Joel Sternfeld

Joel Sternfeld

Ο Joel Sternfeld είναι γνωστός για τις έγχρωμες φωτογραφίες μεγάλου format.

Επηρεασμένος από τη φωτογραφία δρόμου του Walker Evans, τα έργα του Sternfeld καταγράφουν ανθρώπους και μέρη με μια απαιτητική αίσθηση του χρώματος.

Joel Sternfeld

“Καμία φωτογραφία δεν εξηγεί τίποτα. Αυτό είναι που κάνει τη φωτογραφία τόσο υπέροχο αλλά και προβληματικό μέσο », έχει τονίσει …  “Είναι η δουλειά του φωτογράφου να πάρει αυτό το μέσο για να πει τι χρειάζεται να πει”.

Γεννήθηκε στις 30 Ιουνίου 1944 στη Νέα Υόρκη, Νέα Υόρκη, έλαβε το πτυχίο του στην εικαστική τέχνη από το Dartmouth College το 1965. Ο Sternfeld άρχισε να παράγει έγχρωμες φωτογραφίες κατά τις αρχές της δεκαετίας του 1970, αφού διάβασε τις θεωρίες του Johannes Itten και του Joseph Albers για το χρώμα.

Συνέχισε να κάνει φωτογραφίες σε όλη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της High Line στο Μανχάταν και των ερειπίων των κοινοτήτων στο αγροτικό Κολοράντο.

Joel Sternfeld

Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη, Νέα Υόρκη, όπου δίδαξε φωτογραφία στο κολέγιο Sarah Lawrence από το 1985.

Σήμερα, τα έργα του εκτίθενται σε συλλογές του Μουσείου J. Paul Getty στο Λος Άντζελες, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη, το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου και το Fotomuseum Winterthur στην Ελβετία, μεταξύ άλλων.

Joel Sternfeld

Τα έργα του Sternfeld έχουν διερευνήσει με συνέπεια τη δυνατότητα μιας συλλογικής αμερικανικής ταυτότητας με την έρευνα και τεκμηρίωση κοινών ανθρώπων και θέσεων σε όλη τη χώρα. Κάθε έργο που ξεκινά δεσμεύεται από μια ιδέα που την διακατέχει μια λεπτή ειρωνεία, συχνά μέσα από οπτικές αντιπαραθέσεις ή με την αντιστοίχιση εικόνων με πληροφοριακό κείμενο.

Μια άλλη χαρακτηριστική πτυχή της εργασίας του Sternfeld είναι ότι το χρώμα δεν είναι ποτέ αυθαίρετο. Λειτουργεί με εξαιρετικά εξελιγμένους τρόπους για να συνδέει στοιχεία και να τονίζει το συναίσθημα.

Joel Sternfeld

Ξεκίνησε να κατασκευάζει έγχρωμες φωτογραφίες στη δεκαετία του 1970, αφού έμαθε τη θεωρία χρωμάτων των Johannes Itten και Josef Albers. Αρχικά έκανε φωτογραφίες στο δρόμο με φωτογραφικές μηχανές μικρού (35mm) και μεσαίου format.
Έχοντας ως πρότυπα τους μεγάλους Αμερικάνους φωτογράφους Walker Evans και Robert Frank ήθελε να δώσει κι εκείνος τη δική του οπτική ιστορία για τη χώρα του. 
Καταφέρνει να πάρει τη χρηματοδότηση του Guggenheim, όπως και οι δύο φωτογράφοι που προαναφέραμε. και με ένα VW campervan ξεκινά ένα ταξίδι στην Αμερική για “να συνεχίσει” με το δικό του τρόπο την καταγραφή που είχαν κάνει οι δύο σπουδαίοι φωτογράφοι, αλλά με χρώμα και με τον δικό του τρόπο. Έχει ως ‘νέα’ εφόδια τη μελέτη του στο έργο του William Eggleston, που αποτελεί μια σπουδή στο χρώμα και μια νέα camera, μια 8Χ10 View Camera. Η δουλειά του, “American Prospects” (1987) αποτελεί ορόσημο στην αμερικάνικη φωτογραφία, όπως τα “American Photographs” μισό αιώνα νωρίτερα (1938) του Walker Evans και το “The Americans” του Robert Frank το 1958.
Αυτό του επέτρεψε να επιτύχει τις εκπληκτικές λεπτομέρειες για τις οποίες είναι γνωστή η δουλειά του.
Το στυλ του Sternfeld: η ενδελεχής προσοχή στις ιδιότητες και την υφή των αντικειμένων, σε συνδυασμό με μια διορατική και συχνά ειρωνική άποψη των υποκειμένων του.

O Sternfeld  καταφέρνει να αφηγείται ιστορίες με ένα μοναδικό τρόπο, όπου ο θεατής να μην μπορεί να εξηγήσει τα όσα συμβαίνουν στα κάδρα του.

Joel Sternfeld

Μία από τις πιο γνωστές εικόνες του, για παράδειγμα, απεικονίζει έναν πυροσβέστη να ψωνίζει μια κολοκύθα καθώς ένα σπίτι καίγεται στο background. Τα ζωντανά πορτοκαλί χρώματα της κολοκύθας ταιριάζουν με τα φθινοπωρινά χρώματα της υπαίθρου και δένουν με ειρωνεία τις φλόγες της φωτιάς. Λέγεται πάντως ότι μάλλον πρόκειται για μια άσκηση του Σώματος και ο πυροσβέστης κάνει ένα μικρό διάλειμμα. 

Joel Sternfeld

Ο Sternfeld συνεχίζει να εφαρμόζει τη μελετημένη παρατήρηση του χρώματος στα καθημερινά γεγονότα και στους ανθρώπους που συναντά καθώς ταξιδεύει.

Joel Sternfeld

Projects του:
Το τοπίο στο Memoriam (1996) απεικονίζει χώρους όπου συνέβησαν τραγικά γεγονότα στην αμερικανική ιστορία, συμπεριλαμβανομένων των τόπων όπου ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ δολοφονήθηκε και ο Rodney King χτυπήθηκε.
Stranger Passing (2001) ένα ταξίδι τέχνης. Αντί για τοπία, ο Sternfeld έκανε πορτρέτα των ανθρώπων που γνώρισε κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του στην Αμερική. Κάθε φωτογραφία αναφέρει μια ιστορία μέσω της φυσικής εμφάνισης του ατόμου και των πολλαπλών λεπτομερειών του περιβάλλοντός του.
Άλλα έργα έχουν επικεντρωθεί στο νησί Hart της Νέας Υόρκης, που ιστορικά χρησιμοποιήθηκε ως νεκροταφείο για ανθρώπους ψυχοπαθείς και τροφίμους σανατορίου, στη σύνοδο κορυφής της G8 στη Γενεύη τον Ιούλιο του 2001,  και στην αντιπαράθεση παλαιών και νέων πολιτισμών στην ιταλική Campagna Romagna
Πιο πρόσφατα, το Sweet Earth: Experimental Utopias in America (2006) διερευνά τους τόπους ιδιαίτερων κοινοτήτων.

Joel Sternfeld,

Όλα τα έργα του έχουν επιδιώξει να επεκτείνουν τις αφηγηματικές δυνατότητες της ακίνητης φωτογραφίας κυρίως μέσω ενός αυθεντικού κειμένου. Όλα τα βιβλία του και τα projects του συνομιλούν μεταξύ τους και μπορούν να διαβάζονται ως συλλογικό σύνολο.

Joel Sternfeld

Το έργο του αντιπροσωπεύει μια συγχώνευση του χρόνου και του τόπου που χρησιμεύει για να διαφωτίσει, να τιμήσει και να προειδοποιήσει. Οι εικόνες κατέχουν μια ορισμένη επείγουσα ανάγκη, καθώς τα ιστορικά τους δεδομένα επιβιώνουν αποκλειστικά μέσω της φωτογραφικής τους εκπροσώπησης.

Joel Sternfeld


Ο Joel Sternfeld έχει εκδώσει πολλά βιβλία μεταξύ των οποίων τα AMERICAN PROSPECTS, CAMPAGNA ROMANA: THE COUNTRYSIDE OF ANCIENT ROME, HART ISLAND, STRANGER PASSING, WALKING THE HIGH LINE, TREADING ON KINGS, A BRIEF STAY, SWEET EARTH: EXPERIMENTAL UTOPIAS IN AMERICA, WHEN IT CHANGED, OXBOW ARCHIVE, IDUBAI,
ON THIS SITE, ROME AFTER ROME

Εδώ δύο παρουσιάσεις  των American Prospects και On This Site

Στο παρακάτω video ο Joel Sternfeld μιλά για το project “Walking the High Line” όπου φωτογράφισε την High Line, μια υπερυψωμένη σιδηροδρομική γραμμή στη Νέα Υόρκη στις τέσσερις εποχές.

Σχετικά άρθρα