Christophe Jacrot – Προσπαθώ να δημιουργώ κάτι καινούριο με την ψευδαίσθηση της πραγματικότητας που η φωτογραφία προσφέρει
Σύνταξη – Επιμέλεια συνέντευξης: Ιφιγένεια Σάκκου
«Είμαι χαρούμενος όταν ο κόσμος μου βρίσκει απήχηση σε όσους εκτιμούν τη δουλειά μου.
Αυτό το κοινό συναίσθημα, αυτή η συνενοχή, με αγγίζει γιατί αγγίζει τους άλλους»
Ο διάσημος φωτογράφος Christophe Jacrot, φιλοξενείται στο photologio.gr, με αφορμή την πρόσφατη έκδοση του φωτογραφικού του βιβλίου “Lost in the Beauty of bad weather”. Μιλά στην Ιφιγένεια Σάκκου, για το φωτογραφικό του ξεκίνημα και πως μια αλλαγή στον καιρό τον ενέπνευσε και απογείωσε την καριέρα του. Στην πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξή μας, μοιράζεται μαζί μας τις εμπειρίες από τα ταξίδια του στο κόσμο, τις ιδιαίτερες συνθήκες που φωτογραφίζει, τις σκέψεις του για την κλιματική αλλαγή, το τι θέλει να επικοινωνήσει στο κοινό με τις φωτογραφίες του, τα μελλοντικά του σχέδια.
Κύριε Jacrot είναι μεγάλη τιμή και προνόμιο για εμάς στο Photologio.gr, να φιλοξενούμε το διακεκριμένο φωτογραφικό σας έργο και να το παρουσιάζουμε στο ελληνικό κοινό.
Η φωτογραφία μπήκε στη ζωή σας στην εφηβεία. Μια μικρή φωτογραφική μηχανή, ένας σκοτεινός θάλαμος στο υπόγειο του σπιτιού σας και μια συμμετοχή σε ένα φωτογραφικό σαφάρι, στην αρχή. Μετά ξεκινήσατε να δημιουργείτε ταινίες μικρού μήκους, αλλά ελλείψει σεναριογράφου, όπως έχετε αναφέρει, κάνετε στροφή σε ένα νέο επάγγελμα, εντελώς άσχετο με τη φωτογραφία. Ξαφνικά, ή ίσως όχι και τόσο, στα 45 σας, ξαναπιάνετε το νήμα με τη φωτογραφία και ενώ έχετε παρακολουθήσει ένα τετράμηνο πρόγραμμα φωτορεπορτάζ, μια εταιρεία ταξιδιωτικών οδηγών σας αναθέτει την πρώτη σας φωτογραφική δουλειά. Ποιο ήταν αυτό αρχικά σας τράβηξε στη φωτογραφία σε μικρή ηλικία και ποιο ήταν αυτό που σας επανέφερε σε αυτήν μετά από 27 χρόνια; Πόσο διαφορετική ήταν η προσέγγισή σας τη δεύτερη φορά;
Στα 45 σου, μετά από μια συναρπαστική πρακτική στο φωτορεπορτάζ, είσαι προφανώς πιο ώριμος! Ωστόσο, η προσέγγισή μου εξακολουθεί να είναι πολύ ενστικτώδης, ενώ είμαι απαιτητικός από τον εαυτό μου.
Μια αλλαγή στον παριζιάνικο καιρό απογείωσε κυριολεκτικά την καριέρα σας. Είναι σωστό να πούμε ότι η διάσημη σειρά σας «Paris in the Rain» ήταν αποτέλεσμα του να ακολουθήσετε το ένστικτό σας και να κινηθείτε με ευελιξία στις νέες συνθήκες; Πιστεύετε ότι οι παραπάνω ιδιότητες είναι σημαντικές για έναν φωτογράφο;
Αυτή η σειρά το «Paris in the Rain» γεννήθηκε τόσο από τον κίνδυνο όσο και από ένα πνεύμα αντίφασης. Ο πελάτης απαιτούσε να έχει ηλιόλουστες φωτογραφίες, κάτι που ήταν κατανοητό από την πλευρά του, αλλά που προσωπικά την ίδια στιγμή με ενόχλησε. Έτσι ξεκίνησα αυτή τη σειρά. Επιπλέον παρέδωσα 400 φωτογραφίες για τον οδηγό. Ήταν πολύ χαρούμενοι.
Σας φαντάζομαι να παρακολουθείτε σε καθημερινή βάση τις προγνώσεις καιρού και με μια βαλίτσα στα χέρια να ταξιδεύετε σε όλο τον κόσμο για να βρείτε το ιδανικό σκηνικό για την επόμενη φωτογράφισή σας. Είναι αυτός ο τρόπος που δουλεύετε; Πώς σχεδιάζετε τη σειρά σας και από πού αντλείτε την έμπνευσή σας; Παρόλο που δεν σκηνοθετείτε τις φωτογραφίες σας, όπως έχετε αναφέρει, τι είδους προετοιμασία κάνετε για να επιτύχετε τα επιθυμητά αποτελέσματα;
Συχνά κοιτάζω τις προβλέψεις από την άνεση του κρεβατιού μου, το πρωί ή το βράδυ. Έχω δύο προσεγγίσεις: Είτε εγκαθίσταμαι σε μια συγκεκριμένη περιοχή και περιμένω για μένα ευνοϊκές καιρικές συνθήκες (π.χ. Νέα Υόρκη), είτε κοιτάζω πού θα εκδηλωθούν οι καταιγίδες και εξετάζω αν αυτή η περιοχή με ενδιαφέρει (π.χ. το ιταλικό Πεδεμόντιο, Ιαπωνία…)
Χρησιμοποιείτε ειδικό φωτογραφικό εξοπλισμό για τις απαιτητικές καιρικές συνθήκες; Ποιες είναι οι προφυλάξεις που παίρνετε για τον εαυτό σας; Έχετε βρεθεί κάποτε εσείς ο ίδιος σε κάποια επικίνδυνη κατάσταση κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης;
Τίποτα το ιδιαίτερο, η κάμερα προστατεύεται από μια αδιάβροχη τσάντα. Ο πραγματικός κίνδυνος είναι τα θερμικά και υδρομετρικά σοκ. Υπάρχει υψηλός κίνδυνος συμπύκνωσης! Ακόμα και μέσα στην κάμερα και τους φακούς. Πρέπει να είναι κανείς σε εγρήγορση και να διαχειρίζεται αυτές τις μεταβάσεις. Θυμάμαι μια αξέχαστη εμπειρία. Μια πόλη φάντασμα κάπου στην Σιβηρία, που κατασκευάστηκε για την εξόρυξη νικελίου κατά τη σοβιετική εποχή. Με μείον τριάντα βαθμούς Κελσίου για οκτώ μήνες το χρόνο, κτίρια σταλινικού στιλ που τραβούν την προσοχή. Η πόλη είναι εξαιρετικά φωτογενής, αλλά απαγορευμένη για τους ξένους. Δεν ήταν εύκολη υπόθεση και χρειάστηκε όλη η γνώση και βοήθεια της Ρωσίδας συζύγου μου, Annouchka, για να αποκτήσω ειδική άδεια για ένα πολύ σύντομο ταξίδι. Αμέσως μόλις έφτασα, έπεσα σε μια απίστευτη καταιγίδα, όπως μόνο στη Σιβηρία μπορεί να δει κανείς. Άντεξα δώδεκα ώρες να βρίσκομαι έξω με πολύ δυνατούς ανέμους, χωρίς σταματημό λόγω της δυναμικής που είχε το τοπίο. Αλλά η ανταμοιβή ήταν τέσσερις μέρες στο κρεβάτι με υψηλό πυρετό.
Βλέποντας κανείς τις φωτογραφίες σας παρατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο των καιρικών φαινομένων. Για παράδειγμα, στη σειρά “Wet Scotland”, “White Iceland” “Norilsk” (Σιβηρία) το χιόνι, η βροχή ή η καταιγίδα πρωταγωνιστούν και δημιουργούν μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα. Μπροστά στη δύναμη της φύσης όλα τα υπόλοιπα που περιλαμβάνονται στο κάδρο σας, τα κτίρια, οι σύγχρονες μεγαλουπόλεις, τα ζωντανά όντα, φαίνονται εύθραυστα και ανυπεράσπιστα. Είναι πραγματικά αυτή η πρόθεσή σας, να μας δείξετε το μεγαλείο της φύσης;
Πράγματι! Και το φαινόμενο της παγκόσμιας υπερθέρμανσης με δικαιώνει. Αλλά την ίδια στιγμή ο κακός καιρός είναι απαραίτητος για τη ζωή. Είναι ένα ενδιαφέρον παράδοξο αυτό.
Ποιος είναι ο ρόλος των ανθρώπων στις φωτογραφίες σας;
Καλή ερώτηση, τους κρατάω σε απόσταση, και ταυτόχρονα τους θέλω εκεί, χωρίς αυτό να γίνεται με κάποιο σύστημα. Είμαστε εύθραυστοι εμείς οι άνθρωποι, ακόμα κι όταν προσποιούμαστε ότι κυριαρχούμε στα πάντα.
Βλέποντας τη σειρά σας «Icebergs» σκέφτομαι την κλιματική αλλαγή που αντιμετωπίζουμε σε παγκόσμιο επίπεδο τις τελευταίες δεκαετίες, που οδηγεί στο ταχύτερο λιώσιμο των πάγων. Επηρεάζει αυτή η αλλαγή τη δουλειά σας όσον αφορά τα κριτήρια που επιλέγετε τοποθεσίες για τις φωτογραφήσεις σας ή στην προτεραιότητα που δίνετε σε κάποιες από αυτές; Έχει αλλάξει η κλιματική αλλαγή τα σχέδιά σας ή έχει προσθέσει περισσότερες δυσκολίες ;
Η σειρά είναι πολύ κλασική και την αφαίρεσα από τον ιστότοπό μου. Από την άλλη πλευρά, η υπερθέρμανση του πλανήτη επιτείνει τις κλιματικές ακρότητες. Περισσότερη ζέστη, περισσότερη βροχή, περισσότερη ξηρότητα… Το λιώσιμο των πάγων είναι λιγότερο το θέμα μου, αλλά συνέπεια της κλιματικής αλλαγής.
Μοιραστείτε μαζί μας την ιστορία πίσω από τη σειρά “New York in Black”
Πήγα στη Νέα Υόρκη για μια καταιγίδα. Είχε καταφθάσει, αλλά κυρίως είχε πολύ δυνατό άνεμο (με λίγη βροχή). Τελικά ήταν αρκετά επικίνδυνο να βγεις έξω και η αστυνομία επέβαλε στους ανθρώπους να πάνε στα σπίτια τους. Έμεινα στο ξενοδοχείο. Μόνο όταν ηρέμησε ο καιρός, άκουσα από έναν φίλο που ζούσε στην 25η οδό, ότι βρίσκονταν στο απόλυτο σκοτάδι. Πήγα εκεί και ήταν σοκαριστικό! Δεν μπορείτε να φανταστείτε τι είναι μια πόλη χωρίς ηλεκτρισμό, χωρίς φως πουθενά, τίποτα, εκτός από τις συνοικίες που είχαν ακόμα ρεύμα γύρω από το Μανχάταν. Πήγα βιαστικά να αγοράσω ένα τρίποδο, και για τρεις νύχτες συνεχόμενα, έβγαζα τις φωτογραφίες μου. Είχα την τύχη να ζω σε μια περιοχή που δεν επηρεάστηκε από το μπλακ άουτ.
Έχετε πει κάποτε ότι «…υπάρχουν δύο τρόποι να φωτογραφίσεις τον κόσμο: Να απαθανατίσεις τη φρίκη του ή να τον εξιδανικεύσεις…» Πείτε μας τι είναι αυτό που επιδιώκετε με τις λήψεις σας, τι θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας με τις φωτογραφίες σας;
Δεν προσποιούμαι ότι κάνω κάτι, απλώς με ενδιαφέρει αυτό που κάνω να αγγίζει τους ανθρώπους όσο το δυνατόν περισσότερο.…
Προσπαθώ να δημιουργώ κάτι καινούριο με την ψευδαίσθηση της πραγματικότητας που η φωτογραφία προσφέρει. Μου αρέσει ο οπτικός μου κόσμος να είναι αυτάρκης. Δεν πρόκειται για φωτογραφίες ντοκουμέντου ούτε για εννοιολογικές φωτογραφίες. Μάλλον, είναι εικόνες στις οποίες ο χρόνος και ο χώρος συγκλίνουν. Και χαίρομαι όταν ο κόσμος μου βρίσκει απήχηση σε όσους εκτιμούν τη δουλειά μου.
Αυτό το κοινό συναίσθημα, αυτή η συνενοχή, με αγγίζει γιατί αγγίζει τους άλλους. Δεν υπάρχει υπολογισμός, δεν υπάρχει συζήτηση — είναι απλώς μια παρόρμηση. Πίσω από αυτό, προφανώς, υπάρχει μεγάλη αποφασιστικότητα και δουλειά.
Τι είναι αυτό που κάνει ενδιαφέρουσα μια λήψη; Πώς κατορθώνετε να παραμένετε δημιουργικός φωτογραφικά και από πού αντλείται την έμπνευσή σας;
Καλή ερώτηση, αυτή τη στιγμή με το διαζύγιό μου, έχω χάσει λίγο τον προσανατολισμό μου … θα επιστρέψει!
Μια ενδιαφέρουσα φωτογραφία; Δύσκολο να απαντηθεί, είναι τελικά θέμα επιλογής, επιλογή τοποθεσίας, επιλογή φωτός, επιλογή κάδρου, επιλογή στιγμής και ένστικτο…
Όλα τα φωτογραφικά σας βιβλία είναι υπέροχες πολυτελείς εκδόσεις, με μεγάλους αριθμούς πωλήσεων παγκοσμίως. Το τελευταίο σας βιβλίο «Lost in Lost in the beauty of bad weather» που κυκλοφόρησε τον περασμένο Νοέμβριο έχει ήδη μεγάλη επιτυχία. Παρακαλούμε μοιραστείτε μαζί μας περισσότερες λεπτομέρειες για αυτό το βιβλίο.
Πρόκειται για μία ανάθεση από έναν Γερμανό εκδότη. Ο τίτλος και το εξώφυλλο, η μορφή και το χαρτί εκτύπωσης όλα είναι αποτέλεσμα μιας μακράς συμβιβαστικής συμφωνίας μαζί τους. Είμαι εξ ολοκλήρου αφοσιωμένος στο εσωτερικό του περιεχόμενο και επέμενα ώστε να πάμε από τις 180 σελίδες στις 240. Επιπλέον μου ζήτησαν κείμενο, το οποίο βρήκα πολύ καλή ιδέα.
Παρέδωσα στον γραφίστα μου 300 συνολικά φωτογραφίες και εκείνος έκανε τη διάταξή τους στο βιβλίο. Αυτό που του ζήτησα όμως ήταν να μην παρατάσσονται ανά γεωγραφικό προορισμό αλλά το μυστικό συνδετικό στοιχείο που τις ενώνει να είναι η ευαισθησία.
Για τη φωτογραφία με το λευκό πρόβατο στο εξώφυλλο, ήμουν πολύ τυχερός που μπόρεσα να κοιμηθώ στο χωριό με το σκηνικό που σχεδίαζα να φωτογραφίσω την επόμενη μέρα. Τέτοιες ευκαιρίες δεν δίνονται συχνά. Ένα βράδυ αφού είχα δουλέψει όλη την ημέρα και καθώς ετοιμαζόμουν να ξεκουραστώ για τη νύχτα, παρατήρησα έξω από το παράθυρό μου περισσότερα πρόβατα στους δρόμους απ’ ό,τι συνήθως. Με δυσκολία ξαναφόρεσα τα ρούχα μου, ήταν 10 το βράδυ. Βιάστηκα να φτάσω στο κέντρο του χωριού, μια τοποθεσία που είχα επιλέξει νωρίτερα, και εκεί βρέθηκα πρόσωπο με πρόσωπο με το λευκό πρόβατο. Ήταν σαν όνειρο.
Είστε ένας διεθνώς καταξιωμένος φωτογράφος. Τα έργα σας εκτίθενται σε σημαντικές γκαλερί και χώρους τέχνης. Σημαντικά μέσα ενημέρωσης, εφημερίδες και περιοδικά αποτίνουν φόρο τιμής στη δουλειά σας. Τι σημαίνει για εσάς αυτή η επιτυχία; Έχετε φανταστεί ποτέ αυτή την εξέλιξη για την καριέρα σας;
Δεν είμαι σίγουρος ότι είμαι τόσο γνωστός όσο λέτε, αλλά ναι έχω πουλήσει πολύ! Τα πράγματα είναι λίγο πιο δύσκολα αυτή τη στιγμή. Τα πολιτιστικά ιδρύματα με αγνοούν.
Μοιραστείτε μαζί μας τα επόμενα σχέδιά σας. Τι άλλο να περιμένουμε από εσάς; Ο κινηματογράφος είναι μια από τις παλιές σας αγάπες. Μήπως είναι στα σχέδιά σας να επιστρέψετε στην κινηματογραφική παραγωγή;
Ελπίζω να πάω στην Ασία αυτό το καλοκαίρι και να περάσω λίγο χρόνο εκεί. Τα ταξίδια που είχα προγραμματίσει για φέτος τον χειμώνα αναβλήθηκαν για του χρόνου. Σκέφτομαι ένα ντοκιμαντέρ. Προτιμώ να μην πω τίποτα προς το παρόν. Θα ήθελα επίσης να φεύγω για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και λιγότερο συχνά, για να μειώσω έτσι τα αεροπορικά μου ταξίδια.
Κύριε Jacrot, σας ευχαριστούμε πολύ για τη μεγάλη τιμή και χαρά που μας έδωσε η συνέντευξη αυτή μαζί σας!
Info:
Christophe Jacrot was born in 1960. He is a contemporary photographer, living in Paris. He started taking pictures in his teens, but first became known in the cinema. He directed several short films, most of which won awards. Soon, due to the financial limitations that cinema sometimes imposes, he turns to photography. He was commissioned by an agency of a tourist photo guide for Paris which ended to be the occasion for the production of artistic atmospheric images not only for Paris but also for other major cities such as Hong Kong, Tokyo or Taipei, New York and more recently Iceland and its natural landscapes and coast of Normandy in France. In 2020, the TV channel ARTE released a short report on Christophe Jacrot, edited by journalist Richard Bonnet. His works achieve high sales numbers worldwide and are presented by international galleries and art venues.
Exhibitions
- 2023 – Blin + Blin (Paris, France)
- 2022 – Blin + Blin (Paris, France)
- 2019 – Fotofever Paris 2019 with R/G Gallery (Paris, France)
- 2018/2019 – Bellow Zero, Galerie de l’Europe (Paris, France)
- 2017 – Fotofever Paris 2017 with Artistics gallery (Paris, France)
- 2016/2017 – Personal exhibition : Snjór at the Galerie de l’Europe – From 01/12/2016 to 14/01/2017 (Paris, France)
- 2016 – YIA Art Fair (Paris, France)
- 2016 – Galerie de l’Europe, SNJÓR exhibition (Paris, France)
- 2015 – Bruno Gallery (Singapour)
- 2015 – Scope BASEL (Switzerland)
- 2015 – Affordable Art Fair (Hong Kong, China)
- 2015 – Galerie de l’Europe, “Blizzard” exhibition (Paris, France)
- 2014 – Fotofever with Artistics gallery (Paris, France)
- 2014 – Heist Photography (London, UK)
- 2014 – Afforable Art Fair (Hong Kong, China)
- 2014 – Galerie de l’Europe, “New York in Black” exhibition (Paris, France)
- 2013 – Artistry, “Under the Rain” exhibition (Singapour)
- 2013 – Affordable Art Fair (New York, USA)
- 2013 – Asia Contemporary Art Fair (Hong-Kong, China)
- 2013 – Young Gallery – “Black and White” exhibition (Bruxelles, Belgium)
- 2013 – Kunstlicht Gallery, “In the Mood for Rain” exhibition (Shangai, China)
- 2013 – Affordable Art Fair (Hong-Kong, China)
- 2012 – Affordable Art Fair (Singapour)
- 2012 – Galerie de l’Europe, “Neige” exhibition (Paris, France)
- 2011 – Istanbul Galeria Soda (Istanbul, Turkey)
- 2011 – Artemiss Contemporary & Yellow Cube Gallery “Grand Opening” (Tokyo, Japan)
- 2010 – Artemiss Contemporary “Contrasting China” (Hong Kong, China)
- 2010 – Galerie de l’Europe (Paris, France)
- 2010 – Galerie du Chapitre (Nîmes, France)
- 2009 – Galerie de l’Europe (Paris, France)
- 2008 – Le Lucernaire (Paris, France)
- 2008 – Galerie de l’Europe (Paris, France)
- 2008 – Little Big Gallery (Paris, France)
- 2007 – Le Lucernaire (Paris, France)
Publications
- “L’hiver magnifié dans un beau livre au format cinémascope” by Clément Bellanger, AD Magazine, 2022.
- New York in Black, photography book, h’Artpon Editions, 2017. 60 pages
- Snjór, photography book. h’Artpon Editions, 2016. 70 pages
- Météores, photography book. h’Artpon Editions, 2015. 140 pages
- “Lost in the beauty of bad weather” by Christophe Jacrot, photography book. TeNeues editions, 2023.237 pages