Mitch Epstein

Mitch Epstein

Οι φωτογραφίες του Mitch Epstein προσφέρουν μια λεπτή και στοχαστική προσέγγιση σε μια σειρά από κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, αμφισβητώντας συνεχώς τι σημαίνει να είσαι Αμερικανός. Από τις πρώτες του πρωτοποριακές έγχρωμες φωτογραφίες της αμερικανικής ζωής στη δεκαετία του εβδομήντα και του ογδόντα, μέχρι την πιο πρόσφατη σειρά του που επικεντρώνεται στη συμβολή της φύσης και της ανθρώπινης κοινωνίας στη Νέα Υόρκη, ο Mitch Epstein δημιούργησε με συνέπεια επίσημα περίπλοκες εικόνες που προκύπτουν από μια άκρως ενδοσκοπική προσέγγιση της φωτογραφίας.

Mitch Epstein

Ο Mitch Epstein γεννήθηκε το 1952 στη Μασαχουσέτη και σπούδασε στο Union College της Nέας Yόρκης. Mαθητής του φωτογράφου Garry Winogrand. Eπηρεάστηκε τόσο από τον Winogrand όσο και από τον William Eggleston.

O Epstein ανήκει σε αυτούς που πρωτοστάτησαν στον επαναπροσδιορισμό της έγχρωμης φωτογραφίας ως μορφή τέχνης, καθώς ήταν ένας από τους πρώτους φωτογράφους, που ασχολήθηκαν με την fine art έγχρωμη φωτογραφία.

Aπό τα σημαντικά έργα του, το Αmerican Ρower επικεντρώνεται στην αμερικανική παραγωγή και κατανάλωση ενέργειας, αλλά επίσης αφορά στην κυβερνητική, εταιρική και κοινωνική δύναμη.  Το 2003, ο Epstein ξεκίνησε τη σειρά του American Power , η οποία εξετάζει πώς παράγεται και καταναλώνεται ενέργεια στις Ηνωμένες Πολιτείες. Oι μεγάλης κλίμακας έγχρωμες φωτογραφίες των χώρων παραγωγής και του περιβάλλοντός τους παροτρύνουν τους θεατές να αναλογιστούν την κατάκτηση της φύσης από τον άνθρωπο και τη δύναμη της κυβέρνησης, των εταιρειών και της μαζικής κατανάλωσης στην Αμερική.

Mitch Epstein

Με τις ασπρόμαυρες σειρές New York Arbor (2011-2012) και Rocks and Clouds (2014-2015), ο Epstein εξερευνά παρόμοιες ανησυχίες, περιορίζοντας την εστίασή του στους πέντε δήμους της Νέας Υόρκης. Βάζοντας στο προσκήνιο βράχους, σύννεφα και δέντρα, ο Epstein αντιστρέφει τη συνηθισμένη άποψη των ανθρώπων για την πόλη, έτσι ώστε η ανθρώπινη ύπαρξη να γίνει δευτερεύουσα σε σχέση με τη φύση.

Το The landscapes in American Power, καθώς και το American Photographs 1973-1988 αναφέρονται σε πολλά ζητήματα – τι σημαίνει να είσαι Αμερικανός σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, σε ποιο μέρος και κάτω από συγκεκριμένο πολιτικό κλίμα.

Mitch Epstein

Ένα ακόμη ενδιαφέρον έργο του είναι και το Family business. Ο ίδιος μιλά για αυτό: “Το Family business, σχετικά με τον πατέρα μου και την πατρίδα μου, ήταν το πιο ευχάριστο έργο μου. Αφορά στη ζωή του πατέρα μου, και κατ’ επέκταση, για όλους τους άντρες της γενιάς του που καθοδηγούνται από το «αμερικανικό όνειρο», για να μείνουν πίσω από τις εξαγορές εταιρειών και την υψηλή τεχνολογία. Το βιβλίο περιέχει μικτά μέσα – φωτογραφίες, στιγμιότυπα και σενάρια, αποσπάσματα συνεντεύξεων, αρχειακές εικόνες και ένα δοκίμιο που έγραψα. Είναι θαύμα που το βιβλίο ολοκληρώθηκε με συνοχή. Χαίρομαι που διευρύνει τον ορισμό του φωτογραφικού βιβλίου. Είμαι βιβλιόφιλος και δημιουργός από τη δεκαετία του ογδόντα. Επεξεργάζομαι τα βιβλία μου προσεκτικά για να τους δώσω ένα οπτικό, ρυθμικό τόξο. Η αλληλουχία είναι μια τέχνη από μόνη της: θέλετε οι αναγνώστες να ξαφνιάζονται όταν γυρίζουν τη σελίδα, αλλά και να ξεκαθαρίζουν όλο και περισσότερο την υπόθεση και την κατεύθυνση του βιβλίου”.

Mitch Epstein

Συνεχίζοντας εξομολογεί: “Ένα έργο μπορεί να οδηγήσει φυσικά στο επόμενο, χωρίς να καταλάβω τη σύνδεση μέχρι πολύ αργότερα. Τώρα βλέπω ότι το American Power πήρε μια ιδέα στο Family Business και την ανέπτυξε. Το American Power αμφισβητεί την ίδια την ιδέα του αμερικανικού ονείρου που καθόρισε τη ζωή του πατέρα μου στο Family Business. Τι θέλαμε να γίνουμε ως χώρα; Η αμερικανική κοινωνία βασιζόταν στην ιδέα να μην υπάρχουν όρια. Εκδηλωμένο πεπρωμένο. Αλλά όταν έκανα τον American Power, δεν ξεκίνησα τη μέρα μου με πολιτική ατζέντα. Η κλιματική αλλαγή δεν ήταν στο μυαλό μου, με συνειδητό τρόπο, όταν έκανα φωτογραφίες. Οι επίσημες ερωτήσεις, όπως το πώς να πλαισιώσω το τοπίο, ήταν πολύ πιο επιτακτικές για μένα τότε. Συνειδητοποίησα τις πολιτικές πτυχές των εικόνων μόνο αργότερα, όταν τις μελέτησα.”

Ο Epstein έχει κερδίσει πολλά βραβεία, συμπεριλαμβανομένου του Prix Pictet Photography Prize (2010). το Βραβείο Βερολίνου στις Τέχνες και τα Γράμματα (2008). και μια υποτροφία Guggenheim (2003).

Στα βιβλία του περιλαμβάνονται το Sunshine Hotel  (2019). Rocks and Clouds  (2018); New York Arbor (2013); Βερολίνο (2011); American Power (2009); Mitch Epstein: Work (2006); Recreation: American Photographs 1973-1988 (2005); και Family Business (2003), που κέρδισε το 2004 το βραβείο Kraszna-Krausz Photography Book Award. 

Mitch Epstein

Ο ίδιος λέει: “Καθιερώνω κανόνες στην αρχή κάθε έργου, για να μην ξεφεύγω πολύ από το βασικό μου θέμα. Με το American Power, έκανα έναν κανόνα ότι όλα όσα φωτογράφιζα έπρεπε να σχετίζονται με την παραγωγή ή την κατανάλωση ενέργειας. Αλλά επιτρέπω στον εαυτό μου να σπάσει, ή τουλάχιστον να λυγίσει, αυτούς τους κανόνες ώστε να ανατρέψω τις δικές μου προθέσεις και να αφήσω το έργο να αναπνεύσει. αφήστε το να έχει πολλαπλές και μυστηριώδεις διαστάσεις. Η έκπληξη είναι σημαντική για μένα: τη δική μου, καθώς φωτογραφίζω. και του θεατή, καθώς αυτός ή αυτή κοιτάζει τις φωτογραφίες μου.”

Mitch Epstein

“Ένα σημαντικό μέρος της διαδικασίας μου είναι η συνεργασία. Ο διάλογος που έχω με τη σύζυγό μου και εκδότρια, Σούζαν Μπελ, ήταν απαραίτητος για εμένα ως καλλιτέχνη. Οι έντονες συζητήσεις μας για τη δουλειά και οι συνεδρίες μοντάζ μας δημιουργούν απαιτητικές και χρήσιμες ερωτήσεις για το τι έχω κάνει και τι θέλω να κάνω.”

Mitch Epstein

“Ορισμένες εικόνες δεν λειτουργούν, αλλά δείχνουν μια ένδειξη επιτυχίας. Τις μελετάω για το τι θα μπορούσαν να ήταν αν τις είχα τραβήξει διαφορετικά.”

Mitch Epstein