//php the_title();?>
Λευτέρης Παρασκευαΐδης – Γύρω από τη Γραμμή
English Version
Δομικά έργα, ολοκληρωμένα ή μη, αυθαίρετες παρεμβάσεις και ιδιοκατασκευές απροσδιόριστης χρήσης συνθέτουν ένα περιβάλλον αποτελούμενο από δύο βασικά χαρακτηριστικά. Αφενός τη διαρκή μεταβολή του τοπίου, είτε λόγω ανθρώπινων παρεμβάσεων είτε γιατί απλώς το αποφασίζει η φύση και, αφετέρου, την τυχαιότητα με την οποία κάποιες από αυτές συμβαίνουν. Εγκαταλειμμένοι χώροι εστίασης, ερειπωμένα νυχτερινά clubs και μικρά βενζινάδικα μαρτυρούν τις αλλαγές που έχουν συμβεί, και συνεχίζουν να συμβαίνουν, σε κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο στη χώρα. Οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.), που υπάρχουν κατά μήκος της εθνικής οδού σε καθορισμένα σημεία, παίζουν πια το ρόλο του εμπορικού κέντρου, έχοντας αντικαταστήσει τα πολύ μικρότερα και διάσπαρτα κατά μήκος της οδού καταστήματα, που εξυπηρετούσαν τους διερχόμενους οδηγούς, ενώ η εγκατάλειψη των επαρχιακών μεγάλων νυχτερινών clubs φανερώνει αφενός την αλλαγή στον τρόπο διασκέδασης και αφετέρου την τουριστική ερήμωση που έχει συντελεστεί σε μεγάλο μέρος της επαρχίας.
Η νέα μορφή που πήρε ο αυτοκινητόδρομος με την ολοκλήρωση των έργων υποδομής δεν περιόρισε χιλιομετρικά τη διαδρομή. Την έκανε πιο ασφαλή, πιο ξεκούραστη και γρήγορη, ίσως όμως και πιο άχαρη και βαρετή, καθώς η ασφάλεια συνεπάγεται λιγότερη ζωή στον δρόμο. Μια διαδρομή τυποποιημένη, είτε όσον αφορά το τοπίο είτε ως συνολικά παρεχόμενη εμπειρία, που κατέστη σταδιακά μη φιλική στην όποια απόπειρα ενός roadtrip, στρέφοντας το ενδιαφέρον μόνο στον προορισμό και όχι στο ταξίδι αυτό καθαυτό, βοηθώντας τους οδηγούς απλώς να μεταφέρονται από μία περιοχή σε μια άλλη. Για τον λόγο αυτό, οι τυχαίες στάσεις που έκανα παλιότερα στο δρόμο αντικαταστάθηκαν, στην πλειοψηφία τους, από αντίστοιχες προγραμματισμένες. Η εξερεύνηση των περιοχών γύρω από τον αυτοκινητόδρομο έγινε πιο περίπλοκη και χρονοβόρα ως διαδικασία, με τη διαδρομή, αρκετές φορές, να διαρκεί ως και δώδεκα ώρες, όσο υπήρχε φυσικό φως δηλαδή. Η χρήση των χαρτών της Google κατέστη απαραίτητο βοήθημα για την ομαλότερη πλοήγησή μου, ενώ πολλές φορές χρειάστηκε να περάσω πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή σε street view mode, αντιπαραβάλλοντας τις σημειώσεις μου για να προετοιμάσω ένα ταξίδι, υπολογίζοντας τη διαδρομή και τον χρόνο που αυτό κάθε φορά χρειαζόταν.
Bio
Ο Λευτέρης Παρασκευαΐδης (1980) γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως φωτογράφος ενώ παράλληλα σπουδάζει στην σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου στο τμήμα της Ιστορίας του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού. Εκτός από την επαγγελματική του ενασχόληση με την φωτογραφία, αναπτύσσει προσωπικά φωτογραφικά έργα στα οποία επικεντρώνεται στην έννοια της ταυτότητας και των στερεοτύπων, ενώ παράλληλα διερευνά τις διαφορετικές πτυχές και συνθήκες της καθημερινότητας και της συμπεριφοράς του ατόμου στο δημόσιο χώρο. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς επίσης και σε διεθνή φεστιβάλ φωτογραφίας. Το 2023 εκδόθηκε το πρώτο του Photobook με τίτλο Around the Line / Γύρω από τη Γραμμή.
Lefteris Paraskevaidis – Around the Line
Structural works, whether complete or not, arbitrary interventions, and makeshift constructions of indeterminate use, constitute an environment characterized by two main features. On the one hand, the constant transformation of the landscape, either due to human interventions or simply as nature decides, and on the other hand, the randomness with which these things occur. Abandoned restaurants, ruined nightclubs and small gas stations bear witness to the domestic changes that have occurred, and continue to do, on a social and cultural level. Service stations for motorists that exist along the national highway at designated points now play the role of a city mall, replacing the much smaller and scattered stores along the road that used to serve passing drivers, while the abandonment of provincial, large nightclubs reveals both a change in the way of entertainment and the tourist desertification that has taken place in a large part of the province.
The new form taken by the highway with the completion of infrastructure works did not significantly shorten the distance in kilometers. It made it safer, more comfortable, and faster, but perhaps also dull and boring, as safety implies less life on the road. A standardized route, whether in terms of the landscape or the overall provided experience, which gradually became unfriendly to the attempt of a road trip, shifting the focus solely on the destination and not the journey itself, merely assisting the drivers in moving from one area to another. For that reason, random stops on the road have been, for the most part, replaced by corresponding planned ones. Exploring the areas around the highway has become more complicated and time-consuming as a process, with the journey sometimes lasting up to twelve hours, as long as there was natural light. The use of Google Maps became a necessary aid for smoother navigation, and many times I had to spend hours in front of the computer in street view mode to prepare for a trip, calculating the route and the time it would take each time
Bio
Lefteris Paraskevaidis (1980) was born and raised in Thessaloniki. He lives and works in Athens as a photographer while simultaneously studying at the School of Humanities of the Hellenic Open University in the Department of History of European Civilization. In addition to his professional engagement with photography, he develops personal photographic projects focusing on the notion of identity and stereotypes, while also exploring the various aspects and conditions of everyday life and individual behavior in the public realm. His works have been exhibited in solo and group exhibitions in Greece and abroad, as well as in international photography festivals. In 2023, his first photobook, titled Around the Line, was published.