Carleton Watkins

Carleton Watkins

Carleton E. Watkins, ή  Carleton Emmons Watkins ή Carleton Eugene Watkins, (γεννημένος στις 11 Νοεμβρίου 1829, Oneonta, NY, ΗΠΑ – πέθανε στις 23 Ιουνίου 1916, Imola, California.).

Carleton Watkins

Αμερικανός φωτογράφος γνωστός για την καλλιτεχνική του τεκμηρίωση του τοπίου της Αμερικανικής Δύσης. Δημιούργησε επίσης εικόνες βιομηχανικών περιοχών σε αυτήν την περιοχή.

Το 1851, σε ηλικία 22 ετών, ο Watkins έφυγε από τη γενέτειρά του στην αγροτική πολιτεία της Νέας Υόρκης για την Καλιφόρνια για να κυνηγήσει την τύχη αναζητώντας χρυσό.

Δύο χρόνια αργότερα, ο Watkins βρήκε δουλειά στη γκαλερί φωτογραφιών του Robert H. Vance στο San Jose, όπου έγινε ικανός να κάνει νταγκεροτυπίες (daguerreotypes).

Μέχρι το 1858 πειραματιζόταν με τρόπους βελτίωσης των αρνητικών γυάλινων πλακών και ήταν απασχολημένος με φωτογραφίσεις πορτρέτων, ακόμα για την τεκμηρίωση ενός ορυχείου για αποδείξεις στο δικαστήριο και τη φωτογράφηση του κτήματος του εξερευνητή και πολιτικού John Fremont.

Carleton Watkins

Στη συνέχεια, o Watkins δημιούργησε στερεόγραφα, καθώς οι φωτογραφίες 3D δίπλα-δίπλα, κληρώθηκαν, για την Τρίτη Βιομηχανική Έκθεση Ινστιτούτου Μηχανικής του San Francisco.  (Τα στερεόγραφα συνήθως προβάλλονται με ένα στερεοσκόπιο, μια συσκευή με φακό για κάθε μάτι. Δύο φωτογραφίες του ίδιου αντικειμένου που λαμβάνονται από ελαφρώς διαφορετικά σημεία προβάλλονται δίπλα-δίπλα. Η διοφθαλμική όρασή μας συνδυάζει τις δύο προβολές σε μία τρισδιάστατη εικόνα. Το αποτέλεσμα είναι συχνά καταπληκτικό.) Στις αρχές της δεκαετίας του 1860, η φήμη του Carleton Watkins ως φωτογράφος τοπίου είχε παγιωθεί. Οι εικόνες του ήταν μεγάλες και καθαρές, και φαινόταν σχεδόν πάντα σίγουρος να επιλέξει το σημείο που, με τα λόγια του, “θα έδινε την καλύτερη θέα”.  

Carleton Watkins

Η σχέση του με μέλη της πνευματικής και καλλιτεχνικής ελίτ της California τον βοήθησαν να γίνει  από ένας ικανός τεχνίτης σε φωτογράφος υψηλής τέχνης. Το πρώτο σημαντικό έργο τοπίου αφορούσε τη δημιουργία εικόνων μεγάλης μορφής (21 × 18 ίντσες [περίπου 53 × 46 εκ.]) από την κοιλάδα Yosemite. Αυτές οι φωτογραφίες επηρέασαν την απόφαση του Προέδρου Λίνκολν να ορίσει το Yosemite ως εθνικό καταφύγιο και, τελικά, να πείσει το Κογκρέσο των Ηνωμένων Πολιτειών να εγκρίνει νομοθεσία για την προστασία της κοιλάδας από την εμπορική ανάπτυξη. Λόγω αυτών των φωτογραφιών το όρος Watkins στο Yosemite ονομάστηκε προς τιμήν του (1865).

Εκτός από τη φωτογράφηση τοπίων μέσα και γύρω από το Σαν Φρανσίσκο από το 1867 έως το 1880, ο Γουάτκινς ταξίδεψε αρκετά. Φωτογραφίζει την περιοχή του ποταμού Columbia και το όρος Shasta στα βορειοδυτικά του Ειρηνικού, τμήματα της νότιας California και της Arizona, τα ορυχεία Comstock της Nevada και το εθνικό πάρκο Yellowstone.

Οι φωτογραφίες του Watkins για τη Δύση παραμένουν ως σημαντικά ιστορικά φωτογρταφικά ντοκουμέντα τοπίου, δείχνοντας μια στιγμή πριν από την επίθεση της μαζικής ανάπτυξης.

Carleton Watkins

Το 1865 ο Watkins έγινε επίσημος φωτογράφος για την Πολιτειακή Γεωλογική Έρευνα της California. Άνοιξε τη δική του γκαλερί τέχνης Yosemite στο San Francisco δύο χρόνια αργότερα. Οι τοίχοι ήταν επενδεδυμένοι με εκτυπώσεις 18 x 22 ιντσών σε μαύρα κουφώματα καρυδιάς με επιχρύσωση χαλιά. Αυτή η κομψή παρουσίαση δεν ήταν φθηνή και ο Watkins κατηγορήθηκε ότι χρεώνει υπερβολικές τιμές. Όμως λίγα χρόνια αργότερα κήρυξε ως επιχειρηματίας πτώχευση (1874) και τα αρνητικά του και η γκαλερί του πωλήθηκαν στον φωτογράφο Yesaya Taber, ο οποίος άρχισε να δημοσιεύει τις εικόνες του Watkins με το όνομά του.

Ο Watkins, ωστόσο, συνέχισε να φωτογραφίζει, και επτά χρόνια αργότερα έγινε διευθυντής της γκαλερί τέχνης Yosemite, τότε υπό διαφορετική ιδιοκτησία. Στα μέσα της δεκαετίας του 1890, ωστόσο, η επιδείνωση της όρασης του Watkins και η αναπηρία της αρθρίτιδας περιόρισε την ικανότητά του να εργάζεται. Το 1895 δεν μπόρεσε να πληρώσει το ενοίκιο του και μετακόμισε με τη σύζυγό του και τις δύο κόρες του σε ένα εγκαταλελειμμένο τρένο για 18 μήνες. Το 1897 ο Watkins ήταν σχεδόν τελείως τυφλός. Ο σεισμός και η φωτιά του San Francisco  του 1906 κατέστρεψαν το Studio του και το αποθηκευμένο εκεί υλικό του.

Το έργο του εκτέθηκε εκτενώς και κέρδισε μετάλλια σε εκθέσεις σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη.

Carleton Watkins

Οι εικόνες από το Yosemite του Carleton Watkins του έδωσαν παγκόσμια αναγνώριση και πρωτοπορία (από τεχνικής και καλλιτεχνικής άποψης). Ήταν αναμφισβήτητα ο πιο καλλιτεχνικός Αμερικανός φωτογράφος τοπίου τον 19ο αιώνα. Το 1862, ο Oliver Wendell Holmes, ο κορυφαίος κριτικός της φωτογραφίας της εποχής, επαίνεσε τον Watkins και έγραψε ότι είχε επιτύχει «μια τελειότητα της τέχνης που συγκρίνεται με το καλύτερο ευρωπαϊκό έργο».

Το 1868, στον Watkins απονεμήθηκε μετάλλιο για φωτογραφία τοπίου στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού. Το 1873 έλαβε το βραβείο Medal of Progress στην Έκθεση της Βιέννης και το 1876 εξέθεσε τις φωτογραφίες του στην Centennial Exposition στη Philadelphia και στη Χιλιανή Έκθεση.  

Carleton Watkins

H ζωή του Watkins και το τέλος του δεν ήταν εντελώς γοητευτικά. Αναφέρθηκε παραπάνω  οτι λόγω έλλειψης επιχειρηματικού πνεύματος κήρυξε, πτώχευση. Η πυρκαγιά μετά το σεισμό του 1906 στο San Francisco έκαψε το στούντιο του Watkins και αμέτρητες φωτογραφίες και αρνητικά χάθηκαν. Ο Watkins  μετά από αυτή την καταστροφή δεν ανάρρωσε ποτέ ψυχολογικά και με όσες ασθένειες τον ταλαιπωρούσαν, κλείστηκε στο κρατικό άσυλο της Napa για τους τρελούς. Ο Carleton Watkins πέθανε στο άσυλο έξι χρόνια αργότερα στην ηλικία των 87 ετών. Τάφηκε σε έναν τάφο χωρίς σήμανση στους χώρους του νοσοκομείου.

Carleton Watkins