Krass Clement – Στη μελαγχολία των δρόμων

Krass Clement – Στη μελαγχολία των δρόμων

Τα έργα του Krass Clement αντικατοπτρίζουν την τυπική σκανδιναβική μελαγχολία, που περιπλανάται στους δρόμους και στην αστική ζωή. Η εστίασή του είναι στον άνθρωπο και τη θέση του μέσα στο αστικό τοπίο. Ο φωτογράφος καταγράφει στιγμές αποκαλύπτοντας ανθρώπινες σχέσεις και χαρακτήρες, σκιαγραφώντας ταυτόχρονα ένα πορτρέτο της πόλης.

Krass Clement

Ο Krass Clement Kay Christensen (γεννήθηκε στις 15 Μαρτίου 1946) είναι Δανός φωτογράφος που ειδικεύεται στην documentary photography.

Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής του ηλικίας στο Παρίσι μεγαλώνοντας σε οικογένεια καλλιτεχνών. Άρχισε να φωτογραφίζει στα τέλη της δεκαετίας του 1950.

Krass Clement

Αποφοίτησε ως σκηνοθέτης στην Κοπεγχάγη το 1973, αλλά σύντομα στράφηκε στη φωτογραφία, δημοσιεύοντας το πρώτο του βιβλίο Skygger af øjeblikke (Shadows of the Moment) το 1978. Έκτοτε έγινε ενεργός φωτογράφος δρόμου εστιάζοντας σε ανθρώπους από τη Δανία και το εξωτερικό. Η κύρια δουλειά του είναι ασπρόμαυρη, αλλά από το 2000 άρχισε να εργάζεται και στο χρώμα.

Το Det Tavse Land (1981) βασίζεται στο Skygger af øjeblikke αλλά μόνο με φωτογραφίες από τη Δανία. Η απεικόνιση των Δανών και της Δανίας είναι πολύ διαφορετική από άλλα σύγχρονα έργα. Με μια κριτική  και συμπαθητική προσέγγιση, παρουσιάζει τόσο τα ζαρωμένα πρόσωπα των αγροτών όσο και τη λυπηρή εμφάνιση των παιδιών, μαζί με μια σειρά από ανοιχτά τοπία όπου ο δρόμος ή ο σιδηρόδρομος εκτείνεται στον ορίζοντα. Παρά τον γκρίζο μελαγχολικό καιρό, η ζωντάνια των φιγούρων κάνει το το έργο του από τα πιο λαμπρά που έχει δημιουργήσει ο Krass Clement.

Krass Clement

Ενώ μεγάλο μέρος του έργου του Clement παρουσιάστηκε σε εκθέσεις, τη δεκαετία του 1990 είχε στραφεί στα βιβλία ως το προτιμώμενο μέσο επικοινωνίας, δημιουργώντας συχνά ένα νέο έργο κάθε έξι μήνες. Ανάμεσα στις πολλές ογκώδεις εκδόσεις ασπρόμαυρων φωτογραφιών του είναι τς φωτογραφικά δοκίμια: Fotografier fra København (1987), Af en Bys Breve. Fotografier fra Lissabon (1993), Drum. Et st i I Irland (1996), Langs Vinden. Et fotografisk Essay (1998) και Før Natten. Αβάνα (2001).

Από τα έργα του που ξεχωρίζουν: Ved Døden (1990) όπου ακολουθεί τις τελευταίες μέρες της ζωής της μητέρας του μέχρι το θάνατό της και την αποτέφρωσή της. Η ανησυχία του για τον θάνατο μπορεί επίσης να φανεί ακόμη σε δύο φωτογραφικά δοκίμια: Det lånte Lys (1995) και Langs Vinden (1998), ένα από τα οποία απεικονίζει έναν φίλο του καρκινοπαθή  που πλησιάζει αργά στο τέλος του. Το άλλο είναι ένα είδος μύθου, που περιγράφει ένα ταξίδι από το νότο της Γαλλίας και μέχρι τη Γερμανία προς τη Δανία με αναδρομές που δείχνουν πώς εξαφανίστηκαν σπίτια και άνθρωποι κατά μήκος της διαδρομής.

Krass Clement

Το Novemberrejsen (2008) αποτελείται από ασπρόμαυρες φωτογραφίες ενός μικρού δανικού χωριού που παρέμεινε το ίδιο για χρόνια, χωρίς να επηρεάζεται από τις σύγχρονες εξελίξεις. Αλλά συνειδητοποιούμε επίσης ότι όλα θα μπορούσαν να ήταν πολύ διαφορετικά, όπως σε τόσα πολλά άλλα μέρη στη Δανία.

Krass Clement

Το βιβλίο του Paris: Carnet de Recherche (2010) παρουσιάζει εικόνες της λιγότερο στιλπνής πλευράς του Παρισιού στις δεκαετίες του 1960 και του 1970 που τραβήχτηκαν  τα χρόνια που πέρασε εκεί με τον πατέρα του, τον ζωγράφο Kay Christensen.

Krass Clement

Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του απεικονίζουν σκηνές από την καθημερινή ζωή, συχνά με μάλλον λυπημένες φιγούρες, σε περιβάλλοντες χώρους όπως δρόμους, παγκάκια, μετρό, μπαρ. Το έργο του Clement έχει αναπτυχθεί με αξιοσημείωτη συνέπεια. Όλες οι φωτογραφίες του δείχνουν την εμπλοκή του στο προσωπικό του στυλ αναφοράς. Είναι ένας από τους πολλούς φωτογράφους ντοκουμέντου που απεικονίζει την αποφασιστική στιγμή με έναν ιδιαίτερα μελαγχολικό τρόπο. Η εξαιρετική του ικανότητα να συλλαμβάνει φωτογραφικά ανθρώπους σε αποκαλυπτικές καταστάσεις ενισχύεται από τις κλασικά ασπρόμαυρες φωτογραφίες του με τις μοναδικές τους  εκτυπώσεις.

Krass Clement