Γρηγόρης Δίγκας – Σύνορα

Γρηγόρης Δίγκας – Σύνορα
English Version

Το έργο “Σύνορα” μελετά τα σύνορα της Ελλάδας όχι μόνο ως φυσικές οριοθετήσεις του χώρου, αλλά και ως άυλες κατασκευές που εξελίσσονται δυναμικά, διαμορφώνοντας συνεχώς τις συλλογικές αντιλήψεις και οριοθετώντας την έννοια του “Εμείς” σε αντιπαράθεση με τον “Άλλο”.
Η σειρά παρουσιάζει δύο διακριτές αφηγήσεις που συνυπάρχουν σε έναν κοινό χώρο, αποκαλύπτοντας την πολύπλευρη φύση των συνόρων. Η πρώτη αφήγηση επικεντρώνεται στην υλικότητα των συνόρων, αποτυπώνοντας τη μνήμη των ιστορικών διεκδικήσεων και αγώνων των ανθρώπων που έχουν χαραχθεί στο τοπίο, μαζί με ποικίλες συνοριακές κατασκευές που έχουν ανεγερθεί για τη σήμανση, επιτήρηση και προστασία της εδαφοκυριαρχίας. Η δεύτερη αφήγηση διεισδύει στη σύγχρονη βιωμένη εμπειρία των συνόρων, απεικονίζοντάς τα ως χώρο επιβολής εξουσίας αλλά και ως περιοχή διαποτισμένη από μια έντονη αίσθηση επιτήρησης, ανησυχίας, άγχους, φόβου και υποταγής.
Σε μια εποχή όπου η ενίσχυση των συνόρων επανεμφανίζεται παγκοσμίως, αυτό το έργο προκαλεί τις συμβατικές αντιλήψεις για τα σύνορα απεικονίζοντάς τα ως σύγχρονα μνημεία. Αυτά τα ζωντανά μνημεία αντανακλούν την τάση της ανθρωπότητας να οριοθετεί την φαντασιακή συλλογική της ταυτότητα από τον “Άλλο” που υπάρχει πέρα από τις συνοριακές γραμμές. Ωστόσο, ταυτόχρονα, υπογραμμίζουν την εγγενή αποτυχία των εθνικών κρατών να επιτύχουν πραγματικό διαχωρισμό.
Τα “Σύνορα” μας υπενθυμίζουν ότι κανένα σύνορο δεν είναι μόνιμο, προσκαλώντας τους θεατές να επανεξετάσουν τις γραμμές που μας χωρίζουν σε έναν ολοένα και πιο διασυνδεδεμένο κόσμο.

Bio
Ο Γρηγόρης Δίγκας (γεν. 1984) είναι ερευνητής-φωτογράφος, που ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Κατέχει διδακτορικό τίτλο από το Πανεπιστήμιο του Brighton (2020) με το ερευνητικό του έργο βασισμένο στη φωτογραφική πρακτική “Ithacas, A Photographic Journey: Exile and Displacement Arising from the Greek Crisis” και μεταπτυχιακό τίτλο στη Φωτογραφία (2012) από το University for the Creative Arts στο Farnham.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιστρέφονται γύρω από έννοιες των ορίων, του εκτοπισμού και της εξορίας σε πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο. Επιλέγει και προσεγγίζει τα θέματά του μέσα από αυτές τις έννοιες, χρησιμοποιώντας το τοπίο και τα εγγενή πολιτισμικά του χαρακτηριστικά ως αλληγορία. Οι αφηγήσεις που δημιουργεί είναι υποκειμενικές και προσωπικές, δίνοντας έμφαση στην εμπειρία του τοπίου, αλλά και αναλυτικές μέσω της έρευνας που κρύβεται πίσω τους. Ο Γρηγόρης Δίγκας εργάζεται σε μακροχρόνιες φωτογραφικές μελέτες, οι οποίες συνήθως συλλαμβάνονται και υλοποιούνται σε μορφή βιβλίου.
Το έργο του έχει εκτεθεί σε φεστιβάλ στην Ινδία, την Ελλάδα, την Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Έχει αυτοεκδώσει δύο χειροποίητα φωτογραφικά βιβλία περιορισμένης έκδοσης. Το 2012 κέρδισε το βραβείο Birgit Skiold Memorial Trust στο London Art Book Fair για το βιβλίο του Memento Mori και το 2011 κέρδισε το βραβείο PMI2 του Βρετανικού Συμβουλίου. Το έργο του αποτελεί μέρος της Συλλογής της Εθνικής Βιβλιοθήκης Τέχνης του Μουσείου Victoria & Albert, των συλλογών του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και της Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης, καθώς και της Συλλογής Καλλιτεχνικών Βιβλίων του University for the Creative Arts.

Grigoris Digas – Borders
The research project “Borders” explores Greece’s borders not only as physical demarcations of space but also as intangible constructs that dynamically evolve, continuously shaping collective perceptions and delineating the concept of “Us” in juxtaposition to the “Other.”
The series presents two distinct narratives that merge in a shared space, revealing the multifaceted nature of borders. The first centers on the material aspects of borders, capturing the memory of people’s historical claims and struggles etched in the landscape together with diverse manifestations of border constructions erected to demarcate, monitor, and safeguard territorial sovereignty. The second delves into the contemporary lived experience at the border, portraying it as a site of power enforcement and also as a space permeated by a palpable sense of surveillance, unease, anxiety, fear, and subjugation.
In an era where border reinforcement is resurging globally, this project challenges conventional perceptions of borders by portraying them as contemporary monuments. These living memorials reflect humanity’s inclination to delineate its perceived collective identity from the “Other” existing beyond the border lines. Yet, simultaneously, they underscore the inherent failure of nation-states to achieve true segregation.
“Borders” reminds us that no frontier is permanent, inviting viewers to reconsider the lines that divide us in an increasingly interconnected world.

Bio
Dr. Grigoris Digas (b.1984) is a research-based photographer, born and currently based in Thessaloniki, Greece. He holds a Doctor of Philosophy degree from the University of Brighton (2020) with his practice-based research project “Ithacas, A Photographic Journey: Exile and Displacement Arising from the Greek Crisis” and an MFA in Photography (2012) from the University for the Creative Arts in Farnham.
His research interests revolve around notions of boundaries, displacement and exile in a political and cultural context. He chooses and approaches his subjects through these concepts, using the landscape and its inherent cultural characteristics as an allegory. The narratives he creates are subjective and personal, emphasizing the experience of the landscape, but also analytical through the research they have behind them. Digas works in long-term projects which are usually conceived and carried out in book forms.
His work has been exhibited in festivals in India, Greece, Portugal, and the UK. He has self-published two handmade limited edition photobooks. In 2012 he won the Birgit Skiold Memorial Trust Prize at London Art Book Fair for his book project Memento Mori and in 2011 he won the PMI2 Award of the British Council. His work is part of the National Art Library Collection of Victoria & Albert Museum, the collections of Thessaloniki Museum of Photography and Municipal Art Gallery of Thessaloniki and the Artist Books’ Collection of University for the Creative Arts.