Michal Chelbin: “Επιθυμώ ο καθένας να έχει πρόσβαση στα έργα μου, και όχι αποκλειστικά οι άνθρωποι με καλλιτεχνικό υπόβαθρο”

Michal Chelbin: “Επιθυμώ ο καθένας να έχει πρόσβαση στα έργα μου, και όχι αποκλειστικά οι άνθρωποι με καλλιτεχνικό υπόβαθρο”

Σύνταξη – Επιμέλεια συνέντευξης: Ιφιγένεια Σάκκου 

English version

Κυρία Chelbin, σας ευχαριστούμε πολύ για την αποδοχή της πρόσκλησής μας. Είμαστε πολύ χαρούμενοι και είναι τιμή μας που σας έχουμε στο Photologio.gr/
Η φωτογραφία παίζει κυρίαρχο ρόλο στη ζωής σας από πολύ νωρίς. Μοιραστείτε μαζί μας, τι ήταν αυτό που σας τράβηξε σε αυτήν στην ηλικία των 15.
Η φωτογραφία ξεκίνησε να με ενδιαφέρει στην ηλικία των δεκαπέντε, όταν εντάχθηκα στο τμήμα φωτογραφίας του καλλιτεχνικού λυκείου που φοιτούσα. Μετά το λύκειο, όπως όλοι στο Ισραήλ, έκανα τη στρατιωτική μου θητεία. Εκεί υπηρέτησα για δύο χρόνια ως φωτογράφος στη μονάδα τύπου, αποκτώντας έτσι εμπειρία στο πεδίο της φωτογραφίας. Θυμάμαι πως ήδη από τότε, ήθελα να κατευθύνω τα φωτογραφικά μου θέματα η ίδια και ότι δεν συμβιβαζόμουν μόνο με μια φωτογραφική καταγραφή των θεμάτων ή το να παρακολουθώ απλά ό,τι συμβαίνει. Ήθελα να φτιάξω τη δική μου εικόνα.

Michal Chelbin – Sasha, Russia 2003

Το κύριο φωτογραφικό σας ενδιαφέρον, εστιάζεται στην φωτογραφία πορτρέτων. Όπως έχετε δηλώσει παλαιότερα φωτογραφίζετε ανθρώπους που έχουν μια «μυθική ποιότητα», που συνδυάζουν το περίεργο και το συνηθισμένο. Πείτε μας λίγα περισσότερα για αυτό;
Μου αρέσουν οι απόκληροι και οι «ανδρογενείς χαρακτήρες». Για παράδειγμα, αυτό το παιδί, ο Shasha, δεν ήταν ο σταρ της χορευτικής του ομάδας. Όλοι οι άλλοι γονείς ήταν έκπληκτοι όταν εστίασα σε αυτόν, και ήθελαν αντίθετα να τραβήξουν την προσοχή μου για να φωτογραφίσω τα δικά τους παιδιά. Αλλά δεν ήταν τόσο ενδιαφέροντα όσο εκείνος και νομίζω ότι αυτό που με τράβηξε σε αυτόν ήταν ότι υπήρχε κάτι τόσο ανδρογενές επάνω του.

Michal Chelbin – Nikita and Nastya, Ukraine 2019

Η καλλιτεχνική σας δουλειά αποτελείται από τέσσερις διακεκριμένες μονογραφίες, που έχουν εκδοθεί όλες σε βιβλία. Πρόκειται για τις “Strangely Familiar”, “The Black Eye”, “Sailboats and Swans”, και “How to dance the Waltz”. Τι σας εμπνέει στο να δημιουργήσετε ένα φωτογραφικό έργο και πώς δουλεύετε από την αρχική ιδέα και την πρώτη έμπνευση μέχρι την πραγματική στιγμή της φωτογράφισης;
Κάθε μία μονογραφία έχει το δικό της θέμα. Μία ιδέα που μπορεί να συναντήσει κανείς σε όλες, είναι οι άνθρωποι (συχνά νέοι) που φορούν στολή. Στις θεματικές μου με απασχολούν οι οπτικές αντιθέσεις, οι εντάσεις και οι αισθητικές έννοιες.

Michal Chelbin – Nastya Russia, 2003

Η εφηβική ηλικία, οι έφηβοι συνολικά, απαντώνται συχνά στη δουλειά σας. Τι σας έλκει σε αυτούς; Ποιες είναι οι ιδιαίτερες δυσκολίες όταν φωτογραφίζει κανείς νεαρότερες ηλικίες;
Μου αρέσει το αδιάφθορο, η αθωότητα και η αφέλεια της εφηβείας. Από την εμπειρία μου, οι νέοι άνθρωποι είναι θαυμάσιοι να δουλεύεις μαζί τους.

Michal Chelbin – Bogdan, Ukraine 2017

Η φωτογράφιση ένστολων, φαίνεται πως είναι για εσάς μια διαρκής έμπνευση. Τι το ιδιαίτερο βρίσκετε σε αυτό; Πιστεύετε πως φορώντας τις στολές τους αποκαλύπτουν στο κοινό πιο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους; Μήπως η στολή διαμορφώνει ένα είδος ταυτότητας για αυτούς;
Ως προς την αφήγηση, μπορώ να πω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που εμφανίζονται σε αυτές τις εικόνες έχουν κάτι κοινό, δεν ανήκουν στο συνηθισμένο ρεύμα, είναι ντόπιοι από μικρές πόλεις καλλιτέχνες, ακροβάτες, χορευτές σε αίθουσες χορού.
Τα κοστούμια ή οι στολές που φορούν συνδυάζονται με ένα άλλο στοιχείο που με ενδιαφέρει πολύ, αυτό της «παράστασης». Τα παιδιά είναι σαν να παίζουν φορώντας τις στολές τους σε παράσταση και το σχολείο για αυτούς είναι σαν μια μεγάλη θεατρική σκηνή. Κάτω από την ενότητα που ενισχύεται μέσα από τις στολές, αποκαλύπτεται με θεατρικό τρόπο ένα δράμα.
Αυτοί οι καλλιτέχνες δίνουν συνεχώς παραστάσεις, αλλάζουν μάσκες, κοστούμια, τοποθεσίες. Όλα αυτά είναι ακόμα πιο έντονα όταν τα παιδιά συμμετέχουν σε αυτές τις παραστάσεις.
Νομίζω ότι στις ημέρες μας τα παιδιά μεγαλώνουν πολύ γρήγορα, αναλαμβάνοντας ρόλους και υιοθετώντας συμπεριφορές ενηλίκων, χωρίς να το αντιλαμβάνονται. Κυρίως για τις νέες και τους νέους ένστολους, αναμένεται να διαδραματίσουν έναν συγκεκριμένο ρόλο που η ίδια η κοινωνία, κατασκεύασε για αυτούς, ο οποίος συνήθως είναι ένας ρόλος που αναλογεί σε  πιο ώριμες ηλικίες.

Michal Chelbin – Sasha Sentenced for Murder, Juvenile Prison for Boys, Ukraine 2010

Σκηνοθετείτε τις φωτογραφίες σας, και αν σε ποιο βαθμό; Πώς καθοδηγείτε τους φωτογραφιζόμενους; Αναζητείτε συγκεκριμένες συνθήκες για τη φωτογράφιση; Πώς παρεμβαίνετε στο σκηνικό που βρίσκετε;
Όταν δουλεύω πάνω σε μια φωτογραφία, είτε έχω μια ιδέα στο μυαλό μου που δημιουργώ είτε δημιουργώ μια ιδέα από ένα θέμα, μια τοποθεσία ή ένα σκηνικό. Είναι όλα σκηνοθετημένα και αυτό που κάνω είναι να συνδυάζω στοιχεία που με ενδιαφέρουν.
To casting είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για εμένα.

Michal Chelbin – Aleira and friends, Ukraine 2015

Τι είναι αυτό που θέλετε να επικοινωνήσετε στο κοινό με τις φωτογραφίες σας; Τι σημαίνει για εσάς κάθε φωτογραφία σας και πώς θέλετε να προσλαμβάνει ο κόσμος τη δουλειά σας;
Με ενδιαφέρει ο καθένας να έχει πρόσβαση στα έργα μου, και όχι αποκλειστικά οι άνθρωποι με υπόβαθρο στις τέχνες.

Michal Chelbin – Lila and David – Lila Sentenced for Theft Prison for Women with Children, Ukraine 2010

Η τρίτη μονογραφία σας με τίτλο “Sailboats and Swans” που παρουσιάστηκε στο ελληνικό κοινό στα πλαίσια του Athens Photo Festival το 2013, είναι στην πραγματικότητα ένα έργο έξι χρόνων σε επτά διαφορετικές φυλακές στη Ρωσία και την Ουκρανία, όπου φωτογραφίσατε εφήβους και ενήλικες καταδικασμένους κρατούμενους. Αυτό που θεωρώ απολύτως αξιοσημείωτο σε αυτή τη μονογραφία, είναι ότι τα περισσότερα πορτρέτα αλλά και το φόντο που επιλέξατε για τις φωτογραφίες σας, δεν αποκαλύπτουν καμιά πληροφορία σχετικά με τον λόγο της καταδίκης τους ή τον τόπο που έγινε η φωτογράφιση. Αντίθετα ιδιαίτερα αυτά των γυναικών είναι εικόνες υψηλής αισθητικής, που μας μεταφέρουν μια αίσθηση οικειότητας, ρομαντισμού και αθωότητας, σαν πίνακες ζωγραφικής, με τις οποίες το κοινό μπορεί να συνδεθεί με ευκολία. Πώς καταφέρατε να αλλάξετε την ατμόσφαιρα της συνθήκης των φυλακών και ποια ήταν η φωτογραφική σας προσέγγιση σε ένα ευαίσθητο θέμα, όπως αυτό;
Θυμάμαι ταξίδευα στην Ουκρανία το 2006 για τη φωτογράφηση της σειράς “Wrestlers” και καθώς οδηγούσαμε, περάσαμε δίπλα από ένα ψηλό τοίχο με τούβλα. Υπήρχαν δύο άντρες που στέκονταν στον τοίχο αυτό και τα μάτια μας συναντήθηκαν-ακόμα θυμάμαι πως είχαν αυτό τον μαγευτικό μείγμα φόβου και σκληρότητας. Ρώτησα τον οδηγό τι ήταν αυτό το μέρος και μου απάντησε πως ήταν φυλακές ανδρών και αμέσως του απάντησα ότι θα ήθελα να μπω μέσα για να φωτογραφίσω. Εκείνος γέλασε και μου είπε ότι είναι αδύνατον.
Τόσο στο βιβλίο της σειράς όσο και στις εκθέσεις, δεν βάζω τίτλο δίπλα σε κάθε φωτογραφία. Δεν θέλω οι θεατές να γνωρίζουν από πριν, ποιο είναι το έγκλημα που έχει διαπράξει ο φωτογραφιζόμενος, ώστε να τον κοιτάξουν πρώτα ως άνθρωπο, όχι σαν φυλακισμένο ή δολοφόνο. Δεν ήθελα να επηρεαστούν γνωρίζοντας τι έχει διαπράξει η καθεμία/ο καθένας . Το μόνο που με ενδιέφερε ήταν το βλέμμα τους και το να ξεδιπλώσω φωτογραφικά στο θεατή μια περίπλοκη σκηνή.

Michal Chelbin – Alona in the bedroom, Ukraine 2006

Ποια είναι τα συναισθήματα και οι σκέψεις σας, όταν διατρέχετε αυτές τις φωτογραφίες, υπό το φως του συνεχιζόμενου πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας;
Όταν ξεκίνησε ο πόλεμος, άρχισα να δουλεύω ένα έργο που παρακολουθούσε τους ουκρανούς πρόσφυγες που είχαν καταφύγει στην Πολωνία. Οι περισσότεροι ήταν οικογένειες, αδέλφια ή μητέρες με τα παιδιά τους. Αυτό αποτέλεσε τη φωτογραφική μου σειρά “In their own words” το οποίο μου ανατέθηκε από τους Financial Times

Michal Chelbin – Grandfather, Rusiia 2003

Παρακαλούμε πείτε μας λίγα λόγια για την τρέχουσα έκθεσή σας με τίτλο “Daydreamers”, στο Τελ Αβίβ. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Σκέφτεστε μια νέα φωτογραφική σειρά;
Το “Daydreamers” είναι μια αναδρομική έκθεση πάνω στην εφαρμοσμένη φωτογραφική μου δουλεία και τη φωτογραφία μόδας. Θα ήθελα να κάνω μια νέα σειρά με όλη τη δουλειά μου στο χώρο της μόδας.

Κα Chelbin, σας ευχαριστούμε θερμά για την παραχώρηση αυτής της συνέντευξης. Ήταν αληθινή χαρά μας η συνομιλία μαζί σας.


Bio
Το έργο της Michal Chelbin έχει παρουσιαστεί ευρέως, σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόμαο, σε χώρους όπως η γκαλερί Andrea Meislin στη Νέα Υόρκη, η γκαλερί M+B στο LA, στην Photographer’s Gallery στο Λονδίνο και το Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ.
Τα έργα της βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, όπως: The Metropolitan Museum New York, San Francisco MOMA, LACMA, Getty Museum LA, Jewish Museum New York, Cleveland Museum of Art, Tel Aviv Museum, Kadist Foundation Paris, Συλλογή Sir Elton John και αλλού.
Η Michal Chelbin είναι συγγραφέας τεσσάρων επιτυχημένων μονογραφιών, μία εκ των οποίων από τις εκδόσεις Aperture, δύο από τους Twin Palms Publishers και η τελευταία της από τις εκδόσεις Damiani.
Είναι τακτική συνεργάτης σε κορυφαία περιοδικά του κόσμου, όπως: The New York Times magazine, The New Yorker, BusinessWeek, Bloomberg, GQ, The Guardian, The Sunday Times, The Financial Times, Le Monde και άλλα.
www.michalchelbin.com
Instagram: @michal_chelbin