Alfred Eisenstaedt

Alfred Eisenstaedt

Το μόνο που έχουν να κάνουν οι φωτογράφοι είναι να βρουν και να πιάσουν τη στιγμή της αφήγησης.

Alfred Eisenstaedt

Alfred Eisendaet

Γερμανός φωτογράφος (6.12.1898 – 23.8.1995), του οποίου οι πρωτοποριακές εικόνες για το περιοδικό Life βοήθησαν να προσδιοριστεί το αμερικανικό φωτορεπορτάζ. Σε μια καριέρα που διήρκεσε περισσότερα από 50 χρόνια, ο Eisenstaedt έγινε διάσημος ως ο βασικός φωτογράφος Life, παράγοντας περισσότερες από 2.500 ιστορίες με εικόνες και 90 εξώφυλλα για το περιοδικό. Ήταν ιδιαίτερα γνωστός για την ικανότητά του να απαθανατίζει αξέχαστες εικόνες σημαντικών ανθρώπων στις ειδήσεις, συμπεριλαμβανομένων πολιτικών, αστέρων του κινηματογράφου και καλλιτεχνών. Ωστόσο, η πιο διάσημη φωτογραφία του δεν είναι μιας διασημότητας, αλλά των χαρούμενων εορτασμών στην Times Square στις 14 Αυγούστου 1945, όταν η παράδοση της Ιαπωνίας έφερε το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Γεννημένος το 1898 στο Dirschau της Πρωσίας (τώρα Tczew, Πολωνία), ο Eisenstaedt μετακόμισε με την οικογένειά του στο Βερολίνο το 1906. Υπηρέτησε στον Γερμανικό Στρατό στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη δεκαετία του 1920 άρχισε να εργάζεται ως ανεξάρτητος φωτορεπόρτερ. Στράφηκε στη φωτογραφία με πλήρες ωράριο το 1929, όταν του ανατέθηκε να καλύψει τις τελετές των βραβείων Νόμπελ στη Στοκχόλμη για μια γερμανική έκδοση.

Ο Eisenstaedt έχτισε ένα όνομα για τον εαυτό του στο Βερολίνο και φωτογράφισε μορφές όπως ο Χίτλερ και ο Μουσολίνι σε μια συνάντηση στην Ιταλία και ο Γκέμπελς στη Συνέλευση της Κοινωνίας των Εθνών το 1933 στη Γενεύη.

Alfred Eisendaet

Έξι χρόνια αργότερα, μετά την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το 1936 ξεκίνησε η εξαιρετική του ενασχόληση με το Life. Ένας από τους τέσσερις αρχικούς φωτογράφους που προσέλαβε το περιοδικό (οι άλλοι ήταν η Margaret Bourke-White, ο Thomas McAvoy και ο Peter Stackpole), ο Eisenstaedt σύντομα διακρίθηκε με τις ειλικρινείς λήψεις που τραβήχτηκαν με μια κάμερα Leica. Είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί το διακριτικό μοντέλο των 35 χιλιοστών στη Γερμανία το 1929, τέσσερα χρόνια μετά την εφεύρεσή του. Έγινε γνωστός στο περιοδικό για την ικανότητά του να επαναφέρει οπτικά εντυπωσιακές εικόνες από σχεδόν οποιαδήποτε εργασία. Μεταξύ των πολλών διασημοτήτων που φωτογράφισε ήταν τόσο διαφορετικές φιγούρες όπως ο Τσόρτσιλ, ο Τζον Φ. Κένεντι, ο Τσάρλι Τσάπλιν, η Μέριλιν Μονρόε, ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σο και η Μάρλεν Ντίτριχ. Η μαεστρία του στη Leica του επέτρεψε να απαθανατίζει τα θέματά του αυθόρμητες στιγμές, δημιουργώντας μια αίσθηση οικειότητα.

Ο Eisenstaedt εξέδωσε σειρά πολλών λευκωμάτων και το έργο του συμπεριλήφθηκε σε εκθέσεις σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη. Έλαβε πολλά βραβεία και τιμητικές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων το Προεδρικό Μετάλλιο Τεχνών και το Βραβείο Infinity Master of Photography, που απονέμεται από το Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας. Το 1951 ανακηρύχθηκε «Φωτογράφος της Χρονιάς» από την Εγκυκλοπαίδεια Britannica και τη Σχολή Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου του Μιζούρι. Συνέχισε να εργάζεται μέχρι λίγο πριν πεθάνει το 1995.

Alfred Eisendaet

Δεν χρησιμοποιώ μετρητή έκθεσης. Η προσωπική μου συμβουλή είναι: Ξοδέψτε τα χρήματα που θα βάλατε σε ένα τέτοιο όργανο για film. Αγοράστε μέτρα φιλμ, χιλιόμετρα από αυτό. Αγοράστε όλη την ταινία που μπορείτε να πάρετε στα χέρια σας. Και μετά πειραματιστείτε με αυτό. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να έχετε επιτυχία στη φωτογραφία. Δοκιμάστε, δοκιμάστε, πειραματιστείτε, νιώστε την πορεία σας. Είναι η εμπειρία και όχι η τεχνική, που μετράει πρώτα απ’ όλα στην κάμερα. Αν έχετε την αίσθηση της φωτογραφίας, μπορείτε να τραβήξετε δεκαπέντε φωτογραφίες καθώς ένας από τους αντιπάλους σας θα δοκιμάζει ακόμη τον μετρητή έκθεσης του.

Alfred Eisenstaedt

Ο Eisenstaedt ήταν μεταξύ εκείνων των Ευρωπαίων που πρωτοστάτησαν στη χρήση της κάμερας 35 χιλιοστών στο φωτορεπορτάζ καθώς μετέφεραν τις γνώσεις τους στις αμερικανικές εκδόσεις μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήταν επίσης από τους πρώτους θιασώτες της φωτογραφίας διαθέσιμου φωτός. Σε αντίθεση με πολλούς φωτορεπόρτερ στη μεταπολεμική περίοδο, δεν συνδέθηκε με κάποιο συγκεκριμένο είδος γεγονότος ή γεωγραφική περιοχή. Ως εκ τούτου, ήταν αγαπημένος μεταξύ των συντακτών, όχι μόνο για το γρήγορο βλέμμα του, αλλά και για την ικανότητά του να κάνει καλές φωτογραφίες από οποιαδήποτε κατάσταση ή γεγονός. Το μη επικριτικό αλλά οξυδερκές μάτι του και η ευκολία του στη σύνθεση έχουν κάνει τις φωτογραφίες του αξιομνημόνευτα ντοκουμέντα της εποχής του τόσο ιστορικά όσο και αισθητικά.

Alfred Eisenstaedt