Athens Photo World 2020 – Οι νικητές των διαγωνισμών

Athens Photo World 2020 – Οι νικητές των διαγωνισμών

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου στον Φάρο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) και μεταδόθηκε ζωντανά μέσω live streaming τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, το Athens Photo World (APW) μαζί με την Ελισάβετ Σαρίδου Μπεχράκη και τον Γιάννη Αντωνόπουλο ανακοίνωσαν τους νικητές των φετινών διαγωνισμών για το Διεθνές Βραβείο Φωτορεπορτάζ “Yannis Behrakis” και το Βραβείο Athens Photo World. Τα δυο βραβεία απονέμονται με αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), που υποστηρίζει συνολικά τη διοργάνωση του APW.

Athens Photo World 2020 – Από την εκδήλωση απονομής των βραβείων της διοργάνωσης Athens Photo World 2020: όρθιοι (από αριστερά στα δεξιά) ο κ .Δημήτρης Μιχαλάκης, φετινός νικητής του Βραβείου Athens Photo World και ο κ. Γιάννης Αντωνόπουλος, περσινός νικητής, καθιστά τα μέλη της ομάδας του Athens Photo World

Νικητές αναδείχθηκαν ο Ιταλός φωτογράφος Fabio Bucciarelli με τη δουλειά του “Μαζεύουμε τους νεκρούς από το πρωί μέχρι το βράδυ” και ο Δημήτρης Μιχαλάκης με τη δουλειά του “42 ημέρες”. Οι δύο φωτογράφοι θα λάβουν  το χρηματικό ποσό των € 15.000 και € 5.000 αντίστοιχα.

Fabio Bucciarelli – Ο Claudio Travelli (61), ασθενής με Covid-19, αναπαύεται στο κρεβάτι του μετά από την εξέταση από τους εθελοντές του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού, 15 Μαρτίου 2020, στο Κάτω Τσενάτε στο Μπέργκαμο της Ιταλίας. Μετά την εξέτασή του ο Travelli αποφασίζει να παραμείνει σπίτι. Την επόμενη μέρα η οικογένειά του αποφασίζει να καλέσει ασθενοφόρο επειδή η κατάστασή του χειροτερεύει. Ο Claudio εισήχθη στο νοσοκομείο και παρέμεινε στην ΜΕΘ και ΜΑΦ για τρεις εβδομάδες και πήρε εξιτήριο στις 3 Απριλίου.

Αμφότεροι οι νικητές μίλησαν για τη σημασία της βράβευσής τους τόσο τιμώντας τη μνήμη του Γιάννη Μπεχράκη και την σπουδαία κληρονομιά που άφησε στο διεθνές και Ελληνικό φωτορεπορτάζ όσο και αναφερόμενοι στις αναπάντεχες συνθήκες κάτω από τις οποίες χρειάστηκε να εργαστούν μέσα στην φετινή χρονιά.

Fabio Bucciarelli – Η Teresina Coria (88), ύποπτο κρούσμα Covid-19 καθώς τη βοηθάει ο γιός της Ezio και οι Ιταλοί εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού να ξαπλώσει στο σπίτι της στην Πρανταλούνγκα στο Μπέργκαμο της Ιταλίας, στις 15 Μαρτίου 2020. Ο Ezio αποφάσισε να καλέσει τον Ιταλικό Ερυθρό Σταυρό επειδή η μητέρα του εμφάνιζε τυπικά συμπτώματα Covid-19 – πυρετό και αναπνευστικά προβλήματα – για αρκετές ημέρες ©Fabio Bucciarelli for NYT

Ο Fabio Bucciarelli δήλωσε υπερήφανος και χαρούμενος ως ο φετινός αποδέκτης του Διεθνούς Βραβείου “Yannis Behrakis” για την κάλυψη της επιδημίας του COVID-19 στο επίκεντρό της, στην Ιταλία. “Υπερήφανος και χαρούμενος ως ο φετινός αποδέκτης του Διεθνούς Βραβείου “Yannis Behrakis” για την κάλυψη της επιδημίας του COVID-19 στο επίκεντρό της, στην Ιταλία, για τους “New York Times”. Το να καταγράφουμε τον κόσμο γύρω μας προσπαθώντας να γράψουμε αυτή την ιστορία και να δημιουργήσουμε εμβληματικές και εμφατικές εικόνες είναι αυτό που έκανε ο Γιάννης σε όλη του την καριέρα. Το να τιμηθώ με ένα βραβείο που φέρει το όνομά του είναι πελώρια τιμή για μένα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλη την ομάδα των “New York Times”. Από τους αρχισυντάκτες μου, Γκάια Τρίπολι και Ντέιβιντ Φουρστ μέχρι τους προγραμματιστές, γραφίστες και δημοσιογράφους που δούλεψαν πάνω σ’ αυτό το σημαντικό θέμα. Αφιερώνω αυτό το βραβείο σε όλους όσους γνώρισα στο Μπέργκαμο από γιατρούς μέχρι νοσοκόμες, μέχρι τις οικογένειες ασθενών που μου άνοιξαν τις πόρτες τους και με άφησαν να μπω για να προσπαθήσω να δω αυτόν το δύσκολο και αόρατο εχθρό”.

Fabio Bucciarelli – Στο Νοσοκομείο «Πάπας Ιωάννης XXIII» στο Μπέργκαμο, κάποιοι ασθενείς φορούν διαφανείς πλαστικές κάσκες με οξυγόνο ώστε να αναπνέουν καλύτερα, 3 Μαρτίου 2020 ©Fabio Bucciarelli for NYT

Η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ελισάβετ Σαρίδου Μπεχράκη δήλωσε “Για δεύτερη χρονιά δίνεται το Διεθνές βραβείο φωτοειδησεογραφίας Γιάννης Μπεχράκης , για να κρατήσουμε τη μνήμη του Γιάννη ζωντανή και ότι πρέσβευε. Ως φάρος που δείχνει το δρόμο. Πίστευε με όλο του το είναι ,στη δύναμη της σωστής φωτοειδησεογραφίας. Η δουλειά του Fabio Bucciarelli είναι αντιπροσωπευτική. Καταγράφει το σημαντικότερο γεγονός του 2020 και αποτυπώνει τις διαστάσεις και τη σοβαρότητα της κατάστασης. Δεν μας δίνει περιθώρια αμφισβήτησης, μας προειδοποιεί και μας καθιστά υπεύθυνους σαν πολίτες και σαν κράτος”.

Fabio Bucciarelli – Το τμήμα επειγόντων περιστατικών στο νοσοκομείο «Πάπας Ιωάννης XXIII» όπου οι ασθενείς που είναι ύποπτοι για Covid-19 παραμένουν υπό παρατήρηση, 21 Μαρτίου, 2020. Με τον αυξανόμενο αριθμό ατόμων με κορονοϊό, τα νοσοκομεία υποδέχονται περισσότερο κόσμο από όσο αναμενόταν και πρέπει να βάζουν τους ασθενείς στους διαδρόμους των Επειγόντων Περιστατικών ©Fabio Bucciarelli for NYT

Στο ίδιο πλαίσιο και η δήλωση της Alice Gabriner μέλος της επιτροπής των κριτών του διαγωνισμού YBIPA
Καθώς ο κορονοϊός άρχισε να εξαπλώνεται στην υφήλιο στις αρχές της άνοιξης, οι οπτικές μαρτυρίες για τον αντίκτυπό του δεν ήταν απλά περιορισμένες, ήταν δύσκολα προσβάσιμες. Για να δείξει τη συγκλονιστική πραγματικότητα, ο Φάμπιο Μπουτσιαρέλι δούλεψε με επιμονή, ρισκάροντας τη ζωή του. Τελικά, οι τρομερές φωτογραφίες που τράβηξε στο επίκεντρο του ιού στην επαρχία Μπέργκαμο της Ιταλίας θα μείνουν για πάντα χαραγμένες στη συλλογική μας μνήμη. Ο Γιάννης Μπεχράκης έλεγε συχνά πως η αποστολή του ήταν να αφηγηθεί την ιστορία έτσι ώστε κανείς να μην μπορεί να πει “δεν το ήξερα”. Υπ’ αυτό το πνεύμα επιλέξαμε τον Φάμπιο Μπουτσιαρέλι για να λάβει το φετινό Βραβείο “Yannis Behrakis”. Η αφοσίωσή του στην παραγωγή αυτού του έργου αντιπροσωπεύει την πιο ουσιώδη σκοπιά της φωτοδημοσιογραφίας. Μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της κριτικής επιτροπής, τον Ενρίκ Μαρτί και τον Αχμάντ Μασούντ είδαμε ένα μεγάλο εύρος ιστοριών που υπέβαλλαν σχεδόν 300 διαφορετικοί φωτογράφοι. Οι άλλες συμμετοχές που επιλέξαμε να διακριθούν εφέτος απεικονίζουν την αύξηση των κοινωνικών αναταραχών στην Αϊτή από τον Ντιέ Νάλιο Τσέρυ και το σκληρό ταξίδι των μεταναστών στην Υεμένη από τη Νάριμαν Ελ Μόφτι. Αυτοί οι φωτογράφοι παρουσίασαν ουσιώδεις ειδησεογραφικές ιστορίες που έπρεπε να καταγραφούν και να τις δει ο κόσμος. Όπως ο Γιάννης, έτσι κι αυτοί επέδειξαν μια εμμονή με την καταγραφή. Με γενναιότητα, με πίστη, με αφοσίωση, με επινοητικότητα και πάνω απ’ όλα, με ανθρωπιά. Συγχαρητήρια σε όλους σας”.

Δημήτρης Μιχαλάκης – Πλατεία Ομόνοιας. Το να φωτογραφίζεις μέσα στην περίοδο της καραντίνας κατα την διάρκεια της έξαρσης της πανδημίας covid-19 σήμαινε τη συνειδητοποίηση του πρώτου περιορισμού, του περιορισμού τού βλέμματος, το οποίο αρχικά μπορούσε να φτάσει μέχρι εκεί που επέτρεπε η βεβαίωση κυκλοφορίας. Και αργότερα τη συνειδητοποίηση για το πώς το physical distancing σχετιζόταν και έπαιρνε τη μορφή τού social distancing. Και μπορεί η σωματική απόσταση να είναι μια κατεξοχήν φωτογραφική λειτουργία, η μετατροπή της σε κοινωνική απόσταση ωστόσο μετέτρεψε και το φωτογραφικό μέσο σε ενεργό κομμάτι μιας βιοπολιτικής που παρέκλινε από το μέχρι πρότινος κοινωνικά και σωματικά “υγιές”, δημιουργούσε την ανάγκη για νέες “κανονικότητες” και απαιτούσε το κέντρο της πόλης σε διαδικασία ερημοποίησης αποκλείοντας την οποιαδήποτε παρουσία ως εν δυνάμει παθογόνα -ή φέρουσα μια προηγούμενη -παθολογική πλέον- κανονικότητα. Το να περιμένεις κάποια πρωινά να αδειάσει η Συγγρού ή η Εθνική οδός, είτε για να τις διασχίσεις είτε για να κατασκευάσεις φωτογραφικά τη νέα κανονικότητα, είναι κάτι που στην προ-Covid εποχή δε θα ήταν δυνατό καν να φανταστείς. Οι ΜΕΘ έγιναν το σημείο αναφοράς μας, όχι μόνο ως τόποι διακομιδής ασθενών, αλλά και ως τόποι διεκδίκησης των αναγκαίων για τη δημόσια υγεία. Ωστόσο έγιναν και το πρότυπο για το πώς πρέπει να είναι οι προσωπικοί μας χώροι κι εμείς μέσα σε αυτούς. Η δυστοπία μιας ενδεχόμενης και κάποιες φορές αναμενόμενης έκτακτης κατάστασης έγινε υλική πραγματικότητα και βιώθηκε όχι σε κοινά bunker όπου συγκεντρώνονται ομάδες ανθρώπων που από κοινού φροντίζουν να σωθούν, αλλά μέσα σε εκατομμύρια ξεχωριστά bunkerστα οποία μετατράπηκε ο κάθε ιδιωτικός χώρος. Κι ενώ στα προάστια ο δημόσιος χώρος ήταν το πεδίο που προσδιορίστηκε άμεσα από την επαναδιεκδίκηση της λειτουργίας του και οι δρόμοι γέμιζαν κάθε μέρα με κίνηση πρωτόγνωρη για τις περιοχές αυτές, οι δρόμοι στο κέντρο της πόλης άδειασαν, σα να μην υπήρχαν κάτοικοι που να ήθελαν να τους ζουν πλέον ή σα να φαντάζονταν ότι αν εξαφανιστούν από τους δρόμους δε θα τους βρει το τέρας. Μόνες φιγούρες στο κέντρο της πόλης οι κατά τόπους άστεγοι, χωρίς βεβαίωση κυκλοφορίας, να μας υπενθυμίζουν ότι κάποια στιγμή οι δρόμοι θα καταργήσουν την κοινωνική απόσταση ακόμα και αν τα σώματα μείνουν για καιρό ακόμα απομακρυσμένα.

Ο Δημήτρης Μιχαλάκης δήλωσε για τη βράβευσή του «Μου δίνει μεγάλη χαρά αυτό το βραβείο καθώς αποτελεί επιβράβευση μιας δουλειάς που ξεκίνησα να την κάνω από την προσωπική μου ανάγκη να καταλάβω τι ήταν αυτό που είχε ξεκινήσει να συμβαίνει και πώς επηρέαζε τόσο γρήγορα και τόσο βαθιά τις ζωές όλων μας. Για εμένα το να φωτογραφίσω την κατάσταση που δημιούργησε ο Covid τόσο μέσα στα νοσοκομεία όσο και έξω στον άδειο πια δρόμο ήταν ο ένας τρόπος να κατανοήσω αυτό που συνέβαινε και να επικοινωνήσω με τον κόσμο γύρω μου σε μια περίοδο υποχρεωτικής απομόνωσης. Επιπλέον είναι εξαιρετικά τιμητικό για εμένα αυτό το βραβείο καθώς έρχεται από τη διοργάνωση που τιμά πάντα το έργο του Γιάννη Μπεχράκη. Ο Μπεχράκης για εμένα υπήρξε σημαντικός φίλος και πέρα από το σπουδαίο έργο του στο δικό μου το μυαλό είναι πάντα ζωντανές οι κουβέντες μας για πολλά πράγματα εκτός από τη φωτογραφία και το ρεπορτάζ. Θα ήθελα να πω και δυο λόγια για τον Αντώνη και τον Byron. Και των δύο οι δουλειές μου άρεσαν πολύ, είναι και σε ασπρόμαυρο που κι εγώ έχω δουλέψει κατά καιρούς. Μπράβο και στους δύο και να μην στενοχωριούνται που δεν κέρδισαν φέτος, έχουν όλες τις ευκαιρίες να διακριθεί η δουλειά τους στο μέλλον. Η δουλειά μας χαρακτηρίζεται ακριβώς από αυτό: πολλή και διαρκής δημιουργία για λίγες στιγμές επιβράβευσης. Αλλά την αγαπάμε και συνεχίζουμε να την κάνουμε με πάθος. Ευχαριστώ θερμά όλους όσους που με βοήθησαν έμπρακτα στην πραγματοποίηση αυτής της δουλειάς και ελπίζω σύντομα αυτή η εμπειρία να είναι για όλους μια ανάμνηση που θα έχουμε μόνο μέσα από τις φωτογραφίες και όχι μια συνεχιζόμενη καθημερινότητα».


 

Dimitris Michalakis

Athens Photo World Award 2020Νικητής ο Δημήτρης Μιχαλάκης. Μπορείτε να δείτε τη βραβευμένη δουλειά του στο βίντεο που ακολουθεί.Όλες οι λεπτομέρειες εδώhttps://www.apw.gr/apw-award-2020/Συγχαρητήρια Δημήτρη !!!APW Award 2020The winner is Dimitris Michalakis. You can see his award-winning portfolio in the video below.All details herehttps://www.apw.gr/en/apw-award-2020/Congratulations Dimitris !!!www.athensphotoworld.comLead Donor/ Stavros Niarchos Foundation – www.snf.org In collaboration with Stavros Niarchos Foundation Cultural Center – www.snfcc.orgInstagram – https://bit.ly/2nwvqUbTwitter -https://bit.ly/2lls3idYouTube -https://bit.ly/2WEpx7e#athensphotoworld #APW #SNF #SNFCC

Δημοσιεύτηκε από Athens Photo World στις Δευτέρα, 28 Σεπτεμβρίου 2020


Δημήτρης Μιχαλάκης – Σάββατο βράδυ στο κέντρο της πόλης.

Η Λουίζα Γκουλιαμάκη, πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής για το βραβείο APW, ανάφερε ότι “Το επίπεδο των συμμετοχών στον φετινό διαγωνισμό ήταν πολύ καλό, με ενδιαφέρουσα θεματολογία τόσο από ήδη καταξιωμένους φωτογράφους όσο και από νέους και ανερχόμενους. Οι τρεις φιναλιστ επιλέχθηκαν με κριτήριο την δημιουργικότητα, την πρωτοτυπία και την σαφήνεια της έκφρασης. Συγχαρητήρια και στους τρεις και καλή συνέχεια για ότι κάνουν το μέλλον”.

Εκτός από τους δύο μεγάλους νικητές, φιναλίστ του βραβείου “Yannis Behrakis” ήταν οι Chery Dieu Nalio με τη δουλειά του “Αϊτή, ένα έθνος στα όρια” και η Nariman Ayman El-Mofty  με τη δουλειά της “Αποβιβαζόμενοι στην Κόλαση” και φιναλίστ του βραβείου Athens Photo World ήταν οι Αντώνης Πασβάντης με τη δουλειά του “Sombre Caste” και ο Byron Smith, Aμερικανός φωτογράφος που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα με τη δουλειά του “The Backstop”.

Με την ευκαιρία του διαγωνισμού για το Βραβείο Athens Photo World η διοργάνωση εγκαινίασε τη συνεργασία της με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα με τους οποίους ο Αντώνης Πασβάντης, πρώτος φιναλίστ του Βραβείου APW θα συνεργαστεί σε μια μελλοντική αποστολή τους ενώ ο συνεργάτης της διοργάνωσης Πρόδρομος Γαλαίος προσέφερε μια φωτογραφική μηχανή Canon EOS M50 στον Byron Smith, δεύτερο φιναλίστ του βραβείου.

Δημήτρης Μιχαλάκης – Βασιλική, 70, στο υπνοδωμάτιο του σπιτιού της.

Το επόμενο Athens Photo World θα πραγματοποιηθεί από τις 21 μέχρι τις 30 Μαΐου 2021 και οι συμμετοχές στους δύο διαγωνισμούς θα ανοίξουν στις 31 Δεκεμβρίου 2020.

Το Athens Photo World παραμένει αφοσιωμένο στην προβολή και την υποστήριξη των φωτορεπόρτερ παγκοσμίως, ιδίως σε καιρούς που δοκιμάζουν την ανθρωπότητα στο σύνολό της.

Το APW θέλει να ευχαριστήσει τον Δωρητή του, Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και τον πολύτιμο συνεργάτη του, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), τους χορηγούς, τους υποστηρικτές, τους συμμετέχοντες στις δράσεις του φωτογράφους, τους καλεσμένους του και όλους τους συνεργάτες του ήδη από την εναρκτήρια διοργάνωσή του το 2019 και τη διαρκή στήριξή τους και σε αυτή τη δύσκολη παγκόσμια συγκυρία.

Από καρδιάς ευχόμαστε στους νοσούντες γρήγορη, εύκολη και καλή ανάρρωση και στους υγιείς σύνεση και ψυχραιμία.

Οι φωτορεπόρτερ είναι πάντα εκεί έξω με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για την ενημέρωσή μας.

Δημήτρης Μιχαλάκης – Διασώστης του ΕΚΑΒ μεταφέρει ασθενή με Covid-19 σε νοσοκομείο αναφοράς.

Όλες οι φωτογραφίες των φετινών νικητών και των φιναλίστ είναι διαθέσιμες στο https://www.apw.gr/yannis-behrakis-award-2020/ και https://www.apw.gr/apw-award-2020/