H πρώτη ατομική έκθεση του Jeff Wall στην Ελλάδα | Συλλογή Γιώργου Οικονόμου

H πρώτη ατομική έκθεση του Jeff Wall στην Ελλάδα | Συλλογή Γιώργου Οικονόμου

1

Jeff Wall
18 Ioυνίου 2019 – Απρίλιος 2020
Επιμέλεια: Philipp Kaiser

Κεντρική φωτό: Jeff Wall_After ‘Invisible Man’ by Ralph Ellison (the Prologue 1999 – 2000)

Η Συλλογή Γιώργου Οικονόμου βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την πρώτη ατομική έκθεση του Jeff Wall στην Ελλάδα. Στη διάρκεια μιας καριέρας που διαρκεί σχεδόν πενήντα χρόνια, ο Καναδός καλλιτέχνης υπήρξε πρωτοπόρος στην εννοιολογική και αισθητική θεμελίωση της φωτογραφίας, δίνοντας στο μέσο κεντρική θέση στα πλαίσια της καλλιτεχνικής του πρακτικής. Από το 1978 που πρωτοπαρουσίασε μια φωτογραφία ως διαφάνεια σε φωτεινό κουτί, ο Wall συνθέτει με εξαιρετική ακρίβεια εικόνες που αντανακλούν και αναπαριστούν συγκεκριμένες κοινωνικές και ιστορικές αφηγήσεις μέσω μιας κριτικής συνένωσης και αντιστοιχίας ποικίλων εικονογραφιών τόσο από τη μαζική κουλτούρα όσο και από την κλασική
ζωγραφική.
Η έκθεση Jeff Wall προσφέρει μια οικεία συνεύρεση με το έργο του δημιουργού-αναμορφωτή. Η έκθεση αποτελεί μια συγκροτημένη επισκόπηση των φωτογραφιών και διαφανειών του καλλιτέχνη και περιλαμβάνει μερικά από τα πιο γνωστά του tableaux. Έργα από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 έως το πιο πρόσφατο παρελθόν έχουν κατανεμηθεί σε τρεις ενότητες, αντανακλώντας τη χρήση διαφορετικών ιστορικών ζωγραφικών ιδιωμάτων από τον καλλιτέχνη, και έχουν στηθεί με δραματουργικό τρόπο στους τρεις ορόφους του χώρου.
Εναρκτήριο έργο της έκθεσης αποτελεί μια φωτογραφία καταπράσινης θέας ενός δρόμου του Vancouver από όπου κατάγεται ο καλλιτέχνης, ένα παράδειγμα του πως ο ίδιος ο καλλιτέχνης αντιλαμβάνεται και επαναπροσδιορίζει την ομορφιά και το μεγαλείο του φυσικού τοπίου, δίνοντας εξέχουσα σημασία στα σημεία της μοντέρνας ζωής. Σε αυτή την ενότητα έργων, δρόμοι, λιμάνια, φυλακές και σπίτια σε εθνικές οδούς καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος σε μια σύνθεση που αλλιώς θα θύμιζε την ιδεατή ζωγραφική τοπιογραφία του 19ου αιώνα.
Κεντρικό έργο της έκθεσης αποτελεί το θεμελιώδες έργο του Wall An Eviction (1988/2004), που αναπαριστά μια φορτισμένη σκηνή ανθρώπινης έντασης με φόντο τη θέα από τις παρυφές των προαστίων του Vancouver.

Το έργο, που ανήκει στη Συλλογή Οικονόμου, σηματοδοτεί επίσης την πρώτη φορά που ο Wall χρησιμοποίησε ψηφιακά μέσα για να επεξεργαστεί εκ νέου μια μεγάλης κλίμακας φωτογραφία –το Eviction Struggle (1998) – προσθέτοντας φιγούρες και στοιχεία από άλλες φωτογραφίες που είχε τραβήξει εκείνη την περίοδο.

Στο δεύτερο όροφο, μια επιλογή από φωτογραφίες υπογραμμίζει τις έννοιες του τεχνητού και της διεργασίας που ενυπάρχουν σε όλη την πρακτική του Wall. Εστιάζοντας σε λεπτομερειακές αναπαραστάσεις ιστορικών χαρακτήρων και γεγονότων, αυτές οι αυτό-αναφορικές φωτογραφίες αποκαλύπτουν την οντολογική φύση την φωτογραφίας παρουσιάζοντας με τον πιο ευθύ και άμεσο τρόπο τα υποκείμενά της στο θεατή.


Η έκθεση καταλήγει με ένα σύνολο μεγάλων φωτογραφικών tableaux σε φωτεινό κουτί από τα τέλη της δεκαετίας του 1990s και τις αρχές του 2000. Έργα όπως το Insomnia (1994) και το After “Invisible Man” by Ralph Ellison, the Prologue (1999–2000) αποτελούν μερικές από τα πιο χαρακτηριστικές εικόνες του Wall, εμπνευσμένες από μια ευρεία γκάμα αφηγηματικών πηγών.

Insomnia – Jeff Wall

Αρκετές δείχνουν έναν αρχαιολογικό τρόπο εικονοποιίας, εμφανή σε έργα όπως το Fieldwork (2003), που απεικονίζει αρχαιολόγους να ανασκάπτουν απομεινάρια πολιτισμών και το οποίο μπορεί να ειδωθεί και ως μια μεταφορά για τις εκσκαφές αναπαραστατικών παραδόσεων και δυνατοτήτων από τον ίδιο το Wall στο έργο του.

Η έκθεση Jeff Wall είναι επιμελημένη από τον ιστορικό τέχνης και επιμελητή Philipp Kaiser μαζί με τη Skarlet Smatana, Διευθύντρια της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου, σε στενή συνεργασία με τον καλλιτέχνη. Μια έκδοση με κείμενα των Philipp Kaiser, Jane Weinstock και James Welling θα συνοδεύει την έκθεση. 

Η έκθεση είναι ανοιχτή στο κοινό από τις 18 Ιουνίου 2019 έως τον Απρίλιο του 2020 στο χώρο της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου, Λεωφ. Κηφισίας 80, Μαρούσι, 15125 Αθήνα, Ελλάδα.
Οι ὡρες λειτουργίας είναι Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 10π.μ. έως τις 6μ.μ.
Για περισσότερες πληροφορίες ή εικόνες, επικοινωνήστε με την Caroline May στο +30 210 8090566 ή στο caroline@artesia.gr


Σημείωμα προς τον Εκδότη

Ο Philipp Kaiser είναι ιστορικός τέχνης και επιμελητής. Πρόσφατα πήρε τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου Καλλιτεχνών στη γκαλερί Marian Goodman Gallery στη Νέα Υόρκη, Λονδίνο και Παρίσι. Ο Kaiser κατείχε ηγετικές θέσεις σε μουσεία και έχει οργανώσει εκθέσεις στην Ευρώπη και την Αμερική για πάνω από 20 χρόνια. Στο παρελθόν, υπήρξε διευθυντής στο Μουσείο Ludwig στην Κολωνία και Ανώτερος Επιμελητής στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Λος Άντζελες. Προτού εργαστεί στη Γερμανία και τις ΗΠΑ, ο Kaiser ήταν επικεφαλής σύγχρονης τέχνης στο Kunstmuseum Βασιλεία. Μερικές από τις σημαντικές εκθέσεις που έχει επιμεληθεί περιλαμβάνουν Ends of the Earth: Land Art to 1974 (Museum of Contemporary Art, Los Angeles), Jack Goldstein x 10,000 (Orange County Museum of Art, Los Angeles/Jewish Museum, New York) και Index: Conceptualism in California from the Permanent Collection (MoCA, Los Angeles). Ως ανεξάρτητος επιμελητής, επιμελήθηκε πρόσφατα την περιοδική έκθεση Harald Szeemann: Museum of Obsessions, που άνοιξε στο
Getty Research Institute στο Λος Αντζελες το 2018; Women of Venice στο Ελβετικό Περίπτερο της 57th Μπιενάλε της Βενετίας, και ατομικές εκθέσεις καλλιτεχνών όπως ο Jim Shaw, η Cindy Sherman and ο James Welling. Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε διεθνείς εκδόσεις, καταλόγους και περιοδικά.

Συλλογή Γιώργου Οικονόμου
Λεωφ. Κηφισίας 80, Μαρούσι, 15125 Αθήνα, Ελλάδα T +30 210 8090566
info@economoucollection.com
www.thegeorgeeconomoucollection.com


Jeff Wall
18 June 2019 – April 2020
Curated by Philipp Kaiser
The George Economou Collection is pleased to announce Jeff Wall’s first solo exhibition in Greece. Over the course of a nearly fifty-year career, the Canadian artist has revolutionized the conceptual and visual underpinnings of photography and pushed the medium into the centre of fine art practice. Since first presenting a photograph as a transparency in a lightbox in 1978, Wall has meticulously composed images that reflect and actualise specific social and historical narratives through a critical synthesis of pictorial strategies from both popular culture and classical painting.
Jeff Wall offers an intimate encounter with this paradigm-shifting oeuvre. The exhibition is a focused survey of the artist’s photographs and transparencies, including some of his best-known tableaux. Works from the late 1980s up to the recent past are arranged in three groupings, reflecting Wall’s use of different historical genres, installed a dramaturgical unfolding over the three floors of galleries.
A verdant street view that captures Wall’s native Vancouver opens the exhibition, exemplifying the artist’s reimagining of the beauty and sublime of the natural landscape by paying equally close attention to signifiers of modern life. In this group of works, roads, ports, prisons and tract houses populate images that might otherwise remind us of the ideal landscape painting of the nineteenth century.
A key piece is Wall’s seminal An Eviction (1988/2004), which depicts a charged scene of human conflict against a sprawling vista of Vancouver’s suburbia. The work, which is part of the Economou Collection, also marks the first time Wall used digital tools to re-edit a large-scale photographic image – Eviction Struggle (1998) – adding figures and elements from other photographs taken at the time.
On the second floor, an assortment of photographic prints illuminates the modes of artifice and process found throughout Wall’s work. Focusing on meticulous restagings of historical characters and events, these selfreflective photographs reveal the ontological nature of photography by explicitly presenting its subjects to the viewer.
The exhibition concludes with a group of large-scale lightbox tableaux from the late 1990s and early 2000s.

Works such as Insomnia (1994) and After “Invisible Man” by Ralph Ellison, the Prologue (1999–2000) are some of Wall’s most iconic images and take their inspiration from a broad range of narrative sources. Several showcase the archaeological mode of image-making rendered explicit in Fieldwork (2003), which depicts archaeologists excavating cultural remains and can be seen as a metaphor for Wall’s own excavation of
representational traditions and possibilities.
Jeff Wall is curated by art historian and curator Philipp Kaiser with Skarlet Smatana, Director of the George Economou Collection, in close collaboration with the artist. A publication with contributions by Philipp Kaiser, Jane Weinstock and James Welling will accompany the exhibition.
The exhibition will be on view from 18 June 2019 until April 2020 at the George Economou Collection Space, 80 Kifissias Ave, 15125 Marousi, Athens, Greece. Our opening hours are Monday to Friday from 10 am- 6 pm. 
For further information or images, please contact Caroline May at +30 210 8090566 or caroline@artesia.gr

Notes to Editor
Philipp Kaiser is an art historian and curator. He was recently named the Chief Executive Director of Artists and Programs for Marian Goodman Gallery in New York, London and Paris. Kaiser has held leadership positions in museums and organised exhibitions in Europe and the United States over the past twenty years. Previously, he was Director of the Museum Ludwig, Cologne, and Senior Curator at the Museum of Contemporary Art, Los Angeles. Before his work in Germany and the United States, Kaiser was head of contemporary art at the Kunstmuseum Basel. His major exhibitions include Ends of the Earth: Land Art to 1974 (Museum of Contemporary Art, Los Angeles), Jack Goldstein x 10,000 (Orange County Museum of Art, Los Angeles/Jewish Museum, New York) and Index: Conceptualism in California from the Permanent Collection (MoCA, Los Angeles). As an independent curator, his recent curatorial work includes the currently traveling exhibition Harald Szeemann: Museum of Obsessions, which opened at the Getty Research Institute in Los Angeles in
2018; Women of Venice at the Swiss Pavilion for the 57th Venice Biennale; and solo exhibitions with artists Jim Shaw, Cindy Sherman and James Welling. Kaiser’s writings have appeared in a wide range of international books, catalogues and magazines.

The George Economou Collection
80 Kifissias Avenue, 15125, Marousi, Athens, Greece T +30 210 8090566
info@economoucollection.com
thegeorgeeconomoucollection.com