Arno Rafael Minkkinen – Human nature ή αλλιώς … ελεγειακές εικόνες για την ανθρώπινη γυμνή φύση
Ό,τι συμβαίνει μέσα στο μυαλό σας μπορεί να συμβεί μέσα σε μια κάμερα!
Arno Rafael Minkkinen
Στις φωτογραφίες του, ο Arno Rafael Minkkinen ενσωματώνει επιδέξια το σώμα του στο φυσικό τοπίο, δημιουργώντας ποιητικές εικόνες που συχνά μοιάζουν να αψηφούν την πραγματικότητα. Τα τελευταία πενήντα χρόνια, ο Minkkinen έχει αφιερωθεί στην εξερεύνηση αυτού του συνεχούς οράματος. Δουλεύοντας μόνος του, φωτογραφίζει το γυμνό του σώμα στην ύπαιθρο, στρέφοντας τα αγκαθωτά του άκρα ώστε να απηχούν με χάρη και δύναμη τις μορφές και τις συνθέσεις των φυσικών στοιχείων στα οποία έχει ενσωματώσει τον εαυτό του. Αυτές οι εικόνες συνδυάζουν άψογα την αυτοπροσωπογραφία και το τοπίο σε μια υπενθύμιση ότι ο άνθρωπος είναι μέρος του φυσικού κόσμου και ότι το μυαλό και το σώμα είναι ζωτικά συνδεδεμένα μεταξύ τους, όπως και η ανθρωπότητα και η φύση.
Η προσέγγιση του Arno Rafael Minkkinen έχει έναν βαθμό συγγένειας με είδη όπως η αυτοπροσωπογραφία, η περφόρμανς, το ανδρικό γυμνό και η φωτογραφία τοπίων. Ωστόσο, η πρωτοτυπία του έγκειται στο ότι είναι μια εξαιρετικά ιδιότυπη σύνθεση αυτών των ειδών – πράγματι, κάτι που αψηφά την εύκολη ταξινόμηση. Ο Minkkinen μπόρεσε να αξιοποιήσει τη βαθιά του γνώση της ιστορίας της φωτογραφίας για τη δημιουργία αυτής της εντελώς πρωτότυπης προσέγγισης.
Είναι τόσο πειστικές οι εικόνες του Arno Minkkinen που μπορεί κανείς να υποθέσει ότι έχουν δημιουργηθεί χρησιμοποιώντας κάποια μορφή χειραγώγησης μετά την παραγωγή, αλλά στην πραγματικότητα είναι όλες «ευθείες» φωτογραφίες. Δηλ. παίζει για την κάμερα και το τελικό αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπει ο φακός. Δεν περιλαμβάνεται κανένα ψηφιακό ρετούς.
Παρά τις διαρκώς εξελισσόμενες δυνατότητες βελτίωσης που προσφέρει η τεχνολογία, ο Minkkinen επιλέγει αποφασιστικά να μη χρησιμοποιεί ψηφιακή επεξεργασία στο έργο του, βασιζόμενος αποκλειστικά στην ομορφιά της φύσης και στη δική του φυσική αντοχή. Χορογραφεί έξυπνα κάθε σκηνή, μετατρέποντας το πόδι του σε κλαδί δέντρου ή την πλάτη του σε αστραφτερό βράχο ποταμού, δημιουργώντας έτσι ένα οπτικό παζλ στο οποίο το σώμα του γίνεται ένα με τη μούσα του.
Ο Minkkinen δηλώνει: “Αντί να εκφράζω τις εξωτερικές εμφανίσεις και τις αμηχανίες του κόσμου, θέλησα να εξερευνήσω τον εσωτερικό κόσμο των φόβων, των ελπίδων και των επιθυμιών μας, σε μια προσπάθεια να επικοινωνήσω με τον ένα και μοναδικό κόσμο που κατοικούμε”.
Το 1969 – χρόνια πριν το είδος της αυτοπροσωπογραφίας εξελιχθεί από τη Cindy Sherman και τη Francesca Woodman όπως συνέβη στα μέσα της δεκαετίας του ’70 – ο Arno Minkkinen ξεκίνησε αυτό που θα γινόταν μια προσωπική αναζήτηση, αφιερώνοντας πάνω από πέντε δεκαετίες σε μια ενιαία ιδέα, αυτή, η του αχειροποίητου γυμνού αυτοπροσωπογραφία σε κοινωνία και αντίστιξη με τη φύση σε εξωτερικούς και αστικούς χώρους.
Γεννημένος στο Ελσίνκι της Φινλανδίας, ο Minkkinen μετανάστευσε με την οικογένειά του στις Ηνωμένες Πολιτείες σε ηλικία 6 ετών και μεγάλωσε στο Brooklyn. Αφού πήρε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας από το Wagner College το 1967, εργάστηκε ως κειμενογράφος, γεγονός που τον οδήγησε να ανακαλύψει το πάθος του για τη φωτογραφία. Άρχισε να φτιάχνει εικόνες χρησιμοποιώντας το σώμα του ως θέμα στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και συνέχισε να μελετά με τον Harry Callahan και τον Aaron Siskind, ενώ απέκτησε το MFA του από το Rhode Island School of Design, από όπου αποφοίτησε το 1974.
Ο Minkkinen είναι σήμερα ομότιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης Lowell, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου της Society of Photographic Education και λέκτορας στη Σχολή Τέχνης, Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Aalto στο Ελσίνκι. Έχει τιμηθεί με υποτροφία του John Simon Guggenheim Memorial Foundation το 2015, με το βραβείο Lucie Award for Achievement in Fine Art το 2013 και ήταν φιναλίστ για το Prix Pictet το 2008, ενώ έχει λάβει και το Κρατικό Βραβείο Φωτογραφίας της Φινλανδίας το 2006. Το 2017, ο Minkkinen χρίστηκε ιππότης από τη φινλανδική κυβέρνηση με το μετάλλιο Pro Finlandia Order of the Lion. Το έργο του έχει αποτελέσει αντικείμενο οκτώ ατομικών μονογραφιών και έχει εκτεθεί διεθνώς σε περισσότερες από 100 ατομικές εκθέσεις και σχεδόν 200 ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί και μουσεία σε όλο τον κόσμο.
Το 2019 εκδόθηκε μια μονογραφία 300 σελίδων για την πεντηκονταετή καριέρα του, με δοκίμια των Vicki Goldberg και Keith Davis, η οποία τιμήθηκε με το βραβείο “Γερμανικό φωτογραφικό βιβλίο της χρονιάς”. 50 χρόνια όπου η δημιουργία εικόνων έχει επικεντρωθεί στο δικό του άδυτο σώμα. Ισως να μην μπορούμε να σκεφτούμε κανέναν άλλο φωτογράφο του οποίου το έργο έχει τόσο σταθερά ασχοληθεί με αυτό το θέμα. Η προσέγγισή του Minkkinen δεν βασίζεται σε κανένα από τους παραδοσιακούς τρόπους. Έχει ξαναφανταστεί το σώμα του ως μια συλλογή μερών, ως κάτι εύπλαστο και επανερμηνεύσιμο.
Ακόμη και σήμερα η αξιοσημείωτη συνέπεια εστίασής του και η ποικιλία οπτικοποίησης χαρτογραφούν όχι μόνο την ωρίμανση του ως καλλιτέχνη αλλά και τη γήρανσή του ως άνδρα. Οι ιδέες του παραμένουν τόσο ζωτικές όσο εκείνες της νιότης του και, μισό αιώνα μετά, το ίδιο αναζωογονητικά πρωτότυπες.
Γίνετε ο συντηρητής του οράματός σας. Κάντε το διάσημο. Και πάνω από όλα, να θυμάστε, ότι η τέχνη είναι ο κίνδυνος που γίνεται ορατός.
Arno Rafael Minkkinen
Το έργο του Minkkinen βρίσκεται στις μόνιμες συλλογές του Centre Georges Pompidou, Παρίσι, του Museum of Modern Art, Νέα Υόρκη, του Musée d’art moderne de la Ville de Paris, του Museum of Fine Arts, Βοστώνη, του Museum of Fine Arts, Χιούστον, του High Museum, Ατλάντα, του Maison Européenne de la Photographie, Παρίσι, του Kiasma-Contemporary Art Museum, Ελσίνκι, του Museo Nazionale Alinari della Fotografia, Φλωρεντία, και της Εθνικής Πινακοθήκης του Καναδά, Οττάβα.
Arno Rafael Minkkinen