Ο Ερμής Κασάπης επιλέγει …

Ο Ερμής Κασάπης επιλέγει …

Ο φωτογράφος Ερμής Κασάπης μας χαρίζει 4 + 1 φωτογραφίες και εμείς ακολουθούμε τις σκέψεις του.

Για το photologio, ο Ερμής Κασάπης ανασύρει από το προσωπικό του αρχείο αγαπημένες του φωτογραφίες και μας τις παρουσιάζει μαζί με ιδιαίτερα μύχιες σκέψεις και αναμνήσεις … και μας τις χαρίζει.



Ερμής Κασάπης

Μια φωτογραφική εικόνα πρώτα από όλα μεταφέρει οπτικές πληροφορίες. Πολλοί, εν ονόματι της τέχνης, το παραβλέπουν, το αποσιωπούν και συχνά το ξεχνούν τελείως. Στην καλύτερη περίπτωση, δείχνουν να το ανέχονται σαν αναγκαίο κακό. Εγώ δεν μπορώ να το κάνω αυτό. Όχι γιατί δεν με ενδιαφέρει η τέχνη και, μάλιστα, η τέχνη των φωτογραφικών εικόνων, αλλά γιατί αντίθετα, πιστεύω πως η τέχνη των εικόνων αποκτά αντικείμενο και νόημα στην εποχή μας μέσα από την παραδοχή αυτού του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού της Φωτογραφίας. Στην τελική είμαστε εμείς και ο κόσμος που μας περιβάλει και κάθε είδους πνευματικότητα δεν αφορά παρά εμάς και τη σχέση μας με τον κόσμο.


Ερμής Κασάπης

Είναι αλήθεια ότι δεν βλέπουμε όλοι τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο ακόμα και όταν κοιτάμε τα ίδια πράγματα. Εξίσου με αυτό, όμως, είναι αλήθεια ότι κάποιες φωτογραφικές εικόνες ξυπνάνε μέσα μας τα ίδια συναισθήματα και παρόμοιες σκέψεις. Τα έργα τέχνης δεν έχουν μονο ταυτότητα. Γύρω από αυτήν συγκροτούν κοινότητες: τις εκφράζουν. Με δεδομένο πως η φωτογραφική εικόνα είναι εκ φύσεως αποτύπωμα μιας όψης του κόσμου, βρίσκω μαγική την αίσθηση πως η μέθεξη που μπορεί να προκαλέσει, δεν οφείλεται στην υπέρβαση του υλικού και των στοιχείων που την αποτελούν αλλά ακριβώς σε αυτά. Δηλαδή, στην αποκάλυψη πως μέσα από τη μορφή και τη σχέση τους γεννιέται μπροστά στα μάτια μου ένα νόημα “εκεί δα” ακριβώς, η σημασία του οποίου με αφορά σαν θεατή και με περιέχει.


Ερμής Κασάπης

Αντιλαμβάνομαι ότι η εποχή μας χαρακτηρίζεται από μια συγχρονία αισθητικών τάσεων και  μορφών μέσα από τις οποίες εκφράζονται πλήθος προβληματισμοί και διαφορετικές οπτικές. Σε ότι με αφορά, αυτό είναι υπέροχο. Η ιδέα και μόνο μιας κυρίαρχης αισθητικής μου φαίνεται  αποκρουστική. Αλλά ενώ βρίσκω εξαιρετικό να υπάρχει τέτοιο πλήθος επιλογών και δυνατοτήτων, κρίνω πως είναι σημαντικό για τον καθένα και σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα της ειλικρίνειας. Κάτω από οποιαδήποτε επιλογή έκφρασης, η σχέση περιεχομένου και μορφής παραμένει πάντα ζήτημα προσωπικής στάσης και συνέπειας. Έξω από αυτό δεν υπάρχει τέχνη.


Ερμής Κασάπης

Χαίρομαι που πυκνώνουν οι ομάδες, οι λέσχες, οι σύλλογοι, τα διαδικτυακά γκρουπ και περιοδικά Φωτογραφίας. Είναι αλήθεια ότι εξαιτίας αυτού του οργασμού, συσσωρεύονται και τόνοι —άυλου πάντως— οπτικού θορύβου. Αλλά εκτός του ότι πληθαίνει ανάλογα και ο κόσμος που βρίσκει την έκφρασή του στην τέχνη των φωτογραφικών εικόνων και οι ταλαντούχοι νέοι φωτογράφοι βρίσκουν γόνιμο έδαφος για το ταλέντο τους, συμβαίνει και κάτι ακόμα, πολύ πολύ σημαντικό: Σε χώρες σαν τη δική μας, για παράδειγμα, που είναι τόσο στερημένες σε θέματα αισθητικής και καλλιτεχνικής παιδείας, όλο αυτό είναι σαν μάνα εξ ουρανού. Ποτέ άλλοτε δεν υπήρχε στην Ελλάδα και μάλιστα καθημερινά και σε τόσο μεγάλη έκταση, επικοινωνία πάνω σε θέματα τέχνης και αισθητικής όσο αυτά τα τελευταία χρόνια. Έχοντας υπόψη τη γενική κατάσταση που επικρατεί, θεωρώ αυτό το γεγονός ανεκτίμητο…


NASA/Bill Anders

Θαυμάζω τόσο πολλούς φωτογράφους… Αλλά η φωτογραφία που με έχει σημαδέψει είναι αυτή. Ήταν η αποστολή Apollo 8, τον Δεκέμβρη του 1968 και για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία, εγώ και όλοι οι άνθρωποι είδαμε τον πλανήτη Γη να ανατέλλει από τον σκοτεινό ορίζοντα της Σελήνης. Η  δύναμη του συμβολισμού αυτής της φωτογραφίας ακόμα και σήμερα, μισό αιώνα μετά, με κάνει και ανατριχιάζω κάθε φορά που τη βλέπω. Βέβαια όσο περνάνε τα χρόνια η ταλάντευση ανάμεσα στα θετικά και στα αρνητικά συναισθήματα που μου προκαλεί, γίνεται όλο πιο ισχυρή και πιο ακανόνιστη…

 


Info:

Ο Ερμής Κασάπης σπούδασε (1969-1972) Γραφικές τέχνες, Φωτογραφία και Ιστορία της Τέχνης στον Αθηναϊκό Τεχνολογικό Όμιλο (Σχολή Δοξιάδη). Συνεργάστηκε στα σκηνικά με την ομάδα του Ελεύθερου Θεάτρου. Δούλεψε σε διαφημιστικές εταιρίες, περιοδικά, εφημερίδες και εκδοτικούς οίκους σαν γραφίστας, καλλιτεχνικός επιμελητής και  παραγωγός εκδόσεων. Συνεργάστηκε με ιδιωτικές επιχειρήσεις και το Υπουργείο Πολιτισμού. Από το 2013 ασχολείται με τη θεωρία και τη τεχνική των φωτογραφικών εικόνων, μέσα από τα Φωτογραφικά Τετράδια.