Δημήτρης Ραπακούσης – Displacemen / Σύνορα, σημείο μηδέν

Δημήτρης Ραπακούσης – Displacement / Σύνορα, σημείο μηδέν

English Version

Οι σύγχρονες, ειρηνικές και ανειρήνευτες μαζί, noman’sland, είναι οι συνοριακές περιοχές.
Τα Βαλκάνια, ακολουθώντας άλλον έναν ιστορικό κύκλο με τον τρόπο που τα γεγονότα εκτυλίσσονται συνήθως εδώ, χωρίζουν ενώνοντας τους λαούς, εκτοπίζουν ορίζοντας το χώρο, ζούνε εξαιρώντας τους ανθρώπους.
Οι συνοριακές γραμμές της Ελλάδας με την Αλβανία, τη Β. Μακεδονία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία, είναι βαθιά χαραγμένες από την ιστορία. Ολόκληρες περιοχές και χωριά που κάποτε είχαν τη δική τους ζωή, καταργήθηκαν από τις αντιθέσεις, πολιτικές και πολεμικές και ολόκληρα πληθυσμιακά κομμάτια εκτοπίστηκαν και βαφτίστηκαν «Έλληνες», «Αλβανοί», «Βούλγαροι» υποχρεωτικά.
Ακόμα και σήμερα όμως, η ζωή επιμένει.
Η σκληρή καθημερινότητα των συνόρων, στην εποχή που αυτά τα αμφισβητεί ξανά η κίνηση των λαών, που κεντρίζονται και εκτοπίζονται από κάθε μορφής εξουσία, συνήθως όμως την ανώτερη, αυτή του κράτους, ενέχει και την προσπάθεια για ζωή.
Στον καιρό της καινούργιας προσφυγιάς, ακόμα και όσοι παλεύουν να ζήσουν στον τόπο που τους όρισαν, αγωνίζονται απέναντι στο σύνορο και τον «ψυχισμό» του.
Αυτή τη φορά χωρίς Προμηθείς που χαρίζουν τα μέσα για να κερδηθεί η ζωή, χωρίς Εστίες που διασώζουν τους ανέστιους, αλλά με το εξώκοσμο και το μύθευμα να αιωρείται πάνω από τις πιο πεζές καθημερινές μετακινήσεις. Αυτές που από τη μια στιγμή στην άλλη, μπορεί να σε καθορίσουν «παράνομο», ενώ εσύ πας στη δουλειά σου, αυτή που είναι από την πέρα μεριά μιας νοητής πολιτικής γραμμής.
Και όμως, η ζωή συνεχίζεται. Από αυτούς που εκτοπίζονται και αφήνουν πίσω τα ίχνη τους, από εκείνους που μένουν και το παλεύουν, από την ίδια τη δραστηριότητα των συνόρων που διαιωνίζεται με παραπλήσια χαρακτηριστικά, χρόνια και χρόνια τώρα.

Bio
Ο Δημήτρης Ραπακούσης γεννήθηκε το 1981 και ζει στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη “Focus School of Art Photography Video & New technologies” το 2010. Eίναι ένας freelance documentary φωτογράφος που συνεργάζεται με τα διεθνή πρακτορεία AP (Associated Press) , AFP (Agence France-Presse) και με τα ελληνικά περιοδικά “Έψιλον” και “Unfollow”.

Dimitris Rapakousis – Displacement/ Border

The modern areas of nothing and of no one, the so-called no man’s land, peaceful and peaceless at the same time, are the border areas.
Following yet another historical circle that adheres to the usual pattern of events in this area, the Balkans separate peoples by uniting them, they define space through displacement and continue to exist in disregard of the people.
Greece’s borderline with Albania, North Macedonia, Bulgaria and Turkey is deeply entrenched in history. Whole areas and villages that used to have a life of their own have now been abolished by controversies, politics and clashes, while whole population groups have been displaced and forcefully tagged as “Greeks”, “Albanians”, “Bulgarians”…
Nevertheless, life goes on and persists to this day.
The relentless everyday life at the borders, in an era when the latter are once again challenged by movements of thepopulation that is disillusioned and displaced by all sorts of power—and most often the supreme power of the state—also entails the struggle for survival.
In times of newly emerged refugees, even those who strive to survive in the place that has been priorly assigned to them are faced with the border and its “psyche”.
tay and fight, of the borders’ own activity which has been perpetuating itself in analmost identical manner through the ages.

Bio
Dimitris Rapakousis was born in 1981 and lives in Athens. He graduated from the ‘Focus’ School of Art Photography, Video & New Technologies in 2010. He has been working as a freelance documentary photographer over the past 10 years, collaborating with international agencies like Associated Press (AP) or Agence France-Presse (AFP) and the Greek magazines Epsilon, Unfollow, Vice and Kathimerini (K-magazine). He is a contributing member of the Depression Era collective project, which was founded in 2011 and pictures post-crisis Greece.