Dorothea Lange
Η κάμερα είναι ένα όργανο που διδάσκει στους ανθρώπους πώς να βλέπουν χωρίς κάμερα
Dorothea Lange

Dorothea Lange
Στον τοίχο του στούντιό της είχε κρεμάσει μια φράση του Francis Bacon: “H ενατένιση των πραγμάτων όπως αυτά είναι, χωρίς σφάλμα ή σύγχυση, χωρίς υποκαταστάσεις και πλαστογραφήσεις, είναι από μόνη της κάτι ευγενέστερο από μια ολόκληρη σοδειά εφευρετικότητας.”
Γεννήθηκε στις 26 Μαΐου 1895 στο New Jersey. Η καταγωγή της ήταν γερμανική.
Ο πατέρας ήταν δικηγόρος και η μητέρα της μεγάλωνε τα δυο παιδιά της, την ιδία και τον αδελφό της Martin. Όταν ήταν 7 ετών έπαθε πολιομυελίτιδα η οποία αποδυνάμωσε αισθητά το δεξί της πόδι, ωστόσο όμως αργότερα δείχνει να εκτιμά σχεδόν τις επιπτώσεις που της άφησε αυτή η ασθένεια… Σ’ αυτήν ακριβώς την αναπηρία όφειλε – όπως υποστήριζε η ίδια – την ιδιαίτερη ευαισθησία της πάνω στον πόνο και τα βάσανα των συνανθρώπων της
«Ήταν το πιο σημαντικό πράγμα που μου συνέβη, με σχημάτισε, με οδήγησε, με δίδαξε, με βοήθησε και με ταπείνωσε» είχε πει.

Dorothea Lange
Λίγο πριν φτάσει 10 ετών οι γονείς της χώρισαν. Η Dorothea έριξε το φταίξιμο στον πατερά της και τελικά άλλαξε το επώνυμο της σε Lange, το επώνυμο της μητέρας της.
Μεγάλο μέρος της ανατροφής της κατείχαν η τέχνη και η λογοτεχνία και οι δυο γονείς της ήθελαν να έχει καλή παιδεία και φρόντισαν να καλλιεργηθεί δημιουργικά.

Dorothea Lange
Μετά το γυμνάσιο η Dorothea κατέληξε πως δεν την ενδιαφέρει η ακαδημαϊκή εκπαίδευση και έτσι σπούδασε φωτογραφία στο πανεπιστήμιο Κολούμπια.
Στα επόμενα χρόνια εργαζόταν ως μαθητευομένη βοηθός για πολλούς διαφορετικούς φωτογράφους ανάμεσά τους και για τον Arnold Genthe ο οποίος ήταν κορυφαίος φωτογράφος πορτρέτου.

Dorothea Lange
Μέχρι το 1918 ζούσε στο Σαν Φρανσίσκο και διεύθυνε ένα επιτυχημένο στούντιο πορτρέτων. Με τον σύζυγο της Maynard Dixon είχε δυο γιους και η ζωή τους ήταν η άνετη ζωή μεσοαστικής τάξης που γνώριζε από μικρή.
Το 1920 είναι η χρονιά που η Lange ηρθε πραγματικα σε επαφη με την φωτογραφία ρεπορτάζ. Τότε ταξίδεψε με τον σύζυγο της νοτιοδυτικά φωτογραφίζοντας κυρίως ιθαγενείς Αμερικάνους.

Dorothea Lange
Στα χρόνια της μεγάλης ύφεσης το 1930 το κυρίως θέμα της ήταν η παρουσίαση του Σαν Φρανσίσκο μέσα από τα δικά της ματιά: φτωχές γειτονιές, απεργίες και ουρές για λίγο ψωμί.

Dorothea Lange
Στις αρχές του 1930 έχοντας πλέον έναν δυστυχισμένο γάμο η Lange συνάντησε τον Paul Taylor καθηγητή πανεπιστήμιου και η έλξη τους ήταν άμεση. Το 1935 και οι δυο άφησαν τους συζύγους τους για να είναι μαζί.
Το 1935 η Farm Security Administration προσλαμβάνει την Lang η οποία είχε ιδρυθεί από το αμερικανικό υπουργείο γεωργίας. Απόγνωση , απελπισία, αλλά και υπερηφάνεια και η αξιοπρέπεια των φτωχών αγροτικών οικογενειών , καταγράφονται από την Lange με ένα τρόπο μοναδικό.
Για τα επόμενα 5 χρόνια ο Taylor και η Lange ταξίδεψαν μαζί. Ο Taylor έγραφε εκθέσεις και η Lange φωτογράφιζε τους ανθρώπους που συναντούσαν.

Dorothea Lange
Η σειρά αυτή των φωτογραφιών της Lange μαζί με το πολύ γνωστό πορτρέτο της «migrant mother*» βρίσκεται σήμερα στη βιβλιοθήκη του Κογκρέσου.
Ο σύζυγος της αργότερα λέει πως το αποτέλεσμα της δουλειάς της προέρχεται από την υπομονή της και την προσεκτική εξέταση των ανθρώπων που φωτογράφιζε.
“Συχνά περιφέρεται ανάμεσά στους ανθρώπους και κοιτάει γύρω, όταν δει κάτι που θέλει να φωτογραφήσει, ήσυχα βγάζει την κάμερα της και αν δει ότι οι άνθρωποι αντιτίθενται θα κλείσει την κάμερα και δεν θα φωτογραφίσει η πιθανόν να περιμένει μέχρι… να την συνηθίσουν”.

Dorothea Lange
Το 1940 η Lange είναι η πρώτη γυναικά που της απονέμουν το βραβείο Guggenheim fellowship.
Η Lange έφυγε από καρκίνο τον Οκτώβρη του 1965, λίγο πριν ανοίξει η μεγάλη αναδρομική της έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜΟΜΑ).

Dorothea Lange
Eνώ μερικές φορές ένοιωσε απογοήτευση γιατί το έργο της δεν προκαλούσε την κοινωνία σε βαθμό που να επανορθωθούν οι αδικίες… το έργο της παραμένει ζωντανό και επηρεάζει γενιές φωτογράφων ντοκουμέντων.
Επιλέξτε ένα θέμα και δουλέψτε το μέχρι να εξαντληθείτε … το θέμα πρέπει να είναι κάτι που πραγματικά αγαπάτε ή πραγματικά μισείτε
Dorothea Lange
*Η ιστορία της Μigrant Μother
Στις αρχές Μαρτίου του 1936, η Dorothea Lange οδηγούσε προς το Nipomo της Καλιφόρνια. Εκείνη την εποχή δούλευε ως φωτογράφος για το FSA, μια διοικητική υπηρεσία της εποχής της κατάρρευσης που δημιουργήθηκε για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την παροχή βοήθειας στους αγρότες που αγωνίζονται. Κάπου εκεί σε ένα camp συναντήθηκε με τη 32χρονη Florence Owens Thompson, την αγρότισσα μητέρα και τα παιδιά της. “Είδα και πλησίασα την πεινασμένη και απελπισμένη μητέρα, σαν να με τραβούσε με μαγνήτη”, ε’ιπε αργότερα. ”
Η Lange πήρε επτά φωτογραφίες της γυναίκας, με διάφορους συνδυασμούς των επτά παιδιών της.
Μία από αυτές τις λήψεις, με τη στενή εστίασή της στο πρόσωπο της Thompson, την μετέτρεψε σε μια μορφή που μοιάζει με Madonna και έγινε μια φωτογραφία της Μεγάλης Ύφεσης και μία από τις πιο διάσημες φωτογραφίες της ιστορίας. Αυτή η εικόνα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το 1940, με τον τίτλο Family Picker, California. Το 1966, όταν το Μουσείο πραγματοποίησε μια αναδρομική έκθεση του έργου της Lange, η φωτογραφία απέκτησε τον σημερινό τίτλο της, Migrant Mother, Nipomo, Καλιφόρνια.
Η δέσμευση της Lange για κοινωνική δικαιοσύνη και η πίστη της στη δύναμη της φωτογραφίας παρέμεινε σταθερή καθ ‘όλη τη διάρκεια της ζωής της.
Σε ένα δοκίμιο που έγραψε με τον γιο της το 1952 (Dorothea Lange and Daniel Dixon: “Photographing the Familiar,)”, η Lange επικρίνει τη σύγχρονη φωτογραφία ότι βρίσκεται «in a state of flight»: «… Ασχολείται περισσότερο με την παραίσθηση παρά με την πραγματικότητα. Δεν αντανακλά αλλά δημιουργεί. Ζει σε έναν δικό της κόσμο…» . Ενάντια σε αυτή την τάση, παρότρυνε τους φωτογράφους να επανασυνδεθούν με τον κόσμο – μια κλήση αντανακλαστική της δικής της ηθικής και μεθόδου εργασίας, η οποία συνδυάζει την προσοχή στην αισθητική με κεντρική μέριμνα για το ντοκιμαντέρ.