“Οψόμεθα εις Φιλίππους” | έκθεση φωτογραφίας του Στράτου Καλαφάτη

“Οψόμεθα εις Φιλίππους” | έκθεση φωτογραφίας του Στράτου Καλαφάτη

Ο Στράτος Καλαφάτης παρουσιάζει τη δεύτερη έκθεσή του στην Bernier/Eliades

(και θα παρευρίσκεται στα εγκαίνια)

Μετά από τις πολύ σημαντικές εκθέσεις, «Άθως / Τα Χρώματα της Πίστης» και «Αρχιπέλαγος», ο Στράτος Καλαφάτης, με την ιστορική φράση «Οψόμεθα εις Φιλίππους» μας προσκαλεί στο νέο του ταξίδι, στα Τενάγη του Παγγαίου, μια περιοχή με πολλαπλές συνδηλώσεις, ένα αρχαίο μνημείο, ένα θρησκευτικό προσκύνημα, ένα πεδίο μαχών και τόπο καταγωγής του.

Στη νέα ενότητα έργων που θα παρουσιάσει στην γκαλερί Bernier/Eliades – με αφορμή την ιστορική μάχη των Φιλίππων το 42 μ.Χ όπου ο Οκταβιανός και ο Μάρκος Αντώνιος αντιμετώπισαν τον Βρούτο και τον Κάσσιο στη μεγαλύτερη εμφύλια ρωμαϊκή σύγκρουση – o Καλαφάτης, χρησιμοποιεί τα ίχνη της ιστορίας σαν συνδετικό κρίκο, για να ανιχνεύσει την ενεργή παρουσία του παρελθόντος στην σημερινή πραγματικότητα. Συνδέει παλιές αναζητήσεις με καινούργιες επιθυμίες, σε μια προσπάθεια προσδιορισμού της σχέσης του τοπίου με την ταυτότητα.

Όπως μας λέει ο ίδιος: «… Εκεί στην Ηδωνίδα γη, όταν πέσει το φως, ο Λυκούργος, ο Ορφέας, ο Διόνυσος και η Περσεφόνη, συναντούν τους εμπόρους, τους στρατιώτες, τους εργάτες, τους βοσκούς, τους ποιητές, τους γυρολόγους τους πρόσφυγες και τους φυγάδες που ξαποσταίνουν στον κάμπο.

Και όσο βραδιάζει στα λασπόλουτρα, στο στρατόπεδο του Βρούτου, η νύχτα μετατρέπεται σε πηλό για να σκεπάσει τις πληγές της μεγαλύτερης εμφύλιας σύγκρουσης που άλλαξε την ιστορία του κόσμου».

Στράτος Καλαφάτης

«Η ενότητα έργων και δίπτυχων της έκθεσης υιοθετεί την οικεία προσέγγιση του Καλαφάτη: μια προσεκτική μίξη ειδών, όπου το τοπίο σμίγει με το πορτρέτο, την αρχαιολογική φωτογραφία, την υβριδική νεκρή φύση: τα στοιβαγμένα κρανία, ένα μακάβριο objet trouvé, εξοικειώνουν με το συστηματικό θάνατο· η σκηνή μάχης της ελληνιστικής σαρκοφάγου σαν γλυπτικό στιγμιότυπο που προλαμβάνει τη φωτογραφία, αποτυπώνει τη διαχρονική μοίρα του ανθρώπου να σπαράσσεται ανελέητα, σαν άγριο θηρίο· το ακρωτηριασμένο άγαλμα, ωδή στη βία του χρόνου ως αργού αλλά έσχατου πολέμου, συνομιλεί με το πορτρέτο του όρθιου άντρα που κρατά στοργικά το τεχνητό του πόδι…».

(Απόσπασμα από το κείμενο του Ηρακλή Παπαϊωάννου, Επιμελητή MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης)


Info:

Χώρος έκθεσης: Bernier/Eliades Gallery, Επταχάλκου 11, Αθήνα 118 51
Διάρκεια έκθεσης: 13.10 – 17.11.2022

Bio
Ο Στράτος Καλαφάτης γεννήθηκε στην Καβάλα το 1966. Σήμερα ζει στη Θεσσαλονίκη, φωτογραφίζει, διδάσκει και οργανώνει δράσεις που αφορούν τη δημιουργική φωτογραφία. Έχει ολοκληρώσει μακροχρόνιες φωτογραφικές εργασίες όπως οι Αρχέτυπες Εικόνες, το Ημερολόγιο 1998-2002, η Saga, το Αρχιπέλαγος, ο Άθως – Τα χρώματα της πίστης. Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορούν τα βιβλία του Αρχέτυπες εικόνες (1999), Ομόνοια 2000 – Ταξίδι στον ομφαλό της Αθήνας (με τον συγγραφέα Φίλιππο Φιλίππου – 2000), Ημερολόγιο 1998 -2002 (με πρόλογο του Christian Caujolle – 2004), Άθως – Τα Χρώματα της Πίστης (με πρόλογο του Νίκου Ξυδάκη – 2014).


“Thou shalt see me at Philippi”

October 13- November 17, 2022

Bernier/Eliades Gallery is pleased to present the photographic exhibition of Stratos Kalafatis “Thou shalt see me at Philippi”, on Thursday 13 October 19:00 – 22:00. This is the artist’s second solo exhibition at Bernier/Eliades gallery and he will be present at the opening.

Following the exhibitions, ¨Athos / The Colours of Faith¨ and ¨Archipelagos¨, Stratos Kalafatis, uses the historical phrase ¨We are going to Philippi¨ and invites us to his new journey, to the Tenagi of Paggaio, a region with multiple connotations, an ancient monument, a religious pilgrimage, a battlefield, as well as the artist’s place of origin.

The historic battle of Philippi in 42 A.D where Octavian and Marc Antony faced Brutus and Cassius in the greatest Roman civil conflict was the incentive for Kalafatis’ new body of work Kalafatis. The artist, using the traces of history as a connecting link, uncovers the active presence of the past in today’s reality. He connects old quests with new desires in an attempt to define the relationship between landscape and identity.

According to the artist:

“…There in the land of Edonis, when the light falls, Lycurgus, Orpheus, Dionysus and Persephone, meet the merchants, the soldiers, the workers, the shepherds, the poets, the peddlers, the refugees and the fugitives resting in the plain. And as night falls in the mud baths, in the camp of Brutus, the night turns to clay to cover the wounds of the greatest civil conflict that changed the history of the world.”

“This new series of works and diptychs of the exhibition, adopts Kalafatis’ familiar approach: a careful mix of genres, where landscape merges with portraiture, archaeological photography, and hybrid still life: the stacked skulls, a macabre objet trouvé, familiarize with systematic death; the battle scene of the Hellenistic sarcophagus as a sculptural snapshot that anticipates the photograph, depicts the timeless fate of man being ruthlessly torn apart like a wild beast; the mutilated statue, an ode to the violence of time as a slow but ultimate war, converses with the portrait of the standing man lovingly holding his artificial leg… ” Heracles Papaioannou, Curator MOMus – Thessaloniki Museum of Photography


Info:

Stratos Kalafatis was born in Kavala in 1966. He lives in Thessaloniki where he photographs, teaches and organizes activities related to creative photography. He has completed long-term photo projects such as Archetypal Images, Calendar 1998-2002, the Saga, Archipelago, Athos – The colors of faith. The following books are published by Agra: Archetypal Images (1999), Omonia 2000 – Journey to the navel of Athens (the author Philip Philip – 2000) Calendar 1998 -2002 (with foreword by Christian Caujolle – 2004), Athos – The Colors Faith (with a foreword by Nikos Xidakis – 2014).