Γύρω από τη γραμμή / Around the line | φωτογραφικό βιβλίο του Λευτέρη Παρασκευαΐδη
Δομικά έργα, ολοκληρωμένα ή μη, αυθαίρετες παρεμβάσεις και ιδιοκατασκευές απροσδιόριστης χρήσης συνθέτουν ένα περιβάλλον αποτελούμενο από δύο βασικά χαρακτηριστικά. Αφενός τη διαρκή μεταβολή του τοπίου, είτε λόγω ανθρώπινων παρεμβάσεων είτε γιατί απλώς το αποφασίζει η φύση και, αφετέρου, την τυχαιότητα με την οποία κάποιες από αυτές συμβαίνουν. Εγκαταλειμμένοι χώροι εστίασης, ερειπωμένα νυχτερινά clubs και μικρά βενζινάδικα μαρτυρούν τις αλλαγές που έχουν συμβεί, και συνεχίζουν να συμβαίνουν, σε κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο στη χώρα. Οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.), που υπάρχουν κατά μήκος της εθνικής οδού σε καθορισμένα σημεία, παίζουν πια το ρόλο του εμπορικού κέντρου, έχοντας αντικαταστήσει τα πολύ μικρότερα και διάσπαρτα κατά μήκος της οδού καταστήματα, που εξυπηρετούσαν τους διερχόμενους οδηγούς, ενώ η εγκατάλειψη των επαρχιακών μεγάλων νυχτερινών clubs φανερώνει αφενός την αλλαγή στον τρόπο διασκέδασης και αφετέρου την τουριστική ερήμωση που έχει συντελεστεί σε μεγάλο μέρος της επαρχίας.Η νέα μορφή που πήρε ο αυτοκινητόδρομος με την ολοκλήρωση των έργων υποδομής δεν περιόρισε χιλιομετρικά τη διαδρομή. Την έκανε πιο ασφαλή, πιο ξεκούραστη και γρήγορη, ίσως όμως και πιο άχαρη και βαρετή, καθώς η ασφάλεια συνεπάγεται λιγότερη ζωή στον δρόμο. Μια διαδρομή τυποποιημένη, είτε όσον αφορά το τοπίο είτε ως συνολικά παρεχόμενη εμπειρία, που κατέστη σταδιακά μη φιλική στην όποια απόπειρα ενός roadtrip, στρέφοντας το ενδιαφέρον μόνο στον προορισμό και όχι στο ταξίδι αυτό καθαυτό, βοηθώντας τους οδηγούς απλώς να μεταφέρονται από μία περιοχή σε μια άλλη. Για τον λόγο αυτό, οι τυχαίες στάσεις που έκανα παλιότερα στο δρόμο αντικαταστάθηκαν, στην πλειοψηφία τους, από αντίστοιχες προγραμματισμένες. Η εξερεύνηση των περιοχών γύρω από τον αυτοκινητόδρομο έγινε πιο περίπλοκη και χρονοβόρα ως διαδικασία, με τη διαδρομή, αρκετές φορές, να διαρκεί ως και δώδεκα ώρες, όσο υπήρχε φυσικό φως δηλαδή. Η χρήση των χαρτών της Google κατέστη απαραίτητο βοήθημα για την ομαλότερη πλοήγησή μου, ενώ πολλές φορές χρειάστηκε να περάσω πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή σε street view mode, αντιπαραβάλλοντας τις σημειώσεις μου για να προετοιμάσω ένα ταξίδι, υπολογίζοντας τη διαδρομή και τον χρόνο που αυτό κάθε φορά χρειαζόταν.Οι εικόνες του «Γύρω από τη γραμμή» δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο των προγραμματισμένων ή μη ταξιδιών μου από και προς τη Θεσσαλονίκη τα τελευταία δέκα χρόνια, και πραγματοποιήθηκαν επί του εθνικού αυτοκινητόδρομου Αθηνών – Θεσσαλονίκης, στις περιφερειακές οδούς γύρω από αυτόν, καθώς και στους γύρω οικισμούς και τα γειτονικά χωριά.Λευτέρης Παρασκευαΐδης
Info:
Ο Λευτέρης Παρασκευαΐδης (1980) γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως επαγγελματίας φωτογράφος (γύρισμα εκδηλώσεων, συναυλίες, θέατρο και πορτρέτα). Σπουδάζει επίσης Ιστορία του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Εκτός από την ανάθεση του έργου του, αναπτύσσει προσωπικά φωτογραφικά έργα. Στο έργο του εστιάζει στην έννοια της ταυτότητας και των στερεοτύπων και διερευνά επίσης διαφορετικές πτυχές και συνθήκες της καθημερινής ζωής και τη συμπεριφορά του ατόμου στο δημόσιο χώρο. Η δουλειά του έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα (ατομικές εκθέσεις: Renknown Cities/2006, Urban Chromoforms/2013, Dark Village/2014, Rapid Eye Movement/2017). Τα φωτογραφικά του έργα έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ φωτογραφίας όπως Photometria Photo Festival 2022, Thessaloniki Photobiennale 2021, Antiparos International Photo Festival 21 (AIPF), Art and Culture vs Xenophobia (A+CvsX) και έχουν δημοσιευτεί σε διάφορα διεθνή διαδικτυακά περιοδικά φωτογραφίας και πλατφόρμες όπως www.the-provinces.com , www.photowerkberlin.com , magazine.landscapestories.net , www.postcardsfromhome.eu, www.fstopmagazine.com , ffotogallery.org , www.privatephotoreview.com , www.newlandscapephotography.com.