Douglas Kirkland – Μια νύχτα με την Marylin
«Έχω μια γνήσια φιλοσοφία. Δεν θέλω να κάνω αρνητικές φωτογραφίες για τους ανθρώπους και γι’ αυτό κάνω ό,τι μπορώ για να τους βοηθήσω να νιώθουν άνετα μπροστά στην κάμερα. Αυτό είναι που θα πρέπει να ελέγξετε για την εικόνα σας, γιατί είστε μόνοι αν το θέμα σας δεν είναι μαζί σας. Και αυτή είναι η απλή απάντηση για να αποκτήσετε μια καλή εικόνα», λέει ο Douglas Kirkland όταν περιέγραψε κάποτε πώς κατάφερε να κάνει τις προσωπικότητες των θεμάτων του να λάμψουν.
Ο Douglas Kirkland έχει ονομαστεί «ο αγαπημένος φωτογράφος του Χόλιγουντ». Αυτός είναι ο άνθρωπος που πάτησε το κλείστρο σε μερικές από τις πιο αισθησιακές και αξέχαστες εικόνες της Marylin Monroe, που τραβήχτηκαν ποτέ – μια σειρά πλάνων που, πάνω από πενήντα χρόνια μετά, εξακολουθούν να αντηχούν με μια ωμή σεξουαλική ενέργεια. Θυμάται το γύρισμα σαν να ήταν χθες, κάθε στιγμή που οδηγούσε στο σημείο όπου ήταν μόνο αυτός και μια γυμνή Marylin μόνη σε ένα δωμάτιο, η Χάσελμπλαντ του έτοιμη να τραβήξει μια σειρά από φωτογραφίες που δεν θα ξεχαστούν ποτέ.
«Ήξερα τις φωτογραφίες που ήθελα να της τραβήξω, αλλά με τον ντροπαλό καναδικό μου τρόπο δεν ήξερα πώς να τις βγάλω», είπε σε μια συνέντευξη χωρίς ημερομηνία. «Ήταν η Marilyn που ανέλαβε: είπε ότι χρειαζόμασταν ένα κρεβάτι και μερικά λευκά μεταξωτά σεντόνια, μερικούς δίσκους του Frank Sinatra και ένα μπουκάλι σαμπάνια Dom Pérignon. Φορούσε μια ρόμπα, και τελικά γλίστρησε κάτω από τα σεντόνια και έτσι ήθελε να φωτογραφηθεί».
Οι πιο διάσημες φωτογραφίες αυτής της σειράς είναι αυτές της Μέριλιν που τραβήχτηκαν κάθετα από ένα μπαλκόνι στο studio. Η διακόσμηση είναι εντελώς λευκή. Εκτός χρόνου και χώρου, η Marylin βυθίζεται γυμνή σε ένα σύννεφο από σεντόνια . Η σταρ παίζει με το ύφασμα και το μαξιλάρι, με σαγηνευτικό βλέμμα, σαν πρόσκληση να έρθεις μαζί της. Κυλιέται στα σεντόνια, χαμογελάει και διασκεδάζει, φαίνεται χαρούμενη και ολοκληρωμένη. Η ατμόσφαιρα είναι λαμπερή, φρέσκια, τα ξανθά μαλλιά της Μέριλιν, το ανοιχτόχρωμο δέρμα της και το λευκό του κρεβατιού, όλα είναι πεντακάθαρα και αγνά. Ο Douglas kirkland χρησιμοποίησε εδώ έναν πολύ ιδιαίτερο κόκκο. Νιώθουμε την κίνηση αυτής της γυναίκας σε αυτά τα σεντόνια και σαν ένα είδος ηδονικού που επιπλέει. Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί η κεντρική σημασία που δίνεται στην εμφάνιση των αστεριών . Δεν διαφεύγει ούτε εκτρέπεται. Είναι πολύ παρόν. Η Marylin είναι μπροστά στο φακό και μας κοιτάζει για να δημιουργήσει μια οικεία επαφή. Μας χαμογελάει και διασκεδάζει με την παρουσία μας.
Παράλληλα με τη σειρά των φωτογραφιών, ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι back stage φωτογραφίες… Μας αφήνουν να ρίξουμε μια ματιά στα παρασκήνια μιας στιγμής που έχει γίνει μυθική. Πρέπει να φανταστείτε τη σκηνή της δεκαετίας του εξήντα, μεταξύ 21:00 και 01:00, σαμπάνια, τη μουσική του Frank Sinatra και της Marylin, γυμνή σε ένα κρεβάτι. Ο Ντάγκλας Κίρκλαντ εκμυστηρεύεται σε μια συνέντευξη για την ατμόσφαιρα και τη σχέση ανάμεσα σε αυτόν και τη Μέριλιν κατά τη διάρκεια αυτής της συνεδρίας και μετά. Αναφέρει λοιπόν ότι γνώρισε τρεις διαφορετικές Marylin . Στην πρώτη τους συνάντηση ήταν απλή, προσιτή και πολύ φυσική. Την ημέρα της φωτογράφισης μετατράπηκε σε μια εξαιρετικά σέξι Marylin, δεν υπήρχε κανείς στο δωμάτιο και ήταν αδύνατο να απομακρυνθεί το βλέμμα από πάνω της. Τελικά, λίγες μέρες μετά τη συνεδρία, είχαν ένα τελευταίο ραντεβού για να δείξουν στη Μέριλιν τις φωτογραφίες και εκεί, ο Ντάγκλας μας λέει ότι είδε ένα καταθλιπτικό, μελαχρινό άτομο που δεν είχε καμία σχέση με το άτομο στις φωτογραφίες. Ήταν μια πολύ δυνατή και αξέχαστη εμπειρία για τον καλλιτέχνη.
Εκτός από τη Marylin Monroe, ο Douglas Kirkland δημιούργησε κλασικές, χαρακτηριστικές εικόνες πολλών ειδώλων του Χόλιγουντ, συμπεριλαμβανομένων των Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τζορτζ Κλούνεϊ, Μικ Τζάγκερ, Άντι Γουόρχολ, Όντρεϊ Χέπμπορν, Όρσον Γουέλς, Κόκο Σανέλ, Μαρλέν Ντίτριχ, Μπριζίτ Μπαρντό, Νταϊάνα Ρος, Ελίζαμπι και Σαρόλιθ. .
Φωτογραφίες του βρίσκονται στην National Portrait Gallery στο Λονδίνο και στην Καμπέρα της Αυστραλίας, στο Smithsonian, στην Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, στο Eastman House στο Ρότσεστερ, στο Houston Center for Photography και στο Annenberg Space for Photography.
Απαθανάτισε ηθοποιούς και σκηνοθέτες στο στοιχείο τους, ενώ υπηρέτησε και ως φωτογράφος σκηνικών για περισσότερες από 100 ταινίες που γυρίστηκαν τον 20ο και τον 21ο αιώνα, όπως: The Great Gatsby, Out of Africa, Titanic, Butch Cassidy and the Sundance Kid, 2001: A Space Odyssey, The Sound of Music, και Moulin Rouge!
Δεκαετίες πίσω από την κάμερα που τεκμηρίωσε κομβικές φιγούρες της πολιτιστικής ιστορίας του κινηματογράφου έδωσε άφθονο υλικό για βιβλία. Τα βιβλία, που δημοσιεύτηκαν σε έντυπη μορφή περιλαμβάνουν το An Evening with Marilyn (2002), την Coco Chanel: Three Weeks (2003), το Freeze Frame (2007) και τον Τιτανικό του Τζέιμς Κάμερον (1997). Ο τελευταίος τίτλος ήταν το πρώτο εικονογραφημένο βιβλίο που έφτασε στην πρώτη θέση στη λίστα των New York Times Best Seller.
Γεννημένος στις 16 Αυγούστου 1934 στο Τορόντο του Καναδά, ο Douglas Kirkland ανακάλυψε τη φωτογραφία ως παιδί, μέσα από τις σελίδες του περιοδικού LIFE . Τα πρώτα του μοντέλα ήταν η οικογένεια και οι φίλοι του. Φωτογράφιζε οικογενειακές γιορτές, γενέθλια… ακονίζοντας το μάτι του. Ο νεαρός Kirkland, στα είκοσί του, μετακόμισε στη συνέχεια στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου εργάστηκε σε ένα στούντιο.
Γοητευμένος από τη δουλειά του Irwin Penn δοκίμασε την τύχη του και ζήτησε από τον διάσημο φωτογράφο να γίνει βοηθός του. «Έμαθα πολλά από αυτόν. Ήμουν εντυπωσιασμένος. Ήταν όλα όσα ήθελα να είμαι. Έμαθα από αυτόν πώς να λέω μια ιστορία», εκμυστηρεύτηκε στον Blind στο Παρίσι, με το πλατύ του χαμόγελο και τα καταγάλανα μάτια του.
Στη συνέχεια ξεκίνησε μια καριέρα για το περιοδικό Look . Στη συνέχεια, γρήγορα, ο Kirkland έγινε ο αγαπημένος φωτογράφος των σταρ. Απαθανάτισε περισσότερες από 600 διασημότητες και ήταν ο φωτογράφος στα πλατό των μεγαλύτερων αριστουργημάτων της 7ης τέχνης.
Στην Πόλη του Μεξικού, στα γυρίσματα της ταινίας Viva Maria! , σε σκηνοθεσία Louis Malle (1965), γνώρισε την Brigitte Bardot. «Ήμουν ο μόνος φωτογράφος. Αλλά δεν ήθελε να δουλέψει, ήθελε να παίξει. Οπότε έπαιξα μαζί της». Ο Douglas Kirkland τ τράβηξε φωτογραφία τον άγγελο του γαλλικού κινηματογράφου, με τσιγάρο στην άκρη των χειλιών, να παίζει χαρτιά, να κάθεται σε ένα χαλί. Ακαταμάχητο και αιώνιο.
Για κάθε πορτρέτο, ο Douglas Kirkland αφιέρωσε χρόνο. Του άρεσε να συζητά με το μοντέλο του, να τον γνωρίζει, να αρπάζει όλη του την ανθρωπιά, την αξιοπρέπειά του. Είτε η Naomi Campbell, η Audrey Hepburn, η Michelle Obama, ο Leonardo DiCaprio, ο Andy Warhol, η Coco Chanel και τόσοι άλλοι…
Douglas Kirkland