ACvsX | Tolerance(s) | Έλενα Εφέογλου

Σε αυτήν την ενότητα το photologio θα παρουσιάζει σε εβδομαδιαία βάση το έργο καλλιτεχνών που παίρνουν μέρος στην έκθεση “Tolerance(s) – Ανοχές”. Την επιλογή των έργων, την επιμέλεια και τον συντονισμό παραγωγής της έκθεσης έχουν αναλάβει οι συνεργάτες της Artifactory, Κώστας Ιωαννίδης και Ελένη Μουζακίτη

English Version

Έλενα Εφέογλου – MUTE

Το Αφγανιστάν κατατάσσεται ως το χειρότερο μέρος στον κόσμο για να είσαι γυναίκα.
Οι γυναίκες στο σημερινό Αφγανιστάν καθημερινά αντιμετωπίζουν πολλές απειλές, από βίαιες επιθέσεις ανταρτών, επιθέσεις σε μαθήτριες και εργαζόμενες γυναίκες επειδή τολμούν να βγουν στον δημόσιο χώρο, υψηλά επίπεδα βιασμού και ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και εκτεταμένη σωματική και σεξουαλική κακοποίηση από τις κρατικές δυνάμεις, αναγκαστικό γάμο σε παιδική ηλικία και δολοφονίες τιμής. Το 87% των Αφγανών γυναικών είναι αναλφάβητες, ενώ το 70-80% αντιμετωπίζουν αναγκαστικό γάμο, πολλές πριν από την ηλικία των 16 (Διεθνής Αμνηστία https://www.amnestyusa.org/the-worlds-worst-places-to-be-a-woman/, 25/8/2020).
Το έργο MUTE σχολιάζει την γυναικεία ταυτότητα, τους ρόλους και τα συναισθήματά της κάτω από την ολόσωμη μαντίλα.

Ποια ήταν τα κίνητρα που σε οδήγησαν στην απόφασή σου να συμμετάσχεις στη συγκεκριμένη έκθεση;
To 1998 οι Manic Street Preachers παρουσιάζουν ένα τραγούδι με τον τίτλο “If You Tolerate This Your Children Will Be Next” (μτφ. “Εάν το ανεχτείτε αυτό, τα παιδιά σας θα είναι επόμενα”). Το τραγούδι, εμπνευσμένο από τον Ισπανικό Εμφύλιο και από μία αφίσα ενός μικρού παιδιού, γίνεται τραγούδι ενάντια σε κάθε φασιστική συμπεριφορά. Όταν ενημερώθηκα για την έκθεση Tolerance(s) το τραγούδι αυτό, ως ένα πολιτικό σχόλιο αλληλεγγύης, ήταν το πρώτο που ήρθε στο μυαλό μου, καθώς σήμερα η μεγάλη κορύφωση των πληθυσμιακών μετακινήσεων, λόγω του πρόσφατου πολέμου στη γειτονική Συρία, φέρνει στο επίκεντρο την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τον βαθμό ανοχής μας απέναντι στα φαινόμενα της ξενοφοβίας.

Με ποιον τρόπο μεταφέρονται στο κοινό μέσω του συγκεκριμένου έργου σου μηνύματα συμπερίληψης, σεβασμού και ανοχής στην ετερότητα;
Η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, που υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση το 1948, μετά το τέλος του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου, καθορίζει τα θεμελιώδη δικαιώματα και τις ελευθερίες, για όλες τις γυναίκες και όλους τους άντρες. Ωστόσο, η διακήρυξη αυτή στην πραγματικότητα δεν υιοθετήθηκε από όλα τα κράτη και δεν εξασφάλισε ίσα δικαιώματα σε όλο τον κόσμο. To video Μute αποτελεί μέρος ενός μεγαλύτερου έργου, το οποίο συμπεριλαμβάνει φωτογραφικό υλικό και πραγματοποιήθηκε το 2013, πολύ πριν την έξαρση των φαινομένων ξενοφοβίας που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια. Σχολιάζει την γυναικεία ταυτότητα, τους ρόλους και τα συναισθήματα των γυναικών κάτω από την ολόσωμη μαντίλα σε μια από τις πιο βίαιες χώρες, το Αφγανιστάν.

Πιστεύεις πως η Τέχνη έχει τη δύναμη να ευαισθητοποιήσει συμπολίτες μας κατά του ρατσισμού και να επηρεάσει τις κοινωνίες προς την κατεύθυνση της ισότητας και της αποδοχής του Άλλου;
Πιστεύω ότι η τέχνη να μπορεί να προάγει την κοινωνική συνείδηση και να αποτελέσει τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στον συλλογισμό, την κριτική σκέψη και την διαμόρφωση συμπεριφοράς. Η σύγχρονη τέχνη προσφέρει ένα πεδίο πολιτικών και κοινωνικών αλληλεπιδράσεων και μπορεί να συνεισφέρει στη γενικότερη ευαισθητοποίηση του κοινού απέναντι σε κοινωνικά ζητήματα. Ωστόσο θα μου επιτρέψετε να διατηρώ τις επιφυλάξεις μου, τόσο για τον βαθμό που η ελληνική κοινωνία μπορεί να ξεπεράσει το καχύποπτο βλέμμα της απέναντι στο διαφορετικό, όσο και για την στάση ή επιλογή του καλλιτέχνη, ο οποίος εγκλωβισμένος συχνά σε ένα παρωχημένο εστετισμό δεν συνδέει τη τέχνη του με τίποτα άλλο παρά με τον ίδιο τον εαυτό του.

Βιογραφικό
Η Έλενα Εφέογλου σπούδασε Ζωγραφική, στο Τμήμα Εικαστικών και  Εφαρμοσμένων Τεχνών, της Σχολής Καλών Τεχνών, του Αριστοτελείου  Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο (MFA) στη  Φωτογραφία από το University οf Arts, Faculty of Applied Arts, Βελιγράδι,  Σερβία και είναι Διδάκτωρ (PhD) του Τμήματος Εικαστικών και  Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου  Δυτικής Μακεδονίας. Τα καλλιτεχνικά της ενδιαφέροντα αφορούν οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, βίντεο και φωτογραφία και έργα της έχουν παρουσιαστεί σε εκθέσεις και φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.


ELENA EFEOGLOU – MUTE

Afghanistan ranks as the worst place in the world to be a woman.
Women in today’s Afghanistan daily face a host of threats, from insurgent violence; attacks on schoolgirls and working women for daring to venture out into the public sphere; high levels of rape and domestic violence, as well as widespread physical and sexual abuse by state forces; forced and child marriage; and honor killings. 87% of Afghan women are illiterate, while 70- 80% face forced marriage, many before the age of 16 (from Amnesty
International: https://www.amnestyusa.org/the-worlds-worst-places-to-be-a-woman/, 25/8/2020).
The work MUTE comments on the identity of the woman, her roles and emotions under the full body scarf.

Bio
Elena Efeoglou studied Fine Arts at the Department of Fine and Applied Arts, School of Fine Arts, Aristotle University of Thessaloniki, Greece, she has an MFA in Photography from the University of Belgrade, Serbia and she holds a  PhD from the Department of Fine and Applied Arts at the University of  Western Macedonia, Greece. Her artistic interests include audiovisual installations, video and photography and her work has been presented  internationally at museums, galleries and festivals in Greece and abroad.

elenaefeoglou.weebly.com
Elena Efeoglou
Elena Efeoglou


Η έκθεση Tolerance(s) είναι προγραμματισμένη να παρουσιαστεί στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του έργου “Art and Culture vs Xenophobia // Τέχνη και πολιτισμός ενάντια στην ξενοφοβία“, τον Μάιο 2021 στο Σεράφειο στην Αθήνα και τον Ιούνιο στη Νορβηγία. Το “Art and Culture vs Xenophobia // Tέχνη και πολιτισμός ενάντια στην ξενοφοβία” αντιμετωπίζει, με εργαλεία τις τέχνες και τον πολιτισμό, τα φαινόμενα της ξενοφοβίας και της ρητορικής μίσους, τα οποία αναπτύσσονται σε περιβάλλον έλλειψης συμπερίληψης και ανοχής για τον Άλλο. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης την Artifactory και εταίρους το Ås Art & Music School του Δήμου του Ås στη Νορβηγία και το “Baumstrasse -Ο Δρόμος με τα Δέντρα“. 

Το πρόγραμμα Active citizens fund είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, την ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow.

Περισσότερες πληροφορίες:www.activecitizensfund.gr