The Museum of Repair | Ατομική Έκθεση του Kader Attia από το State of Concept
Το State of Concept Athens παρουσιάζει το έργο του Γαλλο – Αλγερινού καλλιτέχνη Kader Attia, στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα, που θα διαρκέσει έως τις 19 Ιουνίου 2021.
Ορίζοντας τον εαυτό του ως ακτιβιστή και καλλιτέχνη, ο Attia δημιουργεί τα τελευταία είκοσι χρόνια έργα τέχνης που εμπλέκουν την ικανότητά μας όχι μόνο να αισθανόμαστε και να σκεφτόμαστε, αλλά και να αναμιχθούμε σε αυτό που ονομάζει «πραγματικό, θεμελιώδη διάλογο» για τον κόσμο όπου ζούμε. Μέσα από γλυπτά, εγκαταστάσεις, κολάζ, βίντεο και φωτογραφίες, ο Attia διερευνά τους τρόπους με τους οποίους η αποικιοκρατία και ο ιμπεριαλισμός συνεχίζουν να διαμορφώνουν το πώς οι δυτικές κοινωνίες συμπλέκονται με μη-δυτικούς πολιτισμούς, αλλά κυρίως πώς εξακολουθούν να τους παρουσιάζουν. Τα έργα του προσφέρουν μια γνήσια, εποικοδομητική κριτική των σύγχρονων δυτικών συστημάτων ελέγχου που ορίζουν τα πάντα, από την παραδοσιακή μουσειολογία έως τους σύγχρονους κοινωνικούς αποκλεισμούς.
Ο Attia εξετάζει τον χώρο μεταξύ πολιτικής και ποίησης, μέσα από μια ομάδα έργων που παρουσιάζονται σε αυτήν την έκθεση στο State of Concept Athens, η οποία καλύπτει τα τελευταία είκοσι χρόνια της δουλειάς του, εστιάζοντας κυρίως στις ταινίες και τις φωτογραφίες του. Αυτό το σώμα δουλειάς διερευνά κυρίως πώς μπορούμε να ασχοληθούμε με την ιδέα της επούλωσης, ως σωματικής και συμβολικής πράξης, διερευνώντας ταυτόχρονα τον τρόπο με τον οποίο η επούλωση σχετίζεται με ψυχολογικές αλλά και σωματικές πληγές, καθώς και με συλλογικά και ατομικά τραύματα.
Για τον Attia, η επούλωση αποτελεί μια μεταφορά για τον πολιτιστικό επαναπροσδιορισμό και την αντίσταση. Στο “Μουσείο Επούλωσης”, ο καλλιτέχνης μετατρέπει τη λεπτομερή έρευνα σε συναρπαστικές εικόνες, βλέποντας στον χώρο της τέχνης ένα φόρουμ που παρέχει χώρο για συναισθηματική απόκριση, ικανό να προκαλέσει, να εξερευνήσει, ακόμη και να εκμεταλλευτεί συναισθήματα θυμού, λύπης, χαράς, θλίψης ενώ περιγράφει τις μορφές κοινωνικής δικαιοσύνης και πώς αυτές διαλέγονται και σχετίζονται με τη σύγχρονη καλλιτεχνική πρακτική.
Οι ταινίες που παρουσιάζονται εδώ είναι νέες και προηγούμενες δουλειές. Ο καλλιτέχνης και η επιμελήτρια επέλεξαν μέρη από το τεράστιο έργο του Reason’s Oxymorons, φωτογραφίες από τη σειρά Rochers Carrés και τη νέα του ταινία The Object’s Interlacing (2020), σε ανάθεση του μουσείου Kunsthaus Zürich, στην οποία ασχολείται με το θέμα της «επιστροφής» μη-δυτικών αφρικανικών αντικειμένων τέχνης.
Στις ταινίες της σειράς Reason’s Oxymorons, ο Attia ερευνά πώς διαφορετικές κοινωνίες και πολιτιστικά υπόβαθρα συζητούν και κατανοούν έννοιες όπως η ζημιά και η απώλεια. Κάνοντας ντεμπούτο στη Μπιενάλε της Λυών, το 2015, τα έργα ασχολούνται με τα πάντα επίκαιρα ζητήματα των επιπτώσεων της αποικιοκρατίας στις μη δυτικές υποκειμενικότητες, που επαναλαμβάνονται και στην τρέχουσα προσφυγική κρίση, ένα θέμα γνωστό και πολυσυζητημένο στο ελληνικό πλαίσιο. Επιπλέον, περιβάλλουν τους διάφορους τρόπους με τους οποίους δυτικές και μη δυτικές κοινωνίες αντιμετωπίζουν την ιδέα της επούλωσης. Μέσα από μια σειρά συνεντεύξεων με ψυχιάτρους, εθνογράφους, ιστορικούς και άλλους επαγγελματίες, ο καλλιτέχνης έχει ομαδοποιήσει μαρτυρίες σε ταινίες με τίτλους όπως «Γενοκτονία – Αποικισμός» και «Νεωτερισμός – Καπιταλισμός – Σχιζοφρένεια», «Γλώσσα» όπου ξετυλίγονται διάλογοι γύρω από τα εξεταζόμενα θέματα. Παρόμοιας μορφής και το The Object’s Interlacing, όπου οι φωνές ιστορικών, φιλοσόφων, ακτιβιστών, ψυχαναλυτών και οικονομολόγων δημιουργούν ένα παλίμψηστο διαφορετικών απόψεων για την έννοια της αποκατάστασης, ένα θέμα πολύ οικείο στους Έλληνες.
Επιμέλεια: Ηλιάνα Φωκιανάκη
Η έκθεση υποστηρίζεται από το Institut français Paris και διοργανώνεται στο πλαίσιο του προγράμματος The Bureau of Care, με την στήριξη του European Cultural Foundation.
State of Concept Athens: Τούσα Μπότσαρη 19, Αθήνα, τηλ. 21 3031 8576.
Διάρκεια έως 19 Ιουνίου 2021.
Ωράριο: Πέμπτη έως Σάββατο, 15:00 – 20:30.
Επίσκεψη κατόπιν ραντεβού στο info@stateofconcept.org ή κατά τις ώρες λειτουργίας, με την πιθανότητα αναμονής λόγω περιορισμένου επιρρεπόμενου αριθμού επισκεπτών εντός του χώρου.
Θα τηρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική.
Kader Attia – Rochers Carrés (2008)
Ο Kader Attia (γεν. 1970, Dugny, Γαλλία) ζει και εργάζεται στο Βερολίνο και το Παρίσι, ενώ μεγάλωσε στο Παρίσι και στην Αλγερία. Πριν από τις σπουδές στα École Supérieure des Arts Appliqués Duperré και École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs στο Παρίσι και Escola Massana, Center d’Art i Disseny στη Βαρκελώνη, πέρασε αρκετά χρόνια στην Αφρική και στη Νότια Αμερική.
Η κοινωνικοπολιτισμική του έρευνα οδήγησε τον Kader Attia στην έννοια της Επούλωσης, μιας ιδέας που έχει αναπτυχθεί φιλοσοφικά στα γραπτά του και συμβολικά στο έργο του ως εικαστικού καλλιτέχνη. Με την αρχή της Επούλωσης να απαντάται σταθερά στη φύση – όπως και στην ανθρωπότητα – κάθε σύστημα, κοινωνικός θεσμός ή πολιτιστική παράδοση μπορεί να θεωρηθεί ως μια αέναη διαδικασία επισκευής, στενά συνδεδεμένη με την απώλεια και τις πληγές, την ανάρρωση και επαναπροσαρμογή. Η επούλωση εκτείνεται πολύ πέρα από το θέμα και συνδέει το άτομο με το φύλο, τη φιλοσοφία, την επιστήμη και την αρχιτεκτονική και επίσης το εμπλέκει σε εξελικτικές διαδικασίες στη φύση, τον πολιτισμό, τον μύθο και την ιστορία.
Το 2016, ο Kader Attia τιμήθηκε με το Βραβείο Marcel Duchamp και ακολούθησε το 2017 το Βραβείο του Ιδρύματος Miró, στη Βαρκελώνη και το Βραβείο Τέχνης Yanghyun, Σεούλ.
Το έργο του Kader Attia έχει παρουσιαστεί σε ατομικές εκθέσεις όπως “Irreparáveis Reparos”, Sesc Pompeia, Σάο Πάολο, Βραζιλία΄ “Remembering the Future”, Kunsthaus Zurich, Ελβετία΄ “Kader Attia: MATRIX 274”, Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, Berkeley΄ “The Museum of Emotion”, The Hayward Gallery, Λονδίνο΄ “Scars Remind Us that Our Past is Real”, Fundacio Joan Miro, Βαρκελώνη΄ “Roots also grow in concrete”, MacVal, Vitry-sur-Seine΄ “The Field of Emotion”, The Power Plant, Τορόντο; Museum of Contemporary Art, Σίντνεϊ΄ SMAK, Gent΄ Museum für Moderne Kunst, Φρανκφούρτη΄ Musée Cantonal des Beaux Arts de Lausanne΄ Beirut Art Center΄ Whitechapel Gallery, Λονδίνο΄ KW Institute for Contemporary Art, Βερολίνο. Οι συμμετοχές του σε αξιοσημείωτες ομαδικές εκθέσεις και biennials περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την 12η Shanghai Biennial, τη 12η Gwangju Biennial, τη 12η Manifesta, Παλέρμο, την 57η Biennial της Βενετίας, dOCUMENTA(13), Kassel, Met Breuer, Νέα Υόρκη, Kunsthalle Wien, MoMA, Νέα Υόρκη, Τate Modern, Λονδίνο, Centre Pompidou, Παρίσι, The Solomon R. Guggenheim Museum, Νέα Υόρκη κ.ά.
State of Concept Athens is proud to present the work of French-Algerian artist Kader Attia, in his first solo exhibition in Greece.
Defining himself as an activist as well as an artist, Attia has been creating over the past twenty years artworks that engage our capacity not only to feel and think, but to engage in what he names a ‘real, fundamental dialogue’ about the world in which we live. Through sculptures, installations, collages, videos and photographs Attia explores the ways in which colonialism and imperialism continue to shape how Western societies engage with non-Western cultures but most importantly how they still represent them. His works offer a genuine, constructive critique of modern Western systems of control that define everything from traditional museology to contemporary social enclosures.
Attia considers the space between politics and poetry, through a group of works presented in this presentation at State of Concept Athens, that span the last twenty years of his work, focusing mostly on his films and photographs. This body of work mainly enquires how we can engage with the idea of repair as both a physical and symbolic act, exploring simultaneously the way in which repair relates to psychological as well as physical injury, and to collective as well as individual trauma.
For Attia, repair has become a metaphor for cultural re-appropriation and resistance. In The Museum of Repair, Attia transforms detailed research into compelling imagery, looking at the realm of art as a forum that allows space for emotional response, capable of eliciting, exploring and even harnessing feelings of anger, sorrow, joy, grief while contouring forms of social justice and how they are in dialogue with and relate to, contemporary artistic practice.
The films presented here are new and previous work. The artist and curator chose a selection of his vast body of work “Reason’s Oxymorons” a selection of photographs from the series Rochers Carrés and his new film ‘The Object’s Interlacing’ (2020), commissioned by Kunsthaus Zürich, in which he addresses the issue of ‘restitution’ of non-Western, and in this case, African artefacts.
In the films from the “Reason’s Oxymorons” series, Attia surveys how different societies and cultural backgrounds discuss and understand concepts such as damage and loss. Debuted at the Biennial of Lyon in 2015, the works are addressing the still very urgent questions related to the effects of colonialism on non-Western subjectivities, echoing as well the current refugee crisis, a topic very familiar and heavily discussed in the Greek context. Moreover, they are contouring the various ways in which Western and non-Western societies grapple with the idea of repair. Through a series of interviews with psychiatrists, ethnographers, historians and other practitioners, the artist has grouped testimonies in films with titles such as “Genocide – Colonization” and “Modernity – Capitalism – Schizophrenia,” “Language” where conversations unfold in relationship to the topics addressed. The same format applies for ‘The Object’s Interlacing’ where the voices of historians, philosophers, activists, psychoanalysts and economists, create a palimpsest of varying standpoints on the idea of restitution, a subject very close to Greeks.
Curator: Iliana Fokianaki
With the support of Institut français Paris. The exhibition is part of the program for The Bureau of Care, that is supported by the European Cultural Foundation.
State of Concept Athens: Tousa Mpotsari 19, Athens, 21 3031 8576
14.04.2021 – 19.06.2021
Opening hours: Thursday to Saturday 15:00 – 20:30
To visit the exhibition book an appointment via email at info@stateofconcept.org or drop in with the possibility of waiting, as the number of visitors allowed inside the space is limited.
Safe distances will be kept and wearing a mask is mandatory.
Kader Attia lives and works in Berlin and Paris. Kader Attia (b. 1970, Dugny, France), grew up in Paris and in Algeria. Preceding his studies at the École Supérieure des Arts Appliqués Duperré and the École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs in Paris, and at Escola Massana, Centre d’Art I Disseny in Barcelona, he spent several years in Africa and in South America.
His socio-cultural research has led Kader Attia to the notion of Repair, a concept he has been developing philosophically in his writings and symbolically in his oeuvre as a visual artist. With the principle of Repair being a constant in nature — thus also in humanity —, any system, social institution or cultural tradition can be considered as an infinite process of Repair, which is closely linked to loss and wounds, to recuperation and re-appropriation. Repair reaches far beyond the subject and connects the individual to gender, philosophy, science, and architecture, and also involves it in evolutionary processes in nature, culture, myth and history.
In 2016, Kader Attia was awarded with the Marcel Duchamp Prize, followed in 2017 by the Prize of the Miró Foundation, Barcelona, and the Yanghyun Art Prize, Seoul. Kader Attia’s work has been shown in solo exhibitions such as “Irreparáveis Reparos”, Sesc Pompeia, Sao Paulo, Brazil; “Remembering the Future”, Kunsthaus Zurich, Switzerland; “Kader Attia: MATRIX 274”, Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, Berkeley; “The Museum of Emotion”, The Hayward Gallery, London; “Scars Remind Us that Our Past is Real”, Fundacio Joan Miro in Barcelona; “Roots also grow in concrete”, MacVal in Vitry-sur-Seine; „The Field of Emotion“, The Power Plant, Toronto; Museum of Contemporary Art, Sydney; SMAK, Gent; Museum für Moderne Kunst, Frankfurt; Musée Cantonal des Beaux Arts de Lausanne; Beirut Art Center; Whitechapel Gallery, London; KW Institute for Contemporary Art, Berlin. Notable group shows and biennials include the 12th Shanghai Biennial; the 12th Gwangju Biennial; the 12th Manifesta, Palermo; the 57th Venice Biennial;
dOCUMENTA(13) in Kassel; Met Breuer, New York; Kunsthalle Wien; MoMA, New York; Tate Modern, London; Centre Pompidou, Paris, or The Solomon R. Guggenheim Museum, New York – just to name a few.