Ο Γρηγόρης Μούτσιος επιλέγει …

Ο Γρηγόρης Μούτσιος επιλέγει …

Για το photologio, o φωτογράφος Γρηγόρης Μούτσιος ανασύρει από το προσωπικό του αρχείο 4+1 αγαπημένες του φωτογραφίες, και μας τις παρουσιάζει μαζί με προσωπικές σκέψεις και αναμνήσεις …


Επιλογές από τη φωτογραφική σειρά: «Affective fallacy»

(Affective fallacy (θυμική πλάνη) είναι ένας όρος της θεωρίας της λογοτεχνικής κριτικής που χρησιμοποιείται για να περιγράψει το υποτιθέμενο σφάλμα της κρίσης ή της αξιολόγησης ενός κειμένου με βάση τα συναισθηματικά του αποτελέσματα στον αναγνώστη. Πηγή: Wikipedia)

Με ποιο τρόπο ένα ψήγμα ζωντανής μνήμης επηρεάζει την όραση τόσο του δημιουργού όσο και του θεατή;

Είναι το συναίσθημα ο πραγματικός αναγνώστης του «τοπίου» ενός έργου;

Πρέπει ο θεατής να προσπαθήσει να αποφύγει την επιρροή των συναισθημάτων και των αναμνήσεων του;

Το σύνολο του έργου αποτελείται από 25+1 φωτογραφίες. 25+1 ψήγματα ασύνδετων αναμνήσεων, μίας τεμαχισμένης μνήμης όπως τα σπασμένα κομμάτια ενός καθρέπτη στο πάτωμα που αντανακλούν ένα μόνο τμήμα της «πραγματικότητας».

Εδώ παρουσιάζονται τέσσερις επιλεγμένες φωτογραφίες από το σύνολο του έργου.

Με αφορμή μία αυθαίρετη ίσως, μεταφορά του όρου «Affective Fallacy» στην φωτογραφική διαδικασία και με βάση τα ερωτήματα που έθεσα παραπάνω, προσπαθώ να διερευνήσω τον τρόπο δημιουργίας και ερμηνείας μίας εικόνας σε σχέση με ρόλο της μνήμης και τον «ύποπτο» ρόλο του συναισθήματος.

Τα κείμενα προσπαθούν να ξεκαθαρίσουν παίζοντας στο δικό τους γήπεδο, αυτούς τους διακριτούς ρόλους.

Γρηγόρης Μούτσιος / TimeSilence Photography

Γρηγόρης Μούτσιος

Ο δρόμος που οδηγούσε από το σπίτι του, το οποίο ήταν στις παρυφές της κωμόπολης, στο κέντρο ήταν πάντα σκοτεινός και εκτεθειμένος στα άγρια καιρικά φαινόμενα. Ένα δέντρο μάλιστα το οποίο τις βραδινές ώρες με το λιγοστό φως μεταμορφωνόταν σε ένα σκοτεινό θηρίο έτοιμο να χυμήξει στους περαστικούς ήταν ο φόβος και ο τρόμος των παιδιών της περιοχής. Οι πιτσιρικάδες περνούσαν από εκεί είτε τρέχοντας είτε σφυρίζοντας τάχα αδιάφορα, πάντα όμως με παγωμένο το αίμα τους.

-“Πάμε πιο γρήγορα να προλάβουμε..” , είπε ψιθυριστά και επιτάχυνε το βήμα του ίσως από μία ανάμνηση του παιδικού του φόβου.

-Σιγά δε σε προλαβαίνω … Με κάνεις να λαχανιάζω… “Έχουμε και μία ηλικία” του είπε όπως συνήθιζε να του υπενθυμίζει τον τελευταίο καιρό. Πόσο του έλειπαν τώρα πλέον αυτές οι κουβέντες!

Αυτός συνέχισε να περπατά, μόνος όπως ήταν τον τελευταίο χρόνο. Είχε περάσει από το τρομακτικό σημείο.

Γρηγόρης Μούτσιος

Όταν ήταν μικρός, τα δειλινά που η μητέρα του πήγαινε βόλτα προφασιζόταν κάποια δικαιολογία ώστε να μείνει στο σπίτι. Μόλις σιγουρευόταν ότι αυτή και οι φίλες της είχαν πάρει τον κατηφορικό δρόμο που οδηγούσε στη θάλασσα ακούγοντας τα γέλια τους να σβήνουν στον αέρα, έβγαινε στην αυλή. Έδινε ένα σάλτο και ανέβαινε στον τοίχο της αυλής.

-Στεκόμουν με τις ώρες εδώ όρθιος με ανοικτά τα χέρια, είπε.

-Και δεν φοβόσουν;

-Έκλεινα τα μάτια και φανταζόμουν ότι είμαι πουλί που πετά πάνω από τα σπίτια και ταξιδεύει πάνω από πέλαγος μακριά ώσπου να χαθεί από όλους και όλα.
Ακόμα το ονειρεύομαι κάποιες φορές ξέρεις. Μετά από τόσα χρόνια …


Γρηγόρης Μούτσιος

Στην ανατολική πλευρά του σπιτιού ο κήπος βλέπει στη θάλασσα. Ένας βοριάς σαρώνει τα ξερά χόρτα. Νυχτώνει. Σε λίγο θα περάσει και το πλοίο της γραμμής.

Πόσα χρόνια πέρασαν περιμένοντας κάθε σούρουπο να έρθει με το πλοίο σκέφτηκε …

“Έχω χάσει το λογαριασμό” μονολόγησε και τα λόγια του γίνανε ένα με το θρόισμα των χόρτων και χάθηκαν πέρα στο πέλαγο.

-Τι είπες; τον ρώτησε.

-Χαμένα τα λόγια και τα χρόνια μουρμούρισε και γύρισε τη πλάτη στη θάλασσα.


Γρηγόρης Μούτσιος

Στρίβοντας στη γωνία του δρόμου η άκρη του ματιού του έπεσε στο κλειστό παράθυρο.

-Θυμάσαι; Του είπε εκείνη.

-… ναι, ψέλλισε με τρεμάμενη φωνή. Δεν ήταν όμως καθόλου σίγουρος αν μπορούσε ή αν ήθελε.

Συνέχισαν τη βόλτα τους αμίλητοι …


Ο Γρηγόρης Μούτσιος επιλέγει … Πλάτωνα Ριβέλλη

Πλάτων Ριβέλλης – Τήνος, 1995

Τον Πλάτωνα Ριβέλλη δεν είχα τη χαρά να τον γνωρίσω δια ζώσης, αλλά μέσα από τα βιβλία του που έπεσαν στα χέρια μου στα πρώτα χρόνια της ενασχόλησης μου με τη φωτογραφία.

Θυμάμαι με εντυπωσίασε και ακόμη με εντυπωσιάζει η φωτογραφία του εξωφύλλου στο βιβλίο του, «Άνω Τελεία» την οποία μοιράζομαι μαζί σας σήμερα, καθώς, όπως με την πάροδο του χρόνου ανακάλυπτα, και το υπόλοιπο φωτογραφικό του έργο.

Πρόκειται για μία φωτογραφία η οποία μέσα από την εξαιρετική απλότητα του θέματος, την λιτότητα των γραμμών, την άρτια αισθητική της και την επιλογή του τετράγωνου φορμά καθίσταται άχρονη άρα στο τέλος διαχρονική. Μιλά για την Τήνο χωρίς να την δείχνει. Ορίζει την έννοια του νησιού χωρίς να εκβιάζει ή να ακολουθεί την πεπατημένη.

Αυτήν την αίσθηση είχα και σχεδόν με το σύνολο του φωτογραφικού έργου του Πλάτωνα Ριβέλλη ( όσο από αυτό γνωρίζω, για να είμαι ακριβής ). Οι φωτογραφίες του σε πιάνουν από το χέρι και σε βυθίζουν σε ένα κόσμο όπου ο χρόνος όπως τον γνωρίζουμε με τη γραμμική του μορφή διαλύεται και τη θέση του παίρνει ο χρόνος ο εσωτερικός ο μη μετρήσιμος ο αποκαλυπτικός εντέλει της αλήθειας του καλλιτέχνη.


Info:

Γεννήθηκε στην Πρώτη του νομού Σερρών το 1965.

Είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών της Σχολής Θετικών Επιστημών του Α.Π.Θ.

Εργάζεται στα Εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη ( Θέρμη Θεσσαλονίκης) και ζει στη Θεσσαλονίκη.

Παρακολούθησε το Φωτογραφικό Εργαστήριο του Δ. Καλαμαριάς (1997-1998).

Μέλος της φωτογραφικής ομάδας «ΟΜΑΔΑ 13» του Φ.Κ.Θ (1998-1999)

Συνιδρυτής της φωτογραφικής ομάδας «ΑΤΡΟΠΟΣ» (1999-2002)

Καλλιτεχνικός επιμελητής για την Ελλάδα και την Κύπρο στο Tagree.de για το πρότζεκτ: «Greece by Greeks – The country through the eyes of the Greek Photographers» (Μάιος – Αύγουστος 2019)

Μαθήματα φωτογραφίας ως εκπαιδευτής στον όμιλο φωτογραφίας των Εκπαιδευτηρίων Βασιλειάδη (2003-2008 και περιστασιακά τα τελευταία έτη), σχεδιασμός οπτικού και διαφημιστικού υλικού (αφίσες και προσκλήσεις εκδηλώσεων, εξώφυλλα βιβλίων κτλ) καθώς και παραγωγή video για τις ανάγκες των Εκπαιδευτηρίων.

Ιδρυτής της ομάδας στο Facebook: «TimeSilence Photography friends» η οποία έχει ως στόχο την επικοινωνία φωτογράφων από την Ελλάδα και το εξωτερικό για την δημιουργία πρότζεκτ με κοινή θεματική καθώς και για ανταλλαγή απόψεων και θέσεων για την φωτογραφική πραγματικότητα σήμερα.

Εκθέσεις

  • Αίθουσα πολιτισμού, Ρεμέτζο, Καλαμαριά – Ομαδική έκθεση – Ατομικό θέμα: “Στην Άκρη της Πόλης”
  • Φ.Κ.Θ – Ομαδική έκθεση: “Ξεκίνημα”
  • Φ.Κ.Θ – Ομαδική έκθεση: “Cheap Art”
  • Arty Café, Θεσσαλονίκη– Ατομική έκθεση / Επιλεγμένα έργα
  • Αίθουσα Πολιτισμού Δ. Πανοράματος, Θεσσαλονίκη – Ομαδική έκθεση – Ατομικό θέμα: “Time and Silence”
  • I-Focus Gallery, Αθήνα– Ομαδική έκθεση: “Μητέρα”

Συμμετοχή σε Εκδόσεις

  • Φωτογραφικό Είδωλο – Τεύχος 13 / Χρόνος & Φωτογραφία
    Εξώφυλλο, κείμενο και έργα (2 σελίδες)
  • Ventana de Luz ( Revista fotografia), Ισπανία – Θεματική Τεύχους “Truth / Lie”
    (2 σελίδες)
  • Fotografos de fin de milenio (Multimedia CD Presentation) – Volume 4 / “fotografos internacionales” , DIAFRAGMA FOTO
  • de
  • FOTOBOOK #7, (Photographic Magazine), Μάλτα
  • Various internet galleries and online magazines

Εκδόσεις

TimeSilence Photography friends” e-zine

Τριμηνιαία ηλεκτρονική έκδοση επιλεγμένης δουλειάς των μελών της ομάδας:
TimeSilence Photography friends η οποία διανέμεται δωρεάν.

Facebook : https://www.facebook.com/TimeSilencePhotography

Instagram : https://www.instagram.com/timesilencephotography/

Website: https://www.timesilence.com