Θεσσαλονίκη PhotoBiennale 2018 |  Κεντρική Έκθεση & Ομαδικές Εκθέσεις

Θεσσαλονίκη PhotoBiennale 2018 | Κεντρική Έκθεση & Ομαδικές Εκθέσεις

Θεσσαλονίκη PhotoBiennale 2018 |
Ομαδικές Εκθέσεις

Χώροι Εκδηλώσεων

Website Thessaloniki PhotoBiennale 2018


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Θεσσαλονίκη PhotoBiennale 2018

Capitalist Realism
28/09/2018 – 27/01/2019
Επιμέλεια: Πηνελόπη Πετσίνη. Βοηθός επιμελητής: Φώτης Μηλιώνης
Με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Γκαίτε στη Θεσσαλονίκη

Anna-Skladmann-Jacob-shooting-at-ballerinas-Moscow-2009-from-the-series-Little-Adults

Η έκθεση Capitalist Realism εμπνέεται υπό την ευρεία έννοια από τον όρο που εισήγαγε ο mark Fisher στο ομώνυμο βιβλίο του. Αν ο μεταμοντερνισμός αποτέλεσε την πολιτισμική λογική του ύστερου καπιταλισμού, όπως ισχυρίστηκε ο Frederic jameson, ο καπιταλιστικός ρεαλισμός αποτελεί σήμερα την πολιτισμική λογική του δόγματος TINA (There Is No Alternative) –την αυτοεκπληρούμενη προφητεία της Μάργκαρετ Θάτσερ ότι «δεν υπάρχει εναλλακτική», που αποδείχτηκε το πιο περιληπτικό σλόγκαν για το σύγχρονο καπιταλιστικό σύστημα που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς. ζώντας σε ένα ατελείωτο «αιώνιο τώρα», δεν φαίνεται πλέον να μπορούμε να φανταστούμε ένα μέλλον που μπορεί να είναι διαφορετικό από το παρόν . Όπως λέει ο ίδιος ο Fisher, «είναι ευκολότερο να φανταστεί κανείς το τέλος του κόσμου παρά το τέλος του καπιταλισμού».

Η έκθεση εστιάζει στο διάστημα μετά το 1989, μετά δηλαδή την κατάρρευση του λεγόμενου υπαρκτού σοσιαλισμού και τις καπιταλιστικές τραπεζικές κρίσεις που ακολούθησαν οι οποίες ενίσχυσαν το σύστημα αντί να το υπονομεύσουν . Σε γενικές γραμμές καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο ο καπιταλισμός έχει έκτοτε αυτοπαρουσιαστεί με επιτυχία ως το μόνο ρεαλιστικό πολιτικοοικονομικό σύστημα, ακόμη και στην πιο ανελέητα αρπακτική του εκδοχή: την πρόσφατη οικονομική κρίση στη Νότια Ευρώπη. Περιλαμβάνει εργασίες που πραγματεύονται τις εσωτερικές αντιθέσεις του συστήματος, όπως αστική και εργατική τάξη, φτώχεια και πλούτος, ανάπτυξη και κρίση, βιομηχανική ανάπτυξη και οικολογική καταστροφή.

Πληροφορίες
Διάρκεια: 28/09/2018 – 27/01/2019
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή 11:00-19:00, Παρασκευή 11:00-22:00
Εγκαίνια: 28/09/2018, 20:00
Χώρος: Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Καλλιτέχνες
Carlos Ayesta & Guillaume Bression (VE/FR), Stefen Chow & Lin Huiyi (SG/CN), Πέτρος Ευσταθιάδης, Greg Girard (CA), Nick Hannes (BE), Jacqueline Hassink (NL), Mishka Henner (UK), Johnny Miller (US), Χρήστος Καπάτος, Πάνος Κοκκινιάς, Richard Misrach (US), Sejin Moon (UK), Μανώλης Μπαµπούσης, Freya Najade (DE/UK), Trevor Paglen (US), Mark Peterson (US), Πάρις Πετρίδης, Anna Skladmann (DE), Carlos Spottorno (ES), Julian Stallabrass (UK), Paolo Woods & Gabriele Galimberti (IT), Rufina Wu & Stefan Canham (HK/DE), Κώστας Χριστόπουλος (HK/DE)

 

 


Κοινοί Τόποι / Παράλληλες Ιστορίες I, II, III, IV
20/09/2018 – 20/10/2018
Ομαδική έκθεση
Επιμέλεια: Εμμανουήλ Παπαδόπουλος, Κοσμάς Παυλίδης

© Vladimir Vasilev

Τον Μάιο του 2018 εγκαινιάστηκε στη Θεσσαλονίκη το διεθνές φεστιβάλ πολιτισμού για νέους του ευρωπαϊκού Νότου #SKG Bridges Uprising Art & Culture Festival. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης συμμετείχε στο φεστιβάλ, σε συνεργασία με τη φωτογραφική ομάδα Stereosis, με τη σειρά φωτογραφικών προβολών Κοινοί Τόποι / Παράλληλες Ιστορίες I, II, III, IV την οποία επιμελήθηκαν ο Κοσμάς Παυλίδης και ο Εμμανουήλ Παπαδόπουλος. Στις προβολές αυτές επιχειρείται, μέσα από μια πολυεπίπεδη φωτογραφική αφήγηση, μια ανίχνευση των κοινών παραστάσεων και των ποικίλων διαφορών στα μήκη και στα πλάτη του ευρωπαϊκού νότου και της βαλκανικής χερσονήσου. Συνολικά 38 φωτογράφοι από δέκα χώρες μάς ξεναγούν μέσα από το έργο τους σε τόπους οικείους ή ανοίκειους, που μεταλλάσσονται κοινωνικά και πολιτικά, έχοντας για πρώτη φορά ίσως τον ίδιο προσανατολισμό: αυτόν της Ενωμένης Ευρώπης.

Μετά την ολιγοήμερη παρουσίαση των προβολών στη διάρκεια του φεστιβάλ, το μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης παρουσιάζουν στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΑΜΘ «Μανόλης Ανδρόνικος» το ιδιαίτερο αυτό πανόραμα φωτογραφικών εικόνων με ηχητική επένδυση από αποσπάσματα μουσικών έργων του Μάνου Μυλωνάκη.

© Nikolas Lampouris

© Nikolas Lampouris

Πληροφορίες
Φωτογραφικές προβολές που παρουσιάστηκαν στο #SKG Bridges Festival 2018
Διάρκεια: 20/09 – 20/10/2018 (εκτός από 11 – 13/10)
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 12:00-17:00 εκτός από 06 & 07/10 15:00-20:00
Χώρος: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης*
Συνδιοργάνωση
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, SKG Bridges Festival, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Καλλιτέχνες
Fabrizio Albertini (IT), Ciro Battiloro (IT), Anais Boileau (FR), Alejandra Carles-Tolra (ES), Federico Clavarino (IT), Louis De Belle (IT), Ιουστίνη ∆ρακουλάκου, Ανάργυρος ∆ρόλαπας, Fatima Abreu Ferreira (PT), Kate Fichard (FR), Berangere Fromont (FR), Onur Girit (TR), ∆ήµητρα Καρπίδου, Νικόλας Λαµπούρης, Adrej Lamut (SI), Camille Leveque (FR), Ηλίας Λόης, Jesus Madriñan (ES), Άρτεµις Μάλτα, Stefano Marchionini (IT), Diambra Mariani (IT), Eugenia Maximova (BG), Κλαύδια Μπαλαµπανίδου (CY), Michele Palazzi (IT), Iacopo Pasqui (IT), Benedetta Ristori (IT), Virginia Rota (ES), Ιωάννα Σακελλαράκη, Ορφέας Σαµπατακάκης, Emine Gozde Sevim (TR), Andrea Torres (ES), Luka Trajkovic(RS), Altay Tuz (TR), Burhan Ückardes (TR), Jose David Valiente (ES), Vladimir Vasilev (BG), Cansu Yildirian (TR), Ισµήνη Χαχολιάδου (CY).


Σιδερένια γη χάλκινος ουρανός – Photobooks από την Τουρκία, Photobooks για την Τουρκία
Ομαδική έκθεση
Επιμέλεια: Volkan Kızıltunç
25/09 – 03/11/2018

© Korhan Karaoysal

«Σιδερένια γη χάλκινος ουρανός» είναι ένας τουρκικός ιδιωτισμός που αναφέρεται σε μια κατάσταση στην οποία κάθε δυνατότητα να βρει κάποιος βοήθεια και ελπίδα έχει εξαντληθεί. ταυτόχρονα, είναι και ο τίτλος του δεύτερου τόμου της περίφημης τριλογίας The wind from the plain του Γιασάρ Κεμάλ, ενός από τους σημαντικότερους μυθιστοριογράφους της Tουρκίας. Γραμμένο με βαθιά συμπόνια και λυρική ομορφιά, το μυθιστόρημα αποτελεί μια βαθιά διεισδυτική ματιά στην ανθρώπινη φύση των κατοίκων της Ανατολίας. Η ιστορία εκτυλίσσεται γύρω από μια κλειστή κοινωνία, εκτός της καπιταλιστικής αγοράς, που βρίσκεται σε απελπισία. με τον καιρό δημιουργεί τους δικούς της μύθους και ήρωες, μόνο για να τους καταστρέψει στη συνέχεια.Αντλώντας έμπνευση από το ομώνυμο μυθιστόρημα, η έκθεση photobook Σιδερένια γη χάλκινος ουρανός παρουσιάζει μια επιλογή από photobooks από και για την Τουρκία. Πρόκειται για εκδόσεις και αυτοεκδόσεις σύγχρονων photobook από Τούρκους καλλιτέχνες, περιορισμένης έκδοσης photobook που παράχθηκαν σε εργαστήρια του FUAM, καθώς και photobook για την Τουρκία από φωτογράφους από διάφορες χώρες. Τα έργα που παρουσιάζονται έχουν πολιτικές προεκτάσεις, κοινωνικά υπόβαθρα, ιστορικές αναφορές ή προσωπικές προσεγγίσεις σε σχέση με καταστάσεις που αφορούν κάποιο στοιχείο ή κάποιο μέρος στην Τουρκία. Όλα τα βιβλία έχουν διαφορετικό υπόβαθρο και αφηγούνται διαφορετικές ιστορίες: για αστικό εξευγενισμό και ανάπλαση μέχρι για κοινωνικό και πολιτικό μετασχηματισμό, και για τη ζωή των ξένων στο αστικό πλαίσιο μέχρι τις τοπικές ιστορίες της επαρχίας.

Η έκθεση έχει ως στόχο να διευρύνει τις οπτικές των ιστοριών από την Ανατολία έτσι ώστε να παρουσιάσει μια διαφορετική άποψη της σύγχρονης Τουρκίας, χρησιμοποιώντας την καινούρια φόρμα στη σύγχρονη φωτογραφία που λέγεται photobook. Το photobook αποτελεί ένα πιο μόνιμο και φορητό μέσο σε σχέση με την κλασική έκθεση φωτογραφίας, καθώς η φωτογραφία, αντί να είναι ένα απλό αντικείμενο στον τείχο ενός μουσείου, προσανατολίζεται πλέον περισσότερο προς τη φόρμα του βιβλίου. Ως υλικά αντικείμενα, τα photobook έχουν αποκτήσει προνομιακή θέση, διευκολύνοντας την επιμέλεια, τη μεταφορά και τη διανομή ενός έργου. Παράλληλα, τα photobook, που προέκυψαν μέσα από τις προσπάθειες καλλιτεχνών που αναζητούν συνεχώς μια διαφορετική εικαστική γλώσσα, είναι στα πρόθυρα της δημιουργίας μια καινούριας μορφής επικοινωνίας μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών.

Το FUAM (Photography Practice and Research Centre) ιδρύθηκε το 2015 στο Πανεπιστήμιο Καλών τεχνών Μιμάρ Σινάν της Κωνσταντινούπολης ως απάντηση στο φαινόμενο του photobook, το οποίο επηρεάζει τους τρόπους παραγωγής και διανομής στον κόσμο της τέχνης. Σκοπός του είναι η υποστήριξη καλλιτεχνών που εργάζονται πάνω στο μέσο των σύγχρονων photobook. Στο πλαίσιο της λειτουργίας του, το FUAM έχει οργανώσει εννέα εργαστήρια για photobook υπό την καθοδήγηση διεθνώς αναγνωρισμένων ειδικών , για τα οποία έχει λάβει αιτήσεις συμμετοχής από 500 άτομα από 30 διαφορετικές χώρες. Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων , το FUAM υποστήριξε την παραγωγή 90 dummy book, καθώς και την περιορισμένη έκδοση 20 αντιτύπων για το καθένα από τα 40 πρώτα dummy book. Παράλληλα, το 2016 το FUAM ξεκίνησε το πρώτο και μοναδικό φεστιβάλ photobook της Τουρκίας: το Istanbul Photobook Festival, στους στόχους του οποίου συμπεριλαμβάνεται η υποστήριξη της παραγωγής photobook μέσω της δημιουργίας ενός νέου δικτύου συζήτησης και παραγωγής και ενός ανοιχτού χώρου για νέες προοπτικές και ερωτήματα σχετικά με την παρουσίαση του φωτογραφικού έργου με τη μορφή βιβλίου.

Volkan Kızıltunç
Καλλιτέχνης / Πανεπιστημιακός

© Kursat Bayhan

© Kursat Bayhan

Πληροφορίες
Διάρκεια: 25/09 – 03/11/2018
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Τετάρτη 09:00-15:30, Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή 09:00-20:00, Σάββατο 09:30-16:00
Εγκαίνια: 25/09/2018, 19:30
Χώρος: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (Βιβλιοπωλείο)*

Καλλιτέχνες
Coskun Asar (TR), Kursat Bayhan (TR), Federico Buzzoni (IT), Haluk Cobanoglu (TR), Mathias Depardon (FR), Bekir Dindar (TR), Cagdas Erdogan (TR), Alp Esin (TR), George Georgiou (UK), Korhan Karaoysal(TR), Volkan Kızıltunç (TR), Paola de Pietri (IT), Ahmet Polat (NL), Yusuf Murat Sen (TR), Yusuf Sevincli (TR), Ozlem Simsek (TR), Selim Sume (TR), Ali Taptik (TR), Altay Tuz (TR), Vanessa Winship (TR), Arjen Zwart (TR)

Volkan Kızıltunç

Ο Volkan Kızıltunç είναι Τούρκος καλλιτέχνης που δουλεύει μεταξύ στατικής και κινούμενης εικόνας. Σπούδασε αρχαιολογία και φωτογραφία και είναι καθηγητής στο Τμήμα Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν. Είναι συνιδρυτής ενός μη-κερδοσκοπικού χώρου που λειτούργησε από καλλιτέχνες από το 2015 έως το 2017, ενώ πρόσφατα ίδρυσε και το NOKS Independent Art Space που εστιάζει στη φωτογραφία, στα photobook και σε βίντεο-πρότζεκτ. Είναι μέλος του FUAM (Photography Research & Applications Center), καθώς και συντονιστής του Istanbul Photobook Festival. Στο επίκεντρο της ακαδημαϊκής του έρευνας βρίσκεται το εννοιολογικό ντοκιμαντέρ, η Νέα Αντικειμενικότητα και η deadpan φωτογραφία. Στο έργο του ασχολείται με τον χρόνο, την αναδόμηση, τη μεταμόρφωση, την παρατήρηση, τη μνήμη, τις τυπολογίες και την ηδονοβλεψία.

Το έργο του έχει εκτεθεί σε πολλά μουσεία, μπιενάλε και κέντρα σύγχρονης τέχνης, όπως τα ESSL Contemporary Art Museum, TRAFO Center for Contemporary Art, Elgiz Museum of Contemporary Art, MAS Museum, Centre Of Contemporary Art in Torun, Taipei Biennial, Istanbul Modern και Sinopale–International Sinop Biennial.


Χωρίς γεγονός
Γιάννης Στυλιανού (GR), George Georgiou (UK) | Ομαδική
Επιμέλεια: George Georgiou
25/09 – 25/10/2018

© George Georgiou

Χωρίς γεγονός

Το 1967 ο Γιάννης Στυλιανού φωτογράφισε την παρέλαση της 25ης Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη. Αγνοώντας επιδεικτικά το επίσημο γεγονός, έστρεψε τον φακό του στην αδημονία του πλήθους, στην επιθυμία των ανθρώπων να αποκτήσουν ορατότητα σκαρφαλώνοντας σε αυτοκίνητα και κολόνες, στην αυθόρμητη ανάμειξη τάξεων και ηλικιών . Ένα μήνα αργότερα ο αυθορμητισμός αυτός πάγωσε όταν την 21η Απριλίου εκδηλώθηκε στρατιωτικό πραξικόπημα. Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Στυλιανού, στο πνεύμα της ανθρωπιστικής φωτογραφίας, εμπλέκουν τον θεατή μέσα από χειρονομίες και εκφράσεις που επιχειρούν να συλλάβουν τον σφυγμό της ημέρας και της εποχής.

Μισόν αιώνα αργότερα, ο George Georgiou φωτογραφίζει παρελάσεις σε διάφορες πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών , στη σκιά της προεκλογικής περιόδου Τραμπ, δημιουργώντας τη σειρά έργων με τον τίτλο «In the company of strangers: Americans parade» (2016-2017). Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του κρατούν μια όμοια αυστηρή απόσταση από το γεγονός, εστιάζοντας στην ιδέα της κοινότητας και στις δημογραφικές διαφορές των ΗΠΑ. Η λεπτομερειακή του ματιά μάς προσφέρει ένα στιγμιότυπο μιας σκηνής στη οποία πραγματεύεται με σχολαστικότητα το αστικό τοπίο και τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ ατόμου, οικογένειας και της κοινότητας μέσα στην οποία περιέχονται.

Γιατί οι άνθρωποι παρακολουθούν παρελάσεις, τότε και τώρα; Ίσως επιβεβαιώνουν ιστορικά ορόσημα τοπικής ή εθνικής σημασίας. Ίσως επισφραγίζουν μια συνθήκη κοινωνικής πειθαρχίας. Ο αναπόφευκτος συγχρωτισμός αγνώστων γεννά σίγουρα μια αίσθηση συνεκτικότητας, συνύπαρξης παρά την κοινωνική διαστρωμάτωση. Οι παρελάσεις εκλύουν αδρεναλίνη, ως δημόσια σκηνοθετημένη παράσταση που ενισχύει τη μνήμη και ενίοτε κεντρίζει το φρόνημα, προσελκύοντας κυρίως μεσαία και χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα που ζητούν ευκαιρίες να δηλώσουν «παρών» στον δημόσιο χώρο, ειδικά στη νευρωτική εποχή της υπερενισχυμένης ατομικότητας και των μοναχικών πλοηγήσεων στον εικονόκοσμο. Ο Στυλιανού και ο Georgiou δημιουργούν μια πυκνή, πολυεπίπεδη αφήγηση χωρίς ορατό γεγονός, με ακούσιο πρωταγωνιστή τον άνθρωπο της καθημερινότητας. Η σύζευξη του έργου τους υποδεικνύει την αλλαγή βηματισμού στη φωτογραφική προσέγγιση: ο Στυλιανού μοιάζει να πλησιάζει στον ανύποπτο πολίτη όσο επιτρέπει η διακριτικότητά του, o Georgiou υιοθετεί μια αυστηρή απόσταση ασφαλείας, φιλοξενώντας στο ίδιο πλάνο τον υπαινικτικό συσχετισμό των ανθρώπων με τον δημόσιο χώρο που τους περιέχει. Παραδόξως, και οι δυο φανερώνουν πολλά παρότι αναφέρονται σε κάτι που βρίσκεται εκτός κάδρου.

Ηρακλής Παπαϊωάννου

Πληροφορίες
Διάρκεια: 25/09 – 25/10/2018
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11:00-14:00 & 18:30-21:00, Τετάρτη, Σάββατο 11:00-14:00
Εγκαίνια: 25/09/2018, 20:30
Χώρος: Γκαλερί Ειρμός*

Γιάννης Στυλιανού
Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε και έζησε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και εργάστηκε στην οικογενειακή επιχείρηση παραγωγής υποδημάτων «Αλυσίδα». Στη φωτογραφία υπήρξε ουσιαστικά αυτοδίδακτος και τη χρησιμοποίησε ως εκφραστικό μέσο το διάστημα 1966-1969. Στο σύντομο αυτό διάστημα έκανε τόσο φορμαλιστικές μελέτες όσο και φωτογραφία δρόμου στο ανθρωπιστικό πνεύμα της περιόδου. Το αρχείο του έχει δωρηθεί από την οικογένειά του στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το οποίο οργάνωσε την αναδρομική του έκθεση το 2002 με τίτλο Γιάννης Στυλιανού: η διαυγής όραση και η ευγενής αντινομία.

George Georgiou (UK)
Ο George Georgiou γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1961. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη φωτογραφία, στο φιλμ και στο βίντεο στο Πολυτεχνείο του Κεντρικού Λονδίνου (Πανεπιστήμιο του Γουέστμινστερ) το 1987. Το 1999 εντάχθηκε στην εταιρεία Panos Pictures στο Λονδίνο και ξεκίνησε να εργάζεται αποκλειστικά πάνω στα δικά του μακροχρόνια πρότζεκτ. Έχει φωτογραφίσει διεξοδικά στα Βαλκάνια, στην Ανατολική Ευρώπη και στην Τουρκία, έχοντας ζήσει και δουλέψει σε Σερβία, Ελλάδα και Τουρκία από το 1999 έως το 2009. Η δουλειά του εκείνης της περιόδου, που έχει εκτεθεί διεθνώς πολλές φορές, είχε ως αποτέλεσμα το αναγνωρισμένο βιβλίο Fault Lines/Turkey/East/West (2010), ενώ είχε επίσης περιληφθεί στη σημαντική έκθεση New Photography 2011 του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Το βιβλίο του Last Stop με φωτογραφίες από το Λονδίνο κυκλοφόρησε σε αυτοέκδοση το 2015. Έργα του συμπεριλαμβάνονται στις συλλογές πολλών φορέων και ιδιωτικών συλλεκτών, όπως το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης και η συλλογή του Έλτον Τζον. Έχει βραβευτεί από το The British Journal of Photography το 2010, δύο φορές από το World Press Photo (2003, 2005) και με το πρώτο βραβείο του Pictures of the Year International το 2004 για το «Istanbul Bombs».


Η ανθρώπινη συνθήκη – Η Photosynkyria στη συλλογή του ΜΜΣΤ
Ομαδική έκθεση
Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου
27/09 – 04/11/2018

© Σάββας Λαζαρίδης

Η ανθρώπινη συνθήκη
Η ιδέα αυτής της ομαδικής έκθεσης είναι να λειτουργήσει ως φόρος τιμής στον ιδρυτή και αρχιτέκτονα της Photosynkyria Άρι Γεωργίου (στην επέτειο άλλωστε φέτος των 30 χρόνων από την πρώτη διοργάνωση το 1988), χάρη στη δράση του οποίου δωρήθηκαν στο μακεδονικό μουσείο Σύγχρονης τέχνης τα περισσότερα από τα έργα που παρουσιάζονται εδώ. ταυτόχρονα, επιχειρεί να αναγνωρίσει τη σημαντική συμβολή του ΜΜΣΤ, και την πάντοτε καίρια συνεργασία του με τη Photosynkyria και τώρα πλέον με τη Photobiennale, καθώς φυσικά και των 26 Ελλήνων και ξένων φωτογράφων-καλλιτεχνών , η πλειονότητα των οποίων εκπροσωπείται στην έκθεση με έργα τους από εκθέσεις της Photosynkyria. Η χρονική περίοδος στην οποία εντάσσονται τα περισσότερα από τα έργα (τέλη ’70 – τέλη ’90) μάς υποδεικνύει και ένα σημαντικό χαρακτηριστικό τους: προέρχονται είτε από την εποχή της αναλογικής φωτογραφίας, είτε από τις απαρχές της άυλης ψηφιακής εικόνας που επικρατεί σήμερα, είτε από το μεταίχμιό τους.

Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στο ομώνυμο βιβλίο της Χάνα Άρεντ η οποία συνόψισε την vita activa σε τρεις πτυχές: στον μόχθο, στην εργασία και στην πράξη. Tρία στοιχεία κοινά σε όλους τους ανθρώπους αλλά ταυτόχρονα τόσο διαφορετικά όση και η πολυπλοκότητα, η ιδιαιτερότητα και η μοναδικότητα του καθενός από μας. με βάση τα παραπάνω στοιχεία επιλέχτηκαν κυρίως έργα από την παράδοση της φωτογραφίας δρόμου, του πορτρέτου αλλά και της σκηνοθετημένης φωτογραφίας για να δειχθούν η καθημερινότητα, τα στιγμιότυπα της ζωής σε διάφορα μέρη του πλανήτη, οι κοινότοπες σκηνές της καθημερινής ζωής, αλλά και οι κοινές ασχολίες και τα κοινά χαρακτηριστικά της ανθρώπινης συνθήκης. Παράλληλα, οι φωτογράφοι εξυμνούν εξίσου τη διαφορετικότητα, τα άτομα που λειτουργούν στα όρια του λανθασμένα λεγόμενου περιθωρίου, αυτούς που διεκδικούν την ορατότητά τους, τους καταπιεσμένους και στερημένους δικαιωμάτων σε κάθε γωνιά του πλανήτη και αυτούς που οραματίζονται μια μελλοντική, καινούρια ίσως, ταυτότητα (μετα-αποικιοκρατική, φυλετική, έμφυλη, ταξική, εθνική και θρησκευτική).

Θοδωρής Μάρκογλου

Πληροφορίες
Διάρκεια: 27/09 – 04/11/2018
Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη 10:00-22:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Σάββατο 10:00-18:00, Κυριακή 11:00-15:00
Εγκαίνια: 27/09/2018, 20:30
Χώρος:Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης*
Συνδιοργάνωση
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

Περικλής Αλκίδης, Emmanuel Angelicas (AU), Gilbert Bel-Bachir (MA/AU), Eduardo Ibanez (ES), Phil Bayly (AU), Dick Blau (US), Toni Catany (ES), Άρις Γεωργίου, Philippe Delacroix (FR), Γιώργος Δεπόλλας, Pierre Devin (FR), Arthur Georgeson (AU), Λίζη Καλλιγά, Les(lie) Krims (US), Σάββας Λαζαρίδης, Νατάσσα Μαρκίδου, Νίκος Μάρκου, Nestor Millan (PR), Helmut Obers (DE), Payram (IR), Bernard Plossu (FR), Joan Rabascall (ES), Marialba Russo (IT), Diana Tahija (AU), Αθηνά Χρόνη, Rene Zurcher (CH)


You refuse to understand, you don’t say anything, watching me die
Adam Broomberg & Oliver Chanarin (UK), Richard Mosse (IE), Δάφνη Τόλη (GR) | Ομαδική
Επιμέλεια: Πάσκουα Βοργιά, Απόστολος Ζερδεβάς, Δημήτρης Κεχρής
30/09 – 18/10/2018

© Dafni Toli

Η έκθεση παρουσιάζει τρία έργα που θέτουν στο επίκεντρο της συζήτησης τον τρόπο με τον οποίο «βιώνουμε» –εξ αποστάσεως– την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση ως παρατηρητές, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το ζήτημα του βλέμματος που είναι συνυφασμένο με τον προσδιορισμό και τον έλεγχο του Άλλου· μια διαδικασία εγγεγραμμένη στη φωτογραφική πρακτική, λόγω του εγγενώς αντικειμενοποιητικού χαρακτήρα του μέσου.

Το έργο The Bureaucracy of Angels των Adam broomberg και Oliver Chanarin καταγράφει τη διαδικασία καταστροφής 100 λέμβων στις οποίες επέβαιναν μετανάστες κατευθυνόμενοι από τη Βόρεια Αφρική προς τη Σικελία το 2016. Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από το λυρικό «τραγούδι» ενός εκσκαφέα, της μηχανής που χρησιμοποιήθηκε για να κομματιάσει τις βάρκες. Η σικελιάνικη μπαλάντα Terra ca nun senti –από όπου και ο τίτλος της έκθεσης– μιλάει για τον πόνο και τον φόβο που βιώνουν πρόσφυγες και μετανάστες από και προς την ευρώπη τα τελευταία 150 χρόνια.

Το Grid (Moria), του Richard mosse, καταγράφει το στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων στη μόρια της Λέσβου με τη χρήση πανίσχυρης στρατιωτικής θερμικής κάμερας η οποία μπορεί να ανιχνεύσει και να απεικονίσει ανθρώπινη παρουσία από απόσταση 30,3 χιλιομέτρων . Αυτή η απεικόνιση διαρκείας παρουσιάζεται μέσα από ένα πλέγμα 16 επίπεδων οθονών . Χρησιμοποιώντας τη θερμότητα τόσο μεταφορικά όσο και ως ένδειξη μέτρησης, το Grid (Moria) επιτρέπει στον θεατή να στοχαστεί πάνω στις τρέχουσες συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων , μέσα από έννοιες όπως η θερμότητα του ανθρώπινου σώματος, η υποθερμία, η ευαλωτότητα, η θνητότητα, η βιοπολιτική και η κατάργηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Η Δάφνη Τόλη, με το έργο Uprooted, όχι μόνο δεν καταγράφει η ίδια την εμπειρία αυτών των συμβολικά άλλων , αλλά παρουσιάζει –με την ελάχιστη δυνατή παρέμβαση– τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι πρόσφυγες και μετανάστες καταγράφουν την περιπέτειά τους μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα, επιχειρώντας με τη χειρονομία της αυτή μια ανατροπή στο ζήτημα της αντικειμενοποίησης προσφύγων-μεταναστών . Σε μια περίοδο όπου το προσφυγικό – μεταναστευτικό έχει ενταχθεί για τον δυτικό κόσμο σε μια αναισθητοποιημένη κανονικότητα, με πληθώρα εικόνων που αρχίζουν και τελειώνουν στην απεικόνιση των (συμ)πτωμάτων , η έκθεση επιδιώκει μια διερεύνηση των κρίσιμων διαδικασιών παρατήρησης, επιτήρησης, καταγραφής και ερμηνείας ενός ζητήματος που έχει καθημερινά ως αποτέλεσμα τον θάνατο ή την ομηρία χιλιάδων ανθρώπων.

Πληροφορίες
Διάρκεια: 30/09 – 18/10/2018
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 15:00-21:00
Εγκαίνια: 30/09/2018, 19:00
Χώρος: Ρομάντσο*
Συνδιοργάνωση
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Athens Photo Festival, Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας

Καλλιτέχνες
Adam Broomberg (UK) / Oliver Chanarin (UK) / Richard Mosse (IE) / ΔάφνηΤόλη (GR)



*Χώροι Εκδηλώσεων

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Εγνατίας 154 εντός ΔΕΘ-Helexpo
Τ: 2310240002
Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη 10:00-22:00 | Παρασκευή 10:00-19:00 | Σάββατο 10:00-18:00 | Κυριακή 11:00-15:00

Γκαλερί Ειρμός
Λεωφόρος Νίκης 17
Τ: 2310222863
Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11:00-14:00 & 18:30-21:00 | Τετάρτη, Σάββατο 11:00-14:00

Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (Βιβλιοπωλείο)
Τσιμισκή 11
Τ: 2310288036
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Τετάρτη 09:00-15:30 | Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή 09:00-20:00 | Σάββατο 09:30-16:00

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Μανόλη Ανδρόνικου 6
Τ: 2313310201
Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά (εκτός από 11-13/10), 12:00-17:00 (εκτός από 06 & 07/10 16:00-19:00)

Ρομάντσο
Αναξαγόρα 3-5, Ομόνοια, Αθήνα
Τ: 2167003325
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 15:00-21:00



Πληροφορίες

Ο θεσμός
Το 1988 ο πολυσχιδής φωτογράφος, αρχιτέκτονας και εικαστικός Άρις Γεωργίου ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη το διεθνές φεστιβάλ φωτογραφίας Photosynkyria. Τη δεκαετία του ’90 το ετήσιο φεστιβάλ εδραιώθηκε ως ένα σημαντικό διεθνές σταυροδρόμι της εγχώριας και της διεθνούς σκηνής, δίνοντας καίρια ώθηση στην ελληνική φωτογραφία και καθιστώντας τη Θεσσαλονίκη άτυπη πρωτεύουσα της φωτογραφίας στην Ελλάδα. Συνέπεια της δημιουργικής πορείας του φεστιβάλ υπήρξε η ίδρυση το 1998 του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης του οποίου ο Γεωργίου υπήρξε πρώτος διευθυντής. Από το 1998 και μετά το φεστιβάλ πραγματοποιείται πλέον με την οργανωτική ευθύνη του ΜΦΘ. Από το 2000 η Photosynkyria απέκτησε κεντρική διεθνή έκθεση με προσκεκλημένο κάθε φορά επιμελητή. Το 2008 ο τότε διευθυντής του ΜΦΘ Βαγγέλης Ιωακειμίδης προχώρησε στη μετατροπή του φεστιβάλ σε biennale, στη μετονομασία του σε Photobiennale και στη διεξαγωγή του με βάση έναν διαφορετικό κάθε φορά θεματικό άξονα.

Παράλληλα, εκτός από τη διοργάνωση της Θεσσαλονίκης, στον χώρο της ελληνικής φωτογραφίας καθιερώθηκαν μια σειρά από φεστιβάλ ή φωτογραφικές συναντήσεις, όπως ο εξίσου ιστορικός και με ιδιαίτερα σημαντική πορεία Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας της Αθήνας (που αργότερα μετονομάστηκε σε Athens Photo Festival), η Photometria (Ιωάννινα), το MedPhoto (Ρέθυμνο), καθώς και οι Φωτογραφικές Συναντήσεις Κυθήρων.

Το 2018 η Photobiennale, στην 23η πλέον διοργάνωσή της που σηματοδοτεί και την 30ή επέτειο από την ίδρυσή της, συναντά ξανά το κοινό της με την κεντρική διεθνή έκθεση Capitalist Realism την οποία επιμελείται η Πηνελόπη Πετσίνη με βοηθό επιμελητή τον Φώτη Μηλιώνη, και ένα πλούσιο πρόγραμμα εκθέσεων και παράλληλων δράσεων.

PhotoBiennale 2018
Η Thessaloniki PhotoBiennale 2018 παρουσιάζει στο κοινό 21 εκθέσεις ελληνικής και διεθνούς φωτογραφίας, ποικίλης θεματολογίας και φωτογραφικών προσεγγίσεων, με τη συμμετοχή 142 καλλιτεχνών από πολλές χώρες του κόσμου.
Στη φετινή διοργάνωση, την κεντρική έκθεση με τίτλο Capitalist Realism επιμελείται η Πηνελόπη Πετσίνη με βοηθό επιμελητή τον Φώτη Μηλιώνη. Διαρθρωμένη σε δύο μεγάλες ενότητες που φιλοξενούνται στους χώρους του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει ζητήματα που συντελούν στη δημιουργία ή στην επιδείνωση των οικονομικών κρίσεων στο διεθνές περιβάλλον, σε σύγχρονο και ιστορικό ορίζοντα.

Παράλληλα, στην 30ή επέτειο του θεσμού, η διοργάνωση υιοθετεί ορισμένες νέες ιδέες και πρακτικές για το φεστιβάλ:

Την οργάνωση και παρουσίαση των εκθέσεων δύο πρωτοεμφανιζόμενων Ελλήνων φωτογράφων που επιλέχθηκαν, μετά από ανοιχτό κάλεσμα, από τριμελή επιτροπή στην οποία συμμετείχαν οι Γιώργος Δεπόλλας (φωτογράφος), Στράτος Καλαφάτης (φωτογράφος) και Θοδωρής Μάρκογλου (ιστορικός τέχνης – επιμελητής ΜΦΘ).
Την παρουσίαση σε δύο εκθέσεις έργων από τη μόνιμη συλλογή του ΜΦΘ.
Τη φιλοξενία διεθνούς έκθεσης με θέμα το photobook.
Τη συνεργασία με άλλα φεστιβάλ και φωτογραφικές διοργανώσεις της χώρας (Athens Photo Festival, Photometria, MedPhoto, Φωτογραφικές Συναντήσεις Κυθήρων).
Την οργάνωση επετειακής έκθεσης με έργα από τη συλλογή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που αποκτήθηκαν μετά από δωρεά καλλιτεχνών που συμμετείχαν στο φεστιβάλ.
Τη φιλοξενία έκθεσης που υπογραμμίζει τη στενή πλέον σχέση της φωτογραφίας με τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
Τη σύμπραξη με τις Εκδόσεις του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για την έκδοση του βιβλίου που συνοδεύει την κεντρική έκθεση.
Συγχρόνως, το φετινό φεστιβάλ, που υποστηρίζεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, περιλαμβάνει παράλληλες εκδηλώσεις για το φωτογραφικό και το ευρύτερο κοινό, όπως εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεναγήσεις, εργαστήρια και διαλέξεις, ένα αφιέρωμα στη σχέση της φωτογραφίας με τον κινηματογράφο (σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), καθώς και μια διεθνή διημερίδα με καλεσμένους καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς στην οποία θα διερευνηθεί το πλαίσιο της κεντρικής έκθεσης (σε συνεργασία με το Ίδρυμα Rosa Luxembourg).

Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (ΜΦΘ) είναι φορέας που εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Ιδρύθηκε το 1998 και από το 2001 στεγάζεται στη διατηρητέα Αποθήκη Α του 1ου Προβλήτα, στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης. Αποστολή του είναι η συλλογή, διατήρηση και παρουσίαση έργων και αρχείων της τέχνης της φωτογραφίας, ελληνικής και διεθνούς, όσο και η μελέτη του πλήθους σημαντικών εφαρμογών του φωτογραφικού μέσου που επηρεάζουν βαθιά τις σύγχρονες κοινωνίες. Παράλληλα, προσπαθεί μέσα από οργανωμένες εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα να προσφέρει γνώση στο ευρύτερο κοινό όλων των ηλικιών σχετικά με το φωτογραφικό μέσο και τις εφαρμογές του, την τέχνη της φωτογραφίας, τις μεγάλες προκλήσεις της εποχής της εικόνας.

Τα αρχεία και η συλλογή του περιλαμβάνουν 90.000 περίπου φωτογραφικά αντικείμενα της περιόδου 1890-2015, στα οποία περιλαμβάνονται το αρχείο Γιάννη Στυλιανού, το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη, το αρχείο Δημήτρη Λέτσιου, ενώ είναι θεματοφύλακας του ελληνικού τμήματος του αρχείου Fred Boissonnas. Η σύγχρονη συλλογή του περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό έργων Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών.

Το ΜΦΘ οργανώνει ανά διετία διεθνές φεστιβάλ φωτογραφίας, ένα από τα παλαιότερα της Ευρώπης (ξεκίνησε το 1988), το οποίο συνιστά σταυροδρόμι της ελληνικής φωτογραφίας με τη διεθνή σκηνή. Η δραστηριότητα του ΜΦΘ είναι εθνικής εμβέλειας, ενώ έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για την παρουσίαση της ελληνικής φωτογραφίας σε διεθνές επίπεδο. Στα είκοσι περίπου χρόνια της λειτουργίας του έχει υλοποιήσει εκατοντάδες εκθέσεις και δράσεις στη Θεσσαλονίκη, στην υπόλοιπη Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Σχετικά άρθρα