γιαγιάς της και εκπαιδεύτηκε ως μπαλαρίνα, αλλά μετά το θάνατο της γιαγιάς, η οικογένεια της την έβγαλε από την ακαδημία και την έγραψε σε ένα τεχνικό κολλέγιο. Μετά την απότομη διακοπή της καλλιτεχνικής της καριέρας, η προσωπική της ζωή έγινε ολοένα και πιο ταραγμένη. Άρχισε να εργάζεται σε διάφορες δουλειές, μεταξύ άλλων και ως κριτικός θεάτρου.

Ανάγνωση ποίησης από τον Ρώσο ποιητή Αρσένι Ταρκόφσκι, τον πατέρα του σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόφσκι. Σε μια από τις πολυάριθμες δουλειές που έκανε η Μάσα ήταν και κριτικός θεάτρου (όπως βιβλιοθηκάριος, υπάλληλος βεστιάριο, μηχανικός σχεδιασμού, μηχανικός ανελκυστήρα και φρουρός ασφαλείας) και ήταν σποραδικός επισκέπτης σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις.

Η Masha παντρεύτηκε τον Melvar Melkumyan, έναν γλωσσολόγο γεννημένο στη Γερμανία με καταγωγή από την Αρμενία και απέκτησε την Asya. Ο γάμος της τελικά διαλύθηκε και η Asya μετακόμισε στη Μόσχα με τον πατέρα της

Η Ivashintsova έμεινε στο Λένινγκραντ, όπου έκανε δεσμούς με τον ποιητή Βίκτορ Κρίβουλιν αλλά και τον φωτογράφο Μπόρις Σμίλοφ

Leningrad, USSR, 1974 | Η Masha Ivashintsova με τον εραστή της, φωτοφράφο Boris Smelov

Viktor Krivulin:

let it be someone good
who would come to us and say:
it is not scary to live… life — in short —
is not a road but a station
the place where we bummed
between women between columns
half dead music
in loudspeaker
stuck

*translated from Russian by Tatiana Bonch-Osmolovskaya

 

Σε ένα σύστημα όπου η ανεργία ήταν ποινικό αδίκημα, δόθηκε στην Masha η επιλογή ανάμεσα στη φυλακή και τη «φυλάκιση» σε ψυχιατρική κλινική. Επέλεξε την δεύτερη πρόταση.

Κατά τη διάρκεια των 10 ετών που παρέμεινε εκεί ήταν απομονωμένη και ώσπου σταδιακά “έσπασε” από ένα σύστημα που χορηγούσε φάρμακα σε ψυχικά ασθενείς. Τελικά έπεσε σε κατάθλιψη.

 

Φυσικά, ήξερα ότι η μητέρα μου τραβούσε φωτογραφίες όλη την ώρα. Το εντυπωσιακό είναι ότι ποτέ δεν μοιράστηκε τα έργα της με κανέναν, ούτε καν με την οικογένειά της.

Συγκέντρωνε τις φωτογραφικά της filmsστη σοφίτα και σπάνια τα εμφάνιζε, οπότε κανείς δεν κατάφερε ποτέ να εκτιμήσει τους καρπούς του πάθους της. Τα ίδια filmsπαρέμειναν στη σοφίτα του σπιτιού μας στο Πούσκιν της Αγίας Πετρούπολης (Pushkin, Saint Petersburg) και μετά το θάνατό της το 2000, εκεί όπου τις είχε αποθηκεύσει αρχικά,. Μέχρι πρόσφατα. Μέχρι που ο σύζυγός μου και εγώ σκοντάψαμε στα φιλμ στη σοφίτα (φωτογραφίες που τραβήχτηκαν μεταξύ 1960-1999) όπου και εμφανίσαμε μερικά από αυτά. Αυτό που είδαμε ήταν εκπληκτικό.

Η μητέρα μου, Masha Ivashintsova, ασχολήθηκε έντονα με το ποιητικό και φωτογραφικό undergroundκίνημα του Λένινγκραντ των δεκαετιών  1960-1980. Υπήρξε ερωμένη τριών ιδιοφυιών της εποχής: του φωτογράφου Boris Smelov, του ποιητή Viktor Krivulin και του γλωσσολόγου Melvar Melkumyan, ο οποίος είναι και ο πατέρας μου. Η αγάπη της για αυτούς τους τρεις άνδρες, που δεν μπορούσαν να είναι περισσότερο διαφορετικοί, καθόρισαν τη ζωή της, την καταβρόχθισαν πλήρως, και την διέλυσαν. Πίστευε ειλικρινά ότι «ξεθώριαζε» δίπλα τους και συνεπώς ποτέ δεν παρουσίαζε τα φωτογραφικά έργα της, τα ημερολόγια και την ποίησή της σε κανέναν κατά τη διάρκεια της ζωής της. Καθώς έβαλε τον εαυτό της στο ημερολόγιό της:

Για μένα αυτή η φωτογραφία είναι μια μεταφορά της ζωής της Μάσα: μόνη της, στο όμορφο κενό. Μόνη, αλλά και στο κέντρο, όντας το αντιληπτό θέμα, χωρίς το οποίο η ομορφιά δεν θα υπήρχε. Η Μάσα κράτησε τα έργα της στη σοφίτα μας επειδή η φωτογραφία της δεν δημιουργήθηκε για μια έκθεση ή ένα show. Ήταν η ατελείωτη προσπάθειά της να καταλάβει τις αποχρώσεις του εσωτερικού και του εξωτερικού κόσμου. Υπήρχαν πόνος, χαρά και  δήλωση της ζωής – όπως και η ίδια η ζωή της Μάσα.

“Αγαπούσα χωρίς μνήμη” (Δεν είναι αυτός ένας τίτλος στο βιβλίο  που δεν υπάρχει; )

“Ποτέ δεν είχα μνήμες για τον εαυτό μου, αλλά πάντα για τους άλλους”.

Βαθιά λυπημένη, από τα χρόνια που πέρασε σε εξαντλητικές συνθήκες έχοντας επιλέξει να εργαστεί σε ψυχιατρικά νοσοκομεία της ΕΣΣΔ, καθώς το Σοβιετικό καθεστώς επιδίωκε να τυποποιήσει τους ανθρώπους και να εξαναγκάσει όλους να ζήσουν με τους κομμουνιστικούς κανόνες, η Masha πέθανε στην αγκαλιά μου το 2000 στην ηλικία των 58 ετών μετά από μάχη με τον καρκίνο.

Βλέπω τη μητέρα μου ως ιδιοφυΐα, αλλά η ίδια ποτέ δεν είδε τον εαυτό της έτσι – και ποτέ δεν άφηνε κανέναν άλλο να «δει» τι ήταν πραγματικά.

Ελπίζουμε ότι τα έργα της Masha και της ιστορίας της θα ηχούν στις ψυχές πολλών.

Asya Ivashintsova – Melkumyan, κόρη της Masha

 

Masha’s photographs have a lot of symbolism in them. For me, this one represents humanity — everyone in the box. Everyone has a different character and dress — but all are in one row, in the same box. There is no choice. Even for the one who is trying to look beyond her small cardboard world.

Φωτογραφίες της δημοσιεύονται επίσης στο Instagram https://www.instagram.com/masha_ivashintsova/ και το Twitter https://twitter.com/ma_ivashintsova

 

Σχετικά άρθρα