John Baeder- Ζωγράφος ή φωτογράφος;

John Baeder- Ζωγράφος ή φωτογράφος;

Ο John Baeder είναι ένας από τους πιο σημαντικούς ζωγράφους της Αμερικής που έχει επηρεαστεί από φωτορεαλιστικό κίνημα. Είναι ιδιαίτερα γνωστός για τις απεικονίσεις καταστηματών, εστιατορίων, που συναντά κανείς στους επαρχιακούς δρόμους. Όπως έχουν πει για αυτόν: “Είναι ένας γνώστης και βαθιά αφοσιωμένος χρονικογράφος αυτής της όψης της αμερικανικής δημοτικής αρχιτεκτονικής που εξαφανίζεται γρήγορα και έχει παίξει τόσο μοναδικό ρόλο στην κοινωνική και πολιτιστική ιστορία της Αμερικής”.

John Baeder

Γεννήθηκε στο South Bent της  Indiana το 1938 την παραμονή των Χριστουγέννων και μεγάλωσε στην Atlanta της Georgia. H αγάπη του για τον δρόμο ξεκίνησε από νεαρή ηλικία. ενώ έβλεπε μικρές πόλεις να περνούν βιαστικά από το παράθυρο ενός τρένου, με αποτέλεσμα να ενθουσιαστεί με αυτές τις εικόνες.  Ως νεαρό αγόρι, ο John Baeder καθώς έκανε ποδήλατό, φωτογράφιζε παλιά κειμήλια (με μια κάμερα Baby Brownie) και ιδιαίτερα παλιά αυτοκίνητα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, τον βρίσκουμε ως φωτογράφο πλέον δρόμου.

Το 1960, ο Baeder άρχισε να εργάζεται ως καλλιτεχνικός διευθυντής για ένα διαφημιστικό γραφείο της Νέας Υόρκης στην Ατλάντα και τελικά, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη όπου απόλαυσε μια επιτυχημένη καριέρα στη διαφημιστική φωτογραφία στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Συνέχισε επίσης να φωτογραφίζει το αστικό περιβάλλον στον ελεύθερο χρόνο του και ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που αναδείχθηκε η αγάπη του για τα εστιατόρια. Το γραφείο του βρισκόταν απέναντι από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και ο Baeder βρήκε στο τμήμα φωτογραφίας του Μουσείου ανάπαυλα και έμπνευση. Η Berenice Abbott, ο Ben Shahn, ο Walker Evans και άλλοι φωτογράφοι της Depression Era τον επηρέασαν ιδιαίτερα. Το 1972, ο Baeder αποφάσισε να αφιερωθεί με πλήρες ωράριο στην καλλιτεχνική φωτογραφία και εγκατέλειψε τον χώρο της διαφήμισης.

John Baeder

Ο John Baeder έχει συντάξει ένα φωτογραφικό έργο τόσο λαμπρό και εξίσου λαμπρό όσο το έργο του με τη ζωγραφική. Ο Baeder επηρεάστηκε από το πάθος του για τους Ολλανδούς, Ισπανούς και Γάλλους ζωγράφους νεκρής φύσης του 16ου και 17ου αιώνα, και συγκεκριμένα τον Chardin και τον Luis Melendez, όλοι αυτοί που χρησιμοποίησαν τις ιδιαίτερες ιδιότητες του βόρειου φωτός όπως ακριβώς κάνει ο Baeder και στις νεκρές φύσεις του.

John Baeder

Ο Baeder συχνά φωτογράφιζε τα μέρη που ήθελε να ζωγραφίσει, δουλεύοντας από τις δικές του φωτογραφίες για να συνθέσει τους πίνακές του. Αρχικά χρησίμευαν ως υλικό πηγής για τους πίνακές του, οι φωτογραφίες του Baeder θεωρούνται πλέον ως αυτόνομα έργα τέχνης. Όπως λέει και ο ίδιος ο καλλιτέχνης, «Υπάρχουν μερικές φωτογραφίες που φωνάζουν ότι είναι πίνακες και κάποιες που θέλουν απλώς να είναι φωτογραφίες». Οι φωτογραφίες είναι καταγραφές πολύ συγκεκριμένων τοποθεσιών, πραγμάτων, εποχών της ημέρας, εποχών του χρόνου και εποχών με μια παράξενη ικανότητα να συλλαμβάνουν το φως της στιγμής. Οι φωτογραφίες περικλείουν όχι μόνο την αρχιτεκτονική λεπτομέρεια και την παρουσία των κατασκευών, αλλά και μια αίσθηση της στιγμής που δείχνει τα αυτοκίνητα που υπάρχουν εκείνη τη στιγμή ή τα σημάδια που μπορεί να υπάρχουν στα παράθυρα.

Οι πίνακες και οι φωτογραφίες του Baeder περιλαμβάνονται σε μόνιμες συλλογές ιδρυμάτων όπως το Whitney Museum of American Art, το Detroit Institute of Arts, το Yale University Art Gallery, το Indianapolis Museum of Art, το Milwaukee Art Museum, το High Museum of Art στην Ατλάντα , το Μουσείο Τέχνης Morris στην Augusta της Τζόρτζια κ.ά. Το 2009, ο Baeder τιμήθηκε με το βραβείο διακεκριμένου καλλιτέχνη του Κυβερνήτη του Τennessie.

John Baeder