ARCHIVE FEVER | Υβριδικό εργαστήριο της Νατάσσας Χριστιά στο Zoetrope

ARCHIVE FEVER | Υβριδικό εργαστήριο της Νατάσσας Χριστιά στο Zoetrope

English Version

Πρόκειται για ένα εργαστήριο θεωρητικής/πρακτικής φύσεως, αφιερωμένο στις αρχειακές πρακτικές και στην όλο και πιο αποφασιστική τους συμβολή στη διαμόρφωση του αφηγηματικού και εικαστικού γίγνεσθαι στον τομέα της εικόνας τις τελευταίες δεκαετίες. Ο «αρχειακός πυρετός», όπως τον περιέγραψαν και τον ανέλυσαν ο Γάλλος φιλόσοφος Jacques Derrida στο θεμελιώδες ομώνυμο δοκίμιό του και άλλοι θεωρητικοί και στοχαστές, περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα μορφών και λειτουργιών: από την οικειοποίηση αρχειακών εικόνων και κάθε είδους εγγράφων και την αντιπαράθεσή τους με το σύγχρονο εικαστικό έργο, έως την ανάληψη των ηνίων από το αρχείο εξ ολοκλήρου, με το οπτικοακουστικό εικαστικό έργο να ενδύεται με μια αρχειακή αύρα και να εκτελεί έναν αμιγώς αρχειακό ρόλο. Από αθώες οικειοποιήσεις οικογενειακών άλμπουμ και αρχείων της καθημερινής ζωής μέχρι τολμηρές αναθεωρήσεις συστημικών αφηγημάτων και μια κριτική αναθεώρηση των ακρογωνιαίων λίθων της ιστορίας της φωτογραφίας, το αρχείο έχει τύχει χρήσης, αλλά και κατάχρησης.

Το εργαστήριο διακρίνεται από έναν υβριδικό θεωρητικό/πρακτικό χαρακτήρα. Έμφαση θα δοθεί σε συγκεκριμένα θεωρητικά κείμενα, ουσιώδη για την κατανόηση του αρχειακού λόγου, αλλά και σε διάφορα εικαστικά έργα και προτάσεις από τον χώρο της φωτογραφίας και της σύγχρονης τέχνης. Κατά τη διάρκεια πέντε θεωρητικών συνεδριών (7 ώρες), θα χρησιμοποιηθεί ως έναυσμα μια σειρά θεωρητικών στοχασμών και συγκεκριμένα εικαστικά έργα προς μελέτη, προκειμένου να εντοπιστούν αρχειακά οικοσυστήματα που ενισχύουν την συνύπαρξη ετερόκλητων και διακειμενικών αρχειακών μορφών και λειτουργιών. Θα μας απασχολήσουν εικόνες, κείμενα, σύγχρονες πρακτικές τεκμηρίωσης, επιμελητικά πρότζεκτς, photobooks και ο ακτιβισμός. Θα τεθούν σε πρακτική εφαρμογή τα ερωτήματα και οι οπτικές προσεγγίσεις που θα προκύψουν από τις θεωρητικές συζητήσεις κατά τη διάρκεια των δύο συνεδριών πρακτικής φύσης (4 ώρες), στις οποίες θα εξεταστεί το υλικό και τα έργα που θα παρουσιάσουν τα μέλη της ομάδας.

Στο εργαστήριο είναι ευπρόσδεκτες συμμετοχές από τον χώρο της φωτογραφίας, των εικαστικών τεχνών, του κινηματογράφου, της ιστορίας της τέχνης, της ιστορίας, της ανθρωπολογίας, των εθνογραφικών σπουδών και της αρχειακής μελέτης και συντήρησης.

Σάββατο 18 Δεκεμβρίου, ώρες 10.30 – 18.00 (τρεις θεωρητικές συνεδρίες και δίωρη πρακτική άσκηση και reviews)
Κυριακή 19 Δεκεμβρίου, ώρες 11.00 – 18.00 (δύο θεωρητικές συνεδρίες και δίωρη πρακτική άσκηση και reviews)
Δηλώσεις συμμετοχής: zoetropeathens@gmail.com
Κόστος συμμετοχής: 90 ευρώ
Περισσότερες πληροφορίες: zoetropeathens.net/lab

Η Νατάσσα Χριστιά εργάζεται ως επιμελήτρια, αρθρογράφος και εκπαιδευτικός στον χώρο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας με έδρα την Βαρκελώνη. Κατά καιρούς εργάζεται ως σύμβουλος σε θέματα αρχείων, συλλογών και προώθησης έργων και βιβλίων. Η έρευνά της επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο οι αρχειακές συλλογές, η διασταύρωση της φωτογραφίας, του κινηματογράφου και των photobooks, και ο διάλογος της φωτογραφικής πρωτοπορίας του 20ου αιώνα και της σύγχρονης «μετα-φωτογραφικής» κουλτούρας, συμβάλλουν στην ανανέωση των κυρίαρχων αφηγηματικών σχημάτων και μύθων του σύγχρονου οπτικού πολιτισμού.
Υπήρξε καλλιτεχνική διευθύντρια του DocField16 Festival Fotografía Documental Barcelona, όπου επιμελήθηκε το πρόγραμμα “Europe: Lost in Translation», και επιμελήτρια των ακόλουθων εκθέσεων: “Uncensored Books” (Belgrade Photomonth 2017, Minimum Studio/Palermo 2017), “AMORE: An Unfinished Trilogy by Valentina Abenavoli” (Void / Athens Photo Festival 2017), Dragana Jurisic: “My Own Unknown” (Centre Culturel Irlandais, Paris 2017), “Reversiones” (Centro de la Imagen, Mexico DF 2017), Lukas Birk: “Travelogue Sammlung” (Belgrade Photomonth / Galerie Lustenau, Austria / Nooks Art Space, Istanbul, 2018), “The Family of No Man” (συνεπιμέλεια με τον Brad Feueherlm, Cosmos Arles Books 2018) και “You Are What You Eat” (Krakow Photomonth 2019).
Από το 2005 έως το 2014 υπήρξε καλλιτεχνική διευθύντρια της Kowasa Gallery στη Βαρκελώνη. Ως μέλος της ερευνητικής ομάδας Arqueologia del Punt de Vista (2009-2012), προώθησε οπτικοακουστικά εκπαιδευτικά προγράμματα που αφορούσαν μαρτυρίες και τεχνολογίες του παρελθόντος. Από το 2008 διδάσκει σε σχολές φωτογραφίας στην Ισπανία και στο εξωτερικό. Έχει εκδώσει δοκίμια στον χώρο της κριτικής της φωτογραφίας και της εικόνας για διεθνείς δημοσιεύσεις και καλλιτέχνες. Το 2019 επιμελήθηκε από κοινού με τον Lukas Birk (Fraglich Publishing) τα photobooks Fernweh και Gülistan, εκ των οποίων το δεύτερο βραβεύθηκε με το PhotoEspaña Best Photobook Award 2019 (International Category).

natashachristia.com



ARCHIVE FEVER is a theoretical practical workshop that will be dedicated to archival practices and their increasing role within the field of photography and other lens-media media in the last decades. “Archive Fever”, as described and analysed by Jacques Derrida in his seminal essay, and by other theorists and thinkers, covers a variety of forms and operations: from the appropriation of archival images, documents or language next to original visual work to the archive taking over and the whole visual project performing the archive; from inoffensive ludic appropriations of the domestic and the quotidian to ruthless revisions of dominant narratives and to a critical review of photography’s history’s cornerstones, the archive has been used, over-used and abused.

The workshop has a hybrid theoretical-practical character with a strong emphasis on visual and bibliographic references. In a series of theoretical sessions (7 hours), we are going to depart from a series of theoretical formulations around the archive and specific case studies of artistic works and practices to detect different variations of use and archival eco-systems that reinforce the co-existence of an eclectic and hybrid variety of elements and operations and languages (images, texts, contemporary documentary practice, activism, revision, photobooks). The debate generated in the theoretical sessions will be applied onto the participants’ works, practices or shared materials during our practical sessions (4 hours).

Artists, photographers, archivists, filmmakers, historians of art, and any person engaging in the area of visual practice.

Saturday, December 17: 10.30 – 18.00
Sunday, December 18: 11.00 – 18.00
Find out more:  zoetropeathens.net/lab

Natasha Christia (Athens, 1976) is an unaffiliated curator, writer and educator based in Barcelona. She holds a BA in archaeology and art history from the National Kapodistrian University of Athens, an MA in modern art and film from the University of Essex and a postgraduate diploma in publishing from the University of Barcelona. Her research focuses on the exploration and reinvention of dominant narratives through a novel reading of archival collections, the intersection of photography, film and the photobook and the dialogue between 20th century avant- garde photography and contemporary forms of expression often labelled as post- photography.
Christia was the artistic director of the fourth edition of DocField Documentary Photography Festival 2016, which was launched under the theme of Europe: Lost in Translation. She has curated various exhibitions, among them, AMORE: An Unfinished Trilogy by Valentina Abenavoli (Void/Athens Photo Festival, 2017), Dragana Jurisic: My Own Unknown (Centre Culturel Irlandais, Photo Sant Germain, 2017), Reversiones (Centro de la Imagen, Mexico DF, 2017), Lukas Birk: Travelogue Sammlung (Galerie Lustenau, Austria 2018) and You Are What You Eat (Krakow Photomonth 2019).
She regularly contributes essays on photography criticism for international publications and for artists. In 2019, she edited with Lukas Birk (Fraglich Publishing) on Gülistan (winner of the PHotoEspaña Best Photobook Award 2019, International Category).

natashachristia.com