Jerry Uelsmann – Ο μάγος του σκοτεινού θαλάμου

Jerry Uelsmann
Ο στόχος του καλλιτέχνη δεν είναι να επιλύσει τα μυστήρια της ζωής, αλλά να τα εμβαθύνει.
Jerry Uelsmann
Ο Jerry Uelsmann είναι ένας Αμερικανός φωτογράφος που είναι γνωστός για την πρωτοποριακή του εργασία με την τεχνική φωτομοντάζ.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της πρακτικής του, ο Uelsmann δημιουργεί αλληγορικές και σουρεαλιστικές συνθέσεις μέσα από το χειροποίητο κολάζ.
Οι φωτογραφίες του κατασκευάζονται μόνο με αναλογικά εργαλεία – όπως και ο παλαιότερος φωτογράφος Oscar Gustave Rejlander, ο Uelsmann βασίζεται σε πολλαπλές εκθέσεις και χρησιμοποιεί πολλές συσκευές μεγέθυνσης για να επιτύχει τις ονειρικές εικόνες του.

Jerry Uelsmann
Γεννήθηκε στις 11 Ιουνίου 1934 στο Ντιτρόιτ, όπου σπούδασε στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Rochester και έλαβε το MFA από το Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα.
Ο Uelsmann είχε την πρώτη του ατομική έκθεση το 1967 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη, με την οποία ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία. Σήμερα, τα έργα του καλλιτέχνη βρίσκονται στις συλλογές του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγου, του Μουσείου Βικτώρια και Άλμπερτ στο Λονδίνο, του Μουσείου Καλών Τεχνών στη Βοστόνη και του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης στη Νέα Υόρκη, μεταξύ άλλων.
Ο Uelsmann ζει και εργάζεται στο Gainesville της Φλόριντα, όπου δίδαξε φωτογραφία για περίπου τέσσερις δεκαετίες στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα.

Jerry Uelsmann
Ως ένας από τους πρωτεργάτες του φωτομοντάζ στον 20ό αιώνα, ο Αμερικανός Uelsmann δημιούργησε μοναδικές και παράδοξες εικόνες από συνθέσεις φωτογραφιών. Μετρ του σκοτεινού θαλάμου, έκανε κυριολεκτικά ό,τι ήθελε στην εμφάνιση, αρνούμενος μάλιστα να χρησιμοποιήσει την ευκολία της ψηφιακής φωτογραφίας και των προγραμμάτων επεξεργασίας εικόνας, έτσι τελειομανής καθώς ήταν με τα μέσα του.

Jerry Uelsmann
Δεν υπάρχουν αδιάφορα πράγματα. Υπάρχουν απλώς αδιάφοροι άνθρωποι.
Jerry Uelsmann
Eξ ολοκλήρου στον σκοτεινό θάλαμο, ο Jerry Uelsmann δημιουργεί τις σουρεαλιστικές φωτογραφίες του με μια σειρά βημάτων φωτομοντάζ, καλύπτοντας και εκθέτοντας διαφορετικές περιοχές του φωτοευαίσθητου χαρτιού καθώς αλλάζει τα αρνητικά των films. Διατηρεί την πίστη του στην αισθητική του παραδοσιακού τοπίου και του still life. Τα φωτογραφικά μοντάζ του Uelsmann επεκτείνουν την παράδοση της σουρεαλιστικής φωτογραφίας που πρωτοστάτησε από τους avant-garde φωτογράφους και ζωγράφους της δεκαετίας του 1930 και του 40: οι θετικοί και οι αρνητικοί χώροι αναστρέφονται και εμφανίζονται ψευδείς αντανακλάσεις στη γη και το νερό, αρχιτεκτονικά στοιχεία όπως τα παράθυρα και οι πόρτες που συνδέονται με ταπετσαρίες του ουρανού και άμμο.

Jerry Uelsmann
Οι εντυπωσιακές, συχνά σουρεαλιστικές ή ονειρικές εκτυπώσεις είναι και αυτές αξιοπρόσεκτες. Τα δέντρα επιπλέουν στον αέρα, βράχοι και χέρια έχουν τεράστια στοιχειωμένα μάτια στρωμένα μέσα τους, ένας κορμός δέντρου μεταμορφώνεται σε ένα ερειπωμένο αρχοντικό. Όλα είναι τόσο όμορφα όσο είναι μυστηριώδη.
Κάθε εκτύπωση είναι ένας φωτομοντάζ, που αποτελείται από πολλά – τρία έως πέντε – αρνητικά που ο Uelsmann συνδυάζει προσεκτικά μαζί για να δημιουργήσει μια μοναδική σύνθετη ασπρόμαυρη εκτύπωση. Γιατί ασπρόμαυρο; «Το ασπρόμαυρο γενικά σας δίνει μια ευρύτερη αναφορά, γιατί μερικές φορές το ίδιο το χρώμα μπορεί να είναι τόσο σαγηνευτικό που να προσθέτει ένα είδος παραμόρφωσης», λέει.
Αυτά τα φωτομοντάζ, που δημιουργεί από τη δεκαετία του 1960, τον έχουν στιγματίσει ως «τον πατέρα του Photoshop», παρόλο που δεν χρησιμοποιεί τον υπολογιστή για χειρισμό και επεξεργασία εικόνων.

Jerry Uelsmann
Η κάμερα είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης της άλλης πραγματικότητας.
Jerry Uelsmann
Συγκρίνει τη διαδικασία του με αυτή του συγγραφέα, που ξεκινά να γράψει μια ιστορία. Το μέρος που ξεκινά δεν οδηγεί πάντα στο τέλος: Μπορεί να απορρίψει μια εικόνα ή να βρει μια άλλη επιλογή. «Ένας συγγραφέας μπορεί να πει:” Δεν ξέρω πού πηγαίνει αυτό “και εγκαταλείπει την αρχή του να ξεκινήσει σε ένα νέο κομμάτι», εξηγεί. «Αυτός είναι ο τρόπος που δουλεύω στο σκοτεινό δωμάτιο. Ποτέ δεν ξέρω πώς θα καταλήξει μια εκτύπωση. Μπορεί να δουλέψω σε μια εικόνα για δύο εβδομάδες και μετά να την αλλάξω την επόμενη μέρα ».

Jerry Uelsmann
Ο Uelsmann περιγράφει τη διαδικασία του σκοτεινού δωματίου ως «μετα-οπτικοποίηση». Αντί να προ-οπτικοποιήσει μια φωτογραφία που τραβά με τη φωτογραφική του μηχανή, τραβά φωτογραφίες και αργότερα εξετάζει πώς θα μπορούσαν να συνδυαστούν για να δημιουργήσουν μια εικόνα. «Ο σκοτεινός θάλαμος … είναι εκεί που κάνω αυτές τις ανακαλύψεις», λέει. «Κάθε νέα εικόνα είναι ένα άλμα πίστης». Συγκρίνει ακόμα τη διαδικασία με τον τρόπο που λειτουργεί ένας ζωγράφος: «Είναι σπάνιο για έναν ζωγράφο να ξεκινήσει με έναν πλήρως σχεδιασμένο καμβά. Υπάρχει ένας διάλογος καθώς εξελίσσεται το έργο».

Jerry Uelsmann
Αν και έχει κερδίσει ένα ευρύ φάσμα βραβείων και επαίνων για την καριέρα του, ο Uelsmann δεν έγινε δεκτός αμέσως από συναδέλφους φωτογράφους. «Τις πρώτες μέρες, συχνά δεχόμουν σχόλια, κυρίως από φωτογράφους, αυτό που κάνεις είναι ενδιαφέρον αλλά δεν είναι φωτογραφία», εξηγεί. Χαμογελά καθώς θυμάται την απάντησή του: «Τους έλεγα» Όχι φωτογραφία; Χρησιμοποίησα μια κάμερα και έναν σκοτεινό θάλαμο. Τι πρέπει να το ονομάσω; … Ευτυχώς, πολλές από αυτές τις προκαταλήψεις έχουν εξαφανιστεί».

Jerry Uelsmann
Επειδή δεν σκοπεύει να δημιουργήσει μια συγκεκριμένη εικόνα, αλλά βασίζεται στην ανακάλυψη και τη μαγεία για να τον βοηθήσει, είναι απρόθυμος να δώσει τίτλο στις δημιουργίες του ή να εξηγήσει τι μπορεί να σημαίνουν. Πολλές από τις συνθέσεις του φέρουν την ένδειξη “Χωρίς τίτλο”.
«Θέλω οι φωτογραφίες μου να είναι ανοιχτές και να επιτρέπουν στον θεατή να δει τι θέλει να δει μέσα τους», λέει. «Οι τίτλοι μπορούν να το εμποδίσουν. Μου αρέσει να πιστεύω ότι πολλές από τις φωτογραφίες μου είναι προφανώς συμβολικές αλλά όχι συμβολικές. “

Jerry Uelsmann
Δεδομένου του μοναδικού του έργου, ο Uelsmann συχνά ρωτάται τι πιστεύει για το Photoshop. «Πάντα λέω ότι το καλύτερο πράγμα για το Photoshop είναι ότι σας δίνει έναν τεράστιο αριθμό οπτικών επιλογών. Και το χειρότερο πράγμα για το Photoshop είναι ότι σας δίνει πάλι έναν τεράστιο αριθμό οπτικών επιλογών. – Αν ήμουν 20 ετών νεότερος, ίσως το μάθαινα. Αλλά για μένα η πραγματική συγκίνηση είναι οι πολλές ώρες στον σκοτεινό θάλαμο και βλέποντας τη φωτογραφία να εμφανίζεται σιγά – σιγά. Το κάνω για περισσότερα από 60 χρόνια και είναι ακόμα μαγικό!».

Jerry Uelsmann
Ο στόχος του καλλιτέχνη δεν είναι να επιλύσει τα μυστήρια της ζωής, αλλά να τα εμβαθύνει.
Jerry Uelsmann

Jerry Uelsmann