Consuelo Kanaga – Μια πρωτοπόρος στην ιστορία των γυναικών φωτογράφων

Consuelo Kanaga – Μια πρωτοπόρος στην ιστορία των γυναικών φωτογράφων

Αν και η Consuelo Kanaga δεν είναι πολύ γνωστή, ήταν πραγματικά πρωτοπόρος στην ιστορία των γυναικών φωτογράφων, καθώς έχοντας πάντα την πεποίθηση ότι η φωτογραφία είναι μια σχέση εμπιστοσύνης  μεταξύ του θέματος και του φωτογράφου, έμεινε στην ιστορία για τα πορτρέτα Αφροαμερικάνων να είναι γεμάτα από ακατέργαστο συναίσθημα συμπόνοιας και αξιοπρέπειας.

Consuelo Kanaga

Η Kanaga περιγράφει την προσέγγισή της: «Θα θυσιαζω την καθημερινότητά μου για να πάρω το εσωτερικό συναίσθημα ενός ατόμου … Φαίνεται πολύ περισσότερο από ένα από το πρόσωπό μας που είναι συχνά μια μάσκα … Η μεγάλη αλχημεία είναι η στάση σας , ποιος είσαι, τι είσαι. Όταν φτιάχνεις μια φωτογραφία, είναι πιο πολύ μια φωτογραφία του εαυτού σου. Αυτό είναι σημαντικό πράγμα. Οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να είναι εντυπωσιακοί για να τραβήξουν την προσοχή σου. Νομίζω ότι το θέμα δεν είναι να τραβήξω την προσοχή του άλλου αλλά το πνεύμα, που εκπέμπει ο άλλος».

Consuelo Kanaga

Γεννημένη στην Astoria του Oregon, η Consuelo Kanaga προήλθε από μια οικογένεια που εκτιμούσε τα ιδανικά της κοινωνικής δικαιοσύνης. Αφού ολοκλήρωσε το γυμνάσιο, άρχισε να γράφει για το San Francisco Chronicle το 1915. Μέσα σε τρία χρόνια, είχε μάθει τεχνική σκοτεινού θαλάμου από τους φωτογράφους της εφημερίδας. Στην πορεία γνώρισε τους Imogen Cunningham, Edward Weston και Dorothea Lange μέσω του California Camera Club και άρχισε να εδιαφέρεται για τη φωτογραφία, ειδικά όταν εισήλθε στο Camera Work του Alfred Stieglitz. ΟAlfred Stieglitz την ενέπνευσε να αναπτύξει μια πιο αισθητική προσέγγιση, και ένα ταξίδι στην Ευρώπη το 1928 ξύπνησε τη δια βίου ανησυχία της με τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό στη ζωγραφική.

Consuelo Kanaga

Μια σειρά τριών γάμων και ενός ακυρωμένου αρραβώνα επιτάχυνε τις περιοδικές μετεγκαταστάσεις της Consuelo Kanaga μεταξύ της Νέας Υόρκης και του Σαν Φρανσίσκο, όπου ίδρυσε ένα φωτογραφικό στούντιο πορτρέτου το 1930. Αν και δεν ήταν επίσημο μέλος της ομάδας f / 64, οι εικόνες της εκτέθηκαν στην πρώτη έκθεση της ομάδας στο το 1932. Η Consuelo Kanaga όταν επέστρεψε στη Νέα Υόρκη το 1935 και συνδέθηκε με την αριστερή Photo League. Δίδαξε εκεί το 1938 με τον Aaron Siskind.

Consuelo Kanaga

Η πιο γνωστή εικόνα της Kanaga, ” She Is a Tree of Life to Them”. O τίτλος δόθηκε από τον Edward Steichen όταν την επέλεξε για την θρυλικη έκθεση ορόσημο Family of Man το 1955. Η εικόνα, από μια μελέτη μεταναστών εργαζομένων στη Φλόριντα, απεικονίζει μια λεπτή μαύρη γυναίκα, πλαισιωμένη σε ένα λευκό τοίχο, η οποία μαζεύει τα παιδιά της με μια τρυφερή χειρονομία. 

Το έργο της Kanaga θεωρείται υπερβατικό, γιατί ο θεατής μπορεί να αισθανθεί τόσο καθαρά την παρουσία της στις φωτογραφίες της, ανεξάρτητα από το θέμα. Όσον αφορά τη φωτογραφική τεχνική και την απεικόνιση θεμάτων, μια ρομαντική διάθεση χαρακτηρίζει το έργο της Kanaga. Είχε ένα ευρύ φάσμα οπτικών ενδιαφερόντων, από τον πικτοριαλισμό μέχρι τον φωτορεπορτάζ, από την προσωπογραφία έως το αστικό τοπίο και το still life. Γιόρτασε κι εξύψωσε τον άνθρωπο σε κάθε φωτογραφία που έβγαλε, είτε ήταν εικόνες ανθρώπων και των σπιτιών τους στο Νότο είτε ήταν ο εσωτερικός διάκοσμος των σπιτιών. Χαρακτηρίσθηκε ως τεχνικός με τις υψηλότερες δεξιότητες στο σκοτεινό δωμάτι και στις προσεκτικά τυπωμένες εικόνες.  

Τα πορτρέτα της περιλάμβαναν πολλούς γνωστούς καλλιτέχνες και συγγραφείς της δεκαετίας του 1930 και του ’40, συμπεριλαμβανομένων των  Milton Avery, Morris Kantor, Wharton Esherick, Mark Rothko and W. Eugene Smith.

Όπως ειπώθηκε, ήταν μία  από τους λίγους λευκούς Αμερικανούς φωτογράφους τη δεκαετία του 1930 που τράβηξε καλλιτεχνικά πορτρέτα Αφροαμερικανών. Τους προσέγγισε φωτογραφικά καθώς συμπαθούσε με τους αγώνες τους για διάκριση, αλλά επίσης τής άρεσαν τόσο η καθαρότητα στα πρόσωπά τους και πώς το φως γλιστρούσε τέλεια το μαύρο δέρμα τους. Η Kanaga είχε έναν τρόπο να χρησιμοποιεί φως που δημιούργησε δραστική συναισθηματική και οπτική αξία στα πορτρέτα της.

Consuelo Kanaga

Στο Frances with a Flower, η εστίαση είναι τόσο έντονη που η ελαφρώς τραχιά υφή του δέρματος της γυναίκας, λαμπερή με ιδρώτα στην γραμμή των μαλλιών, φαίνεται ψηλαφητή. Το μέτωπο, η μύτη και τα μάγουλα, που τονίζονται με φλας, έρχονται σε αντίθεση με τα βαθιά μάτια που χάνονται στη σκιά, δημιουργώντας έτσι μια γλυπτική διάσταση που μετατρέπει τη φωτογραφία σε λόφους και κοιλάδες φωτός. Το έντονο λευκό άνθος που πιέζεται στη μύτη της γυναίκας τονίζει τον αισθησιασμό του προσώπου της.

Ο μεγάλος θαυμασμός που κρατούσε για τους ανθρώπους και ο ρομαντισμός στη ζωή της μεταφράστηκε αβίαστα στις εικόνες της. Η τεράστια αγάπη της για τους ανθρώπους την οδήγησε στην ανάγκη να συμμετάσχει στο κίνημα των πολιτικών δικαιωμάτων εκείνη την εποχή.

Consuelo Kanaga

Συνέχισε να φωτογραφίζει μέχρι τη δεκαετία του 1960, συμπεριλαμβανομένης μιας σειράς διαδηλώσεων πολιτικών δικαιωμάτων στο Albany της Georgia το 1963. Το 1974 η Kanaga πραγματοποίησε μια ατομική έκθεση στη Γκαλερί Lerner-Heller στη Νέα Υόρκη και το 1976, μια μικρή αλλά σημαντική αναδρομική έκθεση στο Μουσείο του Μπρούκλιν.

Σχετικά με τη δουλειά της, είπε: «Θα μπορούσα να είχα κάνει πολλά περισσότερα, να κάνω πολύ περισσότερη δουλειά και να βγάλω περισσότερες φωτογραφίες, αλλά είχα επίσης την επιθυμία να πω τι ένιωσα για τη ζωή. Απλά πράγματα, όπως μια μικρή εικόνα στο παράθυρο ή τη γωνία του στούντιο ή μια παλιά σόμπα στην κουζίνα ήταν πάντα συναρπαστικά για μένα. Είναι πολύ ζωντανά ακόμα και αυτά … τα λουλούδια και τα χόρτα με τη δροσιά πάνω τους. Ο Stieglitz πάντα έλεγε: “Τι έχετε να πείτε με τη φωτογραφία;” Νομίζω ότι σε μερικές μικρές περιπτώσεις έχω πει μερικά πράγματα, εξέφρασα πώς ένιωσα, προσπαθώντας να δείξω τη φρίκη της φτώχειας ή την ομορφιά των μαύρων. Νομίζω ότι στη φωτογραφία αυτό που έχω κάνει είναι αυτό που είχα να πω. Σε όλα αυτά ήταν το μήνυμα της ζωής μου. Ένα απλό δείπνο ή να είσαι με κάποιον που αγαπάς ή να βλέπεις ένα ελάφι να έρχεται για φαγητό – μου αρέσουν τέτοια πράγματα. Αν μπορούσα να κάνω μια αληθινή φωτογραφία, θα προτιμούσα να έχω πολλές απαντήσεις».

Consuelo Kanaga