Χρήστος Καραντζόλας: “Το ζητούμενο στη φωτογραφία είναι η αλήθεια σου”

Χρήστος Καραντζόλας: “Το ζητούμενο στη φωτογραφία είναι η αλήθεια σου”

“Κάθε αληθινό έργο τέχνης ξεπερνά τον δημιουργό του και αποκτά τη δική του οντότητα. Αυτή είναι η δύναμη και η μαγεία της τέχνης”

Christos Karantzolas 

Χρήστος Καραντζόλας

Ο Χρήστος Καραντζόλας είναι φωτογράφος μόδας με έδρα τη Νέα Υόρκη. Σπούδασε Βιολογία, Φωτογραφία, Motion Graphics, χορό. Έχει παρουσιάσει φωτογραφίες του σε διεθνείς εκδόσεις και σε διαφημιστικές καμπάνιες. Το έργο του έχει εκτεθεί στο Μουσείο FIT της Νέας Υόρκης και στο Τεχνικό Μουσείο της Βιέννης. Εγώ με χαρά του κάνω ερωτήσεις για αγαπημένα θέματα, τη φωτογραφία, τη μόδα και βέβαια οπωσδήποτε τη μαγεία. Μαζί με τον Θεόδωρο Στίγκα επιλέγουμε κάποιες από τις φωτογραφίες του, που παρουσιάζονται παρακάτω.

 

Έχουν δείξει την φωτογραφία σαν «εμμονή» που ξεκινά κοιτώντας ένα θέμα. Μια ερωτική διαδικασία που το μετατρέπει σε μια εικονική πραγματικότητα, σε μια προσομοίωση όπως περιγράφει ο Μποντριγιάρ. Ρωτάω όσο πιο απλά μπορώ: Πώς νιώθεις για αυτήν;
Σίγουρα είναι μια σχέση εμμονική και εθιστική, γιατί επιστρέφεις σ᾽ αυτήν συνεχώς ακόμα κι όταν αισθάνεσαι ότι δεν θέλεις. Για μένα είναι ο τρόπος να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο, να αποκωδικοποιώ την πραγματικότητα και να δημιουργώ τον δικό μου χωροχρόνο.

Χρήστος Καραντζόλας

Είχα παρακολουθήσει κάποτε τον Άβεντον να περιγράφει τη φωτογραφική διαδικασία σαν μια πρόσκληση του Αντικειμένου / Θέματος, να το προσέξουμε, κάτι σαν να δηλώνει «είμαι εδώ».
Αυτό που συμβαίνει κατά τη φωτογραφική διαδικασία είναι η καταγραφή της αντίδρασης του Αντικειμένου / Θέματος στον φωτογράφο, η αμφίδρομη σχέση είναι πιο σύνθετη. Ζούμε την επιτομή του “είμαι εδώ” με τα selfies και τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης. Η παρουσία του φωτογράφου είναι πλέον περιττή, χρειάζεσαι μόνο το τηλέφωνό σου και τον ναρκισσισμό σου.

Χρήστος Καραντζόλας

Τι θεωρείς πως είναι αυτό που κάνει ένα φωτογραφικό πορτραίτο αξέχαστο;
Όταν σε αναγκάζει να σιωπήσεις…

Ένα πρόσωπο σε μια φωτογραφία μπορεί να μας πεί μια ιστορία. Χρειάζονται και κάποια άλλα πράγματα για να το καταφέρει; Ίσως η μουσική, η ιστορία;  
Κάθε στοιχείο-λεπτομέρεια μέσα στο κάδρο κάτι έχει να πει για την ιστορία. Κάθε επιλογή εκούσια ή ακούσια παίζει καθοριστικό ρόλο για το φωτογραφικό αποτέλεσμα.

Χρήστος Καραντζόλας

Είναι μια τάση νομίζω τελευταία οι φωτογραφίες μόδας να πραγματοποιούνται έξω στους δρόμους, με μοντέλα πιο καθημερινούς ανθρώπους σε ένα ντεκόρ αυθεντικό ή που προσομοιάζει σε μια αυθεντικότητα. Πώς βλέπεις αυτή την προσέγγιση;
Συμφωνώ και το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον που δεν “πουλάνε” μόνο η ωραιοποίηση και η εξιδανίκευση. Η πραγματικότητα περικλείει διαφορετικότητα, ατομικότητα, μειονότητες με ισχυρές φωνές και πολυπολιτισμικότητα. Οι φωτογραφίες οφείλουν να αντανακλούν την πραγματικότητα. Η μόδα αναγκάστηκε να γίνει πιο ανοικτή και δημοκρατική (inclusive).

Χρήστος Καραντζόλας

Προσωπικά σαν θεατής ένιωθα συχνά ότι μια φωτογραφική εικόνα κάποια στιγμή ξεπερνούσε την φύση της και αποκτούσε ιδιότητες πέρα από αυτήν. Πρόκειται ουσιαστικά για τη φετιχοποίησή της, μια διαδικασία μαγική (εκτός των άλλων). Πώς νιώθεις για αυτήν τη δύναμη που προκύπτει;
Και μένα, σαν θεατή με εκπλήσσει πάντα όταν συμβαίνει, είναι μαγικό… Κάθε αληθινό έργο τέχνης ξεπερνά τον δημιουργό του και αποκτά τη δική του οντότητα. Αυτή είναι η δύναμη και η μαγεία της τέχνης.

Χρήστος Καραντζόλας

Η εποχή της καραντίνας λόγω της πανδημίας, λογικά έχει αλλάξει τη φύση αλλά ίσως και τη θέση της φωτογραφικής δουλειάς και διαδικασίας. Είναι ένας νέος δρόμος;
Σίγουρα ναι, η φύση της δουλειάς έχει αλλάξει τελείως. Για παράδειγμα ο οίκος Gucci έστειλε τα ρούχα στα μοντέλα κι αυτά φωτογραφήθηκαν μόνα τους στα δωμάτιά τους στη χώρα που έκαναν καραντίνα. Κανονικἀ μια τέτοια παραγωγή θα κόστιζε υπέρογκα. Να ταξιδέψουν όλα τα teams, location scouters, set designers, hair and make up artists, photographers και οι βοηθοί τους. Το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά πολύ ενδιαφέρον. Ο Covid19 βολεύει τους μεγάλους οίκους και τις μικρότερες εταιρείες με τα μικρότερα budgets. To e-commerce γίνεται και με το κινητό, που λέει ο λόγος, ασήμαντη η θέση και η γνώμη του φωτογράφου. Πρώτα με το Iphone και τώρα με τον Covid19 , δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος για τη θέση της φωτογραφικής δουλειάς.

Χρήστος Καραντζόλας

Το ζητούμενο στην τέχνη είναι η ομορφιά ή το καλό γούστο;
Το ζητούμενο είναι η αλήθεια σου, όποια κι αν είναι αυτή.

Σαν φωτογράφος μόδας όταν παίρνεις αποφάσεις αναρωτιέμαι αν έχεις στο μυαλό σου τον αγοραστή ή τον πελάτη, εννοώ είναι μια σύγκρουση όλο αυτό ή μια σύνθεση από την αρχή;
Όταν πληρώνεσαι σίγουρα ναι, αλλά όχι σε βαθμό να αλλοιώσει τη δουλειά σου. Προτιμώ να το βλέπω σαν μια δημιουργική σύνθεση, αν φτάσεις σε σύγκρουση κάτι δεν κατάλαβες από την αρχή.

Χρήστος Καραντζόλας

Όταν η φωτογραφία απευθύνεται σε άτομα, γενικά ή πιο συγκεκριμένα αδιάφορο, στο τέλος η γεωγραφία, η ιστορία, είναι παράγοντες που μετράνε στην «ανάγνωσή» της;
Η ανάγνωση μιας εικόνας εξαρτάται από τους παράγοντες που ανέφερες και από την υποκειμενικότητα του θεατή. Η φωτογραφία μόδας συγκεκριμένα ακόμα περισσότερο.

Χρήστος Καραντζόλας

Έχεις κάνει σπουδές Βιολογίας νομίζω. Πιστεύεις ότι το γνωστικό σου αντικείμενο εκεί, σε έχει επηρεάσει σαν φωτογράφο; Η φωτογραφία είναι κατεξοχήν αποκωδικοποίηση πληροφοριών…
Αγαπώ τη  Βιολογἰα, οι σπουδές μου μ᾽ έχουν επηρεάσει πολύ. Είμαι ευαισθητοποιημένος σε σχέση με την “ηθική” της βιομηχανίας της μόδας. Υπερκαταναλωτισμός, Sustainibility (βιωσιμότητα), ethical παραρωγή σε μικρότερη κλίμακα και λιγότερες κολεξιόν το χρόνο, μη κακοποίηση των ζώων κλπ.

Χρήστος Καραντζόλας

Κάτι που προσωπικά με ενδιαφέρει να ρωτήσω, είναι αν αγαπάς ιδιαίτερα κάποια ιστορική περίοδο.
Αισθητικἀ θα έλεγα το Bauhaus (1919-32), την σχολή της Βαϊμάρης και του Ντεσάου. Και τα fifties .

Μίλησέ μας αν θέλεις λίγο για την πορεία σου στην φωτογραφία, την εργασία σου στο εξωτερικό και ειδικά στον τομέα σου, σε μια χώρα την Αμερική που έχουν χαρακτηρίσει σαν την «πραγματωμένη ουτοπία».
Ο έρωτας μου με τη Νέα Υόρκη κλείνει μια 20ετία. Μετακόμισα μόνιμα το 2009 όπου και ζω τα τελευταία 11 χρόνια. Νιώθω τυχερός και ευγνώμων παρά τις όποιες δυσκολίες και επαγγελματικά ρίσκα συνεπάγεται αυτό. Το COVID19 ήταν το τελευταίο καρφί στο φέρετρο για να παραφράσω το αμερικανικό “the final nail in the coffin” για μια οικονομία και μια κοινωνία με τεράστια προβλήματα.

Τα σχέδια σου;
Η ψηφιακή εικόνα και το 3D. Και η αυτογνωσία.

Χρήστος Καραντζόλας


Info:

Christos Karantzolas is a New York City based fashion photographer. He has studied Biology, Photography, Motion Graphics and Dance. His elegant, sensitive , sophisticated aesthetic has been showcased in numerous international publications and advertising campaigns.  His work has been exhibited at the FIT Museum in New York City and the Technical Museum of Vienna.

Publications

Elle (German, Greek, Russian), Vogue (Greek), Marie Claire (Greek & Chinese), Harpers Bazaar (Greek), I-d, V mag, The Impression, Flaunt, Schon, Style Zeitgeist, Suited, Zink, Surface.

Ο Χρήστος Καραντζόλας είναι φωτογράφος μόδας με έδρα τη Νέα Υόρκη. Σπούδασε Βιολογία, Φωτογραφία, Motion Graphics και χορό. Η κομψή, ευαίσθητη, εκλεπτυσμένη αισθητική του στη φωτογραφία έχει αναδειχθεί σε πολλές διεθνείς εκδόσεις και διαφημιστικές καμπάνιες. Το έργο του έχει εκτεθεί στο Μουσείο FIT της Νέας Υόρκης και στο Τεχνικό Μουσείο της Βιέννης.

Εκδόσεις

Elle (Γερμανικά, Ελληνικά, Ρωσικά), Vogue (Ελληνικά), Marie Claire (Ελληνικά & Κινέζικα), Harpers Bazaar (Ελληνικά), I-d, V mag, The Impression, Flaunt, Schon, Style Zeitgeist, Suited, Zink, Surface.

CHRISTOS KARANTZOLAS photography

https://www.instagram.com/ckarantzolas/

Χρήστος Καραντζόλας

Χρήστος Καραντζόλας

Χρήστος Καραντζόλας

Χρήστος Καραντζόλας

Χρήστος Καραντζόλας