2ο CIP FESTIVAL ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2019 / ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Γράφει η Γιώτα Κουλιανού
Τη δεύτερη επέτειο έκλεισε εφέτος στα Χανιά το διεθνές φωτογραφικό φεστιβάλ, «CIPFESTIVAL» της Blanc Wall Gallery του εμπνευστού και επιμελιτού, freelance photographer και animator Μάρκου Δολόπικου.
Το φεστιβάλ τείνει πλέον να γίνει θεσμός στο νησί, πάντα υπό την αιγίδα του ΚΑΜ του Κέντρου Αρχιτεκτονικής Μεσογείου και του Δήμου Χανίων που το φιλοξενούν στα Χανιά κάθε χρόνο και της μεγάλης συμμετοχής φωτογράφων και κοινού. Σημαντικός ήταν για την εκδήλωση σαν χορηγός επικοινωνίας το έγκριτο Lens Culture το οποίο προέβαλλε διεθνώς διαδιχτυακά το φεστιβάλ για την ποιότητα και μοναδικότητά του στην Κρήτη.
Μία έκθεση φωτογραφίας, έξι χιλιάδες συμμετοχές μετά από διεθνή διαγωνισμό, τριακόσιοι είκοσι τέσσερις φωτογράφοι επελέχθησαν από εβδομήντα πέντε χώρες και εξέθεσαν στο στο Μεγάλο Αρσενάλι, σε ένα χώρο ιστορικό υψηλής αισθητικής σε έναν τόπο πανέμορφο σε ένα τοπίο ονειρικό στον Ενετικό λιμένα Χανίων!
Όλοι οι εκθεσιακοί χώροι του μνημείου ήταν κατάμεστοι φωτογραφιών. Στις δυνατές συνθέσεις, κυριαρχούσαν το χρώμα τα πορτραίτα, τα ethnic, τα τοπία η conceptual, fine art, όμως με προεξέχουσα τη φωτογραφία δρόμου. Η ασπρόμαυρη, μονοχρωματική φωτογραφία είχε μία συνολική εντυπωσιακή παρουσίαση ιδιαίτερα στο στήσιμο και στο τύπωμα, με υψηλό contrast. Τα τυπώματα των φωτογραφιών δια χειρός του επιμελιτού ήταν εξαιρετικά, δουλεμένα με πολύ μεράκι, ανεδείκνυαν τα έργα με απόδοση των φυσικών χρωμάτων και όλων των τονικοτήτων. Το στήσιμο ήταν εμπνευσμένο, συνδιάζοντας όλα τα είδη, σε αρμονία η αντίθεση με μια αισθητική που συνέπαιρνε και ταξείδευε τον θεατή!
Η πλειοψηφία των συμμετοχόντων ήταν από την Αμερική κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες, από πολλές Ευρωπαικές χώρες, από Ασία, Αφρική, Αυσταλία. Στο φεστιβάλ συμμετείχαν ογδόντα Έλληνες και Ελληνίδες καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες φωτογράφοι. Η ομάδα των Ελληνίδων φωτογράφων τριάντα τέσσερις στον αριθμό ήταν η μεγαλύτερη εθνική γυναικεία ομάδα στο διαγωνισμό. Αυτό το γεγονός δεν είναι φυσικά τυχαίο ούτε συμτωματικό. Ένα μέρος μπορεί να οφείλεται στο ότι η έκθεση έγινε στην Ελλάδα όμως σίγουρα αυτή η μεγάλη συμμετοχή αντικατοπτρίζει και την μεγάλη άνθιση της φωτογραφίας σαν καλλιτεχνική ενασχόληση με τους Έλληνες και ιδιαίτερα με τις Ελληνίδες να έχουν πολύ ενεργή και εξίσου με τους άνδρες ισότιμη και αξιόλογη συμμετοχή.
Αυτή η τάση της μη καθαρά επαγγελματικής ενασχόλησης με τη φωτογραφία στην Ελλάδα, με τις πολυάρυθμες σχολές, την πληθώρα ως και πληθωρισμό των μαθημάτων και workshops που προσφέρονται έχουν ανεβάσει το επίπεδο των καλλιτεχνών φωτογράφων που ανταγωνίζονται το επίπεδο η και ξεπερνούν ενίοτε αυτό των επαγγελματιών, σίγουρα για το καλό και για την εξέλιξη της φωτογραφίας στην Ελλάδα. Επίσης αυτή η διαδικασία έχει συμβάλλει θετικά στη δημιουργια ενός φωτογραφικού κοινού με γνώση καλλιέργεια, φωτογραφική ματιά.
Οι Έλληνες και Ελληνίδες δημιουργοί είχαν πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη συνολική παρουσία κυρίως στη φωτογραφία δρόμου στο τοπίο στην ταξιδιωτική, την έγχρωμη και ασπρόμαυρη φωτογραφία.
Οι 46 Έλληνες και οι 34 Ελληνίδες, φωτογράφοι όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του CIPGALLERY, είναι οι εξής:
Αφροδίτη Διαμαντοπούλου, Αγγελική. Καστρινέλλη, Αγγελίνα Ζουμπούλη, Άλεξ Μπαζαίος, Αλέξανδρος Βούτζας, Αλέξανδρος Κρεμύδας, Αμαλία Μαριάνοβιντς, Ανδρέας Λουκάκης, Αντώνης Γιακουμάκης, Α. Ρίτσος, Χριστίνα Χατζηγεωργίου, Χριστίνα Λέντζου, Κώστας Παναγιωτόπουλος, Δημήτριος Τσέλιος, Δημήτρης Χατζούδης, Δημήτρης Κοτσιφάκης, Δημήτρης. Κυρούσης, Δημήτρης Πετρόπουλος, Δημήτρης Τουσίμης, Ευστράτιος Λάλες, Ειρήνη Γεωργίου, Ελευθερία Φρατζεσκάκη, Ελευθερία Καβρουλάκη, Ελευθερία Σκλειβάκη, ΄Ελενα Μπούρα, Έλενα Σκρίπκα, Ελένη Σκουράκη, Εύα Λαμπροπούλου, Εύα Πισπιρίγκου, Φοίβος Σταμπολιάδης, Φωτεινή Χατζηευστρατίου, Φωτεινή Κρανάκη, Φωτεινή Παλιεράκη, Γιώργος Αιβαλής, Γιώργος Μπουκλασίδης, Γιώργος Λόης, Γεωργία Χρυσού, Γκέγκ, Χάρης Νάκος, Ιωάννα Καπετανάκη, Ιωάννης Αμπατζόγλου, Ιωάννης Ξενικάκης, Ιωάννης Κεραμίδας, Κωσταντίνα Βούλβουζη, Κωσταντίνος Δούβρας, Κωνσταντίνος Κράστεβ, Κωνσταντίνος Μακαρονάς, Κώστας Τσανάκας, Κωστής Καναράκης, Λίλια Αγάθου, Λίλη Μπουκουβάλα, Μαριβή Δεναξά, Μαρία Βογιατζάκη, Μελίνα Κασαπάκη, Καλλιόπη Κατσιδονιότη, Ισίδωρος Πρίντεζης, Νέλυ Παλάντζα, Νικολέττα Τσάτσου, Νίκος Πεκιαρίδης, Νίκος Σιδέρης, Νίκος Βασιλάκης, Όλγα Παπαδάκη, Παναγιώτης Κελεπούρης, Νικόλαος Παπαδάκος, Ράνια Μπαλαχούτη, Ρένα Ροδολάκη, Σπύρος Λάμπρου, Στάθης Κροκίδης, Στεφανία Τσουπάκη, Στέλιος Καραθεοδώρου, Στέλιος Παρλαμάς, Θανάσης Στέργιος, Θέμιδα Ζήδρου, Θεοδόσης Καραμάνος, Βαγγέλης Βόζης, Βαγγέλης Γκίνης, Βασίλης Λιάπης, Γιώτα Κουλιανού, Ζωή Κοτσάμπαση.
Τέλος το επίπεδο όλων των συμμετοχών ήταν αισθητικά από άρτιο ως πολύ υψηλό, ανάλογο με τη διεθνή προβολή που είχε εφέτος η εκδήλωση, η δε διοργάνωση άψογη και ιδιαίτερα ζεστή και φιλική στους καλλιτέχνες και το κοινό!
Παράλληλα με την έκθεση 16-24 Αυγούστου έλαβε χώρα ημερίδα από ειδικούς με κορυφαία την ομιλία του κυρίου Νίκου Αποστολόπουλου καθηγητού φωτογραφίας, πάνω στα πνευματικά δικαιώματα και τα προσωπικά δεδομένα. Ο καθηγητής κατέθεσε την εμπειρία του των τριάντα επτά συναπτών ετών σαν φωτορεπόρτερ αναλύοντας την εφαρμογή του νόμου του 1993 (ΟΝ 2121/93) για την προστασία των δημιουγών όσον αφορά το φωτογραφικό έργο και το φωτορεπορτάζ.
Ακόμη έγιναν άλλες εκδηλώσεις δωρεάν για το κοινό της έκθεσης και με όσους φωτογράφους ήταν παρόντες και παρούσες, όπως ένα workshop φωτογραφίας, στα Ταμπακαριά Χανιών, μία παραδοσιακή συνοικία βυρσοδεψών, με την παρουσία καθοδήγηση των διοργανωτών. Επίσης και φωτομαραραθώνιος με φωτογραφικά δώρα και τιμητικές διακρίσεις με σκοπό οι καλλιτέχνες και το κοινό να γνωρίσουν την πόλη των Χανίων. Οι δύο εκδηλώσεις ήταν υπό την επιμέλεια του επίκουρου καθηγητού στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής στο τμήμα Φωτογραφίας και φωτορεπόρτερ Νίκου Αποστολόπουλου.
Στους διακριθέντες και διακριθείσες έλαβαν πρώτο βραβείο ο Μανώλης Δολιανίτης, δεύτερο βραβείο η Στέλλα Μανιουδάκη, ειδικό βραβείο ο μικρούλης Πάνος Δερτιλής, ως ο πιό νεαρός σε συμμετοχή, τιμητικές διακρίσεις η Γιώτα Κουλιανού, η Ζωή Κοστάμπαση και η Flavia Camillieri. Τέλος σε μεμονωμένο χώρο στο ΚΑΜ εστήθηκε και μία μικρή έκθεση με έργα των μελών της κριτικής επιτροπής κολορίστικη και ενδιαφέρουσα. Tα events αυτά συμπλήρωσαν το καλοκαιρινό Αυγουστιάτικο εντυπωσιακό πανόραμα σύγχρονης φωτογραφίας στα Χανιά Κρήτης όπως επίσης έγραψαν και μετέδωσαν τα τοπικά media, έντυπα και η τηλεόραση.
Από τη διοργάνωση της έκθεσης η γκαλερίστα Μαρία Τουτουδάκη μας εξωμολογήθηκε ότι αντλεί όλη την ενεργητικότητά της για να συμβάλλει στη συνδιοργάνωση του φεστιβάλ με έμπνευση την καταγωγή της από τα Χανιά, που φαίνεται να υπεραγαπά και με επιθυμία να συμβάλλει στην πολιτιστική ζωή του τόπου.
Σαν επίλογο κλείνουμε με την ευχή του κυρίου Αποστολόπουλου να γίνει θεσμός το Φεστιβάλ στα Χανιά, σαν πόλος για φωτογραφικές δραστηριότητες στη νότια Ελλάδα, σε έναν χώρο και τόπο ιδιαίτερου κάλους.