O Σωκράτης Μπαλταγιάννης επιλέγει …

O Σωκράτης Μπαλταγιάννης επιλέγει …

Για το photologio, o φωτογράφος Σωκράτης Μπαλταγιάννης ανασύρει από το προσωπικό του αρχείο 4+1 αγαπημένες του φωτογραφίες, και μας τις παρουσιάζει μαζί με προσωπικές σκέψεις και αναμνήσεις …


Σωκράτης Μπαλταγιάννης

Η πρώτη εικόνα που διάλεξα να μοιραστώ μαζί σας, αφορά ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, που έτυχε να τους φωτογραφίσω κατά τη διάρκεια της βόλτα τους, στο κέντρο της Αθήνας. Διάλεξα αυτή την εικόνα, με αφορμή τις σουρεάλ και δύσκολες μέρες που περνάμε λόγω covid-19. Ήθελα να μας υπενθυμίσω για ποιους κυρίως πρέπει να κάνουμε ό, τι αρμόζει σε μια τέτοια κατάσταση και αυτοί δεν είναι άλλοι από τους γονείς μας, τους παππούδες μας, για όσους χρήζουν βοήθειας και μας έχουν ανάγκη. Γιατί τους έχουμε και εμείς και ας μη το καταλαβαίνουμε υπό την πίεση της καθημερινότητας.


Σωκράτης Μπαλταγιάννης

Η δεύτερη εικόνα είναι από τον βράχο του Αρείου Πάγου δίπλα στην Ακρόπολη. Ήμουν εκεί με φίλους. Κάποια στιγμή είδα αυτόν τον κύριο να κάθεται σχεδόν στη μέση του βράχου ατενίζοντας την Αθηναϊκή θέα. Το παρουσιαστικό του έμοιαζε να μη κολλάει με το σημείο, μιας και είναι κυρίως τόπος συνάντησης για νέους αλλά και τουρίστες. Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που τον πρόσεξα καθώς και οι κινήσεις του,  που έμοιαζαν να απολαμβάνει την κάθε στιγμή.


Σωκράτης Μπαλταγιάννης

Η εικόνα αυτή αλλάζει όσον αφορά τον τόπο και τη θεματολογία. Μας πάει σε άλλες καταστάσεις. Καταστάσεις, που γι’ αυτούς που τις βιώνουν, μένουν βαθιά μέσα τους και τις κουβαλάνε για το υπόλοιπο της ζωής τους. Στιγμές έντασης και πολλαπλών συναισθημάτων που το ένα διαδέχεται το άλλο αστραπιαία και καθοδηγούνται από την κινητήρια δύναμη της ελπίδας.

Είναι μία από τις εικόνες, που τράβηξα στη Λέσβο δουλεύοντας πάνω στην προσφυγική κρίση.


Σωκράτης Μπαλταγιάννης

“…Πιο τραγικό θέαμα δεν μπορεί κανείς να φανταστεί. Είδα 7.000 ανθρώπους μέσα σε ένα πλοίο που χωρούσε το πολύ 2.000. Ήταν στοιβαγμένοι σαν σαρδέλες στο κατάστρωμα, μία ζωντανή, παλλόμενη μάζα ανθρώπινης δυστυχίας. Ταξίδευαν επί τέσσερις μέρες. Δεν είχαν χώρο να ξαπλώσουν για να κοιμηθούν, ούτε φαγητό να φάνε. Δεν υπήρχε πρόσβαση σε τουαλέτες. Επί τέσσερα μερόνυχτα πολλοί από αυτούς στέκονταν όρθιοι στο κατάστρωμα, μούσκεμα από την φθινοπωρινή βροχή, με τον παγωμένο νυχτερινό αέρα να τους τρυπάει τα κόκαλα και τον ήλιο του μεσημεριού να τους τσουρουφλίζει…”

(Χένρυ Μοργκεντάου)

Σημ. Ο Χένρυ Μοργκεντάου υπήρξε δικηγόρος, διπλωμάτης και πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Κωνστντινούπολη (1913-1916). Συνδέθηκε στενά με το Προσφυγικό ζήτημα, παρακολουθώντας στενά το κίνημα και την άνοδο των Νεοτούρκων καθώς και τις συνεχείς και διογκούμενες διώξεις των Αρμενίων και των Ελλήνων της Μικράς Ασίας και του Πόντου. Το 1923 μετά τη μικρασιατική καταστροφή, η Κοινωνία των Εθνών τον διόρισε Πρόεδρο στην Επιτροπή Αποκατάστασης Προσφύγων στην Αθήνα. Αργότερα ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατά γενική ομολογία, ο Χένρυ Μοργκεντάου κατεχόμενος από φιλελεύθερες πεποιθήσεις υπήρξε ακριβοδίκαιος στις κρίσεις του που συμπεριέλαβε στα απομνημονεύματά του σχετικά με τις διώξεις, την εξόντωση και τον εξανδραποδισμό του Μικρασιατικού και περισσότερο του Ποντιακού Ελληνισμού, τα οποία οποία και αποτυπώθηκαν στα βιβλία του “Τα μυστικά του Βοσπόρου” και “Η αποστολή μου στην Ελλάδα”

 


Ο Σωκράτης Μπαλταγιάννης επιλέγει … Alex Webb

Alex Webb

Για εικόνα ενός άλλου φωτογράφου, δύσκολη υπόθεση ! Θα διαλέξω χρώμα, σε αντίθεση με τις παραπάνω φωτογραφίες και επέλεξα αυτή του Alex Webb. Ομολογώ πως με δυσκολία έκανα την συγκεκριμένη επιλογή, μιας και οι φωτογράφοι που εκτιμώ είναι πολλοί, με διαφορετικό στυλ και προσέγγιση θέματος ο καθένας τους, αλλά μιας και έπρεπε να διαλέξω μια εικόνα, είπα να πάω σε κάτι που θεωρώ κλασσικό.


Info:

Ο Σωκράτης Μπαλταγιάννης είναι φωτογράφος ντοκουμέντου, γεννημένος το 1979 στην Αθήνα. Πέρα από τις αναθέσεις που αναλαμβάνει για περιοδικά, εφημερίδες και άλλα μέσα και που κυρίως έχουν να κάνουν με την κάλυψη της επικαιρότητας και ανθρωπιστικών/ κοινωνικών κρίσεων, η προσωπική του δουλειά είναι πολυεπίπεδη και καταπιάνεται με θέματα όχι απαραίτητα δημοφιλή, αλλά πάντα με τα μάτια στραμμένα προς τα κοινωνικά ζητήματα και τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επηρεάζονται από την κοινωνία, το περιβάλλον και αντίστροφα.

Πολλές από τις φωτογραφίες του έχουν δημοσιευθεί σε εξέχουσες εφημερίδες και περιοδικά παγκοσμίως, όπως: The Wall Street Journal, Der Spiegel, the Guardian, Courrier International, Internazionale, Le Point, Le Temps, La Croix, Stern, Die Zeit και FAZ μεταξύ άλλων. Συνεργάζεται με το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (dpa) και από το 2015 έχει συνεργαστεί στενά με οργανισμούς όπως η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες (UNHCR) και τη Διεθνή Ομοσπονδία του Ερυθρού Σταυρού (IFRC), καταγράφοντας την προσφυγική κρίση στην Ελλάδα.

Website: www.socratesbaltagiannis.com

Instagram: @socratesbphoto