Παναγιώτης Ρόντος – Μόλα

Παναγιώτης Ρόντος – Μόλα

English Version

Ο ναυτικός όρος “Μόλα” προέρχεται από την προστακτική του ιταλικού ρήματος «mollare» που σημαίνει «αφήνω» και χρησιμοποιείται διαχρονικά στη καθημερινότητα των ψαράδων για να ξεκινήσει η αλιεία. Ανάμεσα στους ψαράδες ζούνε και εργάζονται Αιγύπτιοι αλιεργάτες, μόνο που γι’ αυτούς η λέξη αυτή αποκτά άλλη μια διάσταση.
Το 1984 υπογράφηκε ειδική σύμβαση μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου για τη μετάκληση αλιεργατών στα ελληνικά σκάφη. Όταν τη δεκαετία του 1990 μειώθηκε κατά πολύ ο αριθμός των Ελλήνων ψαράδων, η παρουσία των Αιγυπτίων ήρθε να καλύψει το κενό.
Στην πατρίδα τους, παρότι η αλιεία ήταν η κύρια ενασχόληση και το μέσο βιοπορισμού τους, η υπέρ αλίευση “άδειασε” τις θάλασσες και τα ποτάμια τους με αποτέλεσμα να αυξηθεί η μετανάστευση σε άλλες χώρες για εύρεση εργασίας.
Η Ελλάδα ήταν και είναι ένα όνειρο για πολλούς. Θεωρούνται οι καλύτεροι ψαράδες στη Μεσόγειο και πολύ καλοί στη συνεργασία τους στα ελληνικά καΐκια.
Όσοι είναι κοντά στο επάγγελμα γνωρίζουν πως χωρίς τους Αιγυπτίους θα τρώγαμε κατεψυγμένα ψάρια. Η ζωή των Αιγυπτίων στην Ελλάδα είναι κυρίως η δουλειά και όταν ξεκλέβουν λίγο χρόνο επικοινωνούν με την οικογένειά τους πίσω στην πατρίδα, που συνήθως τη βλέπουν μία φορά το χρόνο για λίγες ημέρες. Οι περισσότεροι έχουν πολύτεκνες οικογένειες που βιοπορίζονται με τα χρήματα που τους στέλνουν, την ίδια ώρα που οι ίδιοι μένουν στο αμπάρι του σκάφους. Κάποιοι εξ αυτών με πολλά χρόνια στην Ελλάδα νοικιάζουν σπίτια, συνήθως σε κακή κατάσταση. Οι σχέσεις μεταξύ των Αιγυπτίων αλιεργατών είναι συλλογικές και, παρότι τους χωρίζουν εκατοντάδες χιλιόμετρα από τις οικογένειές τους, έχουν ο ένας τον άλλον να μοιράζονται τα βιώματα και τους προβληματισμούς τους. 
Το εξελισσόμενο αυτό Project ακολουθεί εδώ και ένα χρόνο, ένα σκάφος γρι-γρι στη Καβάλα το οποίο είναι απλά ένα παράδειγμα από τα εκατοντάδες σκάφη με Αιγυπτίους αλιεργάτες στην Ελλάδα. Χιλιάδες άνθρωποι, σχεδόν 40 χρόνια τώρα, «αφήνουν» την χτυπημένη από την φτώχια πατρίδα τους για να μπορέσουν να ζήσουν τις οικογένειές τους, κάνοντας στην Ελλάδα μία δουλειά που, κατά τεκμήριο, δύσκολα  κάποιος Έλληνας θα έκανε. Μέσα σε αυτόν τον μικρόκοσμο που έχει σχηματιστεί στο συγκεκριμένο σκάφος στη Καβάλα, μπορεί κανείς να δει αυτά τα πρόσωπα των ανθρώπων που δίνουν την καθημερινή μάχη τους για την επιβίωση. Ταυτόχρονα, όμως, ξετυλίγεται δίπλα μας μία ιστορία ανθρώπων που είναι υπεύθυνοι, εδώ και μισό αιώνα, για ένα πολύ σημαντικό μέρος της διατροφής μας και που σίγουρα δεν έχουμε αναρωτηθεί για το πώς φτάνει στο πιάτο μας και με ποιο τίμημα. 

Bio
Ο Παναγιώτης Ρόντος γεννήθηκε στη Σκάλα Λακωνίας το 1993. Σπούδασε Φυσική Αγωγή και Αθλητισμό στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και παρακολούθησε τον 3ο κύκλο visual storytelling από το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας. Το 2021 δούλεψε σαν ερευνητής
οπτικοακουστικών ιστοριών στο Istorima. Από το 2020 συμμετέχει σε προσωπικά project που έχουν να κάνουν με την αλιεία στο Θρακικό πέλαγος και τους ανθρώπους που δουλεύουνε σε αυτό.
Το 2022 ξεκίνησε να εργάζεται ως ανεξάρτητος φωτορεπόρτερ για τοπικές εφημερίδες στο νομό Καβάλας, Κομοτηνής και Θεσσαλονίκης σε πολιτικά/κοινωνικά ζητήματα, στον αθλητισμό και την οπτική αφήγηση. Έχει συμμετάσχει σε ομαδική έκθεση από τη ομάδα διάφραγμα 26 στην Αθήνα. Το project του με τίτλο ‘’Μόλα’’ που ακολουθεί τις ζωές των Αιγύπτιων αλιεργατών στην Ελλάδα, πήρε το 2ο βραβείο στο Athens Photo World 2023.

Panagiotis Rontos – Molla

The nautical term “Mola” is derived from the imperative of the Italian verb “mollare”, which means “to let go”. It has been used throughout time in the everyday life of fishermen before they start fishing. Egyptian fishermen live and work among the local fishermen in Greece, but for them this word takes on another dimension.
In 1984, a special contract was signed between Greece and Egypt for the transfer of Egyptian employed fishermen to Greek vessels. When the number of Greek fishermen fell dramatically in the 1990s, the presence of the Egyptians came to fill the gap. In their homeland, although fishing was their main occupation and means of their livelihood, overfishing emptied their seas and rivers, resulting in increased migration to other countries in looking for work.

Greece was and remains a dream for many of the Egyptian fishermen. They are considered the best in their job in the Mediterranean, having also gained the reputation of the most cooperative employees at the Greek boats. The experts on the field know that without the Egyptians we all would be eating frozen fish. The life of the Egyptian fishermen in Greece is mainly “workworkwork”. When they do get some time off, they communicate with their families back home, who they usually see once a year for only a few days. Most of the Egyptian fishermen have large families who make a living with the money they send to them, while they themselves live in the hold of the boat. Some who have lived many years in Greece, rent houses, usually in poor condition. The relationships among the Egyptian fishermen are collective and, although they are separated by hundreds of kilometers from their families, they have each other to share their experiences and concerns.

This evolving project has been followed for a year now by a purse seine vessel in Kavala, which is just one example of the hundreds of Greek vessels with Egyptian fishermen on them. Thousands of people, for almost 40 years now, have been fleeing from their povertystricken homeland in order to be able to support their families, doing a job in Greece that, presumably, a Greek would hardly do. In this microcosm which has been formed on this particular boat in Kavala, one can see these faces of people who are fighting their daily battle for survival. At the same time, however, a story unfolds next to us of people who have been responsible, for half a century, for a very important part of our diet and we have certainly not asked ourselves how it reaches our plates and at what price.

Bio
Panagiotis Rontos was born in 1993. He studied in the Department of Physical Education and Sport Science at the Democritus University of Thrace in Komotini and attended visual storytelling courses at the Greek Centre of Photography. In 2021, he worked as a researcher of audiovisual stories at Istorima. Since 2020, he has been involved in personal projects related to fishing in the broader Thracian Sea and the people working in it. In 2022, he started working as a freelance photojournalist for local newspapers in the region of Kavala, Rhodope and Thessaloniki, covering political/social issues, sports, and visual storytelling. His project titled “Molla,” which focuses on Egyptian fishermen, took the 2nd place at Athens Photo World 2023.