Christina Dimitriadis “Island Hoping”
Το νέο φωτογραφικό έργο της ελληνογερμανίδας εικαστικού Χριστίνας Δημητριάδη θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει το φιλότεχνο κοινό στην έκθεση ISLAND HOPING/ ΑΤΟΠΟΙ ΤΟΠΟΙ, που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων στο Κέντρο Τεχνών, από 9 Νοεμβρίου 2018 έως 3 Φεβρουαρίου 2019.
Η έκθεση αποτελεί την πρώτη ατομική παρουσίαση της καλλιτέχνιδας σε δημόσιο θεσμό στην Ελλάδα και ο τίτλος της αποτελεί ένα λογοπαίγνιο με τον όρο island hopping, όπου η Χριστίνα Δημητριάδη ερευνά την εικόνα και τον μύθο της Μεσογείου. Η Μεσόγειος είναι μια γεωγραφική οντότητα, αλλά πάνω απ ‘ όλα μία φαντασιακή πραγματικότητα στην οποία η εκτίμηση της ομορφιάς και του συλλογικού πνεύματος είναι βαθιά ριζωμένη. H Μεσόγειος περιγράφεται ως πολιτιστικός χώρος, στην ουσία όμως η ιστορική και πολιτική της πραγματικότητα είναι διαφορετική.
Στις αισθητικά δομημένες φωτογραφίες, νησιά και βραχονησίδες αναδύονται από τη θάλασσα, ως ένα απροσδιόριστο τοπίο. Οι βραχώδεις ακτές του Αιγαίου λόγω της μορφολογίας και της τραχύτητάς τους ξυπνούν διφορούμενα συναισθήματα μεταξύ αισιοδοξίας, ελπίδας και αβεβαιότητας. Η Χριστίνα Δημητριάδη μετατρέπει το τοπίο από φιλόξενο σε άγονο.
Αφετηρία αυτής της σειράς υπήρξε μια ασπρόμαυρη φωτογραφία της Ελιγολάνδης (Helgoland), νησί της Βόρειας Θάλασσας με ιδιαίτερη πολιτική και γεωγραφική ιστορία, γενέτειρα της οικογένειας της Δημητριάδη και η αρχή της μεταναστευτικής ιστορίας της. Το παρελθόν και το μέλλον, το προσωπικό και το συλλογικό συμπλέουν, καθιστώντας το ISLAND HOPING ένα υβρίδιο του Βορρά και του Νότου.
Χριστίνα Δημητριάδη:
“Με τις βραχονησίδες ήθελα να στρέψω το βλέμμα σ΄ ένα άλλο τοπίο, το οποίο ως επί το πλείστον παραμένει απαρατήρητο. Με τις φωτογραφίες αυτές φτιάχνω έναν άλλο «χάρτη» της Ελλάδας, μία άλλη ανάγνωση της χώρας, έτσι ώστε να επιδοκιμάσω την τετριμμένη και στερεότυπη απεικόνιση της.”
Ένα πρώτο μέρος του έργου ISLAND HOPING παρουσιάζεται το Badisches Landesmuseum Schloss Karlsruhe, στα πλαίσια του Global Culture 2018. Στο Κέντρο Τεχνών, παρουσιάζεται το συνολικό έργο αυτή της σειράς με την υποστήριξη του NEON και τη συνεισφορά του Δήμου Φούρνων Κορσέων, του EuroMare και της Eleni Koroneou Gallery.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, ο οποίος αναφέρει σχετικά:
“Το έργο αφουγκράζεται με μεγάλη οξυδέρκεια τα όρια ως κινητά ή μεταβλητά κέντρα ενδιαφέροντος και παράλληλα, ως σύνορα ή τείχη που εκφράζουν απειλή και προστασία μαζί. Έτσι, στη σειρά από βραχονησίδες όπου καμία ανθρώπινη παρουσία δεν παρίσταται στην εικόνα, ο άνθρωπος υπονοείται μέσα από το όριο που βλέπει ή όχι ο θεατής, να αναδύεται ανάμεσα μας ως έρημος ή κατοικημένος κόσμος. Οι βραχονησίδες γίνονται κάθε φορά ΑΤΟΠΟΙ ΤΟΠΟΙ, ένα μόρφωμα που μπορεί να είναι στάση σε μια διαδρομή ή τελικός προορισμός.”
H φωτογράφηση πραγματοποιήθηκε στο αρχιπέλαγος των Φούρνων Κορσέων, μεταξύ Ικαρίας, Πάτμου και Σάμου, ένα μέρος με μεγάλη γεωλογική γεωπολιτική και ιστορική σημασία που μετρά το μεγαλύτερο αριθμό ναυαγίων από την αρχαιότητα, ενώ συγκλονίζει σήμερα διεθνώς με την τραγωδία όσων ακολουθούν το κύμα ζωής και θανάτου της μετανάστευσης.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου στις 20:00.
Διάρκεια έκθεσης: 9/11/18-3/2/19
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη
Κέντρο Τεχνών δήμου Αθηναίων:
Βασ. Σοφίας – Πάρκο Ελευθερίας, Στάση ΜΕΤΡΟ: Μέγαρο Μουσικής
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Σάββατο 10.00 – 21.00, Κυριακή: 10.00 – 14.00, Δευτέρα κλειστά
The City of Athens Culture, Sports & Youth Organisation is pleased to present the first institutional solo exhibition of the Greek-German artist Christina Dimitriadis, organised at the City of Athens Arts Centre from 9 November 2018 to 3 February 2019.
The exhibition, titled Island Hoping, presents the artist’s new photographic project. Island Hoping – an optimistic wordplay on the notion of island hopping – explores images and myths of the Mediterranean, a geographical entity, but above all an imagined reality, in which the appreciation of beauty and a collective spirit are deeply ingrained. The Mediterranean is sometimes described as a cultural space, but in fact its historical and political reality has always been more complex.
In these meticulously structured photographs, islands and rock formations emerge from the sea in an indeterminate landscape. Due to their morphology and ruggedness, the rocky shores of the Aegean islands evoke ambiguous emotions that lie between optimism, hope, and uncertainty. Christina Dimitriadis’s aesthetic approach transforms the landscape from hospitable to barren.
The starting point for the series was a black-and-white photograph of Helgoland, an island in the North Sea with a distinctive political and geographical history. It is also the birthplace, on the maternal side, of the Dimitriadis family and the beginning of a continuous biography of migration. Past and future, individual and collective flow together, making Island Hoping a hybrid of North and South.
Christina Dimitriadis notes, “Through these small, rocky islands, I sought to focus on a distinctive landscape, which mostly goes unnoticed. These photographs compose a different kind of ‘map’ of Greece, a second reading of the country, questioning commonplace, stereotypical imaging.”
The first segment of Island Hoping is on view until December 2018 at the State Museum of Baden Schloss Karlsruhe for the New Annual Studio Solo Exhibition under the auspices of Global Culture 2018. The complete series is now on display at the Athens Municipality Arts Centre, with the support of NEON and contributions from the Municipality of Fournoi Korseon, EuroMare, and Eleni Koroneou Gallery.
The exhibition curator, Denys Zacharopoulos, remarks:
“This project casts a penetrating gaze on limits as moving, variable focal points, as borders, or walls, both threatening and sheltering at the same time. In this photographic series featuring islets of the Aegean, devoid of human presence, the human element is suggested by the limit, whether visible or not, which pops up between us in the form of either a desert or inhabited space. Each rocky island in the series “Island Hoping” is a placeless place and, as such, it may be a stop on the journey; it may also be the final destination.”
These photos were taken on Fournoi Korseon, perhaps the largest archipelago, bounded by the islands of Ikaria, Patmos, and Samos – a location of great geological, geopolitical, and historical importance, sadly prominent in world news coverage on account of having the largest number of shipwrecks since ancient times and, tragically, being on the deadly path of migration today.
Exhibition opening: Friday 9 November 2018, 8:00 p.m.
Exhibition duration: 9/11/18 – 3/2/19
Free admission
City of Athens Arts Centre
Vassilissis Sofias Ave., Parko Eleftherias, Athens
Metro Station: Megaro Moussikis
Opening hours: Tuesday – Saturday 10:00 a.m. – 9:00 p.m., Sunday 10:00 a.m. – 2:00 p.m, Monday closed