
//php the_title();?>
Mπάμπης Κουγεμήτρος – Μαραθώνας ( 2015- 2021)
Ο Μαραθώνας, ως τόπος έλξης τουριστών λόγω του ιδιαίτερου αρχαιολογικού ενδιαφέροντός του, ως καλοκαιρινό θέρετρο της Αττικής αλλά και ως περιοχή με έντονη αγροτική δραστηριότητα, αναδεικνύει την συνθετότητά του στο τοπίο μέσω των διάσπαρτων ετερόκλιτων οικοδομημάτων, όπως θερμοκήπια, παραπήγματα, τροχόσπιτα, αγροτικές και εξοχικές κατοικίες, εκκλησίες και αρχαιολογικοί χώροι. Στις ιδιαιτερότητες του Μαραθώνα προσμετράται και η συνεχώς μεταβαλλόμενη σύσταση του πληθυσμού της περιοχής. Παράλληλα με τους μόνιμους κατοίκους και τους παραθεριστές συνυπάρχει μια κοινότητα οικονομικών μεταναστών, η οποία εργάζεται και κατοικεί στις αγροτικές εκτάσεις.
Ανταποκρινόμενoς στη συνθήκη αυτή, o Μπάμπης Κουγεμήτρος επιχείρησε μέσω των φωτογραφιών της ενότητας «Μαραθώνας» να δημιουργήσει μια σύνθετη και συστηματική μελέτη του τόπου και των ανθρώπων του. Πορτραίτα στο φυσικό περιβάλλον εμπλέκονται με μια σειρά εικόνων που ανήκουν στο είδος του τοπίου. Η επιλογή της ανάπτυξης μιας ενότητας μέσω δυο διαφορετικών ειδών σηματοδοτεί την πολυπλοκότητα του θέματος, ενώ καθιστά το εγχείρημα οπτικά πρωτότυπο.
Οι συναντήσεις του φωτογράφου με τους άγνωστους «άλλους» του Μαραθώνα επικυρώνονται με το πορτραίτο τους στο αυτοσχέδιο στούντιο που προσφέρει η φύση. Οι φωτογραφίσεις των ανθρώπων στο τοπίο φαίνεται να έχουν πραγματοποιηθεί σε συνθήκες επικοινωνίας και με όρους αμοιβαιότητας. Το βλέμμα του φωτογράφου είναι δημοκρατικό και οι οπτικές επιλογές του αποτρέπουν την πρόδηλη συναισθηματική τοποθέτηση. Μετωνυμικά παρέχονται στον θεατή οι αναγκαίες, ελάχιστες πληροφορίες για τη σχέση του φωτογραφιζόμενου με τον τόπο ή ακόμα και για τη δραστηριότητά του τη χρονική στιγμή που τον συνάντησε ο φωτογράφος.
Στη σειρά των τοπίων της ενότητας δεσπόζει η επισήμανση των ιδιαιτεροτήτων της περιοχής στο πεδίο όχι μόνο του φωτογενούς αλλά και του κοινότοπου, αυτού που κατά κανόνα λανθάνει της προσοχής και περνά απαρατήρητο. Αντίγραφα αγαλμάτων και κιόνων, ερείπια, ξεθωριασμένες επιγραφές, εγκαταλελειμμένες αυθαίρετες κατασκευές συνυπάρχουν ομαλά στις εικόνες με το φυσικό περιβάλλον μιας φθαρμένης και ενίοτε εξωτικής χλωρίδας που συχνά καθρεφτίζεται σε λίμνες νερού. Μέσω αυτών των συστηματικών παραθέσεων προσδίδεται έμφαση στη μοναδική ιδιότητα της φωτογραφίας να εγγράφει μια οπτικά ενδιαφέρουσα μορφή, ενώ ταυτόχρονα τη μεταμορφώνει σε κάτι δυναμικό, μυστηριώδες και ανοίκειο.
Η ενότητα «Μαραθώνας» έχει συγγένειες με την παράδοση του «καλλιτεχνικού ντοκουμέντου» -όπως άλλωστε και οι προγενέστερες εργασίες του φωτογράφου-, ενώ αποτελεί μία εμπεριστατωμένη και σε βάθος ανάγνωση του είδους. Ο Μπάμπης Κουγεμήτρος επιλέγει να διαχειριστεί με σύνεση τη δυνατότητα της φωτογραφίας να παραθέτει ετερογενείς πραγματικότητες αποφεύγοντας την εύκολη κριτική, την οπτική συνθηματολογία και το προφανές που οδηγεί στην χειραγώγηση του νοήματος της εικόνας.
Νατάσσα Μαρκίδου
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΠΑ.Δ.Α.
Bio
Ο Μπάμπης Κουγεμήτρος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Φωτογραφία και Οπτικοακουστικά Μέσα στο ΤΕΙ Αθηνών. Το 2006 παρακολούθησε το ετήσιο σεμινάριο «Εισαγωγής στην Καλλιτεχνική Φωτογραφία»του Πλάτωνα Ριβέλλη και εν συνεχεία το σεμινάριο Κριτικής Portfolio. Το 2012 πήρε μέρος στο AthensPhotoFestival με την ατομική έκθεση “Edgelands” και το 2013 με την ομαδική «Τα Όρια της Πόλης». Από το 2017 συντονίζει το φωτογραφικό εργαστήριο του Δήμου Χαλανδρίου «Ο λόγος στην Εικόνα».
Web Site: www.babiskougemitros.com
Email: babiskouge@gmail.com
Tel: +30 6945 530451
Babis Kougemitros – Marathonas (2015-2021)
The town of Marathonas, as a tourist attraction due to its significant archaeological interest, as a summer resort of Attica and as an area with intense agricultural activity, demonstrates the complexity of its landscape through the presence of scattered incongruous buildings such as greenhouses, sheds, caravans, farm and country houses, churches and archaeological sites. In addition to its other peculiarities one could enumerate the continually changing structure of its poplulation; permanent residents and vacationers co-exist with a community of migrant workers, who live and work in the rural area.
Babis Kougemitros responds to this challenge through the photo series “Marathonas” and he attempts to create a complicated and systematic study of the place as well as its people. Portraits in their natural environment interweave with a series of pictures that belong to the genre of landscape. The decision to develop a body of work of two different genres reveals the complex nature of the subject, while at the same time it renders the whole venture visually unique.
The encounters of the photographer with the unknown ‘others’ of Marathonas become validated with their portraits in an improvised studio that nature offers. The pictures of the people in the landscape seem to have been accompliced under conditions of communication and in terms of reciprocity. The photographer’s gaze is democratic and his visual choices reveal a lack of overt emotional bias. The viewer is given metonymies, the least neccessary information on the relationship between the subjects of the photo and the place or even on their activity at the time when the photographer encountered them.
In the series of landscapes, the peculiarities of the area prevail, photogenic or not, exactly those that most commonly escape one’s attention and go by unnoticed: replicas of statues and columns, ruins, faded signs, abandoned buildings co-exist smoothly with pictures of the natural environment of outworn but still exotic flora often reflected on river waters. Through these systematic presentations emphasis is placed on the unique property of the photo to register a visually interesting form, while at the same time it is transformed to something dynamic, mysterious and unfamiliar.
The photo series ‘Marathonas’ relates to the tradition of ‘ art documentary’, as the previous projects of the photographer do, while it constitutes a thorough and profound study of this genre. Babis Kougemitros decides to handle with prudence the potential of photography to present heterogenous realities, avoids simple criticism, visual slogans and the obvious that leads to the manipulation of the meaning of the image.
Natasa Markidou
Associate Professor , University of West Attica
Bio:
Babis Kougemitros was born in Athens in 1975. Ηe studied Political Science & International Relations in Panteion University and Photography and Audiovisual Arts in the Technological Educational Institute of Athens. He participated in Plato Rivelli ’s photo course and part of his portfolio has been occasionally presented in Athens Benaki Museum. His personal exhibition “Edgelands” (2012) and Photogroup exhibition “City Edges” (2013) have been presented in Athens Photo Festival.
Web Site: www.babiskougemitros.com
Email: babiskouge@gmail.com
Tel: +30 6945 530451