
Ο Κώστας Μασσέρας επιλέγει …
Ο φωτογράφος Κώστας Μασσέρας μας χαρίζει 4 + 1 φωτογραφίες και εμείς ακολουθούμε τις σκέψεις του.
Για το photologio, ο Κώστας Μασσέρας ανασύρει από το προσωπικό του αρχείο αγαπημένες του φωτογραφίες και μας τις παρουσιάζει μαζί με ιδιαίτερα μύχιες σκέψεις και αναμνήσεις … και μας τις χαρίζει.
Κώστας Μασσέρας
ΤΟ ΛΑΘΟΣ
Ποιο είναι το λάθος; Μέσα σε ένα χαοτικό κόσμο που αγχωμένος προσπερνάς όλα φαίνονται αυτονόητα. Όταν όμως αρχίζεις και επιβραδύνεις γίνεσαι παρατηρητικός.
Ένα ήρεμο τοπίο με το ταιριαστό όνομα Γαλήνη. Δύο παιδικές κούνιες, δύο σχεδόν συμμετρικά παγκάκια, μία γαλήνια θάλασσα. Όλα είναι στην θέση τους. Όλα; όχι ακριβώς.
Τότε βλέπεις ένα αντικείμενο που έχει χάσει την λειτουργικότητα του, και ανατρέπει όλη την εικόνα, δεν μπαίνεις στο πειρασμό να το καταδείξεις αλλά θέλεις να αφήσεις την χαρά της ανακάλυψης στον θεατή. Η διαφορά ανάμεσα σε μία αδιάφορη φωτογραφία και μία καλή μπορεί εντέλει να βασίζεται πάω σε ένα συνειδητό ή ασυνείδητο λάθος.
Κώστας Μασσέρας
ΚΑΥΣΩΝΑΣ
Άυγουστος. Καύσωνας. Είναι 8 το πρωί και το θερμόμετρο δείχνει ήδη 32.Κακός ύπνος.
Αφήνω τα ιδρωμένα σεντόνια, μπαίνω στο σταρλετάκι μου και τρέχω, δυτικά στη θάλασσα.
Τόσο πρωί και όμως έχουν πάρει την θέση τους μέσα στο νερό. Σαν να εκτελούν συνταγή ιατρού, κάθονται ακίνητοι. Μετά από λίγη ώρα θα βγούν να πάνε στα σπίτια τους. Στον ορίζοντα υπάρχει μία αχλή από την αποπνικτική ζέστη. Η θάλασσα λάδι. Όλοι έχουν κολλήσει στο νερό. Όλα έχουν κολλήσει στο χρόνο.
Κώστας Μασσέρας
ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ
Παιδί η μητέρα μου με πήγαινε με το αστικό εκεί για μπάνιο. Ήταν η πιο κοντινή παραλία. Υπήρχε εκείνη η ψηλή εξέδρα που την κοίταζα με δέος και δεν τολμούσα να ανέβω πάνω της. Μεγάλος πια περνούσα με την μηχανή, κάποιες φορές στεκόμουν και αγνάντευα την θάλασσα. Είχα διαβάσει το ποίημα του Ρώμου Φιλύρα «Σκαραμαγκάς» που περιγράφει την περιοχή όπως την έβλεπε από το ψυχιατρείο, ένα ειδυλλιακό λιμάνι την δεκαετία του τριάντα, καμιά σχέση με την σημερινή της μορφή.Ήταν μία καλοκαιρινή μέρα. Πάνω στη εξέδρα είδα ένα κύριο που μιλούσε με τον φίλο του. Ακόμα έκαναν μπάνιο στα μολυσμένα του νερά. Δίπλα ακριβώς από τα ναυπηγεία .
Ένα καράβι στο βάθος ζέστανε τις μηχανές του. Περίμενα …η συζήτηση πήγαινε σε μάκρος είχε περάσει μισή ώρα, αλλά είχα «δει» την φωτογραφία και δεν ήθελα να την αφήσω. Και τότε ο τύπος κάνει αυτό ακριβώς που ήθελα. Pηγαίνει στην άκρη της εξέδρας και στέκεται εκεί.
Εδώ και μερικά χρόνια η εξέδρα δεν υπάρχει, έτσι αυτή η φωτογραφία λειτουργεί και σαν αναμνηστική των παιδικών μου χρόνων.
Kώστας Μασσέρας
ΧΡΙΣΤΙΝΑ
Υπόγειο νοικιασμένο διαμερισματάκι. Κάπου στο Πειραιά. Η Χριστίνα δέχεται να φωτογραφηθεί. Ηθοποιός και σκηνοθέτης η ίδια μπορεί να δει την φωτιά που σε τρώει. Η μηχανή μου φορτωμένη με ασπρόμαυρο φιλμ. Μετά από αρκετές λήψεις θα κάνει την ανατρεπτική ερώτηση …πότε θα γελάσω; Της λέω ΤΩΡΑ αλλά θέλω ένα δυνατό γέλιο, τρελό, εξωκοσμικό. Εντάξει… Ανεβαίνω πάνω σε μία καρέκλα για να είμαι πιο ψηλά. Παράξενος σκληρός φωτισμός. Τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια μόνιμη διακόσμηση του υπόγειου. Η τσαγιέρα στην θέση της.Η Χριστίνα γελάει δυνατά. Ύστερα από μερικές λήψεις είχα αυτή την αίσθηση ότι δεν μπορούσα να κάνω τίποτα άλλο. Θα περνούσε περίπου ένας μήνας για να εμφανίσω τα φιλμ και να δω στο κοντάκτ μία φωτογραφία που θα την κουβαλάω για πάντα.
Ο Κώστας Μασσέρας επιλέγει André Kertész
André Kertész
Όταν πρωτοείδα αυτή την φωτογραφία σκέφτηκα ότι δεν υπήρχε καλύτερος τρόπος για να δείξεις αυτή την νωχελικότητα και την απόλαυση να ρουφάς τον ήλιο ιδίως το χειμώνα ή την άνοιξη τότε ακριβώς που τον έχεις ανάγκη. Ύστερα πρόσεξα τις σκληρές σκιές των δέντρων , το πλάγιο φως ,τον άνδρα στο κέντρο που κυκλώνεται από την ομήγυρη. Όλα βαλμένα στην θέση τους σαν να βλέπεις ένα μπουλούκι σε θεατρική παράσταση. Πολύ σωστά λοιπόν είπαν στον Κερτέζ σαν αιχμή ότι «οι φωτογραφίες σου μιλάνε πολύ» μιλάνε ναι! Για την ζωή!
Info:
Kώστας Μασσέρας
Γεννήθηκε στον Πειραιά στις 9-4-1965
Παρακολούθησε το τετράμηνο σεμινάριο καλλιτεχνικής φωτογραφίας (τεχνική,ιστορία, αισθητική) του Φωτογραφικού Κύκλου υπό τον Πλάτωνα Ριβέλλη.
Συμμετείχε στo σεμινάριο (workshop) του φωτογράφου του διεθνούς πρακτορείου Magnum Νίκου Οικονομόπουλου τον Σεπτέμβριο του 2014.
Εργάστηκε για είκοσι συναπτά έτη σε φωτογραφικά καταστήματα ενώ παράλληλα δημιουργούσε προσωπικό καλλιτεχνικό έργο το οποίο παρουσίασε σε πολλές εκθέσεις από τις οποίες οι πιο σημαντικές είναι οι παρακάτω:
ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
- «ΕΚΤΟΣ ΕΠΟΧΗΣ» ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Δ.ΧΟΛΑΡΓΟΥ – ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006
- «ΛΙΜΑΝΙΑ ΠΟΥ ΑΝΑΔΥΟΝΤΑΙ»ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ – ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2009
- «ΑΛΑΤΙ»ESTUDIOGALLERYΚΗΦΙΣΙΑΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2014
OMAΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
-
-
- «STEPPINGFORWARD IV” ARTOWER AGORA – ΜΑΡΤΙΟΣ 2008
- “WHO WE ARE” TAF ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ- ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2010 EΠΙΜΕΛΗΤΡΙΑΡΕΝΑΤΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
- «AGATHERING” ΦΕΣΤΙΒΑΛΑΘΗΝΩΝ&ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ 2012 EΠΙΜΕΛΗΤΡΙΕΣ ΟΛΓΑ ΧΑΤΖΙΔΑΚΗ-ΜΑΡΙΑ ΘΑΛΕΙΑ ΚΑΡΡΑ
- «AEGEANALE»ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ (ΣΠΑΤΑ) EΠΙΜΕΛΗΤΡΙΑ ΣΤΕΛΛΑ ΠΕΚΙΑΡΙΔΗ
- PREMIO COSTIERAARTE MAIORI ΙΤΑΛΙΑ-ΙΟΥΝΙΟΣ 2016
- RECLAIM PHOTOGRAPHY WOLVERHAMPTON SCHOOL OF ART–4/2016
-
Πολλές φωτογραφίες και συνεντεύξεις του έχουν δημοσιευθεί στον ελληνικό τύπο καθώς και σε ελληνικούς και ξένους ιστότοπους.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ – ΒΙΝΤΕΟΠΡΟΒΟΛΕΣ
-
-
-
- «Φωτογραφικός Κύκλος», Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2014, 2015, 2016)
-
- BoozeCooperativa, Αθήνα (11/ 2016)
- Έκθεση «Photovission», κλειστό γυμναστήριο TaeKwonDo, Φάληρο (3/ 2017)
-
-